Kysymys

VDSL-modeemi buuttailee itsekseen

  • 26 marraskuu 2011
  • 19 kommenttia
  • 6949 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minulla on modeemina ZTE:n ZXDSL 931 WIIA , jossa on uusin softa ZXDSL931WIIA_ElisaV2.8.2a_Z40_FI.

Viime aikoina modeemi on alkanut buuttailemaan epäsäännöllisin välein itsekseen. Siis kyse ei näytä olevan DSL-yhteyden katkeamisesta eikä esim. sähköjen pätkimisestä , vaan modeemi vaan päättää buutata itsensä ilman mitään syytä. Vai buuttaileeko Elisan ylläpito modeemeita huvikseen?? No todennäköisintä lienee , että modeemin softassa on bugi , joka vain kaataa purkin aina joskus.

Esiintyykö muilla ko. laitteen omistajilla tätä tautia vai olisiko kyseessä yksittäinen laitevika??

19 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ei ole tullut vastaan ainakaan käyttäjän hereilläoloaikana ja statistiikkakin näyttää sen verran isoja lukemia paketeille yms. ettei ole hetkeen bootattu. Uptimeä en sieltä bongannut mutta olen aika varma ettei itsekseen boottaile. Minkälaisia välejä noin karkeasti sinulla on ollut boottailuissa?
Käyttäjätaso 4
Ei täälläkän ole buuttaillu ainakaan käytettäessä. Muusta ajasta en tiedä. Boottaileeko sinulla ihan käytössä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3



PS. Sitä on vaikea sanoa johtuuko modeemista vai buuttaako pakotetusti DSLAM:n käskystä. Taidanpa kirjoitella vikailmoituksen.


Ja tehty. Kuitti tuli puolen tunnin päästä , että lähettävät uuden modeemin. Että silleen  ;D.


Uusi modeemi tuli postissa ja pistin tulille. Eipä se tauti modeemin vaihdolla mihinkään kadonnut eli purkki buuttailee itsekseen muutaman tunnin välein. Modeemi saa sähkönsä UPS:sta , jonka perässä on muitakin verkkolaitteita. Ne muut eivät buuttaile eikä virransyötössä ole vikaa. Voisiko buuttauskäsky tulla verkosta/DSLAM:lta esim. softapäivitys toiminnosta?? Olisiko liittymä jäänyt johonkin päivitysluuppiin ??

Haloo Elisa olisiko teillä vinkkiä missä vika lymyää ??



Vaihdoithan virtalähteenkin samalla uuteen, ettei vika jäisi siihen ? Ilman upsiakin olet varmaan jo kokeillut ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

mutta toki voin kokeilla ottaa virrat muualta  😉.


Oliskohan naapurilla parempaa sähköä  ;D
Eikun roikan kanssa ovelle.
Käyttäjätaso 4
Alkoiko se boottailu sen jälkeen kun tarkistitte linjat ja modeemi alkoi toimia paremmin/nopeammin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3



Vaihdoithan virtalähteenkin samalla uuteen, ettei vika jäisi siihen ? Ilman upsiakin olet varmaan jo kokeillut ?

Juu kyllä vaihdoin ihan kaikki. UPS:n perässä on muitakin verkkolaitteita ja ne eivät pätki. Olen tutkinut kaikki kaapelit ja kunnossa ovat. En oikein usko virran syötön vikaan , mutta toki voin kokeilla ottaa virrat muualta  ;).


No niin alkaa hiljalleen selvitä , mistä tässä buuttailussa oli kyse  ;D.

Minähän tietysti tutkin omat laitteeni ja niistä ei vikaa löytynyt. Tein asiasta vikailmoituksen ja aspa lähetti uuden modeemin tutkimatta mitään. No ei se uusi motu toiminut yhtään sen paremmin ja ilmoitin , että ei ollut vika modeemissa sekä pyysin uudestaan tutkimaan myös verkon laitteet. Siihen ei sitten aspasta ole tullut minkään sortin kommenttia ja niinpä minun oli konsultoitava groneria , valitettavasti.

groner tarkisti päivityspalvelimelta , että mikä firmis modeemissani on palvelimen mielestä. Ja väärä tietohan siellä palvelimella tietysti oli. Modeemissani kuitenkin on uusin firmis.

Kun groner korjasi palvelimen tiedot tai teki pakkopäivityksen (mitä tekikään, en tarkalleen tiedä) , niin modeemini buuttailu loppui kuin seinään. Eli tuo em. ristiriita nähtävästi aiheutti sen , että palvelin yritti päivittää modeemiani ja kun siellä oli jo uusin softa , niin se tyytyi vain buuttaamaan motun. Tältä tämä vaikuttaa ja jälleen kerran Elisassa oli vika.

Aspalle pitkä miinus täysin onnettomasta toiminnasta. Ensimmäinen vikailmoitus on tehty jo yli viikko sitten ja mitään valmista ei ole syntynyt ( uutta modeemia lukuun ottamatta , vaikkei siinä vanhassakaan vikaa ollut ).  Hyi !!!!!!!

gronerille piiiiiiitkä plussa , kun homma hoitui puolessa tunnissa  ;). Kiitos


Koko modeemin vaihto taisi olla turha, kun vika ei laitteessa itsessään ollut. Harmillista.
Käyttäjätaso 4
Täytynee itsekin tilata joskus jolun jälkeen sellainen telewelli. Olisi kyllä kiva tietää miksi Elisan pitää mennä sörkkimään kaikki firmikset kun sen jälkeen niiden kanssa on poikkeuksetta ongelmia.
Käyttäjätaso 3

Palataanpa tähän aiheeseen vielä pienen tilannepäivityksen verran.

Että sellainen historia. Nyt kaikki taas toimii , mutta pitäisiköhän vaatia Elisalta korvausta tuosta modeemista, kun Elisan vermeillä ei hommasta tullut mitään  😉.


Ehdottomasti kannattaa vaatia. Ja jos eivät suostu maksamaan, yhteys kuluttajaneuvojaan.
Käyttäjätaso 3


Kiitti vinkistä ja olin jo kyllä itsekin samalla kannalla.

No nyt se korvausvaatimus Elisalle on lähetetty. Saas nähdä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään  😉.


No niin. Vastaus tuli aspasta melkein heti , kun kyse oli rahasta  😃.

Tosin tarjosivat hyvityksenä ensin puolta modeemin hankintakulusta , mutta kun en siihen suostunut , niin lupasivat hyvittää kokonaan. Nyt on taas rauha maassa ja kaikilla hyvä tahto.

PS. On tämä Elisa melkoinen nihilistifirma, ei muuta voi sanoa. Jos olisi ollut kyse tavallisesta vikailmoituksesta , niin siihen olisi ollut turha odottaa vastausta ainakaan viikkoon jos sittenkään. Kun pyysin heitä rahaa , niin vastaus kyllä tuli heti , mutta siitäkin piti ensin riidellä , että mikä on se oikeudenmukainen summa.


Hienoa!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Palataanpa vielä kertaalleen tähän ZTE:n modeemin buuttailuun.

Ei se buuttailu sittenkään loppunut kokonaan niillä aiemmin kerrotuilla konsteilla , vaan olen tehnyt vianhakua edelleen. Kun Elisan vikapalvelu nosti kädet pystyyn ja jätti asiakkaan oman onnensa nojaan , niin minun piti taas kääntyä gronerin puoleen , jotta sain potkittua asiaa eteenpäin.

Nyt on päästy asiassa ihan oikeasti eteenpäin. Tämä meikäläisen liittymä on pikkuisen poikkeava siinä mielessä , että etäisyys Elisan DSLAM:lle on karvan verran suurempi kuin tälle liittymätyypille on speksattu. Elisan suositus on max 600m ja meillä etäisyys on 700m. Se ongelman aiheuttaja on tässä tapauksessa se , että Elisalla on vain yksi VDSL-profiili käytössä (17a) , joka on tarkoitettu vain enintään muutaman sadan metrin kaapelipituuksille. VDSL-standardissa on noita profiileja kuitenkin lähes kymmenkunta ja myös DSLAM:n softa tukee niitä kaikkia. Vasta julmetun väännön jälkeen Elisa suostui laittamaan liittymääni profiiliksi 12a:n , joka on tarkoitettu pidemmille kaapelipituuksille. No nyt on mennyt kohta viikko ilman yhtäkään buuttia , kun niitä aiemmin tapahtui puolen tusinaa vuorokaudessa.

Tämä kuva selventää asiaa



Minua kummastuttaa se , että Elisan vikapalvelu ei suostunut vaihtamaan VDSL-profiiliani heti , kun tein vikailmoituksen ensimmäisen kerran. Asiaa palloteltiin monta kuukautta ja modeemi vaihdettiin neljään kertaan. Siihen se kuitenkin jäi. Vasta kun itse vaadin tuota tuota profiilin vaihtoa , niin gronerin avuliaalla myötävaikutuksella homma saatiin tehdyksi. Ja nyt näyttää liittymä taas toimivan kuten pitääkin. Aikaa vain meni monta kuukautta ja asiakkaan piti ensin Elisalle etsiä vika ja kertoa miten se korjataan.

Ei anna kovin hyvää kuvaa Elisan vikapalvelun ammattitaidosta  😞.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Minua kummastuttaa se , että Elisan vikapalvelu ei suostunut vaihtamaan VDSL-profiiliani heti , kun tein vikailmoituksen ensimmäisen kerran. Asiaa palloteltiin monta kuukautta ja modeemi vaihdettiin neljään kertaan. Siihen se kuitenkin jäi. Vasta kun itse vaadin tuota tuota profiilin vaihtoa , niin gronerin avuliaalla myötävaikutuksella homma saatiin tehdyksi. Ja nyt näyttää liittymä taas toimivan kuten pitääkin. Aikaa vain meni monta kuukautta ja asiakkaan piti ensin Elisalle etsiä vika ja kertoa miten se korjataan.

Ei anna kovin hyvää kuvaa Elisan vikapalvelun ammattitaidosta  😞.


Onko nyt kuitenkin varmistettu, että "itsestään" boottailu johtunut sähköstä. Siis risa muuntaja tai sitten jännitevaihtelua kiinteistön sähköverkossa. Itse olen aina pitänyt kaikki 'herkät' laitteen UPS:n takana. Näitä ovat PC:t, TV, dikiboxit, kirjoittimet, kytkimet ja modeemit. Katkoksia ja vastaavia sekoiluita on ollut äärimmäisen vähän. Ainoa ongelma on että sisäverkko ja talouteni laitteet ovat aika eri paikoissa asunnossa. Tämä aiheuttaa sen että UPSeja on nyt 4 kpl. Tokihan noille hintaa tulee n. 100 kpl mutta uskon että olen säästänyt hinnat mm. ukkosten takia rikkoutuneiden laitteiden osalta. Näitä tapahtui aika paljon ennen UPSien käyttöönottoa. Tosin siihen aikaan myös puhelin ja sähköjohdot olivat pylväissä kadun varrella.

Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Onko nyt kuitenkin varmistettu, että "itsestään" boottailu johtunut sähköstä. Siis risa muuntaja tai sitten jännitevaihtelua kiinteistön sähköverkossa. Itse olen aina pitänyt kaikki 'herkät' laitteen UPS:n takana. Näitä ovat PC:t, TV, dikiboxit, kirjoittimet, kytkimet ja modeemit. Katkoksia ja vastaavia sekoiluita on ollut äärimmäisen vähän. Ainoa ongelma on että sisäverkko ja talouteni laitteet ovat aika eri paikoissa asunnossa. Tämä aiheuttaa sen että UPSeja on nyt 4 kpl. Tokihan noille hintaa tulee n. 100 kpl mutta uskon että olen säästänyt hinnat mm. ukkosten takia rikkoutuneiden laitteiden osalta. Näitä tapahtui aika paljon ennen UPSien käyttöönottoa. Tosin siihen aikaan myös puhelin ja sähköjohdot olivat pylväissä kadun varrella.

Tuokki


On kyllä sähkönsyötön häiriöt poissuljettu. Kaikki elektroniikka on meillä UPS:ien perässä ja on ollut jo kymmenkunta vuotta. Eli kyllä nämä triviaalijutut on huomioitu. Niiden UPS:ien perässä on paljon muitakin elektroniikkalaitteita , jotka eivät buuttaile.

Modeemeita vaihdettiin moneen kertaan ja aina myös virtalähteet. Vasta VDSL-profiilin muutoksella buuttailu korjaantui. Ostin myös eri valmistajan (TeleWell) modeemin. Se ei buuttaile eli vaiva on Elisan toimittaman ZTE:n ominaisuus.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Tai paremminkin "väärän" profiilin ja ZTE:n yhteistyön aiheuttama ominaisuus. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tai paremminkin "väärän" profiilin ja ZTE:n yhteistyön aiheuttama ominaisuus. :)


Juuri näin  :D.

Vuodatukseni pointti kuitenkin oli se , että Elisan olisi pitänyt se vika tunnistaa ja korjata. Nyt kuitenkin kävi niin , että jouduin itse etsimään vian ja vasta sen jälkeen Elisa suostui DSLAM:n asetusmuutoksen tekemään sitä pyydettyäni.
Mistä sait selville etäisyyden dslamille? Entä käytössä olleen profiilin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mistä sait selville etäisyyden dslamille?


Kysyin Elisan asentajalta ( tai paremminkin Relacomin) erään aiemman vikailmoituksen korjauksen yhteydessä. Myös modeemin DL-suunnan vaimennuksesta saa arvion. ADSL:llä (joka meillä aiemmin oli) 1km vastaa noin 10 dB:n vaimennusta ja ne arvot löytyy modeemin diagnostiikasta. Toki tiedän muutenkin , missä se DSLAM majailee ja kaapelireittiikin on kyllä tuttu. On ollut se oja auki sen verran monta kertaa  ;).


Entä käytössä olleen profiilin?


ZTE:n modeemin hallinnassa on oletuksena kaikki mahdolliset profiilit valittuna ja siltä niitä voi tiputtaa pois yksitellen , kunnes modeemi ei saa enää yhteyttä. Se profiili on käytössä , jonka disabloinnin jälkeen yhteys ei enää muodostu.

Myös täältä näkyy vahvistus asialle  ;).

http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,5353.msg43857.html#msg43857
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Modeemeita vaihdettiin moneen kertaan ja aina myös virtalähteet. Vasta VDSL-profiilin muutoksella buuttailu korjaantui. Ostin myös eri valmistajan (TeleWell) modeemin. Se ei buuttaile eli vaiva on Elisan toimittaman ZTE:n ominaisuus.


Aika yllättävä diagnoosi, että VDSL- profiili voi aiheuttaa kuvaamaasi ongelmaa. Ei olis kyllä tullut minulla ensimmäisenä mieleen. Luulisi että näkysi vain yhteyden pätkimisenä tai hitautena. Se että modeemi boottailee profiilin takia viittaa, kyllä aika pahaan ohjelmsto virtheeseen laitteen firmiksessä. Siihen viitta myös se, että ongelma väheni kun profiilia muutettiin VDSL- kestittimen päästä, mutta ei ilmeisesti silti loppunut kokonaan ennen modeemin vaihtoa toisen valmistajan malliin ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Aika yllättävä diagnoosi, että VDSL- profiili voi aiheuttaa kuvaamaasi ongelmaa. Ei olis kyllä tullut minulla ensimmäisenä mieleen. Luulisi että näkysi vain yhteyden pätkimisenä tai hitautena. Se että modeemi boottailee profiilin takia viittaa, kyllä aika pahaan ohjelmsto virtheeseen laitteen firmiksessä. Siihen viitta myös se, että ongelma väheni kun profiilia muutettiin VDSL- kestittimen päästä, mutta ei ilmeisesti silti loppunut kokonaan ennen modeemin vaihtoa toisen valmistajan malliin ?


Joo kyllä selvästi on kyse ZTE:n ohjelmakuprusta. Sillä vakioidulla profiililla (17a) modeemi kaatuili puolenkymmentä kertaa vuorokaudessa. Nyt tällä nykyisellä (12a) ei ole noin viikkoon kaatunut kertaakaan  ;).

Kuten aiemmassa viestissäni olevasta kuvasta ilmenee , niin profiili 12a toimii alemmalla taajuuskaistalla kuin 17a ja on siten vähemmän häiriöherkkä tällaisilla hieman ylipitkillä kaapelipituuksilla. Siinä se selitys luultavasti.

http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,5620.msg47848.html#msg47848

Hankin sen TeleWellin jo ennen profiilin muutosta ja kyllä se pysyy pystyssä profiilista riippumatta , joten sekin viittaa ZTE:n firmisongelmaan. Mutta lienee niin , että liittymän tulee toimia niilläkin laitteilla , jotka Elisa toimittaa. Siksi tämä profiilin vaihto tehtiin.

PS. Elisalla ei toistaiseksi ole vakioitu muita VDSL-profiileja kuin 17a , jota käytetään kaikissa VDSL-liittymissä. Se soveltuu parhaiten kiinteistöliittymiin , missä kaapelipituudet jäävät alle pariin sataan metriin. Viime lokakuusta lähtien Elisa on tarjonnut Viihde 50M-nimistä VDSL-liittymää ADSL:n tilalle. Niissä tapauksissa kaapelipituudet ovat reilusti suurempia ja näiden kokemusten valossa Elisan profiilitarjontaa tulisi pikaisesti lisätä , jotta kaikki VDSL:t saadaan toimimaan heidän toimittamilla laitteilla. DSLAM:eissä se profiilituki on jo valmiina. Siis ei muuta kuin asiakkaille käyttöön aina tarvittaessa.

Toki pitäisi se ZTE:n firmiskin paikata , sillä ei kai modeemi saa kaatua , vaikka DSL-linkki pätkii  ;D.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
No nyt on meidänkin ZXDSL931 alkanut buuttailemaan itsekseen. Alkoi viime sunnuntaina, mutta kellonaikaa en tajunnut laittaa muistiin, mutta sen jälkeen ainakin

20.1. klo 18.05

21.1. klo 19.10

23.1. klo 20.40

24.1. klo 13.44

25.1. klo 23.20

26.1. klo 11.28

Modeemissa ei ilmeisesti ole mitään logia, mistä näkisi verkosta putoamiset?

Modeemissa on ollut samat laitteet samoilla asetuksilla kiinni. Resetoitu 25.1. iltapäivällä.

Mitäs sitten keksitään?

Osallistu keskusteluun