Kysymys

Ongelmia Elisan kaapeliliittymässä Järvenpäässä

  • 9 maaliskuu 2011
  • 57 kommenttia
  • 5314 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 5 kommenttia
Olen ollut parin kuukauden verran Elisa Viihteen käyttäjä. Käytän liittymää kaapelin kautta. Setti myytiin minulle Elisa Shopista 100 megaisen nettiliittymän rummutuksella. Tietysti tiesin, ettei moisiin nopeuksiin päästä lähimainkaan. En vain olisi arvannut, että käytännössä aina "Speedtest" antaa nopeudeksi 15-22 Mbps. Ainoastaan ensimmäisellä testikerralla sain nopeudeksi 50 Mbps, jonka jälkeen on menty n. 20 Mpbs nopeuksilla. Tämä 50 Mpbs toteutui siis sinä päivänä kun otin palvelun käyttööni. Nyt sitten joinakin iltoina nopeus on pudonnut alimmillaan 3-5 Mpbs tasolle, joka estää tallennuksien katselemisen kuvan pätkimisen vuoksi. Bokseja on resetoitu ja kaikki mahdollinen tehty, mitä tältä forumilta vain olen löytänyt. Olisiko tässä jo vikailmoituksen paikka?

Toinen asia jota ihmettelen, on eri kanavien "signal quality". YLE:n kanavat tulee 100% Signaalin voimakkuudella ja 100% laadulla. Kaikki muut kanavat tulevat 40% signaalin laadulla, joka pistää kuvat pikselöimään silloin tällöin. Mistä moinen ero signaalin laadussa eri kanavien välillä mahtaa johtua?

57 kommenttia

Sama ongelma täällä (Järvenpää 04410). Kaapelinetti tuli käyttöön joskus viime vuoden syyskuun lopussa ja aluksi netti toimi luvatulla 100/5 nopeudella, mutta nykyään nopeudet ovat tippuneet aivan käsittämättömän alhaisiin lukemiin. Iltaisin ruuhka-aikoina latausnopeudet tippuu aina alle 20mbit, olen mittaillut myös reilusti alle 10mbit nopeuksia (tässä lähiaikoina juuri esim. mittasin speedtestilla 4/0.2), viikonloppuisin päivälläkin toimii yleensä aivan umpisurkeasti samanlaisin lukemin ja arkipäivisinkin nopeudet on luokkaa 30/1, joskus vähemmän, joskus enemmän. Usein ei edes keskellä yötä pääse tuon lukeman yli. http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,3469.msg27794.html#msg27794 ' TARGET='_blank Ja ping on aina jotain käsittämätöntä joka estää nettipelaamisen. Mihin lie on kadonnut lataus- ja lähetysnopeudet... Meillä kun on vielä 4 tehokäyttäjää aamusta iltaan ja yöhön netissä niin kyllä hieman rasittaa nämä nopeudet. Jos esim. käytetään tuota mitattua 4/0.2 lukemaa niin siinä on jokaiselle kaistaa 0.125/0.00625 megatavua. Terve. Voin kertoa, että saat odotella videoiden latausta aina iltaisin. Jos haluat edes jotenkin toimivasti käyttää nettiä niin joudut muuttamaan unirytmin niin, että heräät myöhään illalla ja menet nukkumaan aamulla.

Ongelmat eivät myöskään rajoitu pelkkiin nopeuksiin:

- Netti kaatuilee iltaisin ruuhka-aikoina todella usein (nykyään myös kaatuu usein vaikka kaikki valot palaa modeemissa)
- Koneet eivät saa usein julkista IP-osoitetta. Vaatii yleensä usean modeemin buuttauksen eikä silloinkaan aina saa haettua.
Toisaalta lohdullista kuulla etten ole ainoa täällä päin ongelmien kanssa. Meidän alue on 04430 Toivoisin Elisan ottavan kantaa tähän kysymykseen.

Kysymys on kuitenkin siitä, että on myyty jotain aivan muuta kuin mitä on tuotteen muodossa saatu. Tässä on jotenkin lievää kusetuksen makua, kun muistelee sitä myyntitilannetta, jossa hehkutettiin nimenomaan nopeaa nettiliittymää. Itse pidän rajana sitä, että keskimäärin nopeus olisi edes n. puolet luvatusta, kuten tähän saakka on ollut muilla liittymillä. Mutta kun mennään 3-5% tasolle luvatusta juuri silloin, kun sitä vauhtia oikeasti tarvitsisi. Tässä lienee jonkinlaiset perusteet kaupan purkamiselle?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Elisan digiboxin viritin on epäherkempi kuin muiden vastaavien tai telkkareiden omat.

Tuleehan antennikaapelisi ensin Elisan boksiin ja siitä toiseen boksiin (jos on) ja sitten vasta telkkariin. Eli ketjutuksessa Elisa tulee olla lähinnä seinärasiaa. Silloin tällöin Viihdepaketin mukana on tullut tosi huonoja antennikaapeleita. Kannattaa kokeilla toisilla, että nouseeko tuo signaalitasot tai laatutasot paremmiksi joka kanavanipuilla. ja kannattaa myös kokeilla toista antennirasiaa, niissäkin aika usein sanomisen varaa.

Joskus pitää hankkia vahvistimellinen "haaroitin" (dataominaisuudella varustettu antennivahvistin). Esim: http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,824.msg8172.html#msg8172 viestissä moisesta juttua. Saisi toki toimia ilmankin, mutta aina ei tasot ole ihan kohdillaan.

Toinen seikka on tuo tavallinen haaroitin. Jos samassa huoneessa saman antennirasiaan kytketään sekä kaapelimodeemi että digiboksi+telkkari, niin haaroitin tulee olla hyvä. Kannattaa kokeilla molempia (digiboksi ja modeemi) myös ilman haaroitinta, jotta onko apua parempaan kuvasignaalin tv-puolella tai datan liikkumiseen nettiyhteyspuolella.

Onko sinulla modeemisi perässä omia reitittimiä? Vähänkin vanhemmat pudottavat maksiminopeuden tuonne 20 megan kieppeille yöaikanakin. Eivät vain päästä sen enempää lävitseen. Paljon sinulla aamusta aikaisin dataa kulkee? esim klo 06? Silloin pitäisi kyllä yli 50 megaa liikkua, kun kuormitus on aika vähäistä. Siltana vai reitittävänä modeemisi? 

Huomaathan, Elisa tarjoaa siltana olevan modeemin kautta max. 5 ulkoista ip-osoitetta, joista modeemi vie yhden, digiboksi toisen. Muille laitteillesi, eli mikroille + telkkarille (jos netti-telkkari), bluray-soittimille, xbox, wii, pleikkari yms. pelikonsolille  tai jollekin muulle laitteelle jää vain ja ainoastaan kolme yhteyttä samaan aikaan. Aika vähän!!!
Eli ei riitä käytännössä, jos hieman enempi värkkejä kotona, jotka tarvitsevat nettiyhteyden. Jos sinulla useita laitteita, niin modeemi pitää pitää reitittävänä, jolloin ne omat laitteet saavat sisäisen ip-osoitteen, joita riittää kymmenille laitteille ja modeemi nappaa itselleen yhden ulkoisen ja hoitaa yhteydet netin ja omien laitteiden välillä.
Jos haluaa siltaavana pitää modeeminsa (toimii yleensä hieman luotettavammin), niin silloin pitää hankkia oma nopea reititin sen perään ja sen nat-ominaisuuksin virittää kotiverkko kuntoon.

No kaikesta huolimatta joskus ei oikein ikään auta, koska vikaa voi olla Elisan verkossa ja sen laitteissa juuri jollain alueella. Mutta kun omat rensselit on kunnolla katseltu ja kokeiltu ja nuo kertoo vikailmoituksessa, niin ehkäpä sieltä joku huoltaja uskaltautuu paikalle mittaamaan verkkolaitteita.
Käyttäjätaso 1
04440 alue kuittaa myös hidastuneet yhteydet. Liitymä tuli otettua marraskuun alussa ja silloin yhteys toimi lähes täydellä nopeudella (90+3,5-4,5), toki hidastuen ruuhka-aikoina. Joulukuun loppupuolesta lähtien nopeudet ovat tippuneet tasaseen tahtiin; max 40 ei ruuhka-aikoina ja ruuhka-aikoina ~20. Hetki sitten vedettiin pohjat; 4/1! Bootin jälkeen modeemin yhteyden muodostaminen sitten alkoikin tökkiä. ~10 min koitti muodostaa yhteyttä, jonka jälkeen oli pakko nykäistä virrat pois. Tämän jälkeen yhteys muodostui ~10 min jälkeen. Tällä kertaa nopeus oli 131,2. Jee!

Vahvasti siis viittaa kapasiteetin puutteeseen. Koskakohan sitä kapasiteettia olisi tulossa lisää? Pitänee tehdä vikailmoitus ja alkaa kinuumaan hyvityksiä kk-hintaan... >:(

Edit: Ja nyt nopeus tipahti takaisin 71 tasolle.
Nyt kaipaan todella Elisalta kommenttia Järvenpään tilanteeseen??? Alkaa nimittäin olla hermot todella koetuksella tuon putoavan nopeuden kanssa näin iltaisin. Nopeudet romahtaa 1-3 Mbps:n pintaan juuri silloin kun sitä nopeutta tarvitsee, ja haluaisi päivän ainoan rauhallisen ja rentouttavan hetken viettää katsellen jotain tallennetta. Miksi tästä ongelmasta ei kerrottu myyntitilanteessa??? Miksi tämä myytiin 100 Mbps:n liittymänä? Miksi kaikki vasuulliset tahot hiljenee ja nostaa kätensä pystyyn kun asiasta haluaa tietoa? Perhana että ottaa tällainen mielivaltainen ihmisen kusettaminen kaaliin ja pahasti! Haluatte kuitenkin periä hintaa joka kuukausi täysin kelvottomasta tuotteestanne joka vastaa jotenkuten lupauksia muutaman tunnin ajan keskellä päivää.

Onko maksuihin mahdollista saada kompensaatiota, koska mielestäni vain webbi-surffailu onnistuu tämän tuotteen avulla?
Itse asun täällä 04430 alueella järvenpäässä, elisa kaapelin nopeudet on pyöriny 5-30mbps, nyt ei ole pitkään aikaan noussu yli 30 megan, edes aamuyöstä tai yöllä.
Lisäksi pelaaminen ihan mahdotonta jatkuvien pätkimisten ja tippumisten johdosta.
Hommasin routerinkin tohon purkin perään, nyt pysyy langaton verkko sentään pystyssä ilman katkoksia, internet yhteys tosin jatkaa samaa vaivaista taivaltaan.
Laitteen boottaaminen ei oikeastaan tunnu vaikuttavan enään nopeuksiin, tuntuu enemmänkin että nopeudet olisi rajattu tuonne 30megan tietämille tietoisesti.
Routeri kyllä kestää nopeuksia 300mb+ samoten wlanvastaanottimet.
Niinpä... Edelleen odottelen jonkinlaista kommenttia yhtiön edustajalta? Kuten jo olen maininnut, saamani nettiliittymä on näin kuluttajan näkökulmasta katsottuna "viallinen" tuote. Siis täysin erilainen kuin se suurisuinen ElisaShop-myyjä hehkutti myyntitilanteessa. Vastatkaa edes, kenelle tästä asiasta pitää valittaa jotta ostamani "tuote" korjataan toimivaksi, lupauksien mukaiseksi?
Asun järvenpään keskustassa ja tein vikailmotuksen tammikuussa surkeista nopeuksista ja pätkimisestä (sanoivat, että kapasiteetti ongelmia ja sitä parannetaan talven/kevään aikana). Tällä viikolla vihdoin viimein tuli tekstari, että vika korjattu. Pari päivää tekstarin jälkeen vielä ihmettelin kun on nopeudet edelleen yhtä surkeat, ping korkea ja yhteys pätki. Kokeilin sitten resetoida modeemin ja kas kummaa se lukittui jollekin paremmalle taajuudelle ja kaikki alkoi toimimaan taas kunnolla. Upload nopeus mikä oli monta kuukautta noin 1mbit parani sinne reiluun 4mbit, myös ping parani ja pätkimiset loppuivat.

Joten suosittelen kaikkia resetoimaan modeemin, jos se vaikka lukittuisi paremmalle taajuudelle nyt.

Niinpä... Edelleen odottelen jonkinlaista kommenttia yhtiön edustajalta? Kuten jo olen maininnut, saamani nettiliittymä on näin kuluttajan näkökulmasta katsottuna "viallinen" tuote. Siis täysin erilainen kuin se suurisuinen ElisaShop-myyjä hehkutti myyntitilanteessa. Vastatkaa edes, kenelle tästä asiasta pitää valittaa jotta ostamani "tuote" korjataan toimivaksi, lupauksien mukaiseksi?


http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio ' TARGET='_blank Tuolta valitset Viihde Kaapelimodeemi ja teet vikailmoituksen. Jos eivät saa korjattua "järkevässä ajassa" ts. kapasiteettiongelmia joita ei pystytä moneen kuukauteen korjaamaan niin käsittääkseni sopimuksenpurku tulee kyseeseen, mutta se edellyttää vikailmoituksen tekoa.
Käyttäjätaso 1
Eipä toimi täällä (04440) yhteydet vieläkään kunnolla, nyt tosin välttävästi ADSL-nopeuksilla.

Koitin modeemin boottia, sekä resetointia -> ei apua.

Ilmeisesti jotain tehty Järvenpään alueella: http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5170&did=17054 .

Edit: Elisa kyllä kuittasi nopeusongelmat korjatuksi...  :-",,,null,null,2012-03-23 11:22:50.0,0
101,13340,13329,13329,1300865953000,3935,0,32145,0,Vs: Ongelmia Elisan kaapeliliittymässä Järvenpäässä,"Uuden vikatiketin tehtyäni tuli seuraavanlainen vastaus:

"kiitos yhteydenotostasi.

Alueella on kapasiteettiongelmaa, mutta asia on tutkinnassa ja ongelma pyritään korjaamaan muutaman kuukauden sisällä."
Mitä eroa noilla QPSK ja 16-QAM upstream modulaatioilla on ja miksei tuo 16-QAM voi olla koko ajan päällä? Päivällä nimittäin oli 16-QAM (ensimmäistä kertaa ikinä) ja lähetysnopeus oli yli 4mbit/s (myös ensimmäistä kertaa ikinä). Nyt on taas tuo perus QPSK ja lähetysnopeus taas surkea.

edit: Onkohan täällä nyt tehty jotain korjauksia sitten, kun nopeudet ovat tällaisia:



Toivotaan, että pysyvätkin tällaisina...
Johtunee verkon kapasiteetin puutteellisuudesta.
04430-alue: vaihdoin netin kautta (annetussa osoitteessa) modeemin siltaavaksi, mutta se olikin tarpeeton muutos ja haluaisin vaihtaa sen taas siihen toiseen asetukseen, mutta EI ONNISTU. En pääse enää sille sivulle, jolla sen voi tehdä. Ei aukea, niin ei aukea, ei myöskään se buuttaussivu.

MITÄS NYT TEHDÄÄN?


MITÄS NYT TEHDÄÄN?

NYT SITTEN RESETOIDAAN SE MODEEMI! Eli painat takana olevaa resetointinappia esim. kynän kärjellä parikytä sekunttia...

04430-alue: vaihdoin netin kautta (annetussa osoitteessa) modeemin siltaavaksi, mutta se olikin tarpeeton muutos ja haluaisin vaihtaa sen taas siihen toiseen asetukseen, mutta EI ONNISTU. En pääse enää sille sivulle, jolla sen voi tehdä. Ei aukea, niin ei aukea, ei myöskään se buuttaussivu.

MITÄS NYT TEHDÄÄN?


Muuta verkkoyhteyden asetukset seuraaviin niin pääset akaisin konfigurointisivulle (192.168.100.1):

IP-osoite: 192.168.100.100
Aliverkon peite: 255.255.255.0
Oletusyhdyskäytävä: 192.168.100.1
Nimipalvelimet: 193.229.0.40 ja 193.229.0.42 (ei tarpeellinen)

XP:ssä tapahtuu Käynnistä -> Verkkoympäristö -> Näytä verkkoyhteydet -> Lähiverkkoyhteys -> Ominaisuudet -> Internet Protocol (TCP/IP) -> Ominaisuudet -> Käytä seuraavaa IP-osoitetta.
04420

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

04430-alue: vaihdoin netin kautta (annetussa osoitteessa) modeemin siltaavaksi, mutta se olikin tarpeeton muutos ja haluaisin vaihtaa sen taas siihen toiseen asetukseen, mutta EI ONNISTU. En pääse enää sille sivulle, jolla sen voi tehdä. Ei aukea, niin ei aukea, ei myöskään se buuttaussivu.

MITÄS NYT TEHDÄÄN?


Laitat PC:lle manuaalisesti ip-osoitteen 192.168.100.100, mask 255.255.255.0, gw 192.168.100.1
-> menet sivulle 192.168.100.1 ja vaihdat moden bridged > routed.
Internet katkeillut tässä yön aikana useita kertoja. Ollut vaikeuksia löytää oikeaa PHY1 taajuutta. Elisa näköjään tekee paraikaa http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5170&did=17115 ' TARGET='_blank.
Nytkö ne ongelmat taas palaavat... Noin kuukauden se toimikin katkeamatta ja ilman ongelmia tuon korjaustyön jälkeen. Eli avasin koneen n. 12.30, jonka jälkeen netti oli poikki n. 2 tuntia (eli saattoi olla poikki kauemminkin) ja vaikka netti palasikin toimintaan kone ei silti saa haettua julkista IP-osoitetta...
Käyttäjätaso 1

Nytkö ne ongelmat taas palaavat... Noin kuukauden se toimikin katkeamatta ja ilman ongelmia tuon korjaustyön jälkeen. Eli avasin koneen n. 12.30, jonka jälkeen netti oli poikki n. 2 tuntia (eli saattoi olla poikki kauemminkin) ja vaikka netti palasikin toimintaan kone ei silti saa haettua julkista IP-osoitetta...


04440 kuittaa "toimivan" netin eli toimii, mutta ei edelleenkään luvatulla nopeudella.


Nytkö ne ongelmat taas palaavat... Noin kuukauden se toimikin katkeamatta ja ilman ongelmia tuon korjaustyön jälkeen. Eli avasin koneen n. 12.30, jonka jälkeen netti oli poikki n. 2 tuntia (eli saattoi olla poikki kauemminkin) ja vaikka netti palasikin toimintaan kone ei silti saa haettua julkista IP-osoitetta...


04440 kuittaa "toimivan" netin eli toimii, mutta ei edelleenkään luvatulla nopeudella.


04410 alueella on ollut tuon korjaustyön jälkeen todella hyvät nopeudet:

04440 alueella kerrostalossa puolivuotta käytetty. Aina toiminut todella hyvin. Normaalisti nopeustestit antaa 80-85M linkiksi.
Ainut miinuksena, että tässä parin kk aikana on alkanut pientä pätkimistä havaitsemaan. Joutuu parhaimmillaan kerran viikossa vetää kaapelipurkista virrat pois.

Katsotaan miten homma toimii kun 25.5 homma jatkuu omakotitalossa..
Loytyykö Koivusaaren alueelta kokemuksia?

Loytyykö Koivusaaren alueelta kokemuksia?


Odota kk vielä niin sitten on. Itse juuri muutin koivusaareen ja tänään pitäisi relakomin äijän tulla kääntymään katsomaan mistä vedetään kaapeli taloon sisään.
9.15 oli kaapeli tänään vedetty taloon ja klo12 oli kytketty. Tuo jälkeen meni vajaa puolituntia kun kuulemma 10db liian heikolla oli linjat. Piti mennä säätämään 5 pisteen päähän.



WLAN:illa kiinni. 270Mbps linkkinopeus.
Paras testi antaa 3,7 uppia ja usemmat down 30-64M.

En ole vielä jaksanut alkaa vetelemään ethernet kaapelia koneelle.

Osallistu keskusteluun