Kysymys

Taas DNS ongelma

  • 19 toukokuu 2012
  • 6 kommenttia
  • 9225 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tiedonjyvä
  • 874 kommenttia
Jos laitteet verkossa ona asetettu hakemaan IP osoite automaattisesti, ja käyttämään myös DNS osoitteelle automaattista hakua, niin tuo DNS haku ei taaskaan toimi.

Automaattinen DNS asetus antaa osoitteeksi sisäverkkoon tuon 192.168.100.1, joka toimii "digitaalisesti", eli toimii, ei toimi, toimii, ei toimi, toimii... Nyt on taas aika, että ei toimi, huomenna asiat voivat olla toisin.

Mikähän tämä ongelma on. Manuaalisesti asetettuna DNS palvelu toimii OK, mutta automaattisesti tuon reitittimen kautta DNS palvelu ei toimi. Eikö tuo reititin saa/osaa uusia oikeata DNS palvelun osoitetta, vai mikä mättää?

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
V12 kirjoitti:
Jos laitteet verkossa ona asetettu hakemaan IP osoite automaattisesti, ja käyttämään myös DNS osoitteelle automaattista hakua, niin tuo DNS haku ei taaskaan toimi.

Automaattinen DNS asetus antaa osoitteeksi sisäverkkoon tuon 192.168.100.1, joka toimii "digitaalisesti", eli toimii, ei toimi, toimii, ei toimi, toimii... Nyt on taas aika, että ei toimi, huomenna asiat voivat olla toisin.

Mikähän tämä ongelma on. Manuaalisesti asetettuna DNS palvelu toimii OK, mutta automaattisesti tuon reitittimen kautta DNS palvelu ei toimi. Eikö tuo reititin saa/osaa uusia oikeata DNS palvelun osoitetta, vai mikä mättää?

Jos modeemi on reitittävässä tilassa , niin silloin sen DHCP antaa sisäverkon laitteille DNS-osoitteeksi juurikin tuon mainitsemasi siis modeemin gateway-osoitteen. Modeemin toki tulisi osata välittää DNS-kyselyt automaattisesti modeemin WAN-portlle määrättyyn osoitteeseen. Sinulla ei jostain syystä tuo ns. DNS-relay näytä toimivan tai toimii milloin sattuu toimimaan.

Mikä modeemi on kyseessä? Oletko milloin buutannut modeemin?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Sehän uusi taas tuo DNS ongelma. Nyt tuli sitten havaittua sekin, että eihän nuo digiboksinkaan yhteydet pelaa, jos modeemi ei pysty ohjaamaan DNS hakua oikein, mm. tallennepalvelimeen ei saa yhteyttä. Boksi saa IP:n mutta eihän sillä mitään yhteyksiä muodosteta,  kun osoitekirja on saavuttamattomissa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Oletteko koskaan kuulleet, kun joku "puhuu aidasta ja toinen puhuu seipäästä"? ELISAn "asiakaspalvelu" näyttä osaavan tämän hyvin.

Kun kysyin verkkopalvelun kautta tästä DNS ongelmasta, ja kerroin että manuaalisesti DNS asetukset asettamalla yhteydet toimivat normaalisti (tarkoituksen varmistaa se, että kyse ei ole DNS palvelinten ongelmasta vaan verkon tai modeemin ongelmasta), niin sain vastaukseksi:

Suosittelen käyttämään manuaalisia asetuksia, DNS-osoitteet ovat 193.229.0.40 ja 193.229.0.42. Laitteiden asetuksiin liittyvissä ongelmissa suosittelen soittamaan Oma Guruun, puh 0600 900 500 (1,97e/min + pvm/mpm arkisin klo 8-21, lauantaisin klo 9-17) http://www.omaguru.fi/

--
Huom! Mikäli tarvitset henkilökohtaista asiantuntija-apua PC-, sähköposti-, internet-, matkaviestintä- tai viihde-elektroniikka -asioissa, suosittelemme Omaguru-palvelua: voit tutustua asiantuntijoihimme ja valita sinulle sopivimman osoitteessa www.omaguru.fi. Omaguru palvelee ma-pe 8-21, la 9-17 numerossa 0600-900-500 (1,97e/min + pvm/mpm).

Ystävällisin terveisin,

S****n

Palveluasiantuntija
Saunalahden vikapalvelu

Siis sain vastaukseksi sen, minkä kerroin kysymyksessäni. "Lisäpalveluna" tarjottiin maksullista palvelua. Mitään vastausta esittämääni ongelmaan (DNS palvelun katoaminen) en saanut.

Koska kyseessä on ihan oikea vika, joko ELISAn verkossa, taustapalveluissa tai kaapelimodeemissa (softassa tai hardiksessa), niin miksi en saa vastausta esittämääni ongelmaan? Miksi oikeaan ongelmaan tarjotaan purkkakorjausta? On ihan oikeasti laitteita joihin manuaalisia verkkoasetuksia ei voi asettaa.

Miksi taas maksavaa asiakasta ylenkatsotaan? En usko olevani yksin ongelman kanssa. Jos digiboksiin ei ole asetettu manuaalisesti verkkoasetuksia, ja esim. DNS palveluun ei saada yhteyttä, niin oman havaintoni mukaan tallennepalveluun ei saada boksilla yhteyttä. Onko näin? Voiko ELISA edes tämän vahvistaa.

Miksi ei ongelmaa oikeasti korjata? Onko saamattomuuden syy halun vai osaamisen puutteessa?
Käyttäjätaso 2
Ihan vaan tarkennukseksi, eli tämä on kaapelimodemijuttuja? Itsellä kun ADSL:n kanssa ei ole mitään tämmöistä ollut.
Kunniamerkki
Mä en ole huomannut mitään dns ongelmaa  tuon ciscon kaapelimodeemin kanssa.?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Tuon DNS ongelman takia kaapelimodeemi vaihdettiin uuteen, ja ongelmakin katosi joksikin aikaa, kunnes se taas mönki esiin jostain klven alta :smileyangry:.

Ongelmahan on se, että kaapelimodeemi menee käytön aikana sellaiseksi, että se ei osaa välittää DNS kyselyjä, jos asetukset päätelaitteessa (tietokone, digiboksi, kännykkä, pelikone,...) on asetettu automaattiseksi. Toiminnan palauttamiseksi on modeemi resetoitava. Pelkkä softabuutti ei riitä.

Onko kaapelimodeemi tarkoitettu sellaiseksi, että siihen liittyvät laitteet voi asetta hakemaan verkkoasetukset automaattiseksi? Jos on, niin miksi jo toinen kaapelimodeemi toimii samalla tavalla viallisesti? Jos joku valopää taas kertoo ongelmaratkaisuksi modeemin resetoinnin, niin voin jo etukäteen kertoa ettei se ole mikään ongelman ratkaisu. Se on keino siirtää ongelman esiintuloa myöhäisemmäksi. Ja jos joku vielä on sitä mieltä, että se modeemi vaan täytyy silloin tällöin resetoida, niin ELISA voisi laitteet toimittaneena samalla kertoa montako kertaa laitetta pitää saman ongelman takia resetoida, että se katsotaan vielä toimivaksi laitteeksi.

Miksiköhän tällaiset toimimattomat verkkopäätelaitteet ovat ilmestyneet vasta sen jälkeen, kun verkkopalveluista tuli "jokamiehenpalveluita"? Eikö tietoverkkoon liitettäviltä laitteilta enää edellytetä minkäänlaisten laatuvaatimusten täyttämistä?

Osallistu keskusteluun