Vastattu

Verkkotallennuslaki / Tekijänoikeuslain muutokset ja vaikutukset verkkotallennukseen


Elisan info 18.4.2017: "Tekijänoikeuslainsäädännön muutos verkkotallennuksen osalta vaikuttaa syksyllä myös Elisa Viihteeseen. Yli kaksi vuotta vanhemmat tallenteet alkavat poistua automaattisesti Elisa Viihteen käyttäjiltä syksyllä 2017. Teemme parhaillaan teknistä kehitystä, jotta käyttäjänä näet hyvissä ajoin etukäteen poistuvat tallenteesi. Tiedotamme tarkemmista aikatauluista lähiviikkojen aikana."
---------------------
Tarkoittaako tämä yksinkertaisesti sitä, että kaikki yli kaksi vuotta vanhemmat vapailta kanavilta tallennetut ohjelmat poistuvat omista tallenteista syksyllä? Esimerkiksi SUB:lta yli kaksi vuotta sitten tallennettu elokuva poistuu automaattisesti omista tallenteista? Tai tallennettuna on joku YLE:n sarjakokonaisuus kaikkine kausineen ja jaksoineen, niin jaksot poistuvat tallennekansiosta sitä mukaa kun joku erillinen jakso on tallennettu yli kaksi vuotta sitten?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi pappa 1 kesäkuu 2018, 18:00

Tässä syy miksei viihde helper toimi



Elisa Viihde API
9 päivää sitten Elisa Viihde -sovellus ja -nettipalvelu 64 kommenttia 4877 katselukerrat
Patomiäs
Arvonimi
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki+2
Patomiäs Palstatiimiläinen Palstatiimiläinen 1012 kommenttia
Valitettavasti joudumme sulkemaan nykyisen API:n pois käytöstä. Tilalle on tehty uusi API joka korvaa tuon aiemman 24.5. Taustalla vaikuttaa GDPR:n mukanaan tuomat muutokset, eli vanhaa rajapintaa ei enää voida ylläpitää.

Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei Eviihde, ViihdeX, Viihde Helper ja muut nykyisellä API:lla toimivat palvelut enää toimi huomisen jälkeen, koska ne eivät ole yhteensopivia uuden kanssa :(

Uuden API:n hyviä puolia:
Paremmat tiedot ohjelmista, sillä voimme tarjota kirjautuneille käyttäjille samoja metadatatietoja kuin Viihteen virallisissakin käyttöliittymissä
APIa kehitetään jatkuvasti
APIn toimintaa tuetaan ja toimivuutta monitoroidaan, eli toimintavarmuus on parempi kuin aiemmin
Kehittäjille on nyt tarjolla apua APIn käyttöönottoon ja mahdollisiin haasteisiin

Eli mikäli sinulla löytyy mielenkiintoa ja innostusta kehittää uuden API:n varaan sovellusta, niin laita Palstatiimille viestiä 🙂
Katso alkuperäinen viesti

531 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Eli tässä vielä kertauksena todetut asiat, mistä asiakkaat ovat oikeutetusti raivoissaan:

- laki ei velvoita tallenteiden poistoa. Elisa on itse päättänyt poistaa tallenteet

- Elisa on päätynyt tähän mm. siksi, koska se alentaa ylläpitokustannuksia. Tallennuskapasiteettikutannukset alenee 70% ja jatkossa yhä enemmän. Julkisuuteen Elisa kuitenkin on kertonyt syyksi yhtenäisen linja muiden toimijoiden kanssa sekä virheellisen lausuman lain velvoitteesta.

- palvelun hintaa Elisa ei alentuneista kustannuksista ja palvelun oleellisesta rampauttamisesta huolimatta suotu alentamaan, eikä määräaikaisia sopimuksia suostuta purkamaan, koska Elisa väittää valheellisesti poistamistoimien johtuvan laista. Jos määräaikaisia sopimuksia ei suostuta purkamaan, Elisa toimii vastoin yleisiä sopimusehtoja ja syntyy sopimusrikkomus Elisan puolelta.

- Elisa on tiedottanut asiasta myynnin edistämisen vuoksi vain pari kuukautta ennen muutosta, vaikka tieto siitä oli jo kaksi vuotta sitten.

Odotamme vastinetta Elisan johdolta.
Käyttäjätaso 2
Nyt meni Elisalta kertaheitolla luottamus tässä huushollissa. Vuosikausia olen ollut uskollinen asiakas, ja Elisan kautta on hankittu monet kännykät ja tabletit ja niihin liittymät. Elisa Viihde on ollut käytössä 5 vuotta, ja sen tärkein ominaisuus on ollut juuri tämä iso tallennustila ja tallenteiden säilyminen. Lakimuutos tai ei, mutta tiedottamisenne asiasta on ollut täysin ala-arvoista; yhtäkkiä valikkoon vain ilmestyi "Kohta poistuvat"-kansio, ja sain seikkailla pitkään täällä nettisivuilla ennen kuin löysin asiasta ensimmäistäkään tiedotetta. Sitten kehtaattekin väittää "ymmärtävänne" ihmisten "harmin", p*skat te mitään ymmärrä, jos ymmärtäisitte niin a) tiedottaisitte ajoissa ja näkyvästi, b) alentaisitte palvelun hintaa tuntuvasti sen huononemisen myötä, c) tarjoaisitte helppokäyttöisen vaihtoehdon tallenteiden pelastamiseksi omille laitteille, ja d) ette enää markkinoisi palvelua virheellisillä tiedoilla. Miten tämä voi olla niin vaikeaa??? Tulen sanomaan palvelun irti ja vien säästyvät 478,80 euroa/vuosi jollekin toiselle palveluntuottajalle. Turha soitella perään. Ja en hetkeäkään usko, että pettyneiden asiakkaittenne täällä esittämät kommentit ja toiveet johtaisivat yhtään mihinkään. Kunhan kävin esittämässä vastalauseeni, kun en paljon muutakaan voi.
Käyttäjätaso 3
Lakimuutos asettaa pilvitallettajat ja digiboksitallettajat eriarvoiseen asemaan. Lisäksi tämä asettaa ulkomaiset ja kotimaiset pilvitallennuspalvelut eriarvoiseen asemaan. Myös lainsäätäjät joutuvat aika erikoiseen valoon. Tarvittiinko tätä lakia ja mihin sitten? Suojelemaan ketä ja miltä?

Vaikkaanpa, että tämän lain perusteluiden sanamuotoja käyttämällä voisi esim. kirjastot määrätä polttamaan kaikki yli 2v vanhat kirjat. Oliskos se sitten reilu ja järkevä juttu?

Lakia harmitellessani tuli ajatus, että voisikohan elisa "uudistaa" tällaisen vanhenevan yli 2v vanhan tallenteen? Uudet mainokset väliin ja vaikkapa hännät saman tien pois alusta ja lopusta sekä yhden pikselin värimuutos harmaaksi jossain reunassa, että voidaan oikeudessa todistaa, ettei sitä ollut alkuperäisessä 2v sitten lähetetyssä lähetyksessä. Tämä vanha tallenne "lähetetään" näine muutoksine sitten Elisan sisällä vaikkapa Tampereen konttorilta piuhaa pitkin pikavauhtia Pitäjänmäkeen, jossa se sitten tallennetaan talteen? Koko homma dokumentoidaan, jottei nokkaa koputella. Eikö olis hyvä?

Toinen vaihtoehto, että elisa siirtää serverinsä ja palvelunsa ulkomaille EU:n lain kouran ulottumattomiin, ei luulisi olevan vaikeaa. Mutta eihän elisaa oikeasti kiinnosta, kun se voi siirtää nämä yli 2v vanhat tallenteet vuokrauspalveluun, josta sitten pulitetaan pieni ropo tekijänoikeuden edustajille...

No olihan tämä viihde tietenkin liian hyvää ollakseen totta. Kaikki Teeman klassikkotallenteet ja roppakaupalla scifi:ä mitä ei muualta enää saa, kaikki ne elokuvat, jotka olivat itselle tärkeitä, joita haluaisi lapsilleen näyttää sinä päivänä kun ne ovat riittävän vanhoja. Dokumentit, joita Yle ei enää varmastikaan viitsi lähettää uudelleen jne. Hinta tästä "rampautetusta" elisan digiboksista on nyt aivan liian kova. Sen tulee laskea tuntuvasti. Jos näin ei käy siirtyvät kaikki perheen liittymät toisaalle. Tämä mainio viihteen tallennuspalvelu kun oli ainoa syy merkkiuskollisuuteen.

Tietenkään lakimuutos ei ole Elisan syy. Syy on tekijänoikeusjärjestöissä, joiden lobbaama kyseinen laki on. Suuri osa maailman ihmisistä selviää ilman digitaalisia "palveluja" ja "viihdettä" - miksen minäkin ja perheeni selviäisi? Tästä syystä ehdotankin, että me kaikki elokuva- ja musiikkiviihteen kuluttajat menemme viihdelakkoon: Ei TV:n katselua -> Ei katsojalukuja -> ei mainoksia -> ei tuloja broadcast-firmoille -> ei tuloja tekijänoikeusfirmoille. Ei mennä festareille eikä konsertteihin, jotta tekijänoikeuden haltijoiden kuluttajilla maksattama mainontakin estyy. Käytetään viihteeltä ja internetiltä vapautunut aika perheen kesken ja ystävien tapaamiseen. Opetellaan itse musisoimaan, hiotaan jutunkerrontataitoja ja vaikka näytellään ja tehdään mielikuvitusmaailmoja näytelmien taustalle. Tehdään viihteen vallankumous, jossa tekijänoikeuksilla rahastelevat tahot eivät ole enää osallisena. Mihin heitä ylipäänsä on tarvittu? Muutaman suuruuden suuruuden pönkittämiseen.

Aikamoinen, sekava mielipaha, mutta tulipa vuodatettua.
Kivaa lumisateista toukokuun päivää sinulle, joka luit tähän asti.

ps. nyt varmaan kandee myydä elisat, ennen kuin huuto yltyy yhtään enempää...
Käyttäjätaso 2
Surullista on tämä Suomen lainsäädäntö. Takaisin kivikaudelle tämän natsilain ansiosta! Huh huh!

Miltei kymmenen vuotta sitten aloitin ElisaViihteen käyttäjänä, ja silloin se oli vallankumouksellinen. TV-ohjelmien selaaminen oli todellakin historiaa, just niinkuin plösö Samuli Edelmann mainoksessa lupasi. Sitten tuli ensimmäinen iso ryppy rakkauteen kun näiden samaisten "tekijänoikeus"järjestöjen seurauksesta ElisaViihteen ylivoimaisesti vallankumouksellisen ominaisuus, 36h aikakone, vedettiin pois final-beta vaiheessa. Juuri se ominaisuus jonka vuoksi EV:n olin valinnut. Ja kylläpä v*****i..

Nyt sitten, ruuhkavuosina kerätyt tv-sarjat ja leffat, joita meinasin ennättää katsoa kun lapset eivät ole enää pikkuisia meinasin ennättää alkaa katsomaan.. niitä kaikkia hyviä ohjelmia pois alta - JA SITTEN TÄLLAINEN P***A osuu tuulettimeen! Ei helekutti, nyt menee samantien katki tämä sopimus. Tälle v*****kselle ei löydy sanoja! Star Trek TNG:t lataan talteen koneelle kun niihin on hankala saada suomisubeja mutta muilla ei enää mitään väliä. Kiitos letuista, ylivaltiollisten megakorporaatioiden etuja ajavat tahot ja niille pyllistänyt Elisa! Näin se vuosien asiakkuus palkitaan...

Kukapa olisi uskonut että vuosien modernin pilvivideoaikakauden jälkeen Suomi astuu takaisin internetin pimeälle aikakaudelle, ja pakottaa mm. minunkaltaisen varakkaan asiakkaan piraattisaiteille? Enpä olisi sitä päivää luullut enää näkeväni! Over and out!
Käyttäjätaso 3

Olemme meillä Elisalla yrittäneet löytää keinoja tallenteiden säilyttämiseen, sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua, jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme tottakai pahoillamme asiasta. Laki ja siihen liittyvä sopimus tekijänoikeusjärjestöjen kanssa sitoo operaattoreiden käsiä asiassa ikävä kyllä.


Ketkä ovat kuluttajien asemaa ollut ajamassa siellä neuvottelupöydässä? Minkä takia Elisa ei ole vaatinut neuvotteluihin mukaan esimerkiksi kansalaisjärjestö Electronic Frontier Finlandia (Effi) edustamaan kuluttajien asiaa tässä, koska meihin tämä vaikuttaa?

Te olette myyneet meille Elisa Viihteen digiboksina ja ne ovat meidän tallentamia ohjelmia, mitkä teidän kovalevyillä on ja me olemme tästä tallennustilasta kokoajan maksaneet teille rahaa, jotta te säilytätte meidän ohjelmat. Itselläkin on vuodesta 2008 ollut ensin Saunavisio ja sitten Elisa Viihde käytössä joten taidan olla kevyesti 2000 euroa teille maksanut niiden ohjelmien tallessa pitämisestä. Tuolla hinnalla olisin voinut ostaa kotiin aika monta digiboksia ja kovalevyä sille sisällölle.

Ymmärtäisin, että tällaisiin kahden vuoden rajoituksiin mentäisiin, jos teidän Elisa Viihde palvelussa minulla olisi kaikki sisältö käytössä, mitä televisiosta on tullut tänä aikana, mutta näin ei ole. Jokainen ohjelma mikä minun omasta Elisa Viihteestä löytyy, olen itse määritellyt tallennettavaksi samalla tavalla kuin tekisin jos digiboksin kovalevy olisi kotonani laitteen sisällä.
Käyttäjätaso 1
Meillä ollaan todella tyrmistyneitä tästä tallenteiden häviämisestä. Me myös olemme käyttäneet Viihdettä oman tallennekirjaston luomiseen. Tallennettuna on tällä hetkellä n.2500h ohjelmaa, joista tulee häviämään noin tuhat nimikettä. Iso osa tallennuksista on lastenohjelmia mm. Oktonautit, Muumit, Palomies Sami. Toinen lapsista itkee nyt kolmatta iltaa ohjelmiensa perään. Olen yrittänyt selittää tätä, mutta hän ei ymmärrä miksi Elisa voi viedä hänen lempiohjelmansa lupaa kysymättä. Olisin soittanut asiakaspalveluun äsken ja pyytänyt heitä selittämään asian lapselle, harmi vaan että aspa oli jo mennyt kiinni. Itsellänikin kiristää ajatellessa sitä kuinka monta DVD-levyä olisin voinut ostaa niillä rahoilla mitkä olen tässä vuosien varrella laittanut Elisalle. Ja sapettaa todella paljon alkuvuodesta tullut soitto, jolla jatkettiin Viihteen tilausta eikä tästä tallenteiden häviämisestä silloin puhuttu sanaakaan. Antoivat hövelisti kaupan päälle lisää tallennustilaa. Mieluusti liityn joukkokanteeseen ja aion irtisanoa kaikki tämän talouden Elisan liittymät. Että kiitos vaan Elisa, tämä oli tässä meidän perheen osalta.
Käyttäjätaso 2
Hienoa. Tämähän selvittää miksi tammikuun alussa Elisalta soitettiin hyvissä ajoin ennen kun määräaikainen sopimukseni oli umpeutumassa ja tarjottiin uutta 24 kuukauden sopimusjaksoa. Vähän emmin asian kanssa mutta kun hyvän asiakkaan etuna minulle tarjottiin tallennustilan tuplaamista veloituksetta 5000 tuntiin niin tartuin tarjoukseen. Ajattelin että mahtuupa koko perheen tallenteet sitten vuosiksi eteenpäin.

Jäi myyjältä kertomatta että turhakkeen myivät, 5000 tuntia jossa ei saa olla kahta vuotta vanhempia tallenteita tekee n. 7 tuntia päivässä tavaraa tallennukseen. Ei taida ihan tulla täyteen. Vähän tuli kusetettu olo nyt.
Käyttäjätaso 2

Vaikka ei ollenkaan sitten tällätavoin palvelisi Elisa Viihteen alkuperäistä tarkoitusta verkkotallennuksineen


Eihän se nytkään enää palvele alkuperäistä käyttötarkoitustaan.


Onhan Viihteessä edelleen verkkotallennus, ainoa asia mikä tässä muuttuu, on että aiempi "rajaton" tallenteen säilytysaika lyhenee kahteen vuoteen.


Se "ainoa asia" on todennäköisesti yksi merkittävimmistä syistä käyttää tätä palvelua. On voitu tallentaa kapasiteetin rajoissa, niin että voi luottaa niiden suosikkisarjojen säilyvyyteen.

Tiedottaminen asiasta on mennyt täysin mäkeen ja merkittävän ominaisuuden poiston vähättely ei paranna tätä yhtään.

AINOA, millä voitte paikata - jos lakiin ei enää voi vaikuttaa - on, että autatte kiireen vilkkaa sellaisen ominaisuuden luomisessa, että haluamansa tallenteet saa palvelusta talteen, mieluusti selainpohjaisesti, omalle tietokoneelleen tai tallentimelle, mistä niitä voi katsoa niin kuin oletti Elisan Viihteen tallennuspalvelun toimivan jatkossa. Siis helpon, varman ja toimivan ratkaisun, ei mitään puolivillaista viritelmää.

Kaikki muu on nyt turhaa ainakin palvelua pitkään käyttäneelle.
Käyttäjätaso 2
Kyllähän tämä on nyt pakko irtisanoa, ellei Elisalta tule pian tarjolle tallentavaa digiboksia. Suurin syy pitää palvelu on ollut tämä tallennusmahdollisuus, mutta eihän sillä mitään enää tee, jos tallenteet säilyvät vain kaksi vuotta.

Paljon menee nyt sarjoja ja elokuvia taivaan tyyliin, eikä mahdollisuutta tallennekirjastojen luomiseen ole enää olemassa.

Eli nyt äkkiä info siitä, että tulee uusi tallentava digiboksi, jonka voi liittää elisa viihteeseen tai sitten palvelu, joka mahdollistaa tallenteiden siirtämisen koneelle. Muutoin se on moro ja heippa. Harmi sinällään, sillä olen tykännyt palvelusta. Fakta vain on, että laajakaistan saa paljon halvemmalla kuukausierällä ja jatkossa tallentaminen pitää hoitaa omalla digiboksilla. Netflixiä voin katsoa koneen kautta, samoin Areenaa. Nettivuokraamo on suppea, joten sitä en tarvitse, eli aika vähän jää syitä maksaa 39,90 /kk.
Käyttäjätaso 1
Uudessa tekijänoikeuslaissahan ei puhuta mistään 24kk määräajasta verkkotallenteille vaan tekijänoikeusjärjestöjen ja palveluntarjoajien välisestä sopimuslisenssistä. Härskiä väittää että laki määrää näin, kun Elisa itse on ollut päättämässä tuosta 24kk aikarajasta. Tuo aikaraja olisi voinut yhtä hyvin olla 48kk jos operaattorit olisivat valmiita tinkimään katteistaan.

Mielestäni irtisanomisperuste täyttyy jos määräaikaista sopimusta tehdessä ei erikseen ole tästä oleellisesta palvelun heikennyksestä kerrottu.
Käyttäjätaso 3
Kun vanhana asiakkaana uusi Elisa Viihde -sopimuksen, veikkaanpa että aika harva luki kaikkia pieniä tekstejä läpi, kun Elisalta oli myynti/asiakaspalvelu jo useaan kertaan ottanut yhteyttä ja yllyttänyt palvelun jatkamiseen. Ei kyllä kerrottu olennaisia muutoksia, vaan houkuteltiin tallennuksen lisäajalla ynnä muilla vastaavilla houkutuksilla.

Vaikka asiaa miten tarkastelee, niin kyllähän tämä haisee. Kuten täällä on aikaisemminkin moneen kertaan todettu, on markkinointi palvelusta ollut vähintään harhaanjohtavaa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta on seuraava lainaus:
"Harhaanjohtavien tai totuudenvastaisten tietojen antaminen on kielletty sekä markkinoinnissa että asiakassuhteessa, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt."

Koko totuutta ei ole Elisan puolelta palvelusta haluttu kertoa. Tämä muutos on niin iso, että todella moni olisi jättänyt Elisa Viihteen uusimatta, jos olisi ollut tietoinen tästä palvelun sisällön muutoksesta.

Toinen iso moka on, että tiedotetaan asiakkaille henkilökohtaisesti tästä "jo yleisesti tiedossa olevasta (ainakin Elisalla)" asiasta vain kolme kuukautta ennen kuin ensimmäiset tallenteet jo poistuvat. Ja monella tämä tarkoittaa satoja tallenteita.

Olen kyllä itse tosi pettynyt koko hommaan.
En ole ainoa, joka miettii sekä Elisa Viihteen tilaamisen lopettamista että puhelinoperaattorin vaihtoa tämän kokemuksen perusteella. Tämänkin palstan "elisalaisten" kannanotot on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Ei paljon tunnu Elisaa kiinnostavan pr asiakkaisiin päin.
Käyttäjätaso 2
Edelleen tällä markkinoidaan. Harhaanjohtamista jos minulta kysytään.

Käyttäjätaso 3
Tässä laissa on vääryys. Minä en ymmärrä sitä, että MIKSI minä en saa tallentaa ohjelmiani Elisan palvelimella olevalle tallennustilalle ja hallita sitä itse. Jos tallennan saman ohjelman kotona muinaiselle VHS-kasetille tai mille tahansa tallennustyypille, ei siihen puututa. Minähän sen päätän, mitä tallennan ja maksan siitä mitä maksan. Nyt kun nuo tallenteet on kootusti Elisan hallussa, voidaan ne myös sieltä kootusti ajaa alas. Pakotetaan ihmiset maksamaan vielä lisää, että ostetaan netflixejä ja ruutu-palveluita sun muita cmoreja. En ole ostamassa. Ennemmin olen ilman.

Mulle on ihan sama, kun minun isolla työllä järjestelemät elokuvakirjastot ja huolellla tallentamat sarjat (duplikaatit pois, tuotantokaudet järjestyksessä jne) vedetään tuolta pois, mutta sydäntä kirvelee kun lasten omat tallenteet ja heille tärkeät sisällöt viedään pois. Selitäpä siinä se, että ahne tekijänoikeusjärjestö teki tällaisen pienen kakkakepposen. Me ollaan suunnilleen rikollisia, vaikka ollaan maksettu 40e/kk siitä. No, tämä palvelu ei ole enää hintansa väärti. Menee todennäköisesti lähitulevaisuudessa poistoon ja keksin tilalle jotain fiksumpaa (tai olen yksinkertaisesti ilman).
Käyttäjätaso 3
Iltalehden uutisessa (http://www.iltalehti.fi/digi/201705092200128107_du.shtml) on olennainen asia:
"Laissa itsessään ei vaadita, että verkkotallenteet pitää poistaa kahden vuoden säilytysajan jälkeen. Elisan mukaan käytäntö perustuu tekijänoikeusjärjestöjen asettamiin ehtoihin."

Eli Elisaa ei pakota tässä edes mikään laki, vaan he ovat itse väsänneet sopimuksen tekijänoikeusjärjestöjen kanssa ajattelematta asiakkaitensa etuja! Elisan lähettämässä tiedotteessa annettiin siis täysin valheellinen kuva, että Elisaa sitoisi tässä muka uusi tekijänoikeuslaki!

Itselläni on Saunavisio ajoilta tallenteita eli vuodelta 2008 asti. Olen maksanut Elisalle kuukausittain rahaa kohta 10 vuotta, että he pitävät huolen minun TV-ohjelma- ja elokuva-arkistosta pilvessä. Ja nyt Elisa yksipuolisella päätöksellä päättää tuhota seitsemän vuoden verran tallennearkistoani!

Jos jotain kompromissiä tähän haetaan, niin tulkoon se kahden vuoden tallennusraja käyttöön uusille tallenteilla. Vanhoihin ei saa koskea! (Samalla tietty palvelun hinnan pitää laskea) Jos ei onnistu, niin sitten Elisa saa luvan maksaa hyvän kompensaation siitä, että se tuhoaa minulta seitsemän vuoden verran arkistoa! Siellä on korvaamattomia TV-ohjelmia, joita ei koskaan tulla lähettämään uudestaan. Elokuvia ja tv-sarjoja joiden hankkiminen DVD:llä tai BluRayllä maksaa tuhansia euroja eikä osaa ei ole edes hankittavissa ollenkaan tai ei ainakaan suomiteksteillä.

Se, että Elisa ei saa auttaa asiakkaitaan kopioimaan tallenteita itselleen, epäilen että perustuuko sekään lakiin vai onko taas Elisan tekemä sopimus tekijänoikeusjärjestöjen kanssa?

Nyt Elisan pitää alkaa hoitamaan tätä asiaa aktiivisesti kuntoon ja tiedottamaan ratkaisuja nopeasti, muuten tulee kyllä taloudellisia vaikutuksia. Minulla on onneksi toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joten sen irtisanomisen kanssa ei tule ongelmia. Perheen liittymät siirtyy nopeasti

Jos Elisa ei korjaa tätä tilannetta, jokainen meistä kuluttajista ja Elisa Viihteen asiakkaista voi tehdä aktiivisesti työtä sen eteen, että Elisa tulee menettämään asiakkaitaan ja eikä saamaan uusia. Kuluttaja-asiamieheen kannattaa myös olla ehdottomasti yhteydessä. Vuonna 2007 tuli laki, joka mahdollistaa ryhmäkanteen yritystä vastaan ja kanneoikeus on kuluttaja-asiamiehellä.
Käyttäjätaso 4
Aikanaan punnitsin hyvin tarkkaan palvelun sisältöä verrattuna tallentavaan boksiin ja päädyin SaunaVisioon muutamien etujen ansiosta. Sitten alkoi kehitys kehittyä... ensin pudotettiin kaikkien kanavien suorakatselu tietokoneella pois eli suoraan lähetykset näkyvät vain boksilla. No, ei voi mitään, onhan tuossa vielä noita ominaisuuksia. Sitten kuluikin aikaa ilman mainittavia huononnuksia, kunnes nopeus pudotettiin yksipuolisella ilmoituksella 24Mb/s->20Mb/s. Taas selvä palvelun huononnus ilman hinnanalennusta. Ja nyt se lopullinen pommi eli vanhojen tallenteiden poisto. Palvelu ei enää ole lähelläkään sitä, jonka aikanaan tilasin havaittuani sen juuri ja juuri riittävästi tallentavaa boksia paremmaksi.
Vuosien mittaan palvelusta maksamallani summalla olisin saanut useamman laatuboksin patterin tallentamaan kaiken mahdollisen ja siihen vielä seuraksi riittävän varmuuskopiopalvelimen huolehtimaan tallenteiden säilyvyydestä. Mitä nyt jää käteen kaikkien näiden vuosien jälkeen? Huijattu olo, jos ei muuta.
Käyttäjätaso 2
Jos Elisalla on yhtään pelisilmää, niin he jotenkin auttavat asiakkaitaan tallentamaan poistettavia tallenteita omaa käyttöä varten. Se että annetaan ilman ennakkotietoa vain kuukausi aikaa katsoa 148 tallennetta ei ole hyvää palvelua. Tallenteissa monta klassikkoa joita kiva katsoa aina joskus uudestaan. Tässä olisi jollekin palveluntarjoajalle hyvä hetki tehdä kunnon tili tarjoamalla ratkaisun asiakkaille
Mitä palvelun hintaan tulee, niin kuulostaa oudolta että palvelun hintaa ei tarvitse laskea vain siksi että muutos palvelussa perustuu lakimuutokseen. Eihän tuota tallennetilaakaan tarvitse lähellekään samaa määrää jatkossa. Kuluttajat ovat onneksi fiksuja ja äänestävät jaloillaan heti kun hyvä vaihtoehto löytyy.
Käyttäjätaso 3
Elisa on tehnyt monta virhettä ja laskelmoitua tekoa, joka osoittaa asiakkaidensa aliarvioimista ja välitinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan.

1. Tiedoitus olisi tietenkin pitänyt tapahtua jo kaksi vuotta sitten ja tieto ominaisuuden poistumisesta kirjailla selkeästi myös viihteen myyntimainoksiin ja tilauksen yhteyteen. Elisa tietää tämän, mutta haluaa antaa paremman kuvan toiminnastaan keksimällä käsittämättömältä kuulostavan tekosyyn, miksi näin ei tehty. Kyllä ihmiset tietää oikean kiusallisemman syyn, miksi näin meneteltiin.

2. "Nouseko viihteen hinta?". Psykologinen temppu kääntää kysymys näin päin ja valehdella sen olevan yleinen kysytty kysymys.

Hinnan alennusta ei tule, ja sitä perustellaan lakisyillä. Tämä osoittaa taas sen, että Elisa ei oikeasti palvele asiakkaiden tarpeita. Asiakkaita ei kiinnosta, onko palvelun rampauttaminen johtuvaa laista vai elisasta. Palvelu rampautetaan jokatapauksessa, joten jatkossa samalla hinnalla saa huonomman tuotteen. Mielestäni tässä esitetty peruste on erittäin perusteltu peruste hinta-alelle. Eikö Elisan pitäisi ensisijaisesti ajatella asiakkaidensa parasta, eikä lapsellisesti vedota siihen, että "kun ei meidän ole pakko". Kuunnelkaa asiakkaitanne niin tulee välittämisen ja hyvän palvelun tunne sekä sitä kautta uusia asiakkaita.

Se, mitä ihan kaikki ihmiset ei tiedä, Elisan viihdepalvelun ylläpitokustannukset laskee tänän lain myötä, sillä tallennustilaa varmistuksineen tarvitaan enään vain 730 päivää EIKÄ TALLENNUSKAPASITEETTIA ENÄÄN TARVITSE PÄIVITÄÄ! Lisäksi elisalta kevenee syksyllä noin 70% tallennus ja varmistus rautaa pois, eli palvelua pyöritetään enään 30% tallennusraudalla siitä mitä aiemmin, eikä lisäinvestointeja tule, kuten nyt joka kuukausi. Mielestäni tämä on jo yksistään riittävä syy palvelun hinnan alennukselle. Siihen on nyt varaa, mutta Elisa ottaa kustannussäästöt mieluummin omaan taskuunsa kuin jakaisi ne pettyneille tilaajilleen, joka mielestäni olisi oikeutetumpaa, koska oleellinen palvelun heikentyminen tulee tapahtumaan.

Huonosti hoidettu, Elisa.

Toivon vastinetta ja selitystä meidän kaikkien uskollisten asiakkaiden puolesta.
Käyttäjätaso 3
Ymmärretään kyllä, että tämä johtuu lakimuutoksesta. Tiedätte, että "tallenteet ovat tärkeitä ja niitä on vuosien saatossa monelle kertynyt tosi paljonkin". No niin tiedätte, mutta ette ymmärrä kuinka tärkeitä ne voivat ihmisille olla! Minä olen maksanut Elisa Viihteestä vuosikausia siinä luulosssa, että tallenteet säilyvät. Se on minulle tilauksen yhteydessä luvattu. Jos tästä lähtien tallenteet säilyvät vain kaksi vuotta, niin Elisa Viihteen tallennusmahdollisuus on yhtä tyhjän kanssa. Minulla on satoja yli kaksi vuotta vanhoja todella, todella tärkeitä tallenteita. Jos olisin tiennyt, että tallenteet tullaan omavaltaisesti poistamaan, niin en olisi ikinä hankkinut Elisa Viihdettä, vaan digiboxin. Ja sellaisen aion nyt hankkia ja sanoa Elisa Viihteen sopimuksen irti. Sain tietää, että tallennukset on mahdollista siirtää tietokoneen kovalevylle. Osaisiko joku täällä neuvoa asiassa? Toivottavasti tämäkin ei ole tekijänoikeuskysymys enkä saa sapiskaa siitä, että yleensä kysyin asiasta.

Pikkasen kun luki tätä ketjua, niin Elisa Viihde Media Manager lähti kokeiluun ja testataan lataus. Jos toimii, niin sitten lähtee tärkeimmät heti talteen.

Minulla on kyllä tuo Elisa Viihde Media Manager toiminut. Olen joskus aikaisemmin sitä kokeillut muutamiin tallenteisiin.
Aika hidastahan se on. Monilla on monta sataa tallennetta mitä haluaa säilyttää "hamaan tappiin". minullakin sarjoja missä on noin sata osaa. lisäksi elokuvia.


Ittellä määräaikainen Elisa Viihde ja kun määräaika umpeutuu, niin sitten mietitään onko hyötyä enää säilyttää sitä.

Et ole varmaankaan ainoa, joka harkitsee kannattaako jatkosopimusta tehdä.
Elisa Viihteen paras ominaisuus päättyy, eikä Elisalla ole tarjota toimivaa ratkaisua tallenteiden siirtämiseksi turvaan.
Elisa Viihteessä ei ole edes tallennusvaihtoehtoa että tallenteet voisi suoraan alkaa laittaa jollekin ulkoiselle laitteelle verkkotallennuksen sijaan. Sillä tämä vaihe jäisi pois, että niitä tallenteita pitää erikseen alkaa siirtelemään.
Tuo vaihtoehto on kaikissa parhaimmissa kovalevyllisissä digiboxeissa, että saa määrittää itse ulkoisen laitteen, mihin tallennuksen halutaan tehdä.
Mutta Elisan digiboxeihin ei edes saa hdmi tai usb liitännällä ulkoisia laitteita.
Jos Elisa Viihde digiboxeihin olisi mahdollisuus saada jonkin ulkoisen kovalevyn suoraan ja määrittää halutaako Elisa Viihteen tallennukset tehdä suoraan ulkoiselle (tallennukset jotka aikoo säilyttää) vai verkkotallenuksena (ns. kertakäyttökamat), niin tämä sählinki poistuisi.
Vaikka ei ollenkaan sitten tällätavoin palvelisi Elisa Viihteen alkuperäistä tarkoitusta verkkotallennuksineen
Käyttäjätaso 1
Kylläpä ottaa päähän. Taidanpa lähteä digiboksikaupoille ja irtisanoa tämän häpeäpilkun samoin tein. Kaikki vaivalla kerätyt sarjat ja elokuvat poistumassa. ISO PEUKKU OPERAATTORIT! Nykyään kyllä hyvin huomattavissa näiden saamattomuus asioissa.. Eihän tässä olla oltu asiakkaina kuin viimiset 7 vuotta. Eniten harmittaa sen että palvelusta maksetulla rahalla olisi melkoisen määrän digiboksejakin ostanut. Nimim. Tuleva DNA asiakas. 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Käyttäjätaso 2
Tänään kello 15 sain minäkin tietää tästä tulevasta muutoksesta. Harmittaa kovasti että olin hiljattain tehnyt 24kk määräaikaissopimuksen viihteestä tietämättä lakimuutoksesta. Nyt voin heittää laitteella vesilintua ja korvata nettitallennuspelleilyt kunnon digiboksilla. Olen ollut viihde-asiakkaanne ihan ensimetreistä lähtien ja tähän päivään saakka olen ollut suht tyytyväinen. Nyt on kuitenkin luottamus kadotettu. Kiitos kaikista vuosista ja hyvää jatkoa!
Käyttäjätaso 3
Minulla ja varmasti monilla muilla on nyt se tilanne, että elisan tallenteiden poistuminen tuli tietoon kesken määräaikaisen sopimuskauden. Puhelimitse viihdettä uusiessani minulle ei tästä tallenteiden 2v säilyvyysrajasta mainittu mitään. Kysyin silloin onko palveluun tulossa mitään muutoksia ja vastaus oli ei.

Onko nyt niin, että joudun värväämään kuluttajansuojaviranomaiset ja juristit tätä sopimusta purkamaan vai voiko elisa tulla tässä tapauksessa edes sen verran vastaan, että suostuu purkamaan määräaikaisuuden? Jos otetaan vielä huomioon, että olen ollut elisaan kaiken verkkoliikenteen keskittävänä asiakkaana jo noin 15 vuotta ja viihde-asiakkaana vuodesta 2009 on määräaikaisuuteen vetoaminen tässä tapauksessa minusta kohtuutonta. Jos tällainen kädenojennus elisan suunnalta tapahtuu voisin ehkä tulevaisuudessa harkita elisan palveluja, muussa tapauksessa en enää ikinä.

Viihteen tallennusten 2v määräaika on palvelun olennainen huononnus, ja johtaa perheeni kaikkien liittymien siirtoon toiselle operaattorille.

Haluaisin tähän vastauksen, jotta voin edistää asiaa juristini ja kuluttajansuojaviranomaisten kanssa.
Tuntuu todella siltä näitäkin kommenneja lukiessa että Elisa on oikein tehtaillut näitä määräaikaisia sopimuksia hiljattain.
Olisi ollut kohtuullista tässä vaiheessa tiedustella asiakkailta että onko he tietoisia tästä lakimuutoksesta.
Käyttäjätaso 2
Tarkistin minäkin poistuvien tallenteiden määrän 2342 tallennetta, joista 1272 katsomatta. TV-sarjoja, urheilua (lätkää, futista, nyrkkeiliyä, olympialaisia, yleisurheilua - näitä oli tarkoitus säilyttää ikuisesti ja palata tiettyihin tunnelmiin myöhemmin), leffoja, joista leijonan osa säästetty katsottavaksi lasten kanssa, kun ovat riittävän vanhoja. En oikein tiedä miten tämän sanoisin ilman kirosanoja - mutta harmittaa todella paljon. Nyt odotan, että Elisa korvaa jollakin tavalla palvelun TODELLA OLENNAISEN HEIKENTYMISEN esimerkiksi laskemalla hintaa olennaisesti. Tämä on kuin olisi kuukausikortti bussifirmaan ja tästä firmasta riippumattomasta syystä saisi jatkossa kyydin hevoskärryillä ja firma tosiaan väittää, että ihmiset kyselevät nouseeko hinta... Ihan varmasti. Eikä tällainen muutos oikeuta irtisanomaankaan Elisan mukaan. Olen ollut Elisan asikkaana vuodeseta 2010 ja ollut tyytyväinen ja uskollinen asiakas lukuunottamatta sitä 36 tunnin aikakoneen poistamista. Pallo on nyt Elisalla ja reagoimattomuuteen ei siis todellakaan riitä syyksi, että palvelu heikkeni Elisasta riippumattomista syistä. Täällä on annettu jo useita ehdotuksia siitä, mitä Elisa voisi tehdä. Tekoja odotellaan - nauravalla naamalla sanotut "ymmärrämme että harmittaa" -kommentit kannattaisi jättää kokonaan pois.
Käyttäjätaso 1
Itse olin Kymen Puhelimen asiakas, ja minulla oli käytössä heidän Lumo TV .palvelu.
Täysin samaan hintaan maksoin siitä, kuin nykyisestä Elisa Viihteestä.
Noh muutama vuosi sitten Elisa ilmoittikin, että se oli ostanut Kymen puhelimen kokonaan, ja kaikki sen palvelut ja asiakkaat siirtyvät Elisaan.

Minulle tuli postissa ilmoitus tästä, jossa vielä vakuuteltiin että "Asiakkuus jatkuu alkuperäisen Kymen puhelimen tehdyn sopimuksen mukaisesti".

Noh asia kuitenkaan ei näin ollutkaan, vaan Kymen puhelimen ilmainen Discovery Channel lähtikin pois, ja sen näkymiseksi minun olisi pitänyt ostaa kallis kanavapaketti.
Se siitä "Asiakkuus jatkuu olemassaolevan Kymp:n sopimuksen mukaan" -vakuuttamisesta.

Toinen asia oli se, kun paperilasku KUULUI kymen puhelimen kuukausimaksuun (eli se oli täysin ilmainen), niin yhtäkkiä Elisa alkoikin minulta veloittamaan 2.50€/kk paperilaskusta ilman, että minulle kerrottiin tästä asiasta.
Taas toinen rikkomus tähän heidän lupaukseen jossa minulle vakuuteltiin että asiakkuus jatkuisi alkuperäisen Kymen puhelimen sopimuksen mukaisesti.

Tein asiasta valituksen Elisalle, mutta siellä vain vastattiin ettei voi asialle mitään koska *laita X syy tähän ja Y syy tuohon*.

Sitten kolmas "sopimusrikkomus" oli se kun minulla oli Kymen Puhelimen Lumo TV:n kautta kuukausimaksuun kuuluva täysi 2 viikon "tallennus" kaikille TV kanaville, eli jos unohdin vaikka katsoa tai tallentaa jonkun ohjelman joka tapahtui 14 vurokautta sitten, niin pystyin aina mennä ajassa "taaksepäin" ohjelmakirjastossa ja katsoa ne kaikki unohdetut ohjelmat ja vaikka tallentaa ne halutessani "jälkikäteen".
Elisa ei lainkaan enää tarjonnutkaan tätä ominaisuutta, eikä tätä minulle korvattu (esim kuukausimaksun alennuksella) mitenkään.

Elisa ei ole tehnyt muuta kuin pilanut koko IPTV palvelun minulta täysin.
Ottanut ison kasan tärkeitä ominaisuuksia pois ilman minkäänlaista kuukausihinnan alennusta.
Maksan sisi yhä täsmälleen sen saman summan, jonka maksoin sillo aikanaan kun kaikki nuo yllämainitsmeani ominaisuudet ja palvelut kuuluivat siihen kuukausihintaan.

AINOA asia joka tuosta vuosien takaisesta Kymen puhelimen sopimuksesta jäi "käteen" oli tuo elinikäinen säilytys tallennettuihin ohjelmiini.
Mutta kuinkas ollakkaan: Nyt tämäkin ominaisuus poistuu kokonaan!

Hienoa Elisa! Aivan upean mahtavaa asiakkaiden polkemista omien etujenne eteen!

Kyllä minulle olisi reilua antaa mojova kuukausimaksun alennus nyt kun olette kirjaimellisesti riistäneet minulta KAIKKI omiansiuudet joista olen näiden vuosien aikana maksanut.

Haluaisin irtisanoa koko Elisa Viihde sopimuskeni HETI ja jatkaa vain tätä elisan laajakaistaa pelkästään. Vaihtaisin liittymän kokonaan toiselle tarjoajalle, jos Elisa ei olisi tässä taloudessa se ainoa operaattori, joka valokuitua tarjoaa. Muutoin en enää koskisi Elisan palveluihin edes pitkällä tikulla.
Tämä on kaiketi se syy miksi Elisa alunperin osti Kymen Puhelimen: He halusivat monopoliaseman itselleen tältä alueelta. Hyvin ne siinä onnsituivatkin...

Mutta liittymän päivittäminen pelkkään Elisan valokuituun Elsia viihteen sijaan kuitenkin sitten aiheuttaa sen, kun 100/10 valokuituni vaihtuukin sitten samanhintaiseksi 75/10 valokuituun, koska jostain syystä elisa ei enää tarjoakkaan 100/10 ytheysnopeuksia tällä alueella (ja hinta on tietenkin se sama vaikka nopeus putosi 25%:lla.) Niin tyypillistä Elisaa...


Elisa: Haistakaa pas*a! :)


-Repo

Osallistu keskusteluun