Kysymys

Pirkkalassa jälleen suuria ongelmia yhteyksien kanssa

  • 25 toukokuu 2012
  • 24 kommenttia
  • 2268 katselukerrat

Lainatakseni entisiä tekstejäni.. Taas pätkii ja pahasti. Eilen illalla oli tallenteiden katsominen yhtä tuskaa ja tänä aamuna ollut netti osittain kokonaan poikki. Nytkin niin hitaalla tämä 100 megainen ettei pääse edes speedtest.netissä testiä tekemään. Kyllä harmittaa taas!! 😞

24 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Toissapäivänä klo 20-01  kaapelimodeemi pätki ja kuoli kokonaan - tein vikailmoituksen. Mittasivat (yöllä puhelimessa yhden maissa) ja kuulemma koko Pirkkalan signaali heikko, paljon kohinaa ja oma kaapelimodeemi ei välillä näkynyt ollenkaan. Kaikki perusresetit ym. tehtiin ja 99,99% vika ei käyttäjässä 🙂 Speedtest välillä 0,0009 jotain downia ja yleensä ei käynnistynyt ollenkaan.

Seuraavana aamuna toimi...

Tätä kirjoittaessa juuri nyt pe 1.6. klo 19.30 näyttää alkavan sama jumitus. Jos jotain ennustanjanlahjoja löytyy, kohta on koko kylä jumissa.
Käyttäjätaso 1
Pirkkalassa tehty useammasta vikailmoituksesta isompi yhteiskeikka ( alueongelma). Elisa mittaa kaapelia. Muutama häiriöilmoitus yhdistetty siihen toissaöiseen, josta juttua aiemmin. Ongelmia näyttää olevan, ei vielä tullut valmista ja se kolme päivää sitten tekemäni keikka auki ja korjaus jatkuu maanantaina. Ja ennustus osui toteen, hidas, jumi, lägi ym ongelmavyyhti pyörii kaapelimodeemiyhteydessä. Elisa Viihdettä en aio ede harkita avata.
Käyttäjätaso 1
Kiitos ja kummarus. Joko ihme tai osaava korjaus sittenkin avasi sunnuntain ennennäkemättömään lentoon. Puoleen vuoteen ei ole toiminut näin hyvin. Tamperetta vasten Speedtest.net 10 ms pingiä, Nopeudet parasta, mitä Tampereen serveri yleensäkään vastaa. Vertailuna Espoo, Helsinki ja suosikkini - Venäjän Sosnovy Bor - antavat 90 downia ja 4,4 uppia parhaimmillaan. Odotan mielenkiinnolla, kun häiriöilmoituskeikka sulkeutuu, mitä tehtiin ja vältetäänkö jatkossa useamman päivän piiputus. Jos Nokian jumissa ollevat / olleet käyttäjät lukevat tätä - korjaantuiko teilläkin sunnuntaina?
Jooh, siis tänä aamuna (3.6) Pirkkalassa nopeus oli loistava ja toimi ok oltuaan taas monta päivää täysin tai melkein poikki. Käväsin kaupassa puoliltapäivin ja sieltä palattuani yhteydet jälleen täysin poikki. Soitin ja kerrottiin että klo 13 aikaan oli jotkin "arvot" taas alkaneet heittelemään. Viimeksi perjantaina 1.6 tein vikailmoituksen kun edellinen korjattu yhteys lakkasi toimimasta 2 päivän toiminnan jälkeen tuossa ilta kahdeksan maissa. Käytännössä meillä ei ole ollut nettiä sitten perjantai iltapäivän. On kyllä kummallista mutta laskuhyvitystä sentään jo luvattiin. Tänään sunnuntaina ei kuulemma Pirkkalan alueelta ollut kukaan muu tehnyt vikailmoa..tiedä sitten. Modeemia siellä nyt epäiltiin syylliseksi. Katsotaan nyt mitä seuraavaksi sitten yritetään lääkkeeksi tarjota.. ankeaa tämä netittömyys, kaiken lisäksi ei pääse edes katsomaan tallenteita lohdukseen.. :smileyembarrased:
Käyttäjätaso 1
Mulla tuntuu toimivan (su 3.6. kello 17.30). Sensijaan alkuiltapäivästä tavallisen TV:n puolella tuli pysähdyksiä, missä ilmoitti muutaman sekuntin "no signal". Aiemmin viikonloppuna homma oli niinpäin, että data ei kulje, mutta TV signaali normaalisti
Meilläkin alkoi toimimaan netti nyt alkuillasta ja ihan sama homma tuon tv-signaalin kanssa aiemmin päivällä, ei signaalia. Nyt toimii hyvin taas. Aika samat viat siis Nokialla & Pirkkalassa... 🙂
Enpäs ainakaan omalta osalta tiedä toimivuudesta Nokialla. Eilen illalla kun yhteydet katkes, otin virtajohdon irti modeemista. Noh, kun laitoin takaisin eipä modeemi enää lähtenykään käyntiin 😞
No jopas nyt.. olis kiva olla varamodeemi mutta kun nää kaapelimotukat on niin pirun kalliita kaupassa. Adsl oli toista..niitä motukoita nyt kertyy ihan huomaamatta. Sauniksen mobiilikaista on ollu korvaamaton kyllä parin viime viikon aikana, on tää ollut yhtä tuskaa. Kaverilla myös pimeni kaapelimotukka (bewan) kun otti virtajohdon irti. Sai uuden tilalle heti.
Nonnii..taaspa se alkoi se pätkäsyrumba.. puolen tunnin sisällä 3 X katkennut netti. huhhu tätä toimintaa  😞
Käyttäjätaso 1
8.6. tuli tekstari, että vika korjattu. Kesti keikka noin viikon. Jos viesti koski koko alueen keikkaa, niin Pirkkala ja Nokia toivottavasti kunnossa. Itselläni sen jälkeen ollut mahtavaa nopeutta 90 sisään 4 ulos, eikä pätkinyt (paitsi oliko toissayönä, mutta syynä Elisan valtakunnallinen verkonhuolto 0.30 alkaen - ja samantien putosi kaapelimodeemi verkosta). Ei taida olla topiccia siitä, katkesiko puoli Suomea verkonhuollon vuoksi. Vai menikö niin, että sekin iski vain tälle seudulle. Tai sitten mut eivät katsele viihdettä, surffaa netissä yms yöllä 🙂. Jatkossa täytyy alkaa seurata tarkemmin verkonhuollon ennakkoilmoituksia.
Käyttäjätaso 1
Tiedoksi niille, jotka tänne palstalle eksyvät ennen häiriöilmoitusten lukua. Pirkkalassa ja Nokialla ilmeisesti ukkosen vuoksi kaapelit ei kaikkialla toimi (ei laajakaista eikä TV signaali). Elisa tietää ja korjaa jo ja häiriöilmoituspalstalla on asiaan kuuluvat pahoittelut.

Kiitos Elisa - saisko silti taas kympin alennusta kk maksuun tai mokkulan kaupanpäälle, että jollain muulla kuin puhelimen tukiasemalla helposti pääsee töitään jatkamaan?

Siis tänään noin 16.7. noin 13.00 alkoi pätkiä ja nyt 16.50 edelleen pimeenä
Sama homma myös täällä pakkalankulmalla jälleen, ennen klo 14 katkesi kaikki yhteydet ja edelleen ovat poikki. Häikkäilmoitus jälleen tehty. Aika hyvin toiminutkin jo ihmeen pitkään..ukkonen toki luonnollinen syy..mutta ihmeen kauan silti kestää palautua toimintaan.
Käyttäjätaso 1
Hei Elisalaiset - onks se kymppi alennusta kk-maksuun kun ollut jo yli 12 tuntia pimeenä Viihde, Netti, TV, Radio..... Onko ehdoissa joku sopva korjausaika (vaikka nyt tämmöinen pieni ukkonen eli pieni Force Major). Kun kerran teillä on jo häiriökartassa ollut tieto eli tiedätte, että rikki on ja millä alueella. Eikö sitä voi kaikille sen alueen liittyjille antaa automaatisesti alennuksen. Ihan turhaa byrokratiaa jokaisen tehdä vikailmoituksia ja/tai suostutella muutenkin kiireisiä puhelinpalvelulaisianne antamaan alenusta?
Huomenta ja päivää, edelleen on pakkalankulma pirkkalassa täysin pimeänä. Nyyh  :((
Haikassa Keskuskadulla sama juttu, edelleen systeemit pimeänä ja ollut eilisestä ukkosmyräkästä lähtien.

Jonkinmoinen korvaus näinkin pitkään kestäneestä korjaamisesta olisi toki aiheellinen.
Käyttäjätaso 4
Näissä häiriötilanteissa on aina ehdottoman tärkeää tehdä häiriöilmoitys Vikapalveluumme. Vikailmoitukset auttaa mm. selvittämään vian laajuutta tarkemmin. Kun vikailmoitus on käsitelty, kannattaa asiasta olla yhteydessä asiakaspalveluun, jossa mahdollisia hyvityksiä voidaan katsoa aina tapauskohtaisesti. Eli Palstan kautta asiaa ei ikävä kyllä voida hoitaa.
Toki on netin kautta jo eilen tehty vikailmoitus. Ja omalta kohdalta on hyvitysasia aina toiminut ihan jees kun olen asiakaspalveluun soittanut.

Onko muuten sama tekeekö vikailmoituksen netin kautta tai puhelimitse? Ainakin puhelimessa yleensä kysellään vähän enemmän kuin netin kautta tehtävässä vikailmoituksessa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itse soittaisin, koska samalla voisi puhua itselleen mahdollisen hyvityksen.
Soitin juuri Vikapalveluun, sanoin haluavani tehdä häiriöilmoituksen. Kyllästyneen oloinen kaveri kysyi mitä asia koskee ja millä paikkakunnalla, selitin asian, sanoi että asia on tiedossa ja korjaus käynnissä.

Kysäisin vielä mahdollisista korvauksista, sain epämääräisen vastauksen että sitä pitää kattella sitten kun vika on saatu korjattua ja nähdään että paljonko meni aikaa ynnämuuta.

En ole ihan kauhean vakuuttunut tämän häiriöilmoituksen hyödyllisyydestä.
No nyt toimii jälleen lähes vuorokauden katkon jälkeen netti + töllö, hyvä niin. Miten näissä korvausasioissa yleensä on, mikä on se aika jonka yhteyden pitää olla ollut poikki jotta edes kannattaa kysellä mahdollisia hyvityksiä. Toivon tähän jonkinlaista vastausta etten turhaankaan ala soittelemaan 🙂
Jep jep. Soittelin neljän maissa iltapäivällä että kanavat ei näy, ja lisäksi ADSL pätkii - tekninen asiakaspalvelu kertoi että se ADSL-pätkiminen johtuu myös kaapelin korjaustöistä kun menevät kuulemma lähekkäin molemmat kaapelit. Sanoi korjausarvioksi kello viisi.

Ei näy TV-kanavat edelleenkään, netti sentään tuntuisi toimivan OK ainakin juuri nyt. Soitin n. 19:50 taas vikatiedotusnumeroon ja kyselin onko uutta arviota korjausajasta (nettisivujen häiriötiedote on päivitetty viimeksi eilen klo 14:03). Asiakaspalvelija yhdisti tekniseen tukeen, jossa jaksoin kuunnella jonotusmusiikkia viitisentoista minuuttia ja sitten suljin puhelimen.

Tämähän menee hienosti!
Väliaikatiedotus: kanavat pimeänä edelleen.

Elisan nettitiedote asiasta on tänään aamupäivän aikana päivitetty, ja siinä sanotaan että vika on korjattu Pirkkalan alueella eilen eli 17.7.2012 klo 13:21. Kuten aiemmin mainitsin, keskustelin asiasta eilen klo 16 aikoihin Elisan teknisen asiantuntijan kanssa ja hän sanoi että vikaa korjataan edelleen! Rohkenisin väittää että joku puhuu nyt - tietoisesti tai ei - totuuden vastaisesti.

Innolla odotan mitä minulle seuraavaksi kerrotaan.
Loppuyhteenveto: tänään (to) kävi Eltelin mies korjaamassa lähistöllä sijaitsevan kaapelijakolaatikkomikälieneepömpelin, ja kanavat näkyy taas.

Telkkari oli siis pimeänä hieman alle 3 vuorokautta. Tänä aikana soitin ainakin 4-5 kertaa Vikapalvelu-numeroon, ja joka kerta sanoin haluavani tehdä häiriöilmoituksen. Vasta eilen neljän maissa soittaessani minulta kysyttiin oliko minulla häiriöilmoituksesta jotain tunnistetta - no eipä ollut kun ei ollut kukaan sellaista minulle vielä kertaakaan tarjonnut. Tämän jälkeen asia ilmeisesti vasta virallisesti rekisteröitiin.

Soitinpa sitten äskettäin vielä asiakaspalveluun ja tiedustelin mahdollista hyvitystä. Ystävällinen asiakaspalvelija yhdisti minut asiantuntijalle, joka lopulta pitkin hampain lupasi "poikkeuksellisesti" minulle yhden (1) ilmaisen elokuvavuokran.

Tähän mennessä olen ollut Elisa Viihteeseen palveluna melko tyytyväinen (boksi on jouduttu kerran tai kaksi vaihtamaan ja välillä boottailemaan mutta niin se tuntuu olevan melkein kaikkien boksien kanssa), mutta tämä asia kyllä hoidettiin Elisan puolelta mielestäni niin huonosti että v-käyrä on suhteellisen korkealla tällä hetkellä.
Viestintäviraston "Käytännön kysymyksistä" eli ymmärtääkseni korvauksen tulisi olla 20 euroa:

Laajakaista/puhelinliittymäni on poikki. Mitkä ovat oikeuteni?

Kuten edellä, ongelma voi johtua palvelun virheestä. Lyhyet katkokset tai esim. tekstiviestin lähetyksen epäonnistuminen eivät vielä ole virheitä, vaan katkoksen on oltava yhtäjaksoinen tai toistuva. Erona edelliseen kysymykseen on se, että virheen perustuessa palvelun keskeytykseen voit olla oikeutettu vakiohyvitykseen. Hyvitys on määrältään vähintään 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, yhteensä enintään 160 euroa. On kuitenkin hyvä huomata, että operaattorilla on oikeus tilapäisesti keskeyttää palvelu välttämättömien verkon rakennus- tai kunnossapitotöiden vuoksi. Tällöin oikeutta vakiohyvitykseen ei ole, mutta jos palvelu on tällaisesta syystä keskeytetty kalenterikuukaudessa yhteensä 48 tunnin ajan, voit vaatia kuukauden perusmaksun hyvitystä.

Osallistu keskusteluun