Kysymys

Nopeus vaihtelee rajusti

  • 20 lokakuu 2015
  • 15 kommenttia
  • 1594 katselukerrat

Hei. Onko elisalla hyvinkäällä jotain yhteys ongelmia tällä hetkellä?

Nopeus vaihtelee rajusti 15mb-48mb (yht. 100/10) ja uppikaista vaihtelee 2mb-9mb... tätä jatkunut nyt muutaman tunnin.

15 kommenttia

Joo, todella rankkaa heittelyä myös tampereella.
Joo Tampereella Annalassa tosiaan myös, välillä saattaa hetken toimia ihan hyvin, välillä ei tahdo toimia ollenkaan. Ollut jo ainakin kahdesta asti ongelmaa.
Käyttäjätaso 2
Tampereen kaukajärvellä netti toimii todella hitaasti. Ookla speedtest antaa parhaimmillaan 6mbps kun aiemmin oli 99mbps. Ja pahimmillaan ilmoittaa timeouttia.

Tännekin kirjoittaminen on pelkkää tuskaa kun joutuu odottamaan sivun latautumista.
Käyttäjätaso 2
Yhteys on mennyt illan mittaan vain huonompaan suuntaan.  Modeemin info sanoo tosin että kaikki on ok. Nyt en voi nettiä juurikaan käyttää kun puuroksi mennyt joten surffaan puhelimen 3G:llä.

Linja on pystyssä, ja modeemi ilmoittaa oikeat nopeudet. Motun ledit palavat kaikki vihreinä.

Info

Uptime

Tässä yhtenäinen video joka kuvaa ongelman paremmin kuin tuhat sanaa

https://youtu.be/_pReNDvxoTU" target="_blank

1080p30

Videon sisältö: 

Ensimmäinen osa: 3G testailua

1)  yritän kirjautua modeemin hallintasivuille osoittaakseni että olen WiFillä kiinni puhelimessa

2) ajan ookla speedtestin osoittaakseni että koneeni toimii ja yhdistää nettiin ja että kyseessä on 3G nopeudet

3) pingaan vielä cmd:ssä osoittaakseni että paketit kulkee eikä vikaa ole koneessa.

Sitten vaihdan yhteyden verkon jakamiskeskuksesta ihan lennosta katkaisematta videota.

Toinen osa: RJ45:lla kiinni modeemissa

1) kirjaudun modeemiin - yhteys modeemiin pelaa moitteetta ja nopeasti

2) ajan ooklan speedtestin - ookla tökkii ja toimii hitaasti

3) pingaan cmd:ssä ja saan 50% packet lossin

4) käyn lopuksi modeemin info -sivulla jossa kaikki näyttää olevan ok
Samanlaisia ongelmia myös Raahessa Vihannin kylällä. Viihteen tallenteita ei voi katsoa kun pätkii kokoajan ja nettiyhteys todella hidas. Speedtest ei mene edes loppuun vaan jää jumittaan.

Nopeus pitäisi olla 100/10 vaan on lähempänä ikivanhaa lankamodeemia!

Ongelmat havaitsin tiistaina klo 14 aikaan.
vivve kirjoitti:
Joo Tampereella Annalassa tosiaan myös, välillä saattaa hetken toimia ihan hyvin, välillä ei tahdo toimia ollenkaan. Ollut jo ainakin kahdesta asti ongelmaa.

Ylöjärven Vuorentaustassa ihan samaa ongelmaa, eilisiltana havaitsin. Tällä hetkellä Soneran mobiililiittymän varassa, koska mikään sivu ei käytännössä aukea ja timeouttia tulee vähän väliä.
Täällä toinenkin Tampereen Annalasta, Nopeus vaihtelee jatkuvasti ja jopa katkeilee, normaali netin käyttö, esim videoiden katsominen mahdotonta.
Hep! Onko muilla jo ongelma helpottanut, täällä timeouttailee pyynnöt vieläkin... Soittelin Elisan tukeen mutta ei oikein muuta sieltä löytynyt että kun voisi koittaa 4G SIMmin koittaa jossain muussa laitteessa että saisi Huawei 4g/wlan boksin eristettyä pois ongelman selvityksestä.
Alkoi omat vastaavat ongelmat täällä seinäjoellakin suurinpiirtein juuri tiistaina 14:00 aikoihin. Käytän nyt 3G-tilassa kun 4G'llä ei meinaa mikään toimia vieläkään. 3G toimii paremmin mutta ei hyvin. Hyvin pelasi netti ennen näitä ongelmia.

Netti 4G Super(80~/15~ normaalisti)
Laite Huawei B593s-22
Joo ei taida koskea pelkästään 4G:tä, nyt testaan eri 3G Saunalahden liittymällä Sony Xperia Z2 tabletilla, google.fi aukesi minuutin verran. Sitten voi taas vähän aikaa toimia ok kun taas kohta alkaa kestämään pyynnöt.
Ja lisättäköön vielä, että DNS ongelmasta ei taida nyt olla kyse, testasin Saunalahden, Elisan sekä Googlen DNS servereillä - ei vaikutusta.
Käyttäjätaso 2
Häiriötilanne on korjattu ainakin Tampereen Kaukajärven suunnalla.

Laitoin eilen tiistaina n. klo 21:30 maissa vikailmoitusta. Vastasivat ensimmäisen kerran alta kuuden tunnin ja ongelma korjaantui tänään keskiviikkona 10:00 aikoihin. Häiriön ratkaisuviestissä luki että "Asiakkaiden liikenne on kiertänyt verkossa väärin, mikä on aiheuttanut häiriötä osalle asiakkaistamme". Ripeästi nuo elisan pojat reagoivat - suunnaton kiitos tästä! Nopeaa toimintaa ja hienot vasteajat ongelman ratkaisuun!

Valitettavasti pääsin vasta nyt illemmalla kotiin testailemaan yhteyttä, mutta netti toimii niin kuin pitää eikä takeltele samalla tavalla mitä eilen.



Edit: kyseessä siis kiinteä kuituyhteys.
Noniin nyt taisi täällä vika ratketa. Eli hommahan meni niin että purkki alkoi tiputtaa aina boottaamisen jälkeen noin parissa minuutissa yhteyden niin, että mikään web-sivu ei enää auennut, kaikki merkkivalot ym. kyllä näytti olevan OK.

Kiikutin laitteen myymälään ja siellä melkein heti arvattiinkin että vika on Huawei B593 boksin uuden ohjelmistopäivityksen kanssa yhteensopimattomasta vanhasta SIM kortista. Uusi SIM kortti boksiin ja nyt taas toimii. Kiitos Lielahden Elisan väelle, homma toimi hyvin. Toki olisi hyvä jos tämän asian tietäisivät myös Elisan teknisen tuen väki.
Ja tarina jatkuu vielä.. eli SIMmin vaihtamisen jälkeen toimi ~20 min pätkissä, eli boottaamisen jälkeen n. 20 minuutin jälkeen tippu nopeus lähes nollaan. Laite takaisin Elisa-myymälään ja lainalaite tilalle. Nyt toiminut ~2h moitteeta, eli todennäköisesti lopulta kyse olikin viallisesta Huawei B593 reitittimestä.
tirouvin kirjoitti:
Ja tarina jatkuu vielä.. eli SIMmin vaihtamisen jälkeen toimi ~20 min pätkissä, eli boottaamisen jälkeen n. 20 minuutin jälkeen tippu nopeus lähes nollaan. Laite takaisin Elisa-myymälään ja lainalaite tilalle. Nyt toiminut ~2h moitteeta, eli todennäköisesti lopulta kyse olikin viallisesta Huawei B593 reitittimestä.

Ja eihän tämä tarina vielä ihan tässäkään ollut 🙂 Eli 'request timed out' probleemat palasivat tuon viikonlopun aikana, ja tein Elisalle vikailmoituksen asiasta ja totesimme että laitteet on nyt pois suljettu koska lainalaitteella vika toistui lopulta myös (vaikka kyllä yhden päivän toimi ok...). Vikailmoitus selvitettiin suht ripeästi ja tulema oli lyhkäisesti sanottuna että 'asuinalueellasi on ruuhkaa 4G verkossa, voit kokeilla 3G:tä". Nyt yhteys on toiminut jo pitkään ilman mitään ongelmia, joten itselle tämä jäi kyllä hieman mysteeriksi. Oma Huawei boksini odottaa hakemista Elisa-liikkeessä, toivottavasti tämä tarina päättyy tähän 😉

Osallistu keskusteluun