Vastattu

Laiton määräaikaisuuden uusinta puhelinmyynnillä?

  • 29 syyskuu 2011
  • 19 kommenttia
  • 4492 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Laitanpa tänne julkisesti palautetta tuosta puhelinmyyjän soitosta jonka sain jokin aika sitten. Harkitsin jopa kantelun tekemistä kuluttajasuojamiehelle laittomasta yrityksestä uusia määräaikaisuus...

Eli:
Sain soiton puhelinmyyjältä koskien Elisa viihdettä, jonka määräaikaisuus osaltani loppunut aikaa sitten (eli olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, jonka saan irtisanoa koska haluan). Hän kauppasi minulle "jatkettua takuuta laitteille" eli että tuo modeemi ja viihdeboxi olisi sitten edelleen haluni mukaan vuoden tai kaksi jatkoa takuun piirissä. Minulle kerrottiin vain ettei tuo maksa minulle mitään ja että kaikki jatkuu "ihan kuin nytkin", vain että takuu aikaa jatketaan. TULIN kysyneeksi että eihän tämä sitten tee tästä määräaikaista tai mitään JA VASTA SILLOIN puhelinmyyjä kertoi että tekee. Eli "jatkamalla takuuta" olisin sitoutunut uuteen määräaikaiseen sopimukseen!!! Tuo AIVAN selvästi rikkoo kaikkia säännöksiä (puhelinpuoli tuosta onkin sapiskaa ja uhkasakkoja saanutkin monta kertaa).

Mielinkiintoisinta tuosta "takuun jatkamisesta" tekee se, että minulla on Elisalta siis ostettuna kokonaispalvelu kk-maksulla JOKA TOIMII AINOASTAAAN ELISAN TARJOAMILLA LAITTEILLA. Joten, jos laite hajoaa lienee Elisan velvollisuus toimittaa uusi laite (tai peruste periä kk-maksua katoaa).

Joten pistäkääpä ne puhelinmyyjänne koulutukseen ja ohjeistakaa toimimaan lain mukaisesti.. ja miettikää nyt VÄHÄN minkälaista imagoa yrityksestänne haluatte antaa.. omissa silmissäni noin törkeä yritys laski Elisan arvoa silmissäni entisestään ja vähensi kiinnostusta ylipäätään asioida Elisan kanssa.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kot_kot 29 syyskuu 2011, 10:20

Hei ByteHeaven!

Elisa viihde- palvelun laitteilla on takuu voimassa niin kauan kuin sopimuskin on voimassa. Laitatko tietosi minulle yksityisviestinä, niin laitetaan palautetta eteenpäin.
Katso alkuperäinen viesti

19 kommenttia

Kunniamerkki
Minun mielestä laitteilla on takuu koko sopimuskauden ajan. Olipa sopimus sitten määräaikainen tai toistaiseksi.
Käyttäjätaso 2
Hei ByteHeaven!

Elisa viihde- palvelun laitteilla on takuu voimassa niin kauan kuin sopimuskin on voimassa. Laitatko tietosi minulle yksityisviestinä, niin laitetaan palautetta eteenpäin.
Käyttäjätaso 4


Hei ByteHeaven!

Elisa viihde- palvelun laitteilla on takuu voimassa niin kauan kuin sopimuskin on voimassa. Laitatko tietosi minulle yksityisviestinä, niin laitetaan palautetta eteenpäin.


Voisitteko laittaa tuosta laitetakuusta myös selvän merkinnän sopimusehtoihin. En löytänyt niistä asiasta mitään mainintaa. Ks. pykälä 5.

http://www.elisa.fi/elisa/docimages/attachment/asiakaspalvelu/Elisa_Viihde_Sopimusehdot_25052011.pdf



Eiköhän tuo aika suoraan ole kohdassa 4.
"Palveluun sisältyy TV-palvelu, palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset sekä soveltuvat laitteet kulloinkin voimassa olevan Palvelun palvelukuvauksen mukaisesti. Lisäksi Palveluun voi sisältyä internetliittymä ja tietoturvapalvelu, mikäli sopimuksessa ja palvelukuvauksessa on näin sovittu."

Eli palveluun kuuluu laitteet... joten tuo kampanja puhelinmyynnissä on sinänsä hieman käsittämätön 😃 Ei taas taida Elisalla vasen käsi tietää mitä oikea tekee 😃
Käyttäjätaso 4




Hei ByteHeaven!

Elisa viihde- palvelun laitteilla on takuu voimassa niin kauan kuin sopimuskin on voimassa. Laitatko tietosi minulle yksityisviestinä, niin laitetaan palautetta eteenpäin.


Voisitteko laittaa tuosta laitetakuusta myös selvän merkinnän sopimusehtoihin. En löytänyt niistä asiasta mitään mainintaa. Ks. pykälä 5.

http://www.elisa.fi/elisa/docimages/attachment/asiakaspalvelu/Elisa_Viihde_Sopimusehdot_25052011.pdf



Eiköhän tuo aika suoraan ole kohdassa 4.
"Palveluun sisältyy TV-palvelu, palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset sekä soveltuvat laitteet kulloinkin voimassa olevan Palvelun palvelukuvauksen mukaisesti. Lisäksi Palveluun voi sisältyä internetliittymä ja tietoturvapalvelu, mikäli sopimuksessa ja palvelukuvauksessa on näin sovittu."

Eli palveluun kuuluu laitteet... joten tuo kampanja puhelinmyynnissä on sinänsä hieman käsittämätön 😃 Ei taas taida Elisalla vasen käsi tietää mitä oikea tekee :D


Joo luin kyllä myös kohdan 4. Kyllähän siinä niin kautta rantain annetaan ymmärtää , mutta ei selkeämpi maininta laitteiden takuusta olisi pahasta  😉.


Totta 🙂
Käyttäjätaso 2
Hei ByteHeaven!

Laitoin palautteen eteenpäin. Laitoin palautetta samalla myös tuosta, että mikäli sopimusehtoihin on mahdollista saada tarkempaa mainintaa laitteiden takuusta.
Kunniamerkki

Hei ByteHeaven!

Laitoin palautteen eteenpäin. Laitoin palautetta samalla myös tuosta, että mikäli sopimusehtoihin on mahdollista saada tarkempaa mainintaa laitteiden takuusta.


Ei ole tainnut puhelinmynnissä mennä ihan kaikille viesti perille (sikäli kun on laitettu palautetta)...

Itse sain viimeviikolla puhelun, jossa kaupattiin 24 kk jatkoaikaa... jutuista olisi voinut helposti saada kuvan, että laitteiden takuu loppuu (ja nykyinen sopimus jopa loppuu) jos et tee tätä sopparia...
Ja kaupanpäälle olisi saanut jonkin kanavapaketin 3 kk ilmaiseksi ja 5 leffavuokrausta...
Jos tarjotaan jatkosopimusta lisäkamppanjoilla, niin eikö sen järkikin kerro, että kyllähän sitä ilman jatkosopimusta voi jatkaa toistaiseksi voimassa olevana?!?

Ja jos on epäselvää joku omasta mielestä, niin silloin kannattaa aina kysyä. Tuskinpa sieltä kukaan myyjä sanoo, että palvelut katkeaa, jos ette tee jatkosopimusta.
Kunniamerkki

Jos tarjotaan jatkosopimusta lisäkamppanjoilla, niin eikö sen järkikin kerro, että kyllähän sitä ilman jatkosopimusta voi jatkaa toistaiseksi voimassa olevana?!?

Ja jos on epäselvää joku omasta mielestä, niin silloin kannattaa aina kysyä. Tuskinpa sieltä kukaan myyjä sanoo, että palvelut katkeaa, jos ette tee jatkosopimusta.


Eipä tossa itelle ollu mitään epäselvää, kun satun tietämään miten homma määräaikaisuuden jälkeen jatkuu, mutta noilla lauseilla joilla tota mulle myytiin hämätään varmasti jokainen mummo / moni muu asiasta tietämätön jatkamaan sopimusta 24 kk siinä pelossa, että laitetakuu muuten loppuu...

Sitä nimittäin painotettiin pariinkiin otteeseen, että laitetakuu jatkuu sitten kanssa sen 24 kk jos tämän sopimuksen otat, mutta ei mainittu vahingossakaan siitä, että takuu jatkuu jokatapauksessa...

ko. asiaa ei mielestäni tossa jatkoaika myynnissä tarvitsisi/pitäisi mainita lainkaan koska se takuu ei määräajan jälkeen kuitenkaan lopu ennen kuin koko viihde sopimus lopetetaan...
Jaa miksiköhän itelle sitten vikapalvelusta sanottiin ettei wippies boxissani ole enää takuta jäljellä eikä siis sitä vaihdeta?
Myös itse sain tämän puhelun ENIA OY/DONATO OY:ltä 7.1. Minulle tarjottiin kohta päättyvän Elisa Viihde määräaikaisuuden jatkamista 24kk:lla. Samat tarinat tuli kuultua, takuu jatkuu laitteilla, palvelulla on hintatakuu seuraavan 24kk vaikka hinta nousisi, 5 leffavuokrausta saisi ilmaiseksi ja Elisa kanavapaketin 3 kuukaudeksi.

Tämä oli aika ärsyttävä puhelu ja sisälsi hirveästi asiavirheitä. Ensinnäkin määräaikainen sopimukseni on päättynyt jo melkein 3 vuotta sitten, keväällä 2009 koska olen tehnyt sopimukseni Saunalahti KotiTotaalista keväällä 2007.

Myyjäthän nyt puhuvat tunnetusti mitä sattuu, jotta saavat kaupat, mutta tuo laitteiden takuu -asia ärsytti vielä enemmän. Elisa Viihde on nimenomaan palvelukokonaisuus, joka koostuu erillisistä palvelukomponenteista (esim. Internet-yhteys, tietoturvapalvelu ja palvelun käyttöön tarvittavat laitteet). Eikai laitteilla voi olla mitään "takuuta"? Asiakkalle pitää toimittaa kuukausimaksua vastaan palvelu jonka hän on tilannut ja jos laitteet ovat rikki, niin ne tulee vaihtaa toimiviin jotta palvelua voidaan toimittaa. Palvelun määräaikaisuudella ei tähän asiaan pitäisi olla mitään vaikutusta. Tästä samasta "palvelukokonaisuussyystä" palvelun laajakaista-komponentista ei voi saada S-Bonusta, sillä laajakaistan hintaa ei voida eritellä palvelukokonaisuudesta.

Myöhemmin puhelun aikana kävi ilmi, että sopimusta olisi voinut jatkaa myös 12kk määräaikaisena jotta laitteiden takuu olisi voimassa ja asiakas saisi myös hintatakuun (siltä varalta, että palvelun kk-hinta nousisi). Tällöin ei kuitenkaan olisi saanut Elisa -kanavapaketti etua eikä 5 elokuvan vuokrausta.

Itse olen ollut tyytyväinen palveluun jo kohta 5 vuotta, joista 2 on mennyt hyvin määräaikaisena ja 3 toistaiseksi voimassaolevana. Periaatteessa olisin voinut jatkaa sopimusta 2 vuodella jos kylkiäiset olisivat olleet kunnossa, mutta tällainen markkinointi ei oikein toiminut, vaan se lähinnä suututti.

Muutimme kesällä kuitutaloon ja viime viikolla postiluukusta tipahti tarjous 24kk määräaikaisesta Viihteestä. Tässä 24kk määräaikaisessa tarjouksessa saa Viihde palvelukokonaisuuden 2kk ilmaiseksi, Elisa -kanavapaketin 2kk ja 10 leffavuokrausta. Tämä jälkimmäinen kirjeitse tullut tarjous on paljon kiinnostavampi. Tällaiseen tarjoukseen, jossa Viihteen saa pari kuukautta ilmaiseksi, saattaa tarttua paatuneempikin toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen kannattaja.
Onko kellään tullut mieleen, että takuun säilyminen laitteiden osalta mainitaan sen takia, että ihmisille ei jää sellaista mielikuvaa ettei takuuta ole enää jäljellä alkuperäisen sopimuskauden jälkeen? Kuitenkin laitteethan jäävät asiakkaan omaksi vaikka palvelun pois vaihtaisikin, niin periaatteessahan kysymys ei ole Elisan laitteista enää. Ehkä tämä todetaan asian selkeyttämisen vuoksi. Ymmärrän toki, että varmasti osa ihmisistä on tietoisia, että laitteilla on takuu vaikka toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, mutta ei tämä ole varmasti suurella osalle ihmisistä ollenkaan selvää.

Onko kellään tullut mieleen, että takuun säilyminen laitteiden osalta mainitaan sen takia, että ihmisille ei jää sellaista mielikuvaa ettei takuuta ole enää jäljellä alkuperäisen sopimuskauden jälkeen? Kuitenkin laitteethan jäävät asiakkaan omaksi vaikka palvelun pois vaihtaisikin, niin periaatteessahan kysymys ei ole Elisan laitteista enää. Ehkä tämä todetaan asian selkeyttämisen vuoksi. Ymmärrän toki, että varmasti osa ihmisistä on tietoisia, että laitteilla on takuu vaikka toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, mutta ei tämä ole varmasti suurella osalle ihmisistä ollenkaan selvää.


On tullut mieleen ja ongelma on nimenomaan se, että tietoisesti annetaan ymmärtää, että laitteilla ei olisi takuuta, ellei asiakkaalla ole määräaikaista sopimusta Elisan kanssa.

Jos takuusta ylipäätään on tarve puhua, puhelinmyyjän pitäisi antaa ymmärtää, että laitteilla on takuu voimassa, vaikka sopimus olisikin toistaiseksi voimassa oleva. Sinällään koko takuu-asia on Viihteen kannalta epärelevantti, sillä toimivat laitteet tarvitaan, jotta palvelua voidaan toimittaa.

En ymmärrä miksi markkinointiviestinnässä pitää ylipäätään puhua koko takuu-asiasta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

En ymmärrä miksi markkinointiviestinnässä pitää ylipäätään puhua koko takuu-asiasta?


Markkinointikikka, että käyttäjät saataisiin sitoutettua uudestaan 2. vuodeksi.  ;)

Parempi kikka olisi kuva hyvästä toimivasta systeemistä, mutta kun se jää hieman suunnitelma- ja ideatasolle ja käytäntö ollut enempi tai vähempi buginen ja pätkivä, niin...    :-",,,null,null,2012-03-23 10:34:25.0,0
101,2944,2930,2930,1326980866000,228,0,41050,0,Vs: Laiton määräaikaisuuden uusinta puhelinmyynnillä?,"


En ymmärrä miksi markkinointiviestinnässä pitää ylipäätään puhua koko takuu-asiasta?


Markkinointikikka, että käyttäjät saataisiin sitoutettua uudestaan 2. vuodeksi.  ;)

Parempi kikka olisi kuva hyvästä toimivasta systeemistä, mutta kun se jää hieman suunnitelma- ja ideatasolle ja käytäntö ollut enempi tai vähempi buginen ja pätkivä, niin...    :-


Itse olen ollut erittäin tyytyväinen palvelun toimintaan. Sekä netti, TV-puoli ja tietoturva on toiminut aina ongelmitta. Olen käyttänyt KotiTotaalia ja Viihdettä 24/1 ADSL, VDSL2 -yhteydellä ja nyt 100mb kuituyhteydellä. Tekniikan puolesta olen ollut oikein tyytyväinen palveluun. Jos joku ei ole jostain syystä joskus toiminut, niin aika nopeasti se on saatettu kuntoon.

Ainoa mikä ihan oikeasti harmittaa on markkinointiviestintä joko sivustaseuraajana tai silloin kun se on kohdistunut omalle kohdalleni. Kerta toisensa jälkeen tulee huomattua, että Viihde palvelun markkinointiviesti on jollain tavalla sisällöltään väärä.

Itse muistan noista kampanjoista esim. Formula 1 Katsomo-palvelun vuodelta 2010. Formula 1 Katsomo-palvelua tarjottiin Viihteeseen kaupan päälle. Kun kausi 2011 alkoi, muuttui Formula 1 palvelu maksulliseksi.

Toinen juttu oli 36h palvelun poistuminen sillä Viihdettä ehdittiin markkinoida 36h ominaisuuden avulla.

Kolmas juttu on nyt tämä määräaikaisuuksien uusimisten onkiminen pelottelemalla takuuajan päättymisellä.

Sinällään vika ei ole oikeasti myyjissä, koska hehän vain tekevät työtään ja myyvät sitä mitä heidän on käsketty myydä.

Muutimme kesällä kuitutaloon ja viime viikolla postiluukusta tipahti tarjous 24kk määräaikaisesta Viihteestä. Tässä 24kk määräaikaisessa tarjouksessa saa Viihde palvelukokonaisuuden 2kk ilmaiseksi, Elisa -kanavapaketin 2kk ja 10 leffavuokrausta. Tämä jälkimmäinen kirjeitse tullut tarjous on paljon kiinnostavampi. Tällaiseen tarjoukseen, jossa Viihteen saa pari kuukautta ilmaiseksi, saattaa tarttua paatuneempikin toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen kannattaja.


Tuli innostuttua hieman liikaa tästä "100 megan laajakaista" -tarjouskirjeestä. Huoneistoomme osoitteella lähetetty tarjouskirje ei koskenutkaan meitä, koska olemme jo Viihde -palvelun asiakkaita (toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella). Asia ilmeisesti selviää, kun kirjeen lukee loppuun saakka. Siellä sanotaan näin:

Minulla on hieman tulkintavaikeuksia tarkoittaako tämä sääntö "Tarjous ei koske ennen tarjousaikaa tehtyjä,...." sekä Elisa Viihde -sopimusta että Saunalahti Huoneistokaista -sopimusta. Kun tekstin lukee kirjeestä, voisi helposti tulkita, että Huoneistokaista tarjous "ei koske ennen tarjousaikaa tehtyä,....", mutta Viihde palvelua tämä rajoitus ei koskisi.

😢
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Suomen kielen lauserakenteen sekä yksikkö ja monikkomuotojen mukaan rajoitus vanhoista asiakkaista koskee ilmiselvästi vain ja ainoastaan huoneistokaistaa. Ei pätkääkään viihdettä.
Eli siitä vain vaatimaan pakettia itselle. 

Ei ole asiakkaan vika, jos mainosheput eivät taida selkokieltä lause-, kappale- jne rekenteineen yksiköistä ja monikoista puhumattakaan ja muutenkin selkeää yksiselitteistä äidinkieltämme.
Sitä tulee tarjota ja saada mitä selvästi mainostetaan. Jälkijossitelkoon mainosmiesten palavereissa, että myytiin jotain muuta kuin piti. Asiakkaalle ei tarvitse moista yrittää selitellä.
Elikkä otin tuon määräaikaisuuden 24kk eteenpäin ja sain 3kk elisa s -kanavapaketin ja 5kpl leffoja. Onko se nyt siis niin, että minun pitää irtisanoa tuo kanavapaketti tarjouksen päättyessä, vai päättyykö se itsestään. Toiseksi 5kpl leffoja tarkoittaneen myös HD -elokuvia? Ja leffat hyvitetään laskutuksen yhteydessä?
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Nuo leffaliput käyvät ainakin kaikkiin leffoihin, en ole tainnut muita kuin HD-leffoja vuokratakaan.

Ja leffat hyvitetään laskutuksen yhteydessä?
Kunkin vuokrauksen yhteydessä voi valita, käyttääkö ilmaisen leffalipun vai maksaako erikseen eli voi käyttää leffaliput kalliimpiin ja maksaa halvemmat.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Elikkä otin tuon määräaikaisuuden 24kk eteenpäin ja sain 3kk elisa s -kanavapaketin ja 5kpl leffoja. Onko se nyt siis niin, että minun pitää irtisanoa tuo kanavapaketti tarjouksen päättyessä, vai päättyykö se itsestään.


Hei Paaplo,

Elisa S-kanavapaketti ei sulkeudu ilmaisjakson päätteeksi itsestään, vaan sinun pitää se irtisanoa. Kanavapakettien sulkeminen on nykyisin myös mahdollista elisaviihde.fi web-käyttöliitymän kautta, Maksukanavat-kohdassa.

Soile, Elisan asiakaspalvelu

Osallistu keskusteluun