Vastattu

Kohta poistuvat

  • 9 toukokuu 2017
  • 41 kommenttia
  • 2941 katselukerrat

Mihin perustuu uusi kansio Elisaviihteessä, jonka nimi on: Kohta poistuvat?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 9 toukokuu 2017, 15:44

Kohta voimaan astuvaan verkkotallunnuslakiin.

https://palsta.elisa.fi/sovellukset-ja-verkkopalvelut-16/verkkotallennuslaki-tekijanoikeuslain-muutokset-ja-vaikutukset-verkkotallennukseen-505627
Katso alkuperäinen viesti

41 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Lisäsin kota poistuvat kansioon meidän talouden Elisa-Viide sopimuksen, jo aiemmin poistuneiden kännykkä- mobiililaajakaistaliittymän kaveriksi. Kiitos kuluneesta 20-vuodesta ja hyvää jatkoa toivottaa tyytymätön asiakas, juuri kun laitteenne ja palvelunne oli toimavat niin ammutte itseänne jalkaan. Netflix on minun formaatti ja paljon halvempi.
Käyttäjätaso 3
Hei kaikki

Olen seurannut tällä hetkellä eniten Verkkotallennuslaki / Tekijänoikeuslain muutokset ja vaikutukset verkkotallennukseen -keskustelua, mutta olisin ehdottanut, että joku aktiivinen ja asioita osaava laittaisi kaksi erillistä uutta keskustelua palstalle:

1) Tallenteiden siirtäminen omalle tietokoneelle.
Tässäkin ketjussa on annettu monia ohjeita, mutta jos joku viitsivä ja osaava voisi laittaa ketjun avaukseksi vielä kerran eri ohjelmat, joilla tallentaa voi ja perusohjeet sekä pc:lle että macille. Tarkoitan, että sellaiset ohjeet, joita ymmärtäisi myös sellainen noviisi, joka ei ole mikään tietokonevelho eikä ole ennen tuon tyyppisiä ohjelmia käyttänyt (eli ihan rautalangasta vääntäen). Tähän ketjuun voisi sitten laittaa linkin.

2) Keskustelu, jossa mietitään muita toimenpiteitä, esimerkiksi "virallisen" keskusteluyhteyden saamista Elisaan. Nythän olemme nähneet vain joidenkin asiakaspalvelijoiden kommentteja tällä palstalla, ei mitään muuta. Niihinhän ei voi mitään perustaa. Jonkun myyjän sanoma on ihan yhtä tyhjän kanssa. Täytyy tulla kommenttia päättävältä taholta. Ja jos mitään järkevää ei Elisan puolelta tapahdu, niin keskustelun aiheena olisi myös se mahdollinen joukkokanne.
Ja jälleen, linkki ko. keskustelusta myös tähän ketjuun.

Jos näistä edellä mainituista on jo omat keskustelut, laittaisitteko linkin tänne?
Olisi helpompi seurata keskusteluja edellä mainituista asioista, jos ne olisivat keskitetysti yksissä ketjuissa.
Kiitos.
Käyttäjätaso 5
On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika. Muutenkaan vaikea uskoa, että kukaan samaa ohjelmaa useampaan kertaan haluaa katsoa (pois lukien lapset). Hommatkaa oikeat tallentavat digiboksit niin sitten pääsette tästä ongelmasta, mutta muistakaa, että sieltäkin tallenteet voivat yllättäen kadota, kun ei noi kiinttolevytkään ikuisia ole ;)

Minulle voi olla myös ihan sama jos joku taho sinua joskus huijaa ja käyttää hyväksi. Se on vain omaa tyhmyyttäsi jos näin käy. Jos Elisa vielä viikko sitten uskotteli ihmisille, että tallenteet eivät katoa, niin Elisa valehteli ja valehtelee edelleen. Kilpailija ei ole koskaan uskotellut niiden säilyvän kolmea kuukautta enempää. Ensi vuonna tallennusaika lyhenee kuulemma Elisallakin kolmeen kuukauteen. Kun vähän kasvat tulet huomaamaan, että 2 vuotta on hyvinkin lyhyt aika. Se, että sinä et pysty katsomaan jotain ohjelmaa kahteen kertaa ei poista sitä tosiasiaa, että minä ja moni muu voi haluta katsella hyviä ohjelmia enemmän kuin kerran. Esimerkiksi elokuvan voit katsoa 7 vuoden välein uudestaan muistamatta siitä juuri mitään. Elisan harhaanjohtavan toiminnan ja valehtelun takia moni on jo luopunut tallentavista digiboxeistaan. Nyt ne on taas ostettava uudestaan. Ensin Mattila vie rahasi ja kertoo sitten vielä sinun ansaitsevan liikaa. Onko mielestäsi oikein, että firman toimitusjohtaja Mattilalle maksettiin lähes 7 miljoonaa euroa samalla kuin tekijänoikeusjärjestöille ei maksettu maksamastani palvelusta käsittääkseni mitään vaikka niin annettiin ymmärtää. Kahdella ilmaisella vuokraelokuvalla tai mahdollisuudella irtisanoa voimassaoleva määräaikaisuus tuota EI hyvitetä vaikka Elisalla niin itse luullaankin. Itse ajattelin tallennusteni poistumisen jälkeen irtisanoa Elisa viihteen ja suositella irtisanomista kaikilla joilla tiedän sen vielä olevan. Sen lisäksi aion osallistua jonkun keksimään leikkimieliseen haistattele Elisalle kampanjaan. Siinä käydään kuulemma iloisesti haistattelemassa syyttömille Elisan työntekijöille ja lähetetään terveiset Mattilalle. Toivottavasti kampanjaan osallistuu mahdollisimman moni, koska sosiaalisen median voima on ihan merkittävä nykyään. Syksyä odotellen.

https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/elisa-pomo-mattilan-palkkasumma-jo-yli-15-miljoonaa-lisaa-tulee-6632767
]On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika.

Ehkä tästä olisi pitänyt tiedottaa paremmin jo 2 vuotta sitten jokaiselle asiakkaalle kirjeellä.
Monet saavat sen tietoon vasta nyt kun tallenteet poistuvat 3 kuukauden päästä. ja tuhansia ohjelmia pitäisi kopioida toisaalle. Tiedotuskirje sähköpostiin tuli vasta noin viikko sitten.
Elisalta on tullut muuta tiedotetta vähän väliä, mutta ei ainuttakaan koskien tätä verkkotallennuksessa tapahtuvaa muutosta.ennen tätä viikko sitten tullutta.

Ja ehkä olisi pitänyt tiedottaa siinä vaiheessa kun Elisa nyt kevään aikana on tehtaillut näitä määräaikaisia sopimuksia.
Ehkä olisi myös voinut totuudenmukaisesti kertoa siinäkin vaiheessa, kun nimenomaan Elisalta on keväällä kysytty, että onko tulossa muutoksia.
Tässä on monta asiaa, mitä Elisa on laiminlyönyt.

Joko aikaa ensimmäisille poistuville tallennuksille täytyy pidentää reilusti.
tai sitten kuukausihinnat reilusti alas
tai Elisalta kovalevyllinen digiboxi, missä tilaa tarpeeksi.

Asiakkaat ovat ottaneet kantaa irtisanomalla Elisa Viihteen, ja tulevat tekemään näin jatkossakin.

olisi ollut suotavaa että Elisa tulisi jollain tavalla vastaan, eikä toistaisi että on yrittänyt neuvotella. Sitä ei usko enää kukaan. Jos on neuvoteltu ja Elisalle tarjottu lisähintaan jotain ratkaisua, niin ei ole suostunut ehtoihin.

On tiedossa että Elisa on ollut tästä verkkotallennuslaista itse saanut neuvotella, on ollut yksi neuvottelijoiden osapuolista. Nyt Elisa kuitenkin antaa olettaa että on yrittänyt neuvotella joustoista jälkeenpäin. Kutun villat.
Ehkä olisi ollut syytä kysellä asiakkaiden mielipiteitä jo ennen istumista pyöreän pöydän ympärille.
On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika. Muutenkaan vaikea uskoa, että kukaan samaa ohjelmaa useampaan kertaan haluaa katsoa (pois lukien lapset). Hommatkaa oikeat tallentavat digiboksit niin sitten pääsette tästä ongelmasta, mutta muistakaa, että sieltäkin tallenteet voivat yllättäen kadota, kun ei noi kiinttolevytkään ikuisia ole ;) Onko sulle sitten saman tekevää mitä operaattori tekee ? mulle ainakin tää on periaattellinen asia operaattori ei saa antaa semmosta kuvaa että kyse on laista vaikka
kyse onkin operaattorin ja tekijänoikeusfirman sopimuksesta
jos elisa olis ollu alusta lähtien avoin ja rehellinen asian suhteen niin uskon että tämmöstä keskustelua ainakaan tässä laajuudessa ei olis syntyny koska silloin operaattorin olis rehellisesti sanonu että tää on elisan ja tekijänoikeusfirman sipimus mikä ei liity lakiin
nyt elisa yrittää asiakkaiden silmissä luikerrella ulos vastuustaan
Ei tietenkään ole ihan sama, mutta maalaisjärjellä ajateltuna ei noita tallennuksia voi ikuisuutta säilyttää.


Edit. Se on myyjän vika jos on sanonut, että tallennukset säilyvät ikuisuuden, koska todellisuudessa myyjä ei sitä itse tiedä tuleeko ne joskus poistumaan.
Edit2. Omasta mielestä ratkaisu olisi tähän, että saisi tallennukset siirrettyä ulkoiselle kovalevylle. Siinä tilanteessa luulisi kaikkien olevan tyytyväisiä. Ennen ainakin tallennukset on saanut siirrettyä tietokoneelle pienellä kikkailulla, mutta en tiedä onnistuuko enään.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika. Muutenkaan vaikea uskoa, että kukaan samaa ohjelmaa useampaan kertaan haluaa katsoa (pois lukien lapset). Hommatkaa oikeat tallentavat digiboksit niin sitten pääsette tästä ongelmasta, mutta muistakaa, että sieltäkin tallenteet voivat yllättäen kadota, kun ei noi kiinttolevytkään ikuisia ole ;) Onko sulle sitten saman tekevää mitä operaattori tekee ? mulle ainakin tää on periaattellinen asia operaattori ei saa antaa semmosta kuvaa että kyse on laista vaikka
kyse onkin operaattorin ja tekijänoikeusfirman sopimuksesta
jos elisa olis ollu alusta lähtien avoin ja rehellinen asian suhteen niin uskon että tämmöstä keskustelua ainakaan tässä laajuudessa ei olis syntyny koska silloin operaattorin olis rehellisesti sanonu että tää on elisan ja tekijänoikeusfirman sipimus mikä ei liity lakiin
nyt elisa yrittää asiakkaiden silmissä luikerrella ulos vastuustaan
meinaan jos asiakas tekis saman tempun niin se on varmaa että elisa kyllä tulis vaatiin mitä vaadittavissa on et kyllä asiakkaillakin on oikeudet mistä on itse pidettävä kiinni muuten on heikoilla
On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika. Muutenkaan vaikea uskoa, että kukaan samaa ohjelmaa useampaan kertaan haluaa katsoa (pois lukien lapset). Hommatkaa oikeat tallentavat digiboksit niin sitten pääsette tästä ongelmasta, mutta muistakaa, että sieltäkin tallenteet voivat yllättäen kadota, kun ei noi kiinttolevytkään ikuisia ole 😉
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Näytäs meille se lakipykälä jossa mainitaan tuo 2 vuoden tallennusaika.

Onhan tätä jo vatvottu moneen kertaan , mutta todetaan kuitenkin vielä kerran , että laissa ei ole mainintaa 2v tallennusajasta , vaan se löytyy tekijäoikeusjärjestöjen ja operaattoreiden välisestä lisensiointisopimuksesta.

Onhan tätä jo vatvottu moneen kertaan , mutta todetaan kuitenkin vielä kerran , että laissa ei ole mainintaa 2v tallennusajasta , vaan se löytyy tekijäoikeusjärjestöjen ja operaattoreiden välisestä lisensiointisopimuksesta.

Siis laki ei sitä vaadi. Lisensiointisopimus on Elisan ilmoituksen mukaan liikesalaisuus ja he eivät sitä julkista.
Siis laki ei sitä vaadi. Lisensiointisopimus on Elisan ilmoituksen mukaan liikesalaisuus ja he eivät sitä julkista.[/quote][quote=Sokrates]Näytäs meille se lakipykälä jossa mainitaan tuo 2 vuoden tallennusaika. mikä tarkoittaa käytännössä sitä että on ihan oikeutettua syyttää operaattoria tästä asiasta kun laki ei liity tähän mitenkään vaan tää on elisan päätös vaikka liittyykin licenssisopimukseen
Käyttäjätaso 7
Näytäs meille se lakipykälä jossa mainitaan tuo 2 vuoden tallennusaika.

Onhan tätä jo vatvottu moneen kertaan , mutta todetaan kuitenkin vielä kerran , että laissa ei ole mainintaa 2v tallennusajasta , vaan se löytyy tekijäoikeusjärjestöjen ja operaattoreiden välisestä lisensiointisopimuksesta.

Siis laki ei sitä vaadi. Lisensiointisopimus on Elisan ilmoituksen mukaan liikesalaisuus ja he eivät sitä julkista.
Näytäs meille se lakipykälä jossa mainitaan tuo 2 vuoden tallennusaika.
Tämä lakimuutos koskee verkkotallennuspalveluita, eli esimerkiksi C-kasetteja ei voida velvoittaa tyhjäämään. Tallennemuutos koskee kaikkia alan toimijoita ja lain muutos aiheutti operaattoreille merkittäviä kustannuksia, mutta hintaan emme ole tekemässä tässä yhteydessä muutoksia suuntaan tai toiseen. Kansainväliset TV-jakelusopimukset vaikuttavat Suomen markkinaan, joten tässä ei ole kyse vain Suomen sisäisestä asiasta. Kansainvälisesti Suomi on edelläkävijä TV-pilvitallennuspalveluiden osalta ja verkkotallennusta ei ole monessa maassa sallittu ollenkaan tai siihen on puututtu ja kielletty. Suomessa sallitaan kuitenkin tuo max. 2 vuoden tallennusaika, joka meillekin nyt tulee voimaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ymmärrän, että aihe nostaa tunteita pintaan, mutta pidetäänhän silti keskustelu asiallisena ja Palstan pelisääntöjen mukaisena http://elisa.to/2ahYGl5 . Mikäli haluat keskustella tarkemmin omasta asiakkuudestasi kanssamme, niin voimme jatkaa keskustelua myös yksityisviesteissä: http://elisa.fi/palstatiimi
Käyttäjätaso 2
Tikkakosken mannekiinien tikkakerhon uusittu versio maalitauluihin lisätään Veli-Matti Mattila.
Käyttäjätaso 2
S****ta huijausta ja kusetusta koko tiedottaminen asiasta. Joskus oli mahdollista pudotella jotain kovalevylle. Nyt nekin porsaanreiät on tukittu. Sikojen toimesta. Minun jälkeeni vedenpaisumus, raskaan veden, osoitteeseen:Elisa Oyj Pääkonttori eli Läävä, jossa tupsulakkiset Johtajat nauravat, vielä hetken verran tällekkinteekkarivitsille...
Tuossa maali, koordinaatitkin on.
010 26060

EDIT: Moderoitu voimasanat piiloon. -Red
Ratavartijankatu 5, 00520 Helsinki
PL 1, 00061 Elisa
Käyttäjätaso 2
V***isin temppu ever!
Törkeä petos lypsää vuosia rahoja ja sitten tallennuskapasiteetin lopuessa tai jostain muusta firmalle tyypillisestä ahneudesta johtuen EU-ukaasilla ratsastaen keksitään väkivaltäinen asiakkaan vuosia hilloaman aineiston poisto. En purematta niele, hei minä tiedän, missä Elisa asuu, rahasäliössä...
Millään tempulla ei enää saa edes yhtään helmeä pelastettua. Ostaisin vaikka koko p***aläjän, en kuitenkaan aio käyttää kesääni muuhun, kuin Elisanvastaiseen totaaliseen sotaan. Kiva ilmoitus tämä: 3kk aikaa katsoa satoja tallenteita...
Tyrkytetty lisää tallenustilaa "hyvän asiakkaan" lahjana, joten sitä on nyt 5 000 tuntia, käytetty yli 4 500 tuntia. Aikoihin en ole käynyt hillokellarissa, nyt huomasin materiaalin olevan Elisalle taakka kun niin vanhaakin. Kaikki yli 2v.
Kosto elää, Varma Kosto. Tieoliikenneguruna, talousmiehenä ja ankarana propagandasonnan levittäjänä luulen aikaansaavani liikevaihtoon notkahduksen. Tosin p**aako suuret johtajat siitäkään välittävät, YT-neuvottelut käyntiin ja lisää väkeä kilometritehtaalle.

EDIT: Moderoitu voimasanat piiloon. -Red
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.


Monia varmaan juuri ihmetyttää se, että Elisa on tiennyt asiasta jo vuodesta 2015 (todellisuudessa varmaan jo aikaisemminkin), mutta ei ole aktivisesti asiasta kertonut markkinoinnissaan. Se, että tieto on ollut sopimusehdoissa varmaan täyttää lain vaatimuksen, mutta ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua ja asiakkaat kokevat sen huijaamisena.

No ei todellakaan.

Vielä eilen (tai toissapäivänä) ElisaViihteen mainoksessa siitä ei mainittu mitään.

Nyt kun katsoin, teksti oli muutettu muotoon "Elisa Viihde -palvelussa saat käyttöösi noin 2500 tuntia tallennustilaa TV-ohjelmille. Tallenteet säilyvät verkkopalvelun levyllä kaksi vuotta."

Kysymys Elisalle: eikö tuo teksti olisi pitänyt olla noin jo kaksi vuotta sitten, kun tiesitte yli 2v vanhojen tallenteiden poistuvan ensi syksystä lähtien???

Törkeätä harhaanjohtamista! 😠
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.


Monia varmaan juuri ihmetyttää se, että Elisa on tiennyt asiasta jo vuodesta 2015 (todellisuudessa varmaan jo aikaisemminkin), mutta ei ole aktivisesti asiasta kertonut markkinoinnissaan. Se, että tieto on ollut sopimusehdoissa varmaan täyttää lain vaatimuksen, mutta ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua ja asiakkaat kokevat sen huijaamisena.
Käyttäjätaso 5
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.


Ihan tässä tulee tippa linssiin kun noin olette noin yhdessä yrittäneet kaikkenne. Totta kai olen pahoillani, että joudun murskaamaan kuvitelmasi. Palaute tai asiakaspalvelu ei ole teille Elisalla minkään arvoista. Maksavien asiakkaittenne lyttääminen on suurin huvinne. Soita vaikka Elisan asiakaspalveluun ja mittaa aika ennen kuin mitään tapahtuu. Ehdota vaikka FoxHD kanavaa viihteeseen, niin te arvotte 3 vuotta ja selittelette mitä sattuu. Se on myös ihan tosiasia, että te valehtelitte Viihteen mainoksissa. Luulin maksavani asiasta jota ette olleet sopineet mitenkään. Se on myöskin tosiasia, että yrityksenne toimitusjohtajalle on maksettu samaan aikaan n.15 MILJOONAA EUROA kun mummoilta ja köyhiltä karhutaan rahaa jostain paperilaskusta. Osaatko kerto miten te kehtaatte tehdä noin? Tiesitkö, että samaan aikaan toimitusjohtajanne Mattila ihan pokerinaamalla väitti vielä minun ja sinun tienaavan liikaa. Jos firmanne moraaliset arvot ovat noinkin matalat, niin en ainakaan minä ja toivottavasti kukaan muukaan halua sijoittaa enää senttiäkään Mattilan pohjattomaan taskuun. Varmaan todella herkkä tilanne kun piti valita maksetaanko Mattilalle vai tuhotaanko viihde. Siinähän haette ratkaisua. Minä olen jo omani tehnyt. Olen pahoillani, mutta en ota feikkipahoitteluasi vastaan. Sen lauluja laulat jonka leipää syöt.

https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/elisa-pomo-mattilan-palkkasumma-jo-yli-15-miljoonaa-lisaa-tulee-6632767
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.



Julkisuus tai yritys- tai sopimussalaisuus on usein hyvä keino säästyä selityksen antamiselta vaikeissa asioissa, tai sellaisissa, joissa ei haluta edes alkaa selittelemään. vaan toimitaan yksinvaltiaan ottein.

Ottakaa kuitenkin huomioon, että teillä eräänä sopimusosapuolena on se maksava asiakas joka omalta osaltaan mahdollistaa toimintanne ja joka haluaa myös saada tietoa syistä, miksi hinta ei laske vaikka palvelu hänen kannaltaan oleellisesti heikkenee mainostettuun ja annettuun mielikuvaan verrattuna.

Toisekseen tuon elisa-viihteen kehittämisessä tuntuu hieman olevan sellainen jatkuvan päivittämisen trendi, jolloin jatkuvasti jotakin asiaa muutetaan. Välillä tuntuu siltä, että ihan muuttamisen vuoksi. Ja sitten välillä nuo muutokset heikentävät toiminnan laatua, ja sitten taas on tekemistä kun korjaillaan sitä edellisen päivityksen yhteydessä tullutta toimintavirhettä.

Ehdottaisin suoran palautekanavan (ilmainen)avaamista pelkästään elisa-viihteen ongelmien välittämiseen ylläpitäjälle. Pätkimiseen, yhteysongelmien ilmoittamiseen, painikkeitten toimintahäiriöihin yms. Vai tietty olisi ehkä kovin ruuhkautunut linja tuollainen.
Käyttäjätaso 2
Kiitos eBin vastauksesta, vaikka ihan kaikkiin kysymyksiin ei vastausta tullutkaan.

Tämän vastauksen ja muiden elisan väen kommenttien perusteella keskeinen erimielisyys tuntuu olevan siitä, miten palvelusopimusta voidaan muuttaa kesken sopimuskauden. Ensinnäkään omasta tilausvahvistuksesta en löytänyt ao. mainintaa ja toisaalta sopimusta uusittaessa tiedossa olevat sopimusmuutokset olisi reilua kertoa etukäteen suoraan eikä vain pykälänä sopimusehdoissa. Väännän nyt vielä rautalangasta: Jos sinulla on ollut vuosikausia sopimus A, jonka olet uusinut useasti ja olet jälleen sitä uusimassa, mutta palvelutarjoaja tietää, että sopimus tulee OLENNAISESTI muuttumaan, niin luulenpa, että asiakkaalla on jopa juridisesti kestävä keissi - varsinkin, kun minulle ja palstan mukaan monelle muulle on tarjottu myös lisätallennustilaa, mikä on merkityksetön tilauslahja kahden vuoden määräajallisille ja sellaisen antaminen antaa vahvan viestin siitä, että asianomainen palvelujatkuu. Mutta vaikkei se kestäisikään juridisesti, moraalisesti tällainen toiminta on Antti Törmästä lainaten: "Törkeää, se on mun ainoa analyysi". Ja kun jokin firma tällaista tekee, voisi odottaa, että se tarjoaisi jotain hyvitystä näille asiakkaille - varsinkin, kun joku elisalaisista toisessa ketjussa ilmoitti, että tämä on merkittävä heikennys vain muutamalle prosentille asiakkaista. Mutta sen sijaan Elisa on valinnut jonkinlaisen "tiukan linjan", mitään korvaavia toimenpiteitä ei voi tehdä, mitään hyvityksiä ei tule ja jos lähdette pois, niin lähtekää. (Varmaan ainoa asia, jossa on opittu on se, että sopimustekstit on laadittu siten, ettei mistään jää vastuuseen toisin kuin 2010 tai sitten silloin oltiin vielä sen verran pieni tekijä markkinoilla, että asiakkaiden palautteestakin piti välittää siinä määrin, että se aiheutti toimienpiteitä).

Minäkin olen vanha asiakas jo 1990-luvulta Helsingin Puhelin Oyj:n ajoilta ja mulla on ollut Kolumbuksen Internet-liittymä ja radiolinjan puhelimet ja siten oli luontevaa valita myös Viihde. Olen jopa valinnut muuttaessani asuntoni sillä perusteella, että Elisa Viihde pelaa myös siellä (oli siinä toki muitakin syitä...) - nimenomaan tämän rakentamani videokirjaston takia. Ja nyt ei minkäänlaista vastaantuloa teiltä. Ei mitään. Jos on yleisten sääntöjen takia pakko jotain muuttaa, niin muuttakaa, mutta jos asiakassuhteilla on teille mitään merkitystä, niin jonkinlainen nöyryys ja hyvittäminen olisi enemmän kuin paikallaan. Sinun viestisi on ensimmäinen näistä palstatiimiläisten viesteistä, josta hieman edes välittyy jonkinlainen todellinen anteeksipyytämismieliala ylimielisten ja vähättelevien kommenttien jälkeen.

Uusin nyt vielä kysymyksen, että mitä konkreettista te aiotte tehdä hyvittääksenne asiakkaiden palvelun oleellisen heikentymisen?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.
Käyttäjätaso 2
Tämä lakimuutos koskee verkkotallennuspalveluita, eli esimerkiksi C-kasetteja ei voida velvoittaa tyhjäämään. Tallennemuutos koskee kaikkia alan toimijoita ja lain muutos aiheutti operaattoreille merkittäviä kustannuksia, mutta hintaan emme ole tekemässä tässä yhteydessä muutoksia suuntaan tai toiseen. Kansainväliset TV-jakelusopimukset vaikuttavat Suomen markkinaan, joten tässä ei ole kyse vain Suomen sisäisestä asiasta. Kansainvälisesti Suomi on edelläkävijä TV-pilvitallennuspalveluiden osalta ja verkkotallennusta ei ole monessa maassa sallittu ollenkaan tai siihen on puututtu ja kielletty. Suomessa sallitaan kuitenkin tuo max. 2 vuoden tallennusaika, joka meillekin nyt tulee voimaan.

Voisitko Red vastata rehellisesti ja suoraan seuraaviin kysymyksiin?

1) Mitä merkittäviä lisäkustannuksia tämä muutos teille aiheuttaa?

2) Miksei teille merkitse mitään se periaate, että myyjän pitää pitää lupauksensa, jotka on annettu tuotetta myydessä?

3) Jos palvelun tuottajan myymä palvelu OLENNAISESTI heikkenee yksipuolisesti, pitäisikö siitä maksaa sama maksu kuin ennen heikkenemistä?

4) Minkä takia asiakkaitenne palvelukokemus ei näytä merkitsevän teille mitään, vaikka vuoden 2010 kokemukset olivat antanteet teille jo hyvän esimerkin siitä, miten ei ainakana pidä toimia? (http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001663362.html)?

5) Mitä te aiotte tehdä, jotta säilyttäisitte ne asiakkaat, joiden palvelulupaus on rikottu? Vai oletteko vain sitä mieltä, että lähtekööt mokomat valittajat.
Käyttäjätaso 1
Nyt jos tallenteiden tulisi vielä pakkomainokset,niin silloin on jo ihan sama katsoa ohjelmat ruudusta,katsomosta tai areenasta. Eli viihde kuolee pois turhana tuotteena.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tämä lakimuutos koskee verkkotallennuspalveluita, eli esimerkiksi C-kasetteja ei voida velvoittaa tyhjäämään. Tallennemuutos koskee kaikkia alan toimijoita ja lain muutos aiheutti operaattoreille merkittäviä kustannuksia, mutta hintaan emme ole tekemässä tässä yhteydessä muutoksia suuntaan tai toiseen. Kansainväliset TV-jakelusopimukset vaikuttavat Suomen markkinaan, joten tässä ei ole kyse vain Suomen sisäisestä asiasta. Kansainvälisesti Suomi on edelläkävijä TV-pilvitallennuspalveluiden osalta ja verkkotallennusta ei ole monessa maassa sallittu ollenkaan tai siihen on puututtu ja kielletty. Suomessa sallitaan kuitenkin tuo max. 2 vuoden tallennusaika, joka meillekin nyt tulee voimaan.

Kuluttajan näkökulmasta on vaikea nähdä, että tallenteiden automaattinen poistaminen ja mahdollinen mainosten lisääminen tallenteisiin olisivat sellaisia asioita, jotka aiheuttivat operaattoreille merkittäviä kustannuksia. Varsinkin kun Elisan viime vuoden tulos oli yksi parhaista.
Käyttäjätaso 1
Silloin kuin minulle myytiin tämä palvelu puhuttiin ainoastaan siitä, että voin katsoa AINA kun haluan tallenteitani. Mistään kahden vuoden ajasta ei puhuttu.

Missä vaiheessa tämä tapahtui?

Jos myynnistä on alle 14 vrk aikaa, sinulla voisi olla oikeus purkaa kauppa, etenkin jos on tilattu netistä.

Palvelu heikkenee oleellisesti, olisiko siinä muuten eroa, jos jokaiselle tallennettaisiin ohjelmat erikseen henkilökohtaiseen pilveen? Nythän tuhannet asiakkaat jakavat samaa tallennetta. Onko tämä syy tähän kahden vuoden säilytysjuttuun? Jos tallenne on henkilökohtainen, niin luulisi, ettei sitä ne lait koskisi - vaikka se olisi yrityksen palvelimilla salasanan takana.

Ärsyttävää on myös se, että eiköhän ne ohjelmantekijät ovat jo rahansa saaneet kanavalta ja kanava mainoksista alkuperäisenä esityksenä. Toki mainokset tallenteena voi kelata ohi, mutta niin voi tallentavassa boksissakin, tuplamaksamista. Ahneita nämä televisioyhtiöt.

Yritähän purkaa sopimus, saatat löytää parempia vaihtoehtoja.


Yli kuusi vuotta sitten.

Osallistu keskusteluun