Vastattu

Valokuidun nopeus Elisa viihde ja netti

  • 7 December 2016
  • 11 kommenttia
  • 1744 katselukerrat

Hei, minulla on valokuituyhteys ja olen tilannut kuten laskussa veloitetaan 100 megan yhteydestä mutta todellisuus on vain 10 megaa. Eron huomasin Elisa viihteen latauksessa Tampereella kun se aukesi kuin vettä vaan ja ihmettelin omani hitautta Kangasalla ja mittaus osoittikin sen olevan vain tuota 10 megaa.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eBin 8 December 2016, 12:08

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

11 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Hmm, käytätkö yhteyttä langattomasti? Se saattaa nopeutta laskea itsessään. Voin myös tsekata sen sopimuksesi, että mille nopeudelle se on laitettu, jos lisäilet tuonne profiiliisi asiakasnumerosi 🙂
Olen kokeillut kahdella tiettarilla toinen kaapelissa. Puhelin ja tabletit antaa saman tuloksen. Joskus jopa ulospäin on suurempi????. Saat numeron iltapäivällä kun olen kotona.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Okei. Langaton verkko antaa lähestulkoon aina heikomman nopeuden, mitä piuhan kanssa. Esimerkki itsellä saattaa 100M laajakaista antaa puhelimeen huonoimmillaan 10M juurikin, mutta piuhan kanssa ei ole mitään ongelmaa. Langaton verkko häiriintyy niin helposti esim. naapureiden WLAN yhteyksistä jos kerrostalossa asuu.

Mutta joo laitahan se asiakasnumero kun kotia pääset niin katsotaan. 🙂
OK, asiakasnumero on **. Ei ole naapuriverkkoja häiritsemässä, on omakotitalo WIFI analyzeri antaa hyvät arvot WLANille lähes -40 dBm.

Muokattu 8.12.2016 9:15
Poistettu asiakasnumero viestistä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
OK, asiakasnumero on 21032867. Ei ole naapuriverkkoja häiritsemässä, on omakotitalo WIFI analyzeri antaa hyvät arvot WLANille lähes -40 dBm.

Palstan asetuksissa on kohta asiakasnumerolle. Älä laittele sitä tänne julkiseksi 🙂
Enpä tosta saanut selvää miksi nopeus meillä on se 10 megaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18
Sait kai selvän, että asiakasnumeroa ei tänne palstalle kannata jaella.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tehdään tuosta vikailmoitus, asentaja palaa huomenna asiaan kun korjattu / soittelee mikäli lisäkysymyksiä. Resetoi reititin "reset"-napista jotta ei ainakaan johdu siitä, sekä tarkista sisäverkon kytkennät (piuhat kunnolla kiinni). Olithan kokeillut suoraan kuitumuuntimesta tuota nopeutta piuhalla? Tuosta ei oikein ilmennyt onko muuntimen ja laitteiden välillä vielä jokin reititin.
Minulla kun tuli sama tilanne, niin selvisi että kilpailutuksen myötä kun talon tv kaapeliverkko siirtyi Soneralle, olivat he myös ottaneet haltuun netin, eli oltiin tietämättäni ja sopimattani minut liitetty talokaistaan, joka siis Soneran kotiliittymässä on tuo 10 megaa.
Minulla oli Elisalta myös sadan megan valokuituyhteys.
Elisan asentaja tuli laittamaan kytkimet taas oikeaan asentoon.
Nopeuden lasku oli niin huomattava, että sen pakostakin huomaa jo tavallisessa nettisurffauksessakin.
Ei tuo nopeuden lasku ole mitenkään selitettävissä langattoman verkon käytön hidastukseen.
Sitä ensin veikattiin syyksi minullakin, ja syy oli kuitenkin loppujen lopuksi siis aivan toinen.

https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/elisan-100-megan-nopeuden-valokuituyhteys-putoaa-viidennekseen-484805
https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/elisan-100-megan-nopeuden-valokuituyhteys-putoaa-viidennekseen-484805/index1.html#post484993


Jos Elisakin lopettaisi joka asiassa syyn etsimisen tuosta wlanin käytöstä.
Minulle tätä Netgem Viihdeboxia markkinoitiin ja kehuttiin nimenomaan verkottoman yhteyden perusteella mm. Ja sen jälkeen se onkin syy kaikkiin esiin tuleviin ongelmiin....
että näin.
Miksi Elisa markkinoi ja suosittelee laitteita wlanin perusteella, kun sitten samaan hengenvetoon heidän mielestään sitä ei suositella käytettäväksi ?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itselläni oli joitain vuosia sitten samankaltainen homma ja syylliseksi paljastui modeemi. Tai oikeastaan sen ohjelmistopäivitys. Silloin oli Zyxelin VMG3326 purkki, eli se valkoinen jossa on se sininen painike yläreunassa. Silloin purkki vaihdettiin kerran, jonka jälkeen teknisen tuen puolelta löytyi henkilö joka osasi arvella firmistä ja laittoi vanhemman tulemaan laitteelle. Sen jälkeen tilanne oli kunnossa.

Voi Zyxelit 😃
Minulla oli aiemmin kirjoittamani Soneran sähläyksen (väliintulon) aikoihin samainen ZyXelin modeemi, mutta tällä ei ollut asiaan mitään osuutta.
Mutta yleensä jos on jotain ongelmia netin kanssa, niin resetoin nykyään aika herkästi modeemin.

Viimeksi pari päivää sitten kun tietokoneen wlan lakkasi toimimasta, mutta se oli luultavasti tämän käyttiksen päivityksen tuottama bugi, joka poisti wlanin käytöstä.
Mutta se onkin jo aivan asia erikseen.
Syitä siis verkon yhtäkkiseen hidastumiseen on monia - niin kun nyt tästäkin huomaamme.