Kysymys

Poistettujen kansioiden ja ohjelmien palautus?

  • 21 lokakuu 2009
  • 11 kommenttia
  • 1869 katselukerrat

Kysyin samaa jo http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,59.0.html ' TARGET='_blank, mutta ehkä täällä saa paremmin vastauksen:

Mitä tapahtui (arvioni):
Boksin bugin takia yksittäisen ohjelman poistaminen hävitti koko kansion alikansioineen ja ohjelmineen.
1. poistin - tai luulin poistavani yksittäisen ohjelman kansiosta "Sarjat/Konttori/jakso"
2. Tämä jälkeen mielestäni vain tuo ohjelma hävisi
3. Tänään katselin web-liittymällä ohjelmiani ja huomasin että koko Sarjat-kansio puuttuu
4. Tallennustilaa ei ollut vapautunut laikaan silmämääräisesti arvioimalla (Sarjat-kansiossa on *paljon* tavaraa, joten sen luulisi huomaavan), joten jotenkin nuo ohjelmat on vieläkin linkittyneenä minulle (tallennushan ei asiakaskohtaista käsittääkseni olekaan, joten levyllä nuo ohjelmat/suurin osa niistä varmasti on).

Kysymysiä:
1. Miten saan nuo tallenteet takaisin? (maksulliseen palvelunumeroon soittaminen ei onnistu)
2. Mihin ohjautuvat "aina tallentuvat", jotka osoittavat tuhottuihin kansioihin?

11 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
1) Laitatko yksityisviestillä tulemaan seuraavat tiedot, niin tutkitaan tilannetta:

- käyttäjätunnuksesi, jolla kirjaudut web-käyttöliittymään
- digiboksin pohjasta löytyvä MAC-osoite
- mahd. tarkka aika, koska poisto on tehty
- tieto siitä, poistitko tallenteen webistä vai boksilla

2) Käsittääkseni eivät mihinkään vaan sääntö tulee luoda uudelleen, jos kohdekansio on poistettu ja ohjelma halutaan jatkossakin talteen.

2) Käsittääkseni eivät mihinkään vaan sääntö tulee luoda uudelleen, jos kohdekansio on poistettu ja ohjelma halutaan jatkossakin talteen.


Joo, siellä aina-tallentuvat sääntölistassa lukee, että "kohdekansiota ei löydy", eikä se ohjelma tallennu mihinkään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

1. Miten saan nuo tallenteet takaisin? (maksulliseen palvelunumeroon soittaminen ei onnistu)


Valitettavasti poistettuja tallenteita ei pystytä tällaisessakaan tapauksessa palauttamaan, vaikka ongelma onkin johtunut boksin ohjelmistossa olevasta virhetilanteesta. Pyrimme korjaamaan ko. käyttöliittymäbugin mahdollisimman pian, mutta koska poistopyyntö on tehty käyttäjän toimesta, tallenteita ei voida palauttaa, pahoittelen.

Valitettavasti poistettuja tallenteita ei pystytä tällaisessakaan tapauksessa palauttamaan, vaikka ongelma onkin johtunut boksin ohjelmistossa olevasta virhetilanteesta.


Harmillista ja mielestäni varsin kehnoa palvelua, ottaen huomioon, että kyseessä on palvelun vika.

Miksi quota ei ole vapautunut?

Mitäs kautta reklamaatiot hoidetaan?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Olisi kiva tietää, miksei noita tallenteita pysty palauttamaan.

A) Osa tallenteista ei ollut kenelläkään muulla käyttäjällä tallessa ja siksi ne on poistettu pysyvästi.
😎 Elisalla ei ole tietoa siitä, mitä tiedostoja on poistettu.
C) Tallenteiden palauttaminen edellyttäisi niin paljon käsitöitä, ettei se ole Elisan mielestä taloudellisesti kannattavaa.
D) Tallenteita ei saa palauttaa sopimusteknisistä tai juridisista syistä.
E) Joku muu, mikä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Valitettavasti poistettuja tallenteita ei pystytä tällaisessakaan tapauksessa palauttamaan, vaikka ongelma onkin johtunut boksin ohjelmistossa olevasta virhetilanteesta.


Harmillista ja mielestäni varsin kehnoa palvelua, ottaen huomioon, että kyseessä on palvelun vika.

Miksi quota ei ole vapautunut?

Mitäs kautta reklamaatiot hoidetaan?


Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta emme voi kuin pahoitella tapahtunutta. Kyseessä on siinä mielessä käyttäjän virhe, että olet poistanut takaisin-rivin, et yksittäistä tallennetta niin kuin oli ilmeisesti tarkoitus. Ts. ongelma on siinä, että palvelu on mahdollistanut käyttäjän toimia väärin käyttöliittymässä, joka on aiheuttanut ylimääräisten tallenteiden deletoitumisen.

Tottakai vika on viime kädessä palvelussa, koska tuollaista ei pitäisi olla mahdollista tehdä vahingossa, mutta niin kuin todettu, kyseessä on bugi joka pyritään korjaamaan niin pian kuin mahdollista.

Quotasi näkyy kyllä ihan oikein, sekin tarkistettiin.

Reklamaatioita käsitellään http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeen kautta.


Olisi kiva tietää, miksei noita tallenteita pysty palauttamaan.

A) Osa tallenteista ei ollut kenelläkään muulla käyttäjällä tallessa ja siksi ne on poistettu pysyvästi.
😎 Elisalla ei ole tietoa siitä, mitä tiedostoja on poistettu.
C) Tallenteiden palauttaminen edellyttäisi niin paljon käsitöitä, ettei se ole Elisan mielestä taloudellisesti kannattavaa.
D) Tallenteita ei saa palauttaa sopimusteknisistä tai juridisista syistä.
E) Joku muu, mikä?


D.

Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta emme voi kuin pahoitella tapahtunutta. Kyseessä on siinä mielessä käyttäjän virhe, että olet poistanut takaisin-rivin, et yksittäistä tallennetta niin kuin oli ilmeisesti tarkoitus.

Tästä tullaan toiseen boksin ongelmaan: boksi epäresponsiivisuuteen (anteeksi huono kieli). Kursori oli (/näytti olevan) poistettaessa ohjelman kohdalla, mutta tuon käyttöliittymän toteutuksesta johtuen palvelin luuli ilmeisesti (tiesi?) sen "oikeasti" olevan jossain muualla.

Ts. ongelma on siinä, että palvelu on mahdollistanut käyttäjän toimia väärin käyttöliittymässä, joka on aiheuttanut ylimääräisten tallenteiden deletoitumisen.

Tottakai vika on viime kädessä palvelussa, koska tuollaista ei pitäisi olla mahdollista tehdä vahingossa, mutta niin kuin todettu, kyseessä on bugi joka pyritään korjaamaan niin pian kuin mahdollista.


Kyseessä on sekä bugi että palvelun huono käytettävyys.


Quotasi näkyy kyllä ihan oikein, sekin tarkistettiin.

Reklamaatioita käsitellään http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeen kautta.

Kiitos tiedoista. Tuota quotaa on hieman vaikea hahmottaa, kun mitään tiedostolistauksia ei ole tarjolla. Syy varmaankin on palvelun toteutustavassa, joka ei selkeästi perustu käyttäjäkohtaisiin levytiloihin, vaan virtuaalisempaan malliin. Näin ollen siitä ei näytä oikein mitään listaustakaan olevan tarjolla. (tämä menee kyllä enemmän kehitysehdotusten puolelle).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta emme voi kuin pahoitella tapahtunutta. Kyseessä on siinä mielessä käyttäjän virhe, että olet poistanut takaisin-rivin, et yksittäistä tallennetta niin kuin oli ilmeisesti tarkoitus.

Tästä tullaan toiseen boksin ongelmaan: boksi epäresponsiivisuuteen (anteeksi huono kieli). Kursori oli (/näytti olevan) poistettaessa ohjelman kohdalla, mutta tuon käyttöliittymän toteutuksesta johtuen palvelin luuli ilmeisesti (tiesi?) sen "oikeasti" olevan jossain muualla.

Ts. ongelma on siinä, että palvelu on mahdollistanut käyttäjän toimia väärin käyttöliittymässä, joka on aiheuttanut ylimääräisten tallenteiden deletoitumisen.

Tottakai vika on viime kädessä palvelussa, koska tuollaista ei pitäisi olla mahdollista tehdä vahingossa, mutta niin kuin todettu, kyseessä on bugi joka pyritään korjaamaan niin pian kuin mahdollista.


Kyseessä on sekä bugi että palvelun huono käytettävyys.


Tämä bugi on nyt korjattu, eikä takaisin-rivin poistoa pysty enää tekemään eikä edes yrittämään.

Tämä bugi on nyt korjattu, eikä takaisin-rivin poistoa pysty enää tekemään eikä edes yrittämään.

Hyvä homma. Vielä kun tulisi tuo roskakori-toiminto, jota kehityspuolella toivotaan.
Käyttäjätaso 2


Tämä bugi on nyt korjattu, eikä takaisin-rivin poistoa pysty enää tekemään eikä edes yrittämään.

Hyvä homma. Vielä kun tulisi tuo roskakori-toiminto, jota kehityspuolella toivotaan.


Periaatteessa kai tuon pitäisi olla helppoa, jos vaan yhdelläkään toisella käyttäjällä on vielä poistettu ohjelma tallennettuna. Ei kai se tallenne oikeastaan ole muuta kuin kaikille yhteinen file Elisan servulla, ja sille sitten jaetaan käyttöoikeustiedon sisältävä linkki - ja tämä validi linkki on sitten se "oma tallennus".

Heh heh, webin kautta vaan pystyyn sellainen sivu, jolta voi katsoa / hakea kaikkien Viihde-käyttäjien tällä hetkellä "tallennettuna" olevat ohjelmat, rasti ruutuun ja "tallenne" siirtyy myös sinun käyttötilille "tallenteeksi". Mitään toisten henkilötietoja tietty ei tarvi näyttää, vain ohjelmia nimi-, kanava- ja päivämääräperusteisesti.

Näin tehtynä monia ohjelmia - ei kaikkia, mutta monia - voisi palauttaa vaikka vuosienkin takaa. Tietenkään tällä ei saisi palautettua hakemistorakenteita, mutta sitä varsinaista ohjelmasisältöä kylläkin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Tämä bugi on nyt korjattu, eikä takaisin-rivin poistoa pysty enää tekemään eikä edes yrittämään.

Hyvä homma. Vielä kun tulisi tuo roskakori-toiminto, jota kehityspuolella toivotaan.


Periaatteessa kai tuon pitäisi olla helppoa, jos vaan yhdelläkään toisella käyttäjällä on vielä poistettu ohjelma tallennettuna. Ei kai se tallenne oikeastaan ole muuta kuin kaikille yhteinen file Elisan servulla, ja sille sitten jaetaan käyttöoikeustiedon sisältävä linkki - ja tämä validi linkki on sitten se "oma tallennus".


Tässä ei ole kyse siitä, mitä on teknisesti mahdollista tehdä vaan sopimustekniset syyt painavat niskaan valitettavasti tässäkin asiassa. Kun käyttäjän aloitteesta on tehty poistopyyntö, tallenteita ei voida sen jälkeen enää palauttaa rikkomatta lakia. Nämä asiat eivät ole ihan sieltä selkeimmästä päästä varsinkaan "normaalikäyttäjän" silmin katsottuna.

Osallistu keskusteluun