Kysymys

Kuinka paljon kaistaa vaatii HD kanavat IPTV:llä?

  • 15 helmikuu 2010
  • 29 kommenttia
  • 4852 katselukerrat

Kuinka paljon HD kanavat vaativat kaistaa, nyt liittymän nopeus näyttäis olevan 8495 Kbit/s, mutta pätkii pahasti.  :(
Liitymä on 24/1M ADSL.

29 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Kuinka paljon HD kanavat vaativat kaistaa, nyt liittymän nopeus näyttäis olevan 8495 Kbit/s, mutta pätkii pahasti.  :(
Liitymä on 24/1M ADSL.



Reippaat toistakymmentä megaa pitää olla kaistaa. Sinun 8,5 megasella ahistaa pakostakin
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
HD-materiaali vaatii kaistaa n. 10-13M.

HD-materiaali vaatii kaistaa n. 10-13M.


Niinpä... kaistaa (ADSL) täytyisi, Elisan teknisen väenkin mukaan tulla vähintään 12-13M, jotta IPTV näkyisi ongelmitta...

MUTTA

Miksi Elisan "virallinen totuus" kuitenkin on, että 8M on ihan OK, vaikka se ei todellisuudessa riitä markkinoidun HD-palvelun tuottamiseen??? --> kusetusta ja koko rahalla sittenkin.

Meille tulee ADSL-tuutista parhaimmillaan 12M (normaalisti 8-11M).
IPTV HD-lähetykset ovat vain harvoin katselukelpoisia. Normaalisti pätkivää pikselimössöä.

-Kimmo-
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


HD-materiaali vaatii kaistaa n. 10-13M.


Niinpä... kaistaa (ADSL) täytyisi, Elisan teknisen väenkin mukaan tulla vähintään 12-13M, jotta IPTV näkyisi ongelmitta...

MUTTA

Miksi Elisan "virallinen totuus" kuitenkin on, että 8M on ihan OK, vaikka se ei todellisuudessa riitä markkinoidun HD-palvelun tuottamiseen??? --> kusetusta ja koko rahalla sittenkin.

Meille tulee ADSL-tuutista parhaimmillaan 12M (normaalisti 8-11M).
IPTV HD-lähetykset ovat vain harvoin katselukelpoisia. Normaalisti pätkivää pikselimössöä.

-Kimmo-



Emme tietääkseni ole missään mainostaneet, että 8M riittää HD:lle? Normaaleille IPTV-kanaville 8M kyllä juuri riittää, mutta HD vaatii enemmän.
Emme tietääkseni ole missään mainostaneet, että 8M riittää HD:lle? Normaaleille IPTV-kanaville 8M kyllä juuri riittää, mutta HD vaatii enemmän.

Minulle kerrottiin Elisan asiakaspalvelussa, että kanavakortin vuosimaksuunkin sisältyvät uudet HD-kanavat sisältyvät "automaattisesti" Elisa Viihteen ohjelmakirjoon, jolloin niiden tulee meillä myös näkyä ja toimia.

JOS Elisa Vitsi palvelun ADSL-yhteyden nopeus ei riitä kyseisten HD-kanavien virheettömään välittämiseen ei palvelukuvauksessa mainostetut ominaisuudet (Ylen ja Eurospotin HD-kanavat) toteudu.

Meille Elisan Vitsin kanssa painiminen on kyllä ollut turhauttavaa....
Ei yhtä päivää, että nää romut olisi TOIMINUT !!

-Kimmo-
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Minulle kerrottiin Elisan asiakaspalvelussa, että kanavakortin vuosimaksuunkin sisältyvät uudet HD-kanavat sisältyvät "automaattisesti" Elisa Viihteen ohjelmakirjoon, jolloin niiden tulee meillä myös näkyä ja toimia.

JOS Elisa Vitsi palvelun ADSL-yhteyden nopeus ei riitä kyseisten HD-kanavien virheettömään välittämiseen ei palvelukuvauksessa mainostetut ominaisuudet (Ylen ja Eurospotin HD-kanavat) toteudu.

Meille Elisan Vitsin kanssa painiminen on kyllä ollut turhauttavaa....
Ei yhtä päivää, että nää romut olisi TOIMINUT !!

-Kimmo-


Emme valitettavasti pysty vaikuttamaan tai etukäteen pysty tietämään, missä kunnossa esim. talon sisäverkko on jne., toteutuvaan yhteysnopeuteen kun vaikuttaa paljon muukin kuin Elisan verkko. Lisäksi monilla alueilla kupariverkko on rakennettu vuosikymmeniä sitten ja kunto on huono, jolloin nopeus jää alhaiseksi. Saatavuus perustuu teoreettiseen saatavuuteen.
""Emme valitettavasti pysty vaikuttamaan tai etukäteen pysty tietämään, missä kunnossa esim. talon sisäverkko on jne., toteutuvaan yhteysnopeuteen kun vaikuttaa paljon muukin kuin Elisan verkko. Lisäksi monilla alueilla kupariverkko on rakennettu vuosikymmeniä sitten ja kunto on huono, jolloin nopeus jää alhaiseksi. Saatavuus perustuu teoreettiseen saatavuuteen""

Juuri tässä kohtaa homma kiville meneekin....

Myydään palveluja kohteisiin, joissa ne EHKÄ hyvällä zägällä toimii... edes jotenkin, luottaen siihen että asiakas hölmön hankinnan tuottaman häpeän siivittämänä pitää päänsä kiinni ja maksaa laskunsa. Sitten kun tulee vastaan kohde, jossa markkinoituja/myytyjä ominaisuuksia/palveluita ei pystytä toteuttamaan, aletaan selittelemään jotain asiakkaan huonoista laitteista tai kaapeleista tai jostain ihan muista seikoista, jotka eivät asiakkaalle todellisuudessa kuulu.

JOS palvelu on myyty kohteeseen jossa sitä ei voidakaan toteuttaa olisi reilua/oikein myöntää moka, tarjota jotain korvaavaa palvelua, tehdä edes jotain muuta kuin selitellä niitä näitä JA AINAKIN VARMISTAA, ETTEI NAAPURIHUONEISTOON TÄMÄN JÄLKEEN MYYDÄ SAMAA TOIMIMATONTA RIIPPAKIVEÄ !!!!

-Kimmo-

PS: ja loppuun vielä kertauksena Elisa matematiikkaa: 24=8
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

""Emme valitettavasti pysty vaikuttamaan tai etukäteen pysty tietämään, missä kunnossa esim. talon sisäverkko on jne., toteutuvaan yhteysnopeuteen kun vaikuttaa paljon muukin kuin Elisan verkko. Lisäksi monilla alueilla kupariverkko on rakennettu vuosikymmeniä sitten ja kunto on huono, jolloin nopeus jää alhaiseksi. Saatavuus perustuu teoreettiseen saatavuuteen""

Juuri tässä kohtaa homma kiville meneekin....

Myydään palveluja kohteisiin, joissa ne EHKÄ hyvällä zägällä toimii... edes jotenkin, luottaen siihen että asiakas hölmön hankinnan tuottaman häpeän siivittämänä pitää päänsä kiinni ja maksaa laskunsa. Sitten kun tulee vastaan kohde, jossa markkinoituja/myytyjä ominaisuuksia/palveluita ei pystytä toteuttamaan, aletaan selittelemään jotain asiakkaan huonoista laitteista tai kaapeleista tai jostain ihan muista seikoista, jotka eivät asiakkaalle todellisuudessa kuulu.

JOS palvelu on myyty kohteeseen jossa sitä ei voidakaan toteuttaa olisi reilua/oikein myöntää moka, tarjota jotain korvaavaa palvelua, tehdä edes jotain muuta kuin selitellä niitä näitä JA AINAKIN VARMISTAA, ETTEI NAAPURIHUONEISTOON TÄMÄN JÄLKEEN MYYDÄ SAMAA TOIMIMATONTA RIIPPAKIVEÄ !!!!

-Kimmo-

PS: ja loppuun vielä kertauksena Elisa matematiikkaa: 24=8



Ei ole tarkoitus selitellä, vaan koittaa saada sinua ymmärtämään miksi asiat ovat niin kuin ovat. :)

Saatavuuskäytäntö on sama jokaisella palveluntarjoajalla, maailma ei ole täydellinen. Suosittelen sinua jättämään häiriöilmoituksen vikapalveluumme, jos haluat selvittää tilannetta tarkemmin, jolloin voimme selvittää onko ongelmalle jotain tehtävissä. Jos ongelmaksi jää tilaajakaapelin pituus keskukselta asuntoosi, voimme etsiä lyhyempää reittiä mahdollisuuksien mukaan.
Joopa joo. Harmittavaa, että kaiken muun tajusin itse kysyä tätä palvelua tilatessani paitsi tuon matkan lähimpään POPiin (sattuu olemaan 2km). Nyt sitten kärvistelen tällä 24M linjalla joka toteutuu 10M nopeuksisena, eli HD lähetykset pätkii ja palvelun taso on niin heikko, että tekisi mieli jo perua koko soppari, koska alkaa vastaamaan mielestäni sopimusrikkomusta kun nopeus ei yllä edes puoleen tuosta millä palvelua myydään. Niin, IPTV signaali katoaa harva se hetki "normaaleilla" iptv kanavoillakin.

Maailma ei ole täydellinen ja ei toimi asiat niinkuin pitäisi, mutta veikkaanpa että tässä maailmassa ei ole kovin montaa joka tajuaisi tuon etäisyyden POPiin kysyä mikä tuntuisi olevan se olennaisin kysymys tätä sopimusta tehdessä.
Tein olympialaisten aikana ylen HD-kanavalla seuraavan havainnoin.

Elisan omalla adsl-modeemilla hd-kuva pätki jatkuvasti, vaikka kaistaa oli 20mb.

Sen sijaan vanhalla Zyxel P660 adsl-modeemilla siltaavassa tilassa ei esiintynyt minkäänlaisia ongelmia/pätkimistä HD-kanavilla.

Mistä tämä voi johtua? ADSL-modeemista vai sen tilasta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Tein olympialaisten aikana ylen HD-kanavalla seuraavan havainnoin.

Elisan omalla adsl-modeemilla hd-kuva pätki jatkuvasti, vaikka kaistaa oli 20mb.

Sen sijaan vanhalla Zyxel P660 adsl-modeemilla siltaavassa tilassa ei esiintynyt minkäänlaisia ongelmia/pätkimistä HD-kanavilla.

Mistä tämä voi johtua? ADSL-modeemista vai sen tilasta?


Oliko Elisan modeemisi myös siltaavana? Oliko sen perässä jokin muu nat-palomuuri-reititin tai vastaava?
Jos oli, oliko sama härveli myös Zyxelin ja digiboksin välissä edelleen?

Onkos tuo elisan modeemi myös gigbitin reititin? Jos jokin vanhempi, niin voi olla, että nattaavana ei yksinkertaisti kykene läpäisemä videostreemiä

Eli ajatuksena varmistaa, että oliko erilaista vain tuo modeemi vai myös sen asetukset ja/tai muu verkkorakenne.
Minulla Elisa Viihde boksi, mutta Wippies Homebox modeemi. Yhteysnopeus 18-20 Mbit/s, ja HD lähetykset pätkivät tasaisen tappavasti (Yle HD, Eurosport HD). Lähetys näkyy ihan ok, mutta n. puolen minuutin välein tulee sekunnin parin katkos. Urheilua ei siis voi oikein seurata.

Mielenkiintoinen lisä on että tallenteista katsottuna pätkimistä ei esiinny käytännössä ollenkaan. Eli ongelma liittyy jotenkin uni/multicastin eroihin?

Onko sinulla ajansiirto päällä? Se aiheuttaa minulla pätkimisen,  mutta ilman ajansiirtoa HD toimii hyvin.


Ei ole, eikä tikkua/levyä edes kytkettynä.

Minulla Elisa Viihde boksi, mutta Wippies Homebox modeemi. Yhteysnopeus 18-20 Mbit/s, ja HD lähetykset pätkivät tasaisen tappavasti (Yle HD, Eurosport HD). Lähetys näkyy ihan ok, mutta n. puolen minuutin välein tulee sekunnin parin katkos. Urheilua ei siis voi oikein seurata.

Mielenkiintoinen lisä on että tallenteista katsottuna pätkimistä ei esiinny käytännössä ollenkaan. Eli ongelma liittyy jotenkin uni/multicastin eroihin?


Kokeilin myös laittaa modeemin siltaavaksi, mutta se ei vaikuta ongelmaan. Onkohan muilla vastaavia ongelmia?

Voiko Wippies/Elisa modeemeissa olla jotain eroa ohjelmistoversiossa? Sama laitehan se ymmärtääkseni on?

Joopa joo. Harmittavaa, että kaiken muun tajusin itse kysyä tätä palvelua tilatessani paitsi tuon matkan lähimpään POPiin (sattuu olemaan 2km). Nyt sitten kärvistelen tällä 24M linjalla joka toteutuu 10M nopeuksisena, eli HD lähetykset pätkii ja palvelun taso on niin heikko, että tekisi mieli jo perua koko soppari, koska alkaa vastaamaan mielestäni sopimusrikkomusta kun nopeus ei yllä edes puoleen tuosta millä palvelua myydään. Niin, IPTV signaali katoaa harva se hetki "normaaleilla" iptv kanavoillakin.

Maailma ei ole täydellinen ja ei toimi asiat niinkuin pitäisi, mutta veikkaanpa että tässä maailmassa ei ole kovin montaa joka tajuaisi tuon etäisyyden POPiin kysyä mikä tuntuisi olevan se olennaisin kysymys tätä sopimusta tehdessä.


Sama ongelma täällä. Ainut vaan että etäisyys on 4km asemaan, jonka johdosta yhteysnopeus on vielä onnettomampi. Tähän päivään mennessä en ole saanut Elisalta sivustoa/listaa asemien sijainnista, joka minun olisi ilmeisesti itse pitänyt osata tarkistaa, sillä Elisalle tuntuu aina tulevan täysin puskista asunnon etäisyys asemasta.

Ainiin, kannattaa laittaa Elisalle palautetta. Itse sain hyvitykseksi siitä, että puolet ominaisuuksista josta maksan ei toimi, 5 leffalippua. Ainut vaan että niitä ei voi käyttää kun paskan yhteyden takia leffat pätkii  😉


Minulla Elisa Viihde boksi, mutta Wippies Homebox modeemi. Yhteysnopeus 18-20 Mbit/s, ja HD lähetykset pätkivät tasaisen tappavasti (Yle HD, Eurosport HD). Lähetys näkyy ihan ok, mutta n. puolen minuutin välein tulee sekunnin parin katkos. Urheilua ei siis voi oikein seurata.

Mielenkiintoinen lisä on että tallenteista katsottuna pätkimistä ei esiinny käytännössä ollenkaan. Eli ongelma liittyy jotenkin uni/multicastin eroihin?


Kokeilin myös laittaa modeemin siltaavaksi, mutta se ei vaikuta ongelmaan. Onkohan muilla vastaavia ongelmia?

Voiko Wippies/Elisa modeemeissa olla jotain eroa ohjelmistoversiossa? Sama laitehan se ymmärtääkseni on?


Nyt sain lainaksi A-Linkin RR24AP:n. Oletusasetuksilla siinä on LAN4 portti siltaavana. Tähän porttiin kytkettynä digiboksi näyttää Eurosport HD:n pätkimättä. Laite yhdistää kuten Wippies Homebox n. 18mbit/s.

Olisiko kellään Elisalaisella tietoa voiko Wippies Homeboxissa tai sen softassa olla jotain joka aiheuttaa pätkimistä HD-kanavilla? Ohjelmistoversio on A50803-Sauna35-24524. Boksi toimii muuten ok, ja dataa kyllä siirtyy ihan hyvää tahtia. Ja HD-tallenteethan näkyvät ihan ok.

Onko kellään ex. Kotitotaalilaisella käytössä Wippies-purkki? Toimiiko esim. Eurosport HD pätkimättä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Olisiko kellään Elisalaisella tietoa voiko Wippies Homeboxissa tai sen softassa olla jotain joka aiheuttaa pätkimistä HD-kanavilla? Ohjelmistoversio on A50803-Sauna35-24524. Boksi toimii muuten ok, ja dataa kyllä siirtyy ihan hyvää tahtia. Ja HD-tallenteethan näkyvät ihan ok.


Tällaista ei ole kyllä testeissä havaittu. Onko Homeboxiin kytkettynä muita laitteita USB:n kautta? Jos on, niin ilmeneekö samaa pätkimistä ilman? Oletko kokeillut resetoida Homeboxin (10 takapaneelin reset-painike pohjassa kun laitteessa virrat päällä)?

Tällaista ei ole kyllä testeissä havaittu. Onko Homeboxiin kytkettynä muita laitteita USB:n kautta? Jos on, niin ilmeneekö samaa pätkimistä ilman? Oletko kokeillut resetoida Homeboxin (10 takapaneelin reset-painike pohjassa kun laitteessa virrat päällä)?


USB-laitteita ei ole kytkettynä Homeboxiin, eikä Viihde-boksiinkaan. Nyt on Homebox resetoitu, eikä vaikuta tähän ongelmaan. Eli Eurosport HD pätkii edelleen. Resetin jälkeen Homebox yhdisti ensin 16,8 Mbit/s ja yhden sammuttamisen jälkeen 19,0 Mbit/s. Funetista pääsee lataamaan FTP:llä 2MB/s.

Niin ja Viihde-boksi saa DHCP:ltä ip:n 192.168.0.70 mikä lienee oikea osoite NAT-sääntöjä varten. Mitäköhän vielä voisi kokeilla?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Tällaista ei ole kyllä testeissä havaittu. Onko Homeboxiin kytkettynä muita laitteita USB:n kautta? Jos on, niin ilmeneekö samaa pätkimistä ilman? Oletko kokeillut resetoida Homeboxin (10 takapaneelin reset-painike pohjassa kun laitteessa virrat päällä)?


USB-laitteita ei ole kytkettynä Homeboxiin, eikä Viihde-boksiinkaan. Nyt on Homebox resetoitu, eikä vaikuta tähän ongelmaan. Eli Eurosport HD pätkii edelleen. Resetin jälkeen Homebox yhdisti ensin 16,8 Mbit/s ja yhden sammuttamisen jälkeen 19,0 Mbit/s. Funetista pääsee lataamaan FTP:llä 2MB/s.

Niin ja Viihde-boksi saa DHCP:ltä ip:n 192.168.0.70 mikä lienee oikea osoite NAT-sääntöjä varten. Mitäköhän vielä voisi kokeilla?


Voisit kokeilla sillata Homeboxin ja testata toimiiko silläkin siltaavana normaalisti, kuten A-Linkillä toimi. Eli paikallisista asetuksista ADSL / Bridged IP -mode päälle. Saat takaisin NAT-tilaan helpoiten resetoimalla laitteen kertaalleen.

Voisit kokeilla sillata Homeboxin ja testata toimiiko silläkin siltaavana normaalisti, kuten A-Linkillä toimi. Eli paikallisista asetuksista ADSL / Bridged IP -mode päälle. Saat takaisin NAT-tilaan helpoiten resetoimalla laitteen kertaalleen.


Ei auta. Viihde-boksi saa kyllä julkisen ip:n, mutta Eurosport HD pätkii edelleen tasaisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Voisit kokeilla sillata Homeboxin ja testata toimiiko silläkin siltaavana normaalisti, kuten A-Linkillä toimi. Eli paikallisista asetuksista ADSL / Bridged IP -mode päälle. Saat takaisin NAT-tilaan helpoiten resetoimalla laitteen kertaalleen.


Ei auta. Viihde-boksi saa kyllä julkisen ip:n, mutta Eurosport HD pätkii edelleen tasaisesti.


Molemmilla bokseilla myös sama puhelinjohto ja verkkokaapeli käytössä, ettei ongelma johdu vaurioituneista johdoista?



Voisit kokeilla sillata Homeboxin ja testata toimiiko silläkin siltaavana normaalisti, kuten A-Linkillä toimi. Eli paikallisista asetuksista ADSL / Bridged IP -mode päälle. Saat takaisin NAT-tilaan helpoiten resetoimalla laitteen kertaalleen.


Ei auta. Viihde-boksi saa kyllä julkisen ip:n, mutta Eurosport HD pätkii edelleen tasaisesti.


Molemmilla bokseilla myös sama puhelinjohto ja verkkokaapeli käytössä, ettei ongelma johdu vaurioituneista johdoista?


Kyllä. Täysin samat kaapelit ja samassa paikassa sekä laite että kaapelit.

Todella pienestähän tuo on oltava kiinni koska HD-tallenteet näkyvät pätkimättä ja dataa tulee sisään se 2MB/s FTP:llä. Eikä Homebox ole mitenkään muuten oireillut. Vancouverin lähetykset muuten pätkivät IP:nä myös. Mutta se ei ollut ongelma kun pystyin katsomaan samaa HD-lähetystä antennin kautta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Testasin itsekin ja HD-kanavat näkyvät kyllä OK Homeboxillakin. Todennäköisesti tuossa on kyse siitä, että Homebox kättelee aavistuksen vähemmän tahdistumisnopeudeksi sinulla kuin A-Link, jonka johdosta kuva virheilee. Saatko verrattua modeemien tahdistumisnopeuksia?

HD-tallenteet taasen näkyvät pätkimättä, koska ne välitetään HTTP-striiminä, joka on TCP:tä ja TCP:ssä on virheentarkistus paketeille. IPTV taas on multicastia, joka on UDP:tä eikä UDP:ssä ole pakettien virheentarkistusta, jolloin matkalla putoavia paketteja ei tarkisteta eikä korjata kuten TCP:ssä.
Ok, tuo virheenkorjaus selittää varmasti tallenteiden toimivuuden.

Nyt kokeilin vielä siirtää puhelinkaapelin pois tietokoneen johtoviidakosta niin että se menee suoraan modeemille ilman että koskettaa mitään muuta kaapelia. Vaihdoin myös kaapelin (molemmat alle 2m). Lisäksi vaihdoin analogisuotimen sisältävän pistokkeen tavalliseksi. Lankapuhelinta ei ole.

Tässä testituloksia ensin Homeboxilla ja sitten RR24AP:lla. Tein kymmenen virrat päälle-pois testiä molemmilla modeemeilla. Ne on tehty tänään n. klo 17-22. Välillä katsoin Eurosport HD:ta pidempään välillä lyhyempään. Lopputulos on kuitenkin että Hombexin korkeimmillakin nopeuksilla pätkii ja A-Linkin hitaimmillakaan nopeuksilla ei pätki.

Wippies Homebox, upstream aina 1019 Kbit/s
17700 Kbit/s
17124 Kbit/s
17856 Kbit/s
19308 Kbit/s
15120 Kbit/s
19304 Kbit/s
19396 Kbit/s
15792 Kbit/s
18384 Kbit/s
16268 Kbit/s

A-Link RR24AP(i+), upstream aina 1015 (Kbps.)
17654 (Kbps.)
17582 (Kbps.)
16854 (Kbps.)
17070 (Kbps.)
17030 (Kbps.)
17086 (Kbps.)
16994 (Kbps.)
17094 (Kbps.)
16882 (Kbps.)
16994 (Kbps.)

Onko normaalia että Homeboxilla on noinkin suuret erot kättelynopeuksissa kun ei luulisi minkään oikein muuttuvan tuossa välissä? Pari vuotta sitten kun liittymä asennettiin Kotitotaalina oli nopeus poikkeuksetta 20-22 Mbit/s. Sellaisia nopeuksia ei ole enää tullut, vaikka talossa ei mielestäni mikään ole muuttunut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
OK, lähes samoissa tahdistumisnopeuksissa siis liikutaan. Homeboxissa (kuin myös Elisa Kotiboksissa) on ominaisuus, että laite lähtee katkaisematta linjaa automaattisesti tahdistamaan yhteyttä vielä korkeammille nopeuksille (mahdollisuuksien mukaan) kuin johon yhteys on ns. kättelyhetkellä saatu tahdistettua. Siitä tuo ~2M ero tahdistumisnopeuksissa. Nyt kun tuo tuli puheeksi niin tuossa saattaa olla myös syy pätkimisongelmaasi, Homebox todennäköisesti tahdistaa linjan "liian ylös", jolloin linja alkaa virheilemään.

Kannattaa varmistaa vikapalvelustamme, että sinulla on käytössäsi Viihteelle tarkoitettu nopeusprofiili DSLAM:in päässä eikä tavallinen 24M Full Rate -profiili. Tavallisessa 24M-profiilissa ei ole interleaving päällä, joka vaaditaan mahdollisimman virheettömän IPTV-kuvan välittämiseen.

Osallistu keskusteluun