Kysymys

Ongelmat nettiyhteyden kanssa

  • 14 heinäkuu 2015
  • 6 kommenttia
  • 1129 katselukerrat

Minulla on ollut useamman vuoden käytössä Elisalta saatu valkoinen tornimallinen modeemi kaapeliverkkoon. Vanhassa asunnossa tämä modeemi toimi moitteetta. Muutimme muutama kuukausi sitten uuteen asuntoon ja Elisa lähetti meille huoltomiehen tarkistamaan minkälaisen yhteyden meille saisi. Kerroin että asunnon tiedoissa lukee että talossa olisi kaapeliyhteys. Huoltomies sanoi että pitää vaihtaa puhelinpistokkeesta toimivaan malliin. En kuitenkaan vaihtanut modeemia vaikka uusi tuli, koska vanha toimi erinomaisesti kaapelin kautta. Nyt yhtäkkiä yhteys ei ole viikkoon toiminut. Ylin virtavalo palaa koko ajan ja kaksi seuraavaa "mökkivaloa" vilkkuu yhtäaikaisesti tasaiseen tahtiin. Onko jollakin ollut vastaavaa tilannetta ja mitä asialle voisi tehdä? En löytänyt vastaavaa tilannetta vaikka palstaa tässä jo päivän selailin 🙂

6 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Toimiiko tuo uusi laajakaistasi? Kuulostaisi, että laajakaistatekniikkasi olisi nyt vaihtunut siihen uuteen. Kannattaa siis kokeilla tuolla toisella modeemilla.

Tuo laajakaistatekniikkasi vaihtui sen vuoksi, sillä uudessa osoitteessasi on kaapelimodeemiyhteyttä vakaampi yhteystekniikka saatavilla. Suosittelen siis ottamaan uuden modeemin käyttöön 🙂
Nyt kotiin päästyäni laitoin uuden modeemin kiinni ja yhdisti tietokoneeni siihen. Kone kyllä löytää tämän uuden yhteyden ja kun pääsen kirjautumaan sisään. Modeemissa (musta zyxel-merkkinen) vilkkuu kuitenkin vain wlan valot ja power valo palaa. Yhteyttä ei kuitenkaan saa. Saanko jostain vanhan kaapelimodeemin takaisin toimintaan koska se toimi aivan hyvin. Viikko tietokoneen käyttöä puhelimen nettiyhteydellä alkaa pikkuhiljaa riittämään 🙂
Käyttäjätaso 1
Eli oletko kytkenyt puhelinjohdon puhelinrasiasta modeemin DSL-paikkaan? Eihän ZyXelin modeemin WAN-portissa ole mitään johtoa? Jos on niin kannattaa ottaa pois, muuten laite voi mennä reitittävään tilaan. Modeemi kannattaa resetoida takana olevasta ''reset'- kolosta painamalla noin 10 sekuntia nappia pohjassa vaikkapa kynän kärjellä. Jos asunnossa on useampi puhelinrasia, kannattaa yhteyttä kokeilla kaikista rasioista.
WAN portti on tyhjänä ja on myös kokeiltu jokaisesta rasiasta mitä talosta löytyy..
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Katsoin asentajan kuittauksen uuden nettiyhteytesi kytkennästä ja siellä oli semmoinen tieto, että hän olisi mitannut linjan olevan poikki talojakamosta asunnollesi. Kävikö asentaja luonasi mittaamassa yhteyttä? Keskustelitteko tilanteesta tarkemmin? Jos taloyhtiösi puhelinlinja on katki, kannattaa ottaa heihin yhteyttä sen korjaamiseksi.

Voidaan tietenkin katsoa myös tuota kaapelimodeemiyhteyden saamista osoitteeseesi, mutta suosittelisin tuota VDSL2-yhteyttä kyllä enemmän 🙂
Asentaja kävi kyllä silloin kun muutettiin. Kävi sisällä ja kierteli ulkona etsiessä jotakin. (ilmeisesti juuri talojakamoa) Käski lopulta kysymään taloyhtiössä käytössä olevista yhteyksistä. Muilla kuulemma kaapeliyhteys käytössä. Sitä en huomannut kysyä että onko Elisalta vai jostakin muualta yhteydet hommattu.

Osallistu keskusteluun