Kysymys

Pitkäaikaisia ongelmia

  • 9 elokuu 2010
  • 8 kommenttia
  • 3129 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 2 kommenttia
Ongelma: Elisa Viihde adsl liittymä on pätkinyt ja hidastellut siitä lähtien kun asensin uuden Elisan Kotiboksin (siitä on melkein puoli vuotta). Kun yhteys alkaa pätkimään, se yhdistyy lähes heti takaisin, mutta katkeaa taas hetken päästä uudelleen. Tämä pätkiminen voi toistua useita kertoja minuutissa, parin minuutin välein (yleisin) tai vain pari kertaa päivässä. Pätkimisepisodi voi kestää tunteja. Joskus tämä sattuu tapahtumaan aikaisin aamulla tai myöhään yöllä, jolloin se ei ole kovin suuri ongelma. Usein se kuitenkin alkaa illalla juuri silloin kun sitä tarvitsee. Joka tapauksessa pätkimisen alettua yhteys on käyttökelvoton. Joskus mutta harvoin pätkimisen sijaan yhteys vain hidastelee samaan tahtiin kun se yleensä katkeilee. Kuormituksella ei näytä olevan vaikutusta pätkimiseen, vaan pätkiminen voi alkaa tietokoneen vain seistessä.

Jos yhteys kuitenkin toimii, niin nopeus vaikuttaa olevan ilmoitettua luokkaa. Modeemia käyttää 1-3 tietokonetta (2 langallista, 1 langaton, digiboksi ei ole käytössä) ja ongelma ilmenee kaikissa koneissa (samaan aikaan) riippumatta siitä onko yksi vai kaikki koneet päällä. Tätä ongelmaa ei ollut edellisen Elisan liitymän ja A-Link-modeemin kanssa. Näin ollen en näe miten ongelma voisi olla omissa tietokoneissa tai verkko- tai puhelinjohdoissa.

Tästä huolimatta olen kokeillut ties kuin montaa verkkojohtoa ja asetelmaa. Modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on aina ollut n. 8 metrinen jatkojohto, mutta kokeilin silti vain mukana tulleen 1 m johdon kanssa. Kokeilin resetoimista, sammuttamista (kaikki oikeat valot palavat kiinteästi) ja kokeilin laittaa sen siltaavaan modiin (en tiedä miksi se olisi auttanut, mutta en keksinyt muutakaan). Soitin tekniseen tukeen, ja he sanoivat seuraavansa yhteyttä. Sain tekstiviestin jossa ongelman sanottiin olevan korjattu, mutta siitä huolimatta pätkiminen jatkui (onko mahdollista että yhteys ei sattunut pätkimään juuri silloin kun he sitä seurasivat?). Soitin tekniseen tukeen uudelleen ja he suosittelivat modeemin vaihtamista ja sanoivat päivittävänsä ohjelmiston myöhemmin.

Seuraavaksi kävinkin vaihtamassa Kotiboksin uuteen Elisa Shopissa. Ongelmat jatkuivat kuten ennenkin. Luulen että tekninen tuki ei osaa tässä vaiheessa kauheasti auttaa (varmaankin olettavat seuraavaksi jos soitan että laitteissani/johdoissani on vikaa enkä osaa käyttää niitä tjsp.). En jaksaisi käydä taas läpi näitä perusjuttuja. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että vika on joko Elisan Kotiboksin mallissa, tai sitten Elisan omissa linjoissa. Ajattelinkin ostaa kunnon ADSL2+ modeemin, ellei jollain täällä ole parempaa ideaa tai jotain jota en ole huomioinut/kokeillut. Kysyisinkin että ovatko kaikki ADSL2+ modeemit yhteensopivia Elisa Viihde-liittymän kanssa?

Jos tämäkään ei toimi, niin seuraavaksi joko edelliseen liittymään vaihto tai uuteen operaattoriin siirtyminen.

8 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kun yhteys katkeaa, niin sammuuko modeemista DSL- tai Internet-valo? Palautuuko yhteys itsekseen vai vaatiiko esim. modeemin uudelleenkäynnistämisen?

Kun yhteys katkeaa, niin sammuuko modeemista DSL- tai Internet-valo? Palautuuko yhteys itsekseen vai vaatiiko esim. modeemin uudelleenkäynnistämisen?


Kumpikin valo palaa kiinteästi (sekä muut) elleivät ne välky niin nopeasti etten ole huomannut. Yhteys palautuu takaisin itsekseen yleensä lähes heti katkeamisen jälkeen ja katkeaa taas vähän ajan kuluttua uudelleen. Modeemin uudelleen käynnistys ei vaikuta yhteyden katkeiluun.

Huomasin vain yhden erikoisuuden seuratessani Kotiboksin asetussivua pitemmän aikaa, tosin ehkä tämä on normaalia.

Suurimman osan ajasta sivu näyttää tältä (toivottavasti näistä saa selvää):

Downstream Upstream
Rate: 19715 Kbit/s 1022 Kbit/s
Noise Margin: 9.6 db 17.5 db
Attenuation: 13.4 db 5.9 db

Local Remote
FEC Errors 398 0
HEC Errors 102941 0
CRC Errors 3570 0

Pari kertaa minuutissa tai parin minuutin välein se kuitenkin näyttää näitä arvoja:

Downstream Upstream
Rate: 19715 Kbit/s 1022 Kbit/s
Noise Margin: 8.2 - 9.6 db (0.0 - 17.5) db
Attenuation: 13.4 db 5.9 db

Local Remote
FEC Errors 398         (1049573 - 4232251520)
HEC Errors 102941 0
CRC Errors 3570 (300 - 3825600640)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jos toisella Kotiboksilla ongelma säilynyt samana, niin kuulostaa siltä, että häiriö johtuu verkosta. Kannattaa jättää häiriöilmoitus vikapalveluumme, niin saadaan tutkittua ongelmaa verkon puolelta. Todennäköisesti vaihdetaan keskukselta tulevat kupariparit ja/tai keskuksen porttipaikka liittymällesi.

Jos toisella Kotiboksilla ongelma säilynyt samana, niin kuulostaa siltä, että häiriö johtuu verkosta. Kannattaa jättää häiriöilmoitus vikapalveluumme, niin saadaan tutkittua ongelmaa verkon puolelta. Todennäköisesti vaihdetaan keskukselta tulevat kupariparit ja/tai keskuksen porttipaikka liittymällesi.


Teempä sitten vikailmoituksen. Toivottavasti se oikeasti johtaa näihin tutkimuksiin.

Kiitoksia vastauksista.


Jos toisella Kotiboksilla ongelma säilynyt samana, niin kuulostaa siltä, että häiriö johtuu verkosta. Kannattaa jättää häiriöilmoitus vikapalveluumme, niin saadaan tutkittua ongelmaa verkon puolelta. Todennäköisesti vaihdetaan keskukselta tulevat kupariparit ja/tai keskuksen porttipaikka liittymällesi.


Teempä sitten vikailmoituksen. Toivottavasti se oikeasti johtaa näihin tutkimuksiin.

Kiitoksia vastauksista.
Mulla kanssa oli samanlaisia ongelmia.
Sattumalta huomasin semmoisen asian kun meillä on yhdessä puhelinpistokkeessa siemenssin langaton puhelin,otin kyseisen puhelimen pistokkeen irti seinästä ja kokeilin speedtestiä niin johan alkoi nopeutta löytymään ja HD-kanavat näkymään teeveestä.Että tämmönen tapaus.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Mulla kanssa oli samanlaisia ongelmia.
Sattumalta huomasin semmoisen asian kun meillä on yhdessä puhelinpistokkeessa siemenssin langaton puhelin,otin kyseisen puhelimen pistokkeen irti seinästä ja kokeilin speedtestiä niin johan alkoi nopeutta löytymään ja HD-kanavat näkymään teeveestä.Että tämmönen tapaus.



Jos ADSL-yhteys on toimitettu lankalinjan yläkaistalle (kuten se oletuksena toimitetaan, jos asiakkaalla on myös lankaliittymä), lankapuhelin vaatii omalle puhelinrasialleen häiriösuotimen. Muussa tapauksessa linjalle voi syntyä häiriöitä. Jos suodin on ollut sinulla jo käytössä, suodin on todennäköisesti vikaantunut jos lankapuhelimen irtikytkeminen rasialta auttoi.
Käyttäjätaso 1


Mulla kanssa oli samanlaisia ongelmia.
Sattumalta huomasin semmoisen asian kun meillä on yhdessä puhelinpistokkeessa siemenssin langaton puhelin,otin kyseisen puhelimen pistokkeen irti seinästä ja kokeilin speedtestiä niin johan alkoi nopeutta löytymään ja HD-kanavat näkymään teeveestä.Että tämmönen tapaus.



Jos ADSL-yhteys on toimitettu lankalinjan yläkaistalle (kuten se oletuksena toimitetaan, jos asiakkaalla on myös lankaliittymä), lankapuhelin vaatii omalle puhelinrasialleen häiriösuotimen. Muussa tapauksessa linjalle voi syntyä häiriöitä. Jos suodin on ollut sinulla jo käytössä, suodin on todennäköisesti vikaantunut jos lankapuhelimen irtikytkeminen rasialta auttoi.


Tulipa mieleen seuraavaa: Kun aikoinaan hankin elisan internet
yhteyden oli meillä tuolloin lankapuhelin , josta luovuimme noin  2 vuotta sitten. Kun hankin viihteen niin tiedettiinköhän elisalla tuon lankaliittymän häviämisestä. Onkohan linjat päivitetty vastaamaan nykytilaa, eli onko tällä mitään merkitystä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Mulla kanssa oli samanlaisia ongelmia.
Sattumalta huomasin semmoisen asian kun meillä on yhdessä puhelinpistokkeessa siemenssin langaton puhelin,otin kyseisen puhelimen pistokkeen irti seinästä ja kokeilin speedtestiä niin johan alkoi nopeutta löytymään ja HD-kanavat näkymään teeveestä.Että tämmönen tapaus.



Jos ADSL-yhteys on toimitettu lankalinjan yläkaistalle (kuten se oletuksena toimitetaan, jos asiakkaalla on myös lankaliittymä), lankapuhelin vaatii omalle puhelinrasialleen häiriösuotimen. Muussa tapauksessa linjalle voi syntyä häiriöitä. Jos suodin on ollut sinulla jo käytössä, suodin on todennäköisesti vikaantunut jos lankapuhelimen irtikytkeminen rasialta auttoi.


Tulipa mieleen seuraavaa: Kun aikoinaan hankin elisan internet
yhteyden oli meillä tuolloin lankapuhelin , josta luovuimme noin  2 vuotta sitten. Kun hankin viihteen niin tiedettiinköhän elisalla tuon lankaliittymän häviämisestä. Onkohan linjat päivitetty vastaamaan nykytilaa, eli onko tällä mitään merkitystä?



Tuolla ei ole merkitystä, ainoastaan lankapuhelinlaitteen rasialla oleminen voi antaa häiriötä. Pelkkä lankaliittymän olemassaolo ei haittaa ja tuskin tuo sinulla nyt enää on olemassakaan, jos siitä on luovuttu eikä laskua lankaliittymästä enää tule.

Osallistu keskusteluun