Kysymys

Mikä on Elisan kanta sopimusehtojen täyttämisestä?

  • 20 maaliskuu 2011
  • 5 kommenttia
  • 2878 katselukerrat

Olen kärvistellyt nyt neljä kuukautta kapasiteettipulan kanssa, joka on ilmeisesti pysyvä vika Elisan kaapeliverkossa. Taas on Elisan lasku odottamassa maksamista tai reklamaation tekemistä. Tämä tilanne koskee myös lukemattomia muita Kaapeli-Viihde asiakkaita, kuten tältäkin palstalta voidaan todeta.

Olen saanut useita kuittauksia vikojen korjauksista, ja tehnyt jälleen uusia häiriöilmoituksia todettuani, ettei parannusta ole tapahtunut "korjauksista" huolimatta. Usein on myös tiedotettu muutostöistä ja parannuksista, joiden pitäisi auttaa tilannetta, mutta nämäkään eivät näytä vaikuttavan. Toistaiseksi mikään ei ole saattanut palvelua pysyvästi sopimuksen mukaiselle tasolle.

Elisa on täyttänyt sopimusehdot vain kaksi vuorokautta (10.3.-11.3.) 4kk aikana! Tämä sattui alueellamme tehdyn muutostyön jälkeen.  Öisin download nousee niukasti sallittuihin rajoihin, mutta upload ei silloinkaan (Johtuu riittämättömästä QPSK modulaatiosta, jota Elisa nyt yhteydessäni taas käyttää.) Nyt yhteysnopeudet eivät täytä viestintäviraston asettamia ja sopimukseenkin kirjattuja vaatimuksia käytännössä milloinkaan.

Huonojen nopeuksien lisäksi ruuhkaiset tai vialliset tallenteita hoitavat palvelimet ovat estäneet ajoittain tallenteiden katselun, vaikka yhteysnopeudet itsessään olisivatkin riittäneet.

Heikko upload häiritsee jopa puhekaistaa, jonka pitäisi toimia ko liittymässä helposti. On raivostuttavaa, että pätkivä puhekaista syö kokonaisia sanoja puheestani, vaikka itse luulen puhelun kuuluvan hyvin. 

Pitkät totaaliset katkokset ovat sattuneet juuri lomien kohdalla, sekä jouluna että hiitolomalla, juuri kun käyttöä Viihde-palveluille meillä eniten olisi.

Jos verkko toimisi jatkuvasti edes nopeudella, joka sopimuksen minimin juuri täyttää (40/2Mbit/s), toimisi perheeni Viihde-palvelut, nettikäyttö ja puhekaista samanaikaisesti ja toisistaan välittämättä jatkuvasti, mutta nyt näin ei ole. Yhteysnopeuden aiheuttamia ongelmia esiintyy perheessämme nyt jatkuvasti (5 henkeä, kaikki "netti-ikäisiä"), vaikka laajakaistan pitäisi olla "supernopea" ja riittää helposti kaikkeen käyttöömme!

Kyllä Elisan verkon ja laitteiden täytyisi pystyä edes teoriassa 100/5Mbit/s yhteyteen jos sitä sellaisena myydään, yhteyteni ei tähän nyt uploadin osalta pysty.

Tahtoisin nyt saada Elisan vastauksen ja ohjeet meille pitkittyneestä sopimuksenvastaisesta tilanteesta kärsiville asiakkaille:

Mitä Elisa on tehnyt tai aikoo tehdä saadakseen sopimusehdot täyttymään, vai aikooko Elisa tieten jatkaa sopimusten  rikkomista edelleen?

Elisa lähettää normaalin laskun joka kuukausi, vaikka korjaukset ovat kesken, eivätkä sopimusehdot täyty. Onko täysi laskutus Elisan mielestä oikeutettu, vaikka en saa sovittua palvelua?

Viimeksi reklamoin puutteista ja lasku hyvitettiin kokonaan. Alennus huonosta toimivuudesta vian kestäessä ei ollut ihmeekseni mahdollinen. Onko ainoat vaihtoehtoni reklamoida laskuista kuukausittain tai irtisanoa koko sopimus?

Tulen kaiketi täyttämään valmiiksi hyvitysvaatimuksen viestintäviraston ohjeen mukaan ja lähetän sen sitten kuukausittain Elisalle. Onko tämä mielestänne hyvä tapa hoitaa asiaa, kunnes sopimusehdot saadaan täyttymään?

Ehdottaako Elisa koskaan sopimuksen purkamista, jos ei pysty toimittamaan palvelua yrityksistä huolimatta, vai täytyykö purkamista vielä erikseen vaatia?

5 kommenttia

Kysymykseni ovat meidän asiakkaiden näkökulmasta aivan aiheellisia, vaikka ovatkin Elisalle kiusallisia. Kiusallisuus johtuu täysin Elisan toimista, ei meistä asiakkaista. Mielestäni Elisalla on todellinen ja vakava ongelma toiminnassaan, joten ravistelu on paikallaan.

Koska Elisan taholta ei näytä vastaajaa löytyvän, ehdotan seuraavaa:

Palstan väki toimittakoon kysymykseni sille taholle, jonka tehtävä on näitä pohtia ja näihin vastata.

Esitän kysymykset taustoineen avoimena kirjeenä päivälehdessä, jos vastaaminen tänne palstalle ei ole tarpeeksi motivoivaa.

Pikaiset parannukset ja vastuullinen toiminta olisi kaikkien etu, mutta myös leväperäisyyden repostelu onnistuu pettyneeltä asiakkaalta loistavasti!

Taloutemme on lukemattomissa asiakkuus- ja sopimussuhteissa eri tahojen kanssa, näistä Elisa on ainoa, joka ei suoriudu osastaan kunnialla. Tässäpä Elisan johdolle pohdittavaa!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Pahoittelut vastauksen viivästymisestä ja pahoittelut siitä, että kaapelimodeemin toimivuus on ollut kohdallasi huono.

Kaapeliverkkoon on tehty suunnaton määrä päivityksiä ja parannuksia ja näitä tehdään edelleen jatkossakin. Missä päin oma liittymäsi sijaitsee, niin voin tiedustella, onko alueelle tulossa parannuksia lähiaikoina?

Elisa suosittelee liittymätyypin vaihtamista ADSL:ään tai viime kädessä sopimuksen purkamista niissä tilanteissa, joissa alueellinen toimivuus todellakin on huono eikä parannusta ole kohtuullisessa ajassa luvassa. Tietenkään ei ole järkevää kärvistellä toimimattoman yhteyden kanssa kummankaan puolelta, ei Elisan eikä asiakkaan.

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä ja pahoittelut siitä, että kaapelimodeemin toimivuus on ollut kohdallasi huono.

Kaapeliverkkoon on tehty suunnaton määrä päivityksiä ja parannuksia ja näitä tehdään edelleen jatkossakin. Missä päin oma liittymäsi sijaitsee, niin voin tiedustella, onko alueelle tulossa parannuksia lähiaikoina?

Elisa suosittelee liittymätyypin vaihtamista ADSL:ään tai viime kädessä sopimuksen purkamista niissä tilanteissa, joissa alueellinen toimivuus todellakin on huono eikä parannusta ole kohtuullisessa ajassa luvassa. Tietenkään ei ole järkevää kärvistellä toimimattoman yhteyden kanssa kummankaan puolelta, ei Elisan eikä asiakkaan.


Paikka on Nokia (Lähdekorpi OK-talo) ja ongelmat näyttävät koskevan koko Nokian aluetta, kuten Viihde kaapeli>Nokian nopeudet -ketjusta ilmenee. Laajemmin ongelmat näyttävät koskevan kyllä lähes kaikkia paikkakuntia, joissa kaapeli Viihdettä on myyty.

On moraalitonta myydä ensin liittymä ja tehdä vasta sitten kuukausien jälkeen parannuksia ja päivityksiä, jotta myyty ja rahastettu liittymä saataisiin toimimaan. Tämähän on tahallisesti tehty sopimusrikkomus, jollaisen ei pitäisi kuulua minkään tahon toimintaan.  Asian tekee vielä törkeämmäksi määräaikaisuus, joka on ilmeisen hankala irtisanoa.

On sentään hyvä, että Elisalta edes vaivaudutaan vastaamaan, vaikkakin pakon edessä. Sääli vain, että keskustelu ei taida täältä tavoittaa niitä tahoja, jotka näistä hölmöilyistä ovat vastuussa. Olisi loistavaa, jos joku muukin, kuin groner (joka tietää tilanteen tasan tarkkaan) joutuisi näiden asioiden kanssa tekemisiin. Ei ollut alun perin tarkoitus kuormittaa groneria, mutta näinhän se käytännössä menee...

Ongelma on siis puhtaasti alueemme kaapeliverkon kapasiteetti, joka ei riitä iltaisin, juuri silloin kun sitä tarvittaisiin. Upin modulaatio on QPSK, joten uppikin laskee  0,6mbit/s tienoille ruuhkassa. Myös ping on pahimmillaan huonompi kuin nettitikulla. Parhaina hetkinä nopeudet ovat olleet kunnossa, joten laitteet toimivat, mutta kapasiteetti ei vain riitä.

Toki on nähtävissä verkon tukkoisuutta myös Nokia-Tre ja Nokia-Hki väleillä. Toivottavasti kapasiteetti ei lopu muualta, jos sitä joskus Nokialle saadaan.

On ollut suuri pettymys yhä uudelleen ja uudelleen huomata, että muutostyöt, päivitykset ja korjaukset eivät paranna tilannetta kuin hetkeksi tai merkityksettömän vähän. Kyllä hermo lepäisi, jos saisi tiedon, että koska tapahtuu jotain todellista ja pysyvää parannusta!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Eipä mitään, teitä käyttäjiä vartenhan meikäläinenkin täällä Palstalla on. :)

Tiedustelin Nokian osalta tilannetta verkonsuunnittelustamme ja tämän hetkisen tiedon mukaan kevään aikana on tulossa Nokiallekin laajempi muutostyö, joka tulee parantamaan kapasiteettia. Tätä odotellessa voimme kohtuullistaa liittymäsi kuukausimaksua, kunhan olet yhteydessä asiakaspalveluumme (voit viitata tarvittaessa tähän viestiketjuun).

Toinen vaihtoehto on purkaa sopimus koska toimivuus on ollut sinulla ilmeisen huono, mikäli et ole valmis odottamaan verkon päivitystä.

Muilta osin vien palautteesi eteenpäin.
Jos kevät on tämä kevät ja parannus on merkittävä parannus niin näyttää vihdoinkin hyvältä. Säilä sivaltaa taas, jos homma ei vihdoin hoidu!

Viihde tilattiin talouteemme hyvien ominaisuuksiensa ja hinta-laatusuhteensa perusteella, ei irtisanottavaksi tai tingittäväksi. Hyvät ominaisuudet eivät vielä ole toimineet, joten hinta-laatukaan ei ole vielä kohdallaan. Voin elää asian kanssa toistaiseksi, jos hyvityksestä sovitaan, kuten itse aspaan yritin ehdottaa.

En periaatteestakaan tahdo maksaa vajavaisesta palvelusta täyttä hintaa. Olen todennut, että jos suostumme maksamaan tyhjästä tai huonosta, rahat lähtee varmasti, eikä mitään tai ainakaan kelvollista tule tilalle. Toisaalta en ole koskaan ostanut liian hyvää ja kallista, mutta olen valitettavasti  sortunut toisinaan liian halpaan ja huonoon. Toivottavasti nyt ei ole käynyt niin...

Investoinnit verkkoon laahaavat vain kuukausia jäljessä myytyyn kapasiteettiin nähden. Tämä pieni kuukausien viive näkyy nyt suurena tyytymättömyytenä ja kielteisenä julkisuutena.
Verkon kapasiteetin lisääminen heti on kuin laittaisi rahaa pankkiin. (Huono vertaus, pankkitalletus ei ole hyvä sijoitus)

Korjaan: Kapasiteetin lisääminen heti on parempi sijoitus kuin rahan laittaminen pankkiin!

Hopi hopi!

PS: Tallennuspalvelimien pullonkaulat on myös löydettävä ja poistettava, tai ongelmia seuraa kun kaikki asiakkaat pääsevät kunnolla linjoille!

Osallistu keskusteluun