Kysymys

Tallenteet pätkivät!

  • 29 marraskuu 2010
  • 13 kommenttia
  • 2872 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Meillä on ollut Elisan viihde vasta pari kuukautta ja jo nyt alkaa kaduttaa, ettei vaan hankittu uutta tallentavaa digiboksia. Tallenteiden katsomisessa on jatkuvasti ongelmia, yleisin on että ääni pätkii, välillä myös kuva jumittaa. Vika on selvästikin yhteydessä, nettiyhteyskään ei näiden pätkimisten aikana toimi. Miten tämän ongelman saa kuntoon niin, että jos haluaa katsoa jotain tallennetta, se myös onnistuu, eikä tarvitse jättää kesken kun hermot eivät kestä jatkuvaa pause-nappulan painamista? Ja mikä tärkeintä, mihin asiasta kannattaa ilmoittaa niin että ilmoitukseen vastataan (sähköpostitse sain viimeks odottaa vastausta muutaman viikon) ja ettei ongelman selvittämisestä tule yhtäkkiä jotain älytöntä laskua (kuten viimeksi kun viihde ei toiminut ollenkaan ja soitimme asiasta, soittojen ja tekstiviestin jälkeen yrittivät veloittaa korjauskäynnin vaikkei meillä ketään käynytkään)?

13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Meillä on ollut Elisan viihde vasta pari kuukautta ja jo nyt alkaa kaduttaa, ettei vaan hankittu uutta tallentavaa digiboksia. Tallenteiden katsomisessa on jatkuvasti ongelmia, yleisin on että ääni pätkii, välillä myös kuva jumittaa. Vika on selvästikin yhteydessä, nettiyhteyskään ei näiden pätkimisten aikana toimi. Miten tämän ongelman saa kuntoon niin, että jos haluaa katsoa jotain tallennetta, se myös onnistuu, eikä tarvitse jättää kesken kun hermot eivät kestä jatkuvaa pause-nappulan painamista? Ja mikä tärkeintä, mihin asiasta kannattaa ilmoittaa niin että ilmoitukseen vastataan (sähköpostitse sain viimeks odottaa vastausta muutaman viikon) ja ettei ongelman selvittämisestä tule yhtäkkiä jotain älytöntä laskua (kuten viimeksi kun viihde ei toiminut ollenkaan ja soitimme asiasta, soittojen ja tekstiviestin jälkeen yrittivät veloittaa korjauskäynnin vaikkei meillä ketään käynytkään)?


Oman, ja usean muunkin palstalle kirjoittaneen kokemuksen mukaan tätä ongelmaa ei saa mitenkään kuntoon. Se on ilmeisesti dokumentoimaton ominaisuus.
Käyttäjätaso 1


Meillä on ollut Elisan viihde vasta pari kuukautta ja jo nyt alkaa kaduttaa, ettei vaan hankittu uutta tallentavaa digiboksia. Tallenteiden katsomisessa on jatkuvasti ongelmia, yleisin on että ääni pätkii, välillä myös kuva jumittaa. Vika on selvästikin yhteydessä, nettiyhteyskään ei näiden pätkimisten aikana toimi. Miten tämän ongelman saa kuntoon niin, että jos haluaa katsoa jotain tallennetta, se myös onnistuu, eikä tarvitse jättää kesken kun hermot eivät kestä jatkuvaa pause-nappulan painamista? Ja mikä tärkeintä, mihin asiasta kannattaa ilmoittaa niin että ilmoitukseen vastataan (sähköpostitse sain viimeks odottaa vastausta muutaman viikon) ja ettei ongelman selvittämisestä tule yhtäkkiä jotain älytöntä laskua (kuten viimeksi kun viihde ei toiminut ollenkaan ja soitimme asiasta, soittojen ja tekstiviestin jälkeen yrittivät veloittaa korjauskäynnin vaikkei meillä ketään käynytkään)?


Oman, ja usean muunkin palstalle kirjoittaneen kokemuksen mukaan tätä ongelmaa ei saa mitenkään kuntoon. Se on ilmeisesti dokumentoimaton ominaisuus.


Siltä se alkaa näyttää. Ongelma on on siinä, että Elisa on myynyt sellaista, mitä sillä ei ole. Viihteen toiminta vaatii vähintään 8Mb/s nopeutta ja sen on oltava saatavissa aina, ei keskimäärin 6 tunnin tarkastelujakson aikana. Tähän verkko ei yksinkertaisesti kaikkialla pysty, kun Viihteen ja muita verkon käyttäjiä on riittävästi yhtä aikaa aktiivisina. Ainakin meillä ongelmia esiintyy lähes päivittäin myöhäsinä ilta-aikoina, jolloin tallenteita tulisi katsotuksi. Erityisesti lauantai-ilta on hankalaa aikaa.

Netin käyttäjät jakavat yhteistä kapasiteettia, jota ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tarjolla. Eli olemme ostaneet jotain, mitä myyjällä ei ole myytävänä. Ehkäpä olisi pitänyt jättää ostamatta, mutta sanoisin kyllä, että myös myyjällä pitäisi olla jokin vastuu siitä, että ei myy olemattomia.

Toimitusehdoissa kyllä on sellaiset varaumat, että ihan äkkiä Elisaa ei saa kiinni sopimusrikkomuksesta, mutta toisaalta sellaisilla ehdoilla ei pitäisi ruveta Viihteen kaltaista palvelua edes tarjoamaan, jos toimitaan hyvien kauppatapojen mukaisesti.

Olisi kiva, jos joku Elisalta vaivautuisi oikeasti vastaamaan näihin valituksiin!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Siltä se alkaa näyttää. Ongelma on on siinä, että Elisa on myynyt sellaista, mitä sillä ei ole. Viihteen toiminta vaatii vähintään 8Mb/s nopeutta ja sen on oltava saatavissa aina, ei keskimäärin 6 tunnin tarkastelujakson aikana. Tähän verkko ei yksinkertaisesti kaikkialla pysty, kun Viihteen ja muita verkon käyttäjiä on riittävästi yhtä aikaa aktiivisina. Ainakin meillä ongelmia esiintyy lähes päivittäin myöhäsinä ilta-aikoina, jolloin tallenteita tulisi katsotuksi. Erityisesti lauantai-ilta on hankalaa aikaa.

Netin käyttäjät jakavat yhteistä kapasiteettia, jota ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tarjolla. Eli olemme ostaneet jotain, mitä myyjällä ei ole myytävänä. Ehkäpä olisi pitänyt jättää ostamatta, mutta sanoisin kyllä, että myös myyjällä pitäisi olla jokin vastuu siitä, että ei myy olemattomia.

Toimitusehdoissa kyllä on sellaiset varaumat, että ihan äkkiä Elisaa ei saa kiinni sopimusrikkomuksesta, mutta toisaalta sellaisilla ehdoilla ei pitäisi ruveta Viihteen kaltaista palvelua edes tarjoamaan, jos toimitaan hyvien kauppatapojen mukaisesti.

Olisi kiva, jos joku Elisalta vaivautuisi oikeasti vastaamaan näihin valituksiin!


Kiitos asiallisesta ja rakentavasta palautteesta.

Yleisin syy tallenteiden pätkimiseen on häiriöt laajakaistayhteydessä. Näiden osalta suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluumme, niin pystymme tutkimaan ongelmaa verkon puolelta. Osalla käyttäjistä on esiintynyt häiriöitä tallenteiden kanssa myös ilta-aikaan vaikka laajakaistaliittymän nopeus on testattu olevan kunnossa samalla hetkellä. Tästä on käyty keskustelua ja pyydetty tarkempia lisätietojakin täällä:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2354.msg23012.html#msg23012

Valitettavasti emme pysty ihan jokaiseen viestiin Palstalla vastaamaan.
Käyttäjätaso 2
Niille uusille Elise Viihteen käyttäjille (joihin oikeastaan itsekin vielä lukeudun), jotka eivät ole ehtineet tätä palstaa kahlata läpi, suosittelen vastaavassa ongelmatilanteessa muun nettiliikenteen pysäyttämistä.
- Ei isojen tiedostojen imurointia, YouTuben töllötystä yms. tietokoneilla.
- Ei uploadaamisia. Meillä esim. on käytössä F-Securen Online Backup ja sen käyttö, varsinkin rajaamattomalla kaistalla aiheuttaa Viihteen tallenteiden pätkimisen. "Varmuuskopionnin keskeytys" on meillä vakiotoimenpide jos jotain tallenteita aiotaan katsoa.
Asiaan liittyen: olen huomannut, että jos on kovasti upstreamia käytössä (lähellä maksimia tai yli 3Mbit/s), niin se näyttää vaikuttavan siihen, miten tallenteita pystyy katsomaan, riippumatta siitä onko vielä downstreamia vapaana. Eli esim. vaikka speedtest näyttäisi, että vauhtia on 50Mbit/s, ei tallenteet välttämättä näy pätkimättä. En tiedä mistä johtuu, mutta Elisa osaa varmaan selittää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Asiaan liittyen: olen huomannut, että jos on kovasti upstreamia käytössä (lähellä maksimia tai yli 3Mbit/s), niin se näyttää vaikuttavan siihen, miten tallenteita pystyy katsomaan, riippumatta siitä onko vielä downstreamia vapaana. Eli esim. vaikka speedtest näyttäisi, että vauhtia on 50Mbit/s, ei tallenteet välttämättä näy pätkimättä. En tiedä mistä johtuu, mutta Elisa osaa varmaan selittää.


Johtuu siitä, että IP-liikenne on kaksisuuntaista. Jos toinen suunta (upload) on tukossa, ei liikenne tällöin kulje odotetulla tavalla.
Varmaan joku Elisan oma ongelma, koska en ole vastaavaa kokenut, vaikka minulla on ollut vuosien aikana useampinopeuksisia yhteyksiä väliltä 5-100Mbit. Upstreamin vauhdilla ei ole ollut vaikutusta downstreamiin, tosin kaapelimodeemia minulla ei ennen ole ollut. Kyseessähän on kuitenkin full duplex laitteet vai onko Elisan reitittimet half-duplexeja? Vai liekkö sitten jokin muu tekninen rajoitus kaapelitekniikassa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Varmaan joku Elisan oma ongelma, koska en ole vastaavaa kokenut, vaikka minulla on ollut vuosien aikana useampinopeuksisia yhteyksiä väliltä 5-100Mbit. Upstreamin vauhdilla ei ole ollut vaikutusta downstreamiin, tosin kaapelimodeemia minulla ei ennen ole ollut. Kyseessähän on kuitenkin full duplex laitteet vai onko Elisan reitittimet half-duplexeja? Vai liekkö sitten jokin muu tekninen rajoitus kaapelitekniikassa.


Heh, ei kyllä kyse on ihan TCP/IP-protokollasta.
Niin kuin ylempänä mainitsin, minulla on ollut esim. 10/10 kuituyhteys, jossa on samaan aikaan sekä lataus että lähetysnopeus 10Mbit. Eli 10Mbit upstreamin käyttö ei hidasta downstreamia puoleen, mikäli yhteys on full duplex. Tietysti kun paketteja lentelee ulospäin vaikuttaa se väistämättä jonkin verran, mutta ei sen saisi vaikuttaa niin, että homma rupeaa pätkimään. Tämä kaapeliyhteyden lataus- ja lähetysnopeuden epäsuhtaisuus näemmä vaikeuttaa asiaa. Jos kaista olisi 100/100, tuskinpa tallennukset pätkisivät (olettaen, että koko latauskaista ei ole muussa käytössä ja kapasiteetti on oikeasti numeroita vastaava). Tietysti ongelmaa voi olla myös palvelimella, mitä olen välissä epäillytkin kun olen katsonut tietokoneella tallennuksia ja ne saattavat alkaa bufferoimaan kesken kaiken. Joskus käy myös niin, että kun kelaa VLC:llä niin kuva jumahtaa ja se pitää sulkea (ääni kuuluu), mutta tuo johtunee itse ohjelmasta.

Niin kuin ylempänä mainitsin, minulla on ollut esim. 10/10 kuituyhteys, jossa on samaan aikaan sekä lataus että lähetysnopeus 10Mbit. Eli 10Mbit upstreamin käyttö ei hidasta downstreamia puoleen, mikäli yhteys on full duplex. Tietysti kun paketteja lentelee ulospäin vaikuttaa se väistämättä jonkin verran, mutta ei sen saisi vaikuttaa niin, että homma rupeaa pätkimään. Tämä kaapeliyhteyden lataus- ja lähetysnopeuden epäsuhtaisuus näemmä vaikeuttaa asiaa. Jos kaista olisi 100/100, tuskinpa tallennukset pätkisivät (olettaen, että koko latauskaista ei ole muussa käytössä ja kapasiteetti on oikeasti numeroita vastaava). Tietysti ongelmaa voi olla myös palvelimella, mitä olen välissä epäillytkin kun olen katsonut tietokoneella tallennuksia ja ne saattavat alkaa bufferoimaan kesken kaiken. Joskus käy myös niin, että kun kelaa VLC:llä niin kuva jumahtaa ja se pitää sulkea (ääni kuuluu), mutta tuo johtunee itse ohjelmasta.


Streamauksessa vaikuttaa kyllä paljon viiveet ja viiveiden vaihtelut. Testasin juuri pikaisesti lähettämällä koko up-kaistan leveydeltä tavaraa ulospäin, niin viiveet pomppasivat 6-60 kertaisiksi. Viiveiden vaihteltu tällöin oli 60-700ms välillä, joten en yhtään ihmettelisi jos häiriöitä kuvassa/äänessä olisi havaittavissa.

Mielestäni on selvää että, jos yhteys on asymmetrinen kuten viihteessä max 100/5 tai 24/1 niin uploadin tukkoisuus näkyy paljon herkemmin streamissä kuin 10/10 tai 100/100 yhteydellä. QoS kyllä ratkaisisi ongelman, jonka toivoisin kyllä tulevan käyttöön Elisa Viihteessä.

Itse olen kyllä ollut tyytyväinen kamo viihteeseen. Vaikkakin pientä pätkimistä on ollut, mutta eiköhän pätkiminen vähene kunhan saavat kapasiteettiongelmat ratkottua.
Aivan. Asymmetrisen kaistan ongelmathan ovat juuri tämänkaltaisia. Eihän se saisi tosin olla, mutta minkäs sille tekee. Uppikaistaa harvemmin tarvitsee tuota täyttä, joten se nyt ei ole mikään fataali ongelma. Itse olen ihan tyytyväinen tällä hetkellä mm. aluehuolloilla saavutettuihin tuloksiin, mutta selvää on että kaistaa on lisättävä jotta voidaan vastata kasvavaan kysyntään.

Tuo latenssi kyllä kasvaa kovasti kun uppikaista on täynnä, niin kuin sanoit. Tästä voisi tietysti jonkinmoista ohjeistusta laatia, että jos uppikaista on täynnä voivat tallenteet pätkiä vaikka kaistaa olisikin. Valitettavasti suurimmalle osalle  tällä palstalle kirjoittavilla ongelma on tällä hetkellä se että itse kaista ei riitä.
Näin joulun kunniaksi tallenteet taas pätkivät.

Ongelmia tuntuu esiintyvän juuri tuohon prime time aikaan, tänään n. 21.30 -->, varsinkin viikonloppuisin.

Pikkuhiljaa alkaa kypsymään tähän ongelmaan, kun ei voi oikein katsoa tallenteita silloin kuin on aikaa tai muuten haluaa, joka lienee ohjelmien tallentamisen idea noin periaatteessa on. Eilen oli aikomuksena aaton kunniaksi katsoa vuokraleffa pitkästä aikaa, mutta onneksi ei löytynyt mitään kiinnostavaa lasten elokuvaa, ennuste olisi ollut lienee heikko siihen että katsominen onnistuisi pätkimättä.

Elisan suunnasta en juuri nyt laittaisi asiakastyytyväisyyskyselyä menenään eteenpäin 😮
Tallenteet pätkivät täälläkin (Jyväskylä). Ei auta vaikka on tallennustilaa ja voi tallentaa mahottamasti kanavia yhtä aikaa kun niitä ei sitten voi katsella edes yksi kerrallaan.

Konsepti on hyvä - sitä ei voi kieltää, mutta vielä on liikaa ongelmia.

Osallistu keskusteluun