Kysymys

Nettipuhelin/VOIP, Siirtyminen Saunalahden Kotitotaalista Elisa Viihteeseen

  • 8 marraskuu 2009
  • 11 kommenttia
  • 15607 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 31 kommenttia
Tuo palvelu toimi ok, kunnes minulla hajosi Wippies modeemi. Sain uuden Elisa logolla varustetun modeemin tilalle, jossa tuota VOIP tukea ei ole. Kesti kaksi kuukautta saada Elisalta ata-sovitin!?!?
Olen yrittänyt ohjeiden avulla saada tuota palvelua toimimaan, tuloksetta.

Saunalahden Nettipuhelin sovelluksen avulla tuo tosin toimii. Olisin kiitollinen kaikesta avusta/vinkeistä.

11 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Hienoa!

Hyvityksien suhteen kannattaa tehdä ihan kirjallinen reklamaatio http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeella.





Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Menin ko. osoitteeseen, hetken päästä ilmoitus "yhteyden aikakatkaisu". Ei onnistu.


Todennäköisesti käytetty IP-osoite oli väärä. Testaa vielä niin, että resetoit Kotiboksin jolloin laite menee takaisin NAT-tilaan, tee sen jälkeen tuo Grandstreamin-ohjeen mukainen IP-osoitteen tarkistus, jolloin sinun pitäisi saada 192-alkuinen osoite ja kokeile mennä ko. osoitteeseen selaimellasi, jolloin sinun pitäisi päästä ATA-sovittimen hallintaan.


Siltaavassa tilassa ei näy epg, eikä tallenteet....


Näkyy kyllä, mutta jos ei näy niin digiboksi ei ole päässyt verkkoon tekemiesi muutosten jälkeen. Siltaamisen jälkeen käynnistä digiboksi käyttämällä laitteesta virtajohto irti, niin laite hakee IP-osoitteen uudelleen (kaukosäätimestä sammuttaminen ei riitä = standby -tila).


Nyt edistystä tapahtunut sen verran, että voipista ulospäin soitettaessa toimii ok, mutta siihen soitettaessa "kysesiseen numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä".


ATA-sovitin varmaankin Kotiboksin NAT:in takana, jolloin saapuvat puhelut jäävät Kotiboksille. Siltaus auttaa.


Oli jo sillattu, nyt toimii palvelu ok. Kesti vain jonkin aikaa.

Mitenkäs tuo kahden kuukauden ATA sovittimen odottelun kanssa, jona aikana en voinut tuota palvelua käyttää?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki




Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Menin ko. osoitteeseen, hetken päästä ilmoitus "yhteyden aikakatkaisu". Ei onnistu.


Todennäköisesti käytetty IP-osoite oli väärä. Testaa vielä niin, että resetoit Kotiboksin jolloin laite menee takaisin NAT-tilaan, tee sen jälkeen tuo Grandstreamin-ohjeen mukainen IP-osoitteen tarkistus, jolloin sinun pitäisi saada 192-alkuinen osoite ja kokeile mennä ko. osoitteeseen selaimellasi, jolloin sinun pitäisi päästä ATA-sovittimen hallintaan.


Siltaavassa tilassa ei näy epg, eikä tallenteet....


Näkyy kyllä, mutta jos ei näy niin digiboksi ei ole päässyt verkkoon tekemiesi muutosten jälkeen. Siltaamisen jälkeen käynnistä digiboksi käyttämällä laitteesta virtajohto irti, niin laite hakee IP-osoitteen uudelleen (kaukosäätimestä sammuttaminen ei riitä = standby -tila).


Nyt edistystä tapahtunut sen verran, että voipista ulospäin soitettaessa toimii ok, mutta siihen soitettaessa "kysesiseen numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä".


ATA-sovitin varmaankin Kotiboksin NAT:in takana, jolloin saapuvat puhelut jäävät Kotiboksille. Siltaus auttaa.



Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Menin ko. osoitteeseen, hetken päästä ilmoitus "yhteyden aikakatkaisu". Ei onnistu.


Todennäköisesti käytetty IP-osoite oli väärä. Testaa vielä niin, että resetoit Kotiboksin jolloin laite menee takaisin NAT-tilaan, tee sen jälkeen tuo Grandstreamin-ohjeen mukainen IP-osoitteen tarkistus, jolloin sinun pitäisi saada 192-alkuinen osoite ja kokeile mennä ko. osoitteeseen selaimellasi, jolloin sinun pitäisi päästä ATA-sovittimen hallintaan.


Siltaavassa tilassa ei näy epg, eikä tallenteet....


Näkyy kyllä, mutta jos ei näy niin digiboksi ei ole päässyt verkkoon tekemiesi muutosten jälkeen. Siltaamisen jälkeen käynnistä digiboksi käyttämällä laitteesta virtajohto irti, niin laite hakee IP-osoitteen uudelleen (kaukosäätimestä sammuttaminen ei riitä = standby -tila).


Nyt edistystä tapahtunut sen verran, että voipista ulospäin soitettaessa toimii ok, mutta siihen soitettaessa "kysesiseen numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Menin ko. osoitteeseen, hetken päästä ilmoitus "yhteyden aikakatkaisu". Ei onnistu.


Todennäköisesti käytetty IP-osoite oli väärä. Testaa vielä niin, että resetoit Kotiboksin jolloin laite menee takaisin NAT-tilaan, tee sen jälkeen tuo Grandstreamin-ohjeen mukainen IP-osoitteen tarkistus, jolloin sinun pitäisi saada 192-alkuinen osoite ja kokeile mennä ko. osoitteeseen selaimellasi, jolloin sinun pitäisi päästä ATA-sovittimen hallintaan.


Siltaavassa tilassa ei näy epg, eikä tallenteet....


Näkyy kyllä, mutta jos ei näy niin digiboksi ei ole päässyt verkkoon tekemiesi muutosten jälkeen. Siltaamisen jälkeen käynnistä digiboksi käyttämällä laitteesta virtajohto irti, niin laite hakee IP-osoitteen uudelleen (kaukosäätimestä sammuttaminen ei riitä = standby -tila).

Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Menin ko. osoitteeseen, hetken päästä ilmoitus "yhteyden aikakatkaisu". Ei onnistu.

Siltaavassa tilassa ei näy epg, eikä tallenteet....
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Menitkö selaimellasi ko. IP-osoitteeseen ja pääsitkö sisään sovittimen hallintaan määrittämään ohjeessa mainitut asetukset?

Siinä tapauksessa tämän ohjeistuksen mukaisesti asetukset sisään:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Nettipuhelin_Grandstream_HT286

Jos ei tuon jälkeen suoraan lähde toimimaan, niin helpoin reitti on sillata vielä Kotiboksi:
Tietokone verkkokaapelilla kiinni Kotiboksiin ja selaimella hallintaosoitteeseen http://192.168.100.1 ja sieltä "Setup Internet Configuration" -linkki ja "Connection type" -osioon valinnaksi "ADSL / Bridged IP" ja alhaalta Apply. Kun asetukset on tallennettu, uudelleenkäynnistys vielä tietokoneelle ja ATA-sovittimelle.

Huom! Siltaamisen jälkeen Kotiboksin hallintaosoitteeseen ei pääse enää "suoraan" (vaatii väliaikaisen kiinteän aliverkon asettamisen tietokoneen TCP/IP-asetuksiin). Jos tarvetta joskus myöhemmin tulee, resetoi modeemi pitämällä takapaneelin reset-painiketta pohjassa n. 10 sekuntia, jonka jälkeen modeemi palaa oletusasetuksille eli NAT-tilaan.


Eipä auttanut, http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Nettipuhelin_Grandstream_HT286 asetuksia viriteltäessä puhelin antaa ip-osoitteeksi 088-alkuisen numeron.

Siltaustakin yritetty huonolla menestyksellä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Siinä tapauksessa tämän ohjeistuksen mukaisesti asetukset sisään:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Nettipuhelin_Grandstream_HT286

Jos ei tuon jälkeen suoraan lähde toimimaan, niin helpoin reitti on sillata vielä Kotiboksi:
Tietokone verkkokaapelilla kiinni Kotiboksiin ja selaimella hallintaosoitteeseen http://192.168.100.1 ja sieltä "Setup Internet Configuration" -linkki ja "Connection type" -osioon valinnaksi "ADSL / Bridged IP" ja alhaalta Apply. Kun asetukset on tallennettu, uudelleenkäynnistys vielä tietokoneelle ja ATA-sovittimelle.

Huom! Siltaamisen jälkeen Kotiboksin hallintaosoitteeseen ei pääse enää "suoraan" (vaatii väliaikaisen kiinteän aliverkon asettamisen tietokoneen TCP/IP-asetuksiin). Jos tarvetta joskus myöhemmin tulee, resetoi modeemi pitämällä takapaneelin reset-painiketta pohjassa n. 10 sekuntia, jonka jälkeen modeemi palaa oletusasetuksille eli NAT-tilaan.

Mikä ATA-sovitin sinulla on käytössä? Ikävästi Elisa Kotiboksilla ei ole tukea Saunalahden Nettipuhelimelle (ainakaan vielä), jotta Nettipuhelinta voisi käyttää suoraan boksin integroidulla ATA-sovittimella.

ATA-sovittimien konfigurointiohjeita löydät Saunalahden wikistä otsikon "Tarkempia laitekohtaisia ohjeita" alta:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Saunalahti_Nettipuhelin

Tuon lisäksi Kotiboksi pitää olla siltaavassa tilassa jotta tarvittava VoIP-liikenne kulkee erilliselle ATA-sovittimelle asti. Toinen vaihtoehto on tehdä tarvittavat porttiohjaukset Oma Elisasta tai Wippies wikissä ohjeistetulla mini-UPnP clientilla, jota myös Elisa Kotiboksi tukee.


Kyseessä Grandstream HandyTone-286
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Mikä ATA-sovitin sinulla on käytössä? Ikävästi Elisa Kotiboksilla ei ole tukea Saunalahden Nettipuhelimelle (ainakaan vielä), jotta Nettipuhelinta voisi käyttää suoraan boksin integroidulla ATA-sovittimella.

ATA-sovittimien konfigurointiohjeita löydät Saunalahden wikistä otsikon "Tarkempia laitekohtaisia ohjeita" alta:
http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Saunalahti_Nettipuhelin

Tuon lisäksi Kotiboksi pitää olla siltaavassa tilassa jotta tarvittava VoIP-liikenne kulkee erilliselle ATA-sovittimelle asti. Toinen vaihtoehto on tehdä tarvittavat porttiohjaukset Oma Elisasta tai Wippies wikissä ohjeistetulla mini-UPnP clientilla, jota myös Elisa Kotiboksi tukee.

Osallistu keskusteluun