Vastattu

Kotiverkon (Wifi) SSID ja salasan (salausavain) vaihtaminen Oma Elisassa

  • 21 helmikuu 2015
  • 14 kommenttia
  • 4079 katselukerrat

Pitkän huoltokatkoksen jälkeen Wifi ei enää toiminut. Katsoin selaimella (192.168.100.01) Elisa KotiBoksi Statistic sivulta että entinen SSID:ni on muuttunut johonkin toiseen. Meni hetken ennen kun tajusin että se "uusi" SSID onkin se modeemin oma "käyttöönottotunnus" ja salasana (salausavain) löytyy modeemin pohjasta. Sainkin näillä tiedoilla kotiverkon taas toimimaan (esimerkiksi puhelimien ja tulostimen välillä). Mutta kun olen yrittänyt Oma Elisasta hallintasivulta käydä vaihtamassa uudet omat SSID:n ja salasanan niin en ole siinä onnistunut. Olisin kitollinen tiedosta miten saisin tuon muutoksen tehtyä eli voisiko joku ohjeistaa. Kiitos jo etukäteen 🙂
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ammattimies 27 helmikuu 2015, 13:58

Tämä selviteltiinkin yksityisviestitse loppuun ja pistettiin sulle uusi modeemi, jolla voit tuon verkon nimen ja salasanan vaihtaa 🙂 Modeemille ei tosiaan OmaElisasta ei pyynnöt tulleet ollenkaan perille.
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tämä selviteltiinkin yksityisviestitse loppuun ja pistettiin sulle uusi modeemi, jolla voit tuon verkon nimen ja salasanan vaihtaa 🙂 Modeemille ei tosiaan OmaElisasta ei pyynnöt tulleet ollenkaan perille.
Tiedän että "ehjää" ei kannata korjata mutta voihan sen aina vaihtaa :)

Tuolta Oma Elisasta ei päivity (välity) ne SSID ja salasana vaihdon tiedot edes "Elisalle". Ei siis myöskään modeemille.

Olen tehnyt lukuisia virtabootteja, resettejä sekä virtabuutin ja resetin yhdistelmiä. Jälkimmäisiä eilen noin klo 17:30 ja toisen ennen nukkumaanmenoa. Kumallakaan kerroilla modeemi ei noussut "tulille". Modeemiin syttyi vain virtavalo ja kaksi porttivaloa. Ei siis lähde "ip-kättelyyn" ainakaan valojen peusteella (mökit pimeinä ei siis ketään kotona).

Kaiken tämän yli viikon kestäneen rupeaman jälkeen olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainakaan  Oma Elisan halintasivun sunnasta ei lähde päivitystiedot mihinkään suuntaan. Ehkä kaikki ole kunnossa myöskään modeemin ja Elisan välillä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Laitoin sulle yksityisviestiä tästä 🙂
25.2.2015 klo 17:09 Elisa viihde TV kuvaruudulla pikselit ymmärettävässä muodossa ja järjestyksessä. Internet yhteys toimii.

Eli nyt tuo alkuperäinen viestiketjun otsikon mukainen ongelma olisi jälleen ajankohtainen. Vieläkään ei noita SSID ja salasana muutoksia saa tehtyä Oma Elisa hallinta sivuilta. Saa tehtyä, mutta muutokset ei välity modeemille. Onkohan sille tehtävissä mitään?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuo eilen jättämäsi häiriöilmoitus on käsitelty ja ja korjaavia toimenpiteitä on tehty. Ootko kotosalla, jotta voisit varmistaa toimivuuden? Jos ongelma jatkuu, laita meikäläiselle vaikka yksityisviestiä.
Onko koillisrintamalta mitään uutta? Eli joko vika on paikallistettu ja korjattu? Vai jatkuuko nettihiljaisuus vielä? Entä Elisa viihdeTV onko iltaviihteeksi muutakin tarjota kun sankkaa lumisadetta ruudun täydeltä? Onko asian tiimoilta mitään uutisoitavaa?
Keskiviikko 25.2.2015 klo 5:57 modeemi virtabootattu. Klo 6:11 vikatila edelleen päällä. Vikatila päällä nyt yhtäjaksoisesti maanantaista 23.2.2015. Elisa viihde TV toimi. Kaapelimodeemin valot vilkkuu samaan tahtiin kun noissa aiemmissa viesteissäni olen kuvaillut.

25.2.2015 Klo 8:07 Elisa viihde TV pelkkää "lumisadetta" ruudun täydeltä (eikä lähetys tullut edes Falunista).
Olen duunissa vielä, mutta etäyhteys ei ainakaan pelitä. Noin tunnin päästä tiedän asiasta enemmän
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Onko ongelmaa vielä? Eilen Linnainmaan alueella oli yleisempää häiriötä. Mitä valoja modeemissasi palaa tällä hetkellä?
  • Elisa viihde oli eilen maanantaina 23.2.2015 vikatilassa noin klo 9:00 - 20:53 Tampereen Linnainmaan alueella. Osan aikaa TV herjasi liian heikosta signalista ja kuva pikselöityi. Internet yhteys oli kaatuneena koko edellä mainitun ajan. Amulla (tiistaina 24.2.2015) noin klo 5:30 sama "rumba" jatkui internet yhteyden osalta. "Virtabootit" , resetoinit etc. toimenpiteet eivät nostaneet yhteyttä tulille.

    Niin eli tuon alkuperäisen otsikon mukaista ongelman selvittelyä ei liene mahdollista jatkaa ennen kun internet yhteys on "keksitty" Linnainmaallekin. Katuvalot siellä jo on.

    Kotiboksi kaapelimodeemi C5200n hakee ip:ä ja saakin sen (molemmat valot palavat "mökit") . Sen jälkeen @-valo alkaa vilkkua. Aikansa vilkuttuaan modeemi aloittaa koko homman alusta eli ip-kyselyt .....

    "Amis" -> Asiakasnumero tai puhelinnumero kohtaan olen laittanut puhelinnumeron riittääkö se?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Mikä modeemi käytössä? Lisäätkö asiakasnumeron tietoihisi, niin katsotaan tarkemmin 🙂
    Niin kaiken tuon teinkin ja paljon enemmän. Kuten soitin 50min puhelun Elisaan. Jos modeemi on jatkuvasti "inactive" niin vaikka hyppäisit vartin välein muuttamassa Oma Elisasta SSID ja salausavainta, niin siitä ei todellakaan ole apua. Tätäkin "hulluutta" olen harrastanut, mutta ei toivounlaista tulosta.
    Joillakin käyttäjillä on viime aikoina ollut ongelmia siinä, että OmaElisassa tehdyt asetukset eivät päivity modeemille.

    Päivittyminen on on voinut tapahtua itsestään vasta pidemmän ajan kuluttua.

    Mikäli modeemi ei päivitä näitä asetuksia, kannattaa tehdä häiriiöilmoitus vikapalveluun.

    Moderaattoritkin auttavat täällä Palstalla.

    Omagurulle ei kannata soittaa.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Tässäpä lyhyt ohje tuohon:

    - Kirjaudu OmaElisaan

    - Valitse Etusivulta Viihde

    - Valitse Laajakaista välilehti

    - Syötä "Langaton Verkko" > "Salaus" -kenttiin uusi SSID ja salausavain

    - Klikkaa "Tallenna"

    Uusien asetusten pitäisi päivittyä modeemiisi yleensä muutamassa minuutissa. Jos näin ei käy, resetoi modeemi, jolloin modeemi hakee Elisalta uudestaan kaikki tarvittavat tiedot, myös tuon uuden SSID:n ja salausavaimen.

    Jos modeemisi on joku muu kuin Elisan toimittama laite, pitää SSID ja salausavain vaihtaa modeemin paikallishallinnasta. Tähän löytyy ohjeet modeemin käyttöohjeista, jotka tarvittaessa löytyy modeemin valmistajan kotisivuilta.

    Osallistu keskusteluun