Vastattu

Laskuttaako Elisa tahallaan tyhjästä?

  • 24 toukokuu 2014
  • 8 kommenttia
  • 3545 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 5 kommenttia
Meillä siis oli kuukausia kestänyt yritys ja kova halu päästä nauttimaan Elisa viihdepaketista, jota sitten ei loppujen lopuksi saatu asennettua. Asentaminen ei tule onnistumaan talossamme lainkaan (72 asunnon kerrostalo ja näitähän täällä riittää...).

Siinä meni useampi kuukausi ja laskutus lähti hienosti heti toimimaan, mutta itse palvelu ei kahdesta asentajan käynnistä ja yhdestä taloyhtiön sähkömiehen käynnistä huolimatta alkanut toimia. Samoin kävi työtoverillani ja heilläkin aikaa kului useampi kuukausi lopputuloksen ollessa sama. Heillä vielä uudempi talo eikä samalla asuinalueella.

Pyysin sitten perumaan laskuni, koska me emme ole käyttäneet palvelua sekuntiakaan. Päinvastoin siitä on ollut ainoastaan haittaa: ajanmenetys ja vaivannäkö ja näköjään myös aika mukavan rahasumman menetys (paketin kuukausimaksut sekä Prepeid nettitikun hinta sille aikaa). Vain viimeisin lasku suostuttiin perumaan, mutta ei maksamatta jättämääni edellistä.

Nyt sain perintäfirmasta uhkailevan viestin oikeustoimista ja luottotietojeni menettämisestä ellen maksa huomiseen mennessä. Pyydän siis tässä:
VOISIKO JOKU ELISAN VASTAAVA PERUA PERINTÄTOIMISTOLTA LASKUNI PERINNÄN AIHEETTOMANA ja laittaa siitä minulle tähän viestiketjuun vastauksen.

Kysyn samalla myös sitä, että pitäisikö minun varoittaa asuinpaikkakunnallani muiden kerrostalojen asukkaita lankeamasta samaan ansaan? Nämä talot on rakennettu tänne pk-seudulle samoihin aikoihin ja lienee sama tilanne kaikissa.

Minun tekisi myös mieleni laittaa Facebookiin kysely, kuinka monella tämä paketti on saatu toimimaan ja monellako sitä on yritetty siinä kuitenkaan onnistumatta. Asia kiinnostaa minua, koska olen alkanut epäillä, että tämä on Elisan keino rahastaa tyhjästä. Minusta on aivan käsittämätöntä, että minun olisi maksettava palvelusta, joka ei toiminut ja josta oli vain vaivaa?!  Kaikkien maksamieni laskujen palauttaminen tuskin olisi teknisesti mahdotonta, vai kuinka puhumattakaan tästä, että rahoja aletaan periä uhkailemalla ulosotoilla ja luottotietojen menetyksillä!
Perheellämme on ollut aiemmin erittäin hyvä kuva Elisasta sekä Saunalahdesta, mutta tämä kuva on nyt muuttumassa. Yksi meistä jo vaihtoikin operaattoria ja lisää on tulossa lähiaikoina ellei tätä vääryyttä korjata.

Tietenkin kysyn myös kuluttaja-asiamiehen kantaa asiaan, jos joudun laskun huomenna maksamaan, kuten uhkauskirjeessä oli annettu viimeiseksi päiväksi...
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rapsi 26 toukokuu 2014, 14:49

Hei Nectar,

Ikävä kuulla, että asuntoonne ei ole Elisa Viihteen asennus onnistunut. Sähköpostiosoitteesi perusteella asiakkuutesi löytyikin. Kytkentä ei ollut mahdollista talon sisäverkon ominaisuuksien vuoksi. Luonnollisesti tällaisessa tapauksessa ei maksettavaksesi myöskään kuulu yhtään Elisa Viihteen kuukausimaksua. Hyvä, että asia on hoidossa ja olet jo ollut sähköpostitse yhteydessä. Hoidamme asian kuntoon myös perintätoimiston suuntaan.

Tyhjästä laskuttaminen ei kyllä olisi kovin järkevää liiketoimintaa, vieläpä varsin epäeettistä. :)

Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Valitettavasti Elisalla ei kukaan vastaa Viihteestä ja tänne on aivan turha kirjoitella mitään. Parempaa palvelua saat, kun soitat rohkeasti asiakaspalveluun ja huudat sinne kurkku suorana niin, että syytön asiakaspalvelia hermostuu ja hyvittelee paniikissa laskujasi. Täällä vastailevat vaan jotkut suojatyöpaikkaiset ns. moderaattorit, joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä Elisa Viihteen kanssa. Vakiovastaus on "Pistän asiaa eteenpäin" ja "otan yhteyttä kun tiedän enemmän" jne jargonia vuodesta toiseen. Silti oikeasti kukaan ei tee asiasi eteen mitään, kukaan ei ota vastuuta mistään, palvelu huononee koko ajan ja jonkun petterin suurin rahastusidea oli alkaa laskuttamaan jo kertaalleen laskutetusta paperilaskusta toiseen kertaan. Ja jos Vuorikoski vieläkin saa palkkaa työstään niin voi olla edelleen hiljaa ja mennä nurkkaan häpeämään.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
lasku pitää aina riitauttaa  jos    laskutus on  ollu virheellinen   mielestäsi

jos  laskua ei riitauta niin laskut menee  aina perintään oli ne oikeita tai vääriä

 asia kannattaa tehdä aina kirjallisena

kun puhelimeesa  sovitusta ei  asiakkaalle jää mitään todistetta asiasta  ja jos  asia on riitautettu niin  laskuja ei vopida laittaa perintään ennen kuin  asia on selvitetty
Näinhän se varmasti on.  :(   Mutta kun ei todellakaan olisi aikaa eikä energiaa aina tapella joka ikisestä asiasta. Tuntuu siltä, että asiakaspalvelu on tällä hetkellä surkeassa jamassa. Mikään ei tunnu sujuvan kerrasta, kuten pitäisi.

Näinpä täten jälleen maksan tämän laskun katkerana. Aloitan informoida läheisiäni sekä asuinpaikkakuntani ihmisiä etteivät mene samaan lankaan. Meidän lähiön talot on rakennettu samoihin aikoihin lähes kaikki ja sama ongelma ilmeisesti kaikissa ettei koko viihdepakettia näihin saa kytkettyä. Ihmisiä pitää infota asiasta, niin voi hyvinkin 30 000:n ihmisen osalta jäädä nämä turhat maksut maksamatta.   :)    Tosin tämä informointikin kuuluisi minusta myös Elisalle.

Ja operaattori menee meidän perheessä kaikilla vaihtoon ja koko suvussa myös, kun meikä on ollut sellaisessa informaatikon asemassa....

Parempaa jatkoa kaikille teille, jotka jäätte vielä joksikin aikaa kärvistelemään Elisan yhä surkeammiksi käyvien palveluiden kanssa.
Käyttäjätaso 2
Itsellä on ollut nyt jatkuvia ongelmia Saunalahden laskutuksen kanssa. Kaikki muutokset mitä on tehty sopimuksiin ovat aiheittaneet vain ylimääräistä laskutusta. Ja vailla minkäänlasta logiikkaa. Ihan summanmutikassa tuntuu euronkuvat syntyvän laskuun. Kyllä niitä sitten perästä oijotaan, kun vain muistaa ilmoittaa.
Katsotaan, kuin käy. Laitoin kirjallista viestiä Elisalle ja odotan heiltä kirjallista vastausta, soittaa eivät voi, kun keksin riville numerosarjan ja laitoin alkuun tiedon, että vastaus sähköpostitse, kun haluan kirjallisesti sen.

Uhkaileva perintätoimisto tosin antoi aikaa 25.5. saakka, mikä oli eilinen sunnuntai. Ja Elisalta tuli ilmoitus, että käsittely kestää 2-3 päivää...   En kyllä mielelläni menisi nyt maksamaan perintäfirmoille, kun maksettuja laskuja on yleensä vaikea saada takaisin.

Katsotaan, miten käy. En hyväksy lainkaan toimintaa, jossa ihmisiä laskutetaan palvelusta, mitä eivät ole lainkaan pystyneet käyttämään. Jo asennusyritykset ja asentajien/sähkömiehen käyntien sovittelusta oli meille vaivaa. Olisi ollut paljon, mihin olisimme senkin ajan käyttäneet... 
Käyttäjätaso 5
Hei Nectar,

Ikävä kuulla, että asuntoonne ei ole Elisa Viihteen asennus onnistunut. Sähköpostiosoitteesi perusteella asiakkuutesi löytyikin. Kytkentä ei ollut mahdollista talon sisäverkon ominaisuuksien vuoksi. Luonnollisesti tällaisessa tapauksessa ei maksettavaksesi myöskään kuulu yhtään Elisa Viihteen kuukausimaksua. Hyvä, että asia on hoidossa ja olet jo ollut sähköpostitse yhteydessä. Hoidamme asian kuntoon myös perintätoimiston suuntaan.

Tyhjästä laskuttaminen ei kyllä olisi kovin järkevää liiketoimintaa, vieläpä varsin epäeettistä. 🙂
Olen samaa mieltä.  :)
Jään odottelemaan asian korjaamista.
2 vk kulunut ja ei ole viesti tainnut mennä perille!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Elisalta tuli eilen kirje. Ajattelin, että se alkaa anteeksipyynnöllä, mutta turha luulo näköjään, kun Elisasta on kyse!
Anteeksipyynnön sijaan kirjeessä oli lyhyt töykeähkö viesti:

"Hyvä asiakkaamme
Olemme purkaneet sopimuksenne maksamattomien laskujen vuoksi. Käyttöoikeutenne purettuihin liittymiin ja palveluihin on päättynyt. Teidän ei tarvitse palauttaa mahdollisia määräaikaisten sopimusten mukana tulleita laitteita, sopimushetkellä laitteiden omistusoikeus on siirtynyt teille. Veloitamme laitteen mahdolliset maksamattomat erät viimeisessä laskussanne.
Avoin saatavamme on siirretty perintätoimiston hoidettavaksi.

Terveisin Elisa Oyj"

Viesti on päivätty 28.5.2014

Meillä on edelleen digiboxi avaamattomana alkuperäispakkauksessaan ja palautamme sen liikkeeseen, kun saamme Elisalta sinne turhaan maksamamme laskut takaisin. Tätä digiboxia meidän ei ole pakko ottaa vastaan, vaan valitsemme itse laitteemme.

Elisa ilmeisesti todellakin on niin epäeettisiä arvoja noudattava firma, että eipä tässä muuta voi, kuin alkaa infota muita etteivät erehdy samoihin virheisiin kuin me. Muitakin operaattoreita löytyy...   🙂

Osallistu keskusteluun