Kysymys

Selvitä puhelinkeskuksen sijanti

  • 13 elokuu 2010
  • 9 kommenttia
  • 846 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Viitaten jatkuviin epäselvyyksiin liittyen ADSL linjojen todellisiin nopeuksiin suosittelen kaikkia selvittämään ennen sopimuksen tekoa kuinka kaukana ko. asunto / kiinteistö sijaitsee lähimmästä puhelinkeskuksesta.

Tällä on keskeinen merkitys siihen, kuinka nopeaksi linja muodostuu.

Tämän selvittäminen ei ole kummempi juttu elisalle niinkuin tukipalstoilla on nähty.

9 kommenttia


Viitaten jatkuviin epäselvyyksiin liittyen ADSL linjojen todellisiin nopeuksiin suosittelen kaikkia selvittämään ennen sopimuksen tekoa kuinka kaukana ko. asunto / kiinteistö sijaitsee lähimmästä puhelinkeskuksesta.

Tällä on keskeinen merkitys siihen, kuinka nopeaksi linja muodostuu.

Tämän selvittäminen ei ole kummempi juttu elisalle niinkuin tukipalstoilla on nähty.


Pitää huomioida myös, että vaikka keskus olisi lähellä, on wanhoja taloyhtiöitä missä sisäverkko on niin huonokuntoinen,
että nopeudet jäävät sen vuoksi alhaiseksi, ja vastuu siitä verkosta on taloyhtiöllä, ei Elisalla. Toki siinä kohtaa on kehitettävää,
että jos tiedämme, että näin on, niin osaisimme asian ottaa myyntitilanteessa huomioon.
Käyttäjätaso 1


Viitaten jatkuviin epäselvyyksiin liittyen ADSL linjojen todellisiin nopeuksiin suosittelen kaikkia selvittämään ennen sopimuksen tekoa kuinka kaukana ko. asunto / kiinteistö sijaitsee lähimmästä puhelinkeskuksesta.

Tällä on keskeinen merkitys siihen, kuinka nopeaksi linja muodostuu.

Tämän selvittäminen ei ole kummempi juttu elisalle niinkuin tukipalstoilla on nähty.


Pitää huomioida myös, että vaikka keskus olisi lähellä, on wanhoja taloyhtiöitä missä sisäverkko on niin huonokuntoinen,
että nopeudet jäävät sen vuoksi alhaiseksi, ja vastuu siitä verkosta on taloyhtiöllä, ei Elisalla. Toki siinä kohtaa on kehitettävää,
että jos tiedämme, että näin on, niin osaisimme asian ottaa myyntitilanteessa huomioon.


Keskuksen etäisyys on ensimmäinen asia , joka tulee selvittää ja on myös helpoin tehdä.
Noihin huonokuntoisiin taloyhtiöihin en ota kantaa,. Niitä lienee kuitenkin vähemmän ja tuollaiset nopeuden runsaat puolittumiset vaativat jo melkolailla tuhoutunutta verkkoa, jos asia olisi pelkästään kunnosta kiinni.

Suomen rakennuskanta on lisäksi suhteellisen uutta Sen sijaan keskusten määrä näyttää olevan riittämätön suhteessa palveluihin. Jopa keskellä Helsinkiä on käsittämättömän pitkiä etäisyyksiä lähimpään keskukseen.

Toivon mukaan viestintävirasto saa asiaan ryhtiä ja sopimuksiin saadaan kohtia, jossa operaattorit velvoitetaan nykyistä reilumpaan ja avoimempaan politiikkaan nopeuksien osalta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Tämä menee palautteen puolelle, joten siirretään palautteisiin.



Viitaten jatkuviin epäselvyyksiin liittyen ADSL linjojen todellisiin nopeuksiin suosittelen kaikkia selvittämään ennen sopimuksen tekoa kuinka kaukana ko. asunto / kiinteistö sijaitsee lähimmästä puhelinkeskuksesta.

Tällä on keskeinen merkitys siihen, kuinka nopeaksi linja muodostuu.

Tämän selvittäminen ei ole kummempi juttu elisalle niinkuin tukipalstoilla on nähty.


Pitää huomioida myös, että vaikka keskus olisi lähellä, on wanhoja taloyhtiöitä missä sisäverkko on niin huonokuntoinen,
että nopeudet jäävät sen vuoksi alhaiseksi, ja vastuu siitä verkosta on taloyhtiöllä, ei Elisalla. Toki siinä kohtaa on kehitettävää,
että jos tiedämme, että näin on, niin osaisimme asian ottaa myyntitilanteessa huomioon.


Keskuksen etäisyys on ensimmäinen asia , joka tulee selvittää ja on myös helpoin tehdä.
Noihin huonokuntoisiin taloyhtiöihin en ota kantaa,. Niitä lienee kuitenkin vähemmän ja tuollaiset nopeuden runsaat puolittumiset vaativat jo melkolailla tuhoutunutta verkkoa, jos asia olisi pelkästään kunnosta kiinni.

Suomen rakennuskanta on lisäksi suhteellisen uutta Sen sijaan keskusten määrä näyttää olevan riittämätön suhteessa palveluihin. Jopa keskellä Helsinkiä on käsittämättömän pitkiä etäisyyksiä lähimpään keskukseen.

Toivon mukaan viestintävirasto saa asiaan ryhtiä ja sopimuksiin saadaan kohtia, jossa operaattorit velvoitetaan nykyistä reilumpaan ja avoimempaan politiikkaan nopeuksien osalta.


Sanoisin tuohon taloyhtiöiden kaapeleiden kuntoon, että sitä korostotetaan liiaksi.
Meillä on vuonna 1950 vedetty musta metallivahvikkeinen puhelinkaapeli ja hyvin pelittää adsl sekä HD kanavat näkyy.
Keskukseenkin on matkaa reilut 2km

Kyllä ongelmat taitaa olla enimmäkseen tuolla ulkona jossain risteilevissä kaapeleissa..
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Sanoisin tuohon taloyhtiöiden kaapeleiden kuntoon, että sitä korostotetaan liiaksi.
Meillä on vuonna 1950 vedetty musta metallivahvikkeinen puhelinkaapeli ja hyvin pelittää adsl sekä HD kanavat näkyy.
Keskukseenkin on matkaa reilut 2km

Kyllä ongelmat taitaa olla enimmäkseen tuolla ulkona jossain risteilevissä kaapeleissa..


Poikkeuksiakin tottakai löytyy ja tietysti häiriötilanteet ovat aina tapauskohtaisia. Useiden vuosien kokemuksesta häiriöilmoitusten vastaanotosta ja käsittelystä pystyn kuitenkin kokemuksesta kertomaan, että harmillisen usein vika kuitenkin jää taloyhtiön sisäverkkoon.
Käyttäjätaso 2
Jos haluaisin, että yhteyteni tarkistetaan ihan pistorasiaan saakka, mihin otan yhteyttä? Vikailmoon, aspaan? 24/1 -yhteyteni on vain 11-12 megainen eikä keskukseen pitäisi puolta kilometriä enempää olla.

Downstream;
10955 Kbit/s
9.6 db
24.3 db

OK-talo, ties kuinka vanhaa puhelinjohtoa ja ties kuinka monen mutkan  kautta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Jos haluaisin, että yhteyteni tarkistetaan ihan pistorasiaan saakka, mihin otan yhteyttä? Vikailmoon, aspaan? 24/1 -yhteyteni on vain 11-12 megainen eikä keskukseen pitäisi puolta kilometriä enempää olla.

Downstream;
10955 Kbit/s
9.6 db
24.3 db

OK-talo, ties kuinka vanhaa puhelinjohtoa ja ties kuinka monen mutkan  kautta.


Mikäli haluat, että myös sisäverkko tutkitaan ja mahdollisuuksien mukaan korjataan samalla, niin kannattaa tilata maksullinen asennuskäynti "sisäverkkotöihin" asiakaspalvelusta. Elisan verkko-osuus voidaan tutkia normaalin häiriöilmoituksen kautta vikapalvelusta, mutta vian jäädessä sisäverkkoon eikä Elisan verkon puolelle, häiriö ei korjaannu (ei ole Elisan vastuulla eikä kuulu huollon piiriin) sekä asentaja suurella todennäköisyydellä veloittaa vianrajaamisesta sisäverkkoon, koska ns. huoltopyyntö Elisan verkon osalta on ollut aiheeton.
Käyttäjätaso 2
Juu. Tiedän, että sisäjohdot ovat minun vastuullani.

Olisin asiasta halukas maksamaan, kunhan ei hirveitä olisi. Kertooko aspa hinta-arvion tai tuntihinnan?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Juu. Tiedän, että sisäjohdot ovat minun vastuullani.

Olisin asiasta halukas maksamaan, kunhan ei hirveitä olisi. Kertooko aspa hinta-arvion tai tuntihinnan?


Kertoo kyllä, tuo pyörii siinä 70e hujakoilla per tunti.

Osallistu keskusteluun