Kysymys

Viihteen asenuksella rahastetaan

  • 25 joulukuu 2013
  • 15 kommenttia
  • 2079 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Vaihdoin vanhan liittymäni uuteen Elisa laajakaistattoman tuotteeseen. Laitteen toimintakuntoon saattamisessa oli ongelmia mm. rikkinäinen HDMI johto, sekä useita muita ongelmia. Puhelin soittoni  (useita)Elisan vikapalveluun maksoi n. 20 €, minun oikeustajuuni ei mahdu se, että Elisa toimittaa toimimattomat laitteet ja minä joudun vastaamaan kustannuksista.

15 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Ei ole kahta sanaa siitä etteikö johto ollut viallinen, ongelmat loppui heti johdon vaihdon jälkeen. Onneksi paljastui kun käänsin hieman vinossa ollutta boksia, rätinää ja valon välkettä(kipinöitä).

Se ei mahdu oikeustajuuni, että tämän kaltaisissa tapauksissa soitot tekniseen tukeen on maksullisia. Kyseiset puhelut soitin Saunalahden liittymällä, elikkä puhelut oli ikään kuin sisäisiä puheluita. Saimaan Norppa tuli tutuksi, jumalattoman pitkät jonotusajat.

Ja sitten lopuksi jotain hyvääkin kriittisen kirjoittelun lopuksi, nyt liittymä pelaa hienosti ja on nopeampi kuin entinen, eikä virtajohtoa ole tarvinnut irrotella. Yksi paha puute aikaisempaan verrattuna on se ettei, tv-kanavien katselua voi keskeyttää ja jatkaa katselua jääkaapilla käynnin jälkeen. 
Jaksuu kirjoitti:
Tuossa antennijohdossa sen piikin voi saada suht helposti vääntymään jos se painetaan epähuomiossa voimalla hiukan vinossa.

Vääryys, tulevalle laskulle lisätty hyvitys :)

Tarkoittaako tämä sitä, että kaikki pakkauksessa olevat laitteet/kaapelit pitää ennen asennusta valokuvata? Lopulta tässä kuitenkin on sana sanaa vastaan. Eikös myös ne palautetut laitteet mene kiertoon asiakkaille?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jaksuu kirjoitti:
Tuossa antennijohdossa sen piikin voi saada suht helposti vääntymään jos se painetaan epähuomiossa voimalla hiukan vinossa.

Vääryys, tulevalle laskulle lisätty hyvitys :)

Kun tuotetta, eli ELISA Viihdettä, myydään niin Mökin Mummolle kuin Ukolle Kivennavalta, niin on aika turha lähteä rutisemaan siitä, että toimitettujen laiteosien käsittely vaatisi muuta kuin normaalia, tavalliselta ihmiseltä (lue: kaikilta asiakkailta) edellytettävää taitoa ja huolellisuutta. Varsinkin jos laitetoimittaja on sitä mieltä, että toimitettavat osat ovat helposti särkyviä. Osat on vaihdettava sellaisiksi, että kaikki asiakkaat pystyvät niitä käyttämään.
Jaksuu kirjoitti:
Tuossa antennijohdossa sen piikin voi saada suht helposti vääntymään jos se painetaan epähuomiossa voimalla hiukan vinossa.

Onkos tästä ohjeissa varoitettu?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jaksuu kirjoitti:
Tuossahan ei voida tiedä onko johto ollut alunperin rikki? :) 

Tässä on yksi esimerkki miten voisi käydä. Asiakas tilaa kaapeliviihteen. Mukana tulee johdot haarotin jne. Asiakas kytkee yhteydenn mutta yhteys ei koskaan muodostu. Modeemi vain hakee taajuuksia kokoajan.

Asentaja tulee käymään ja tarkistaa tilanteen, selviää että antennijohto joka on tökätty haarottimeen on rikki. Antennijohdon sisällä oleva piikki on vääntynyt. Onko tuon rikkonut asiakas vai oliko tuo vääntynyt jo paketissa?

Vääryyden tapauksessa toki vaikuttaisi siltä, että johto on alunperin ollut viallinen.

Takuunalaisessa tuotteessa myyjällä on näyttövelvollisuus. :smileyevil: Kannattaisi joskus aktiivisesti levittää myös oikeaa tietoa, vaikka se ei aina ole yhtiön edun mukaista.

Esimerkkitapauksessasi käytäisiin toivottavasti mielenkiintoinen keskustelu osien toimivuudesta ja ennne kaikkea käytettävyydestä.
Käyttäjätaso 6
Tuossa antennijohdossa sen piikin voi saada suht helposti vääntymään jos se painetaan epähuomiossa voimalla hiukan vinossa.

Vääryys, tulevalle laskulle lisätty hyvitys 🙂
Käyttäjätaso 1
Asiakasnumero löytyy henkilökohtaisista tiedoista, uusi johto on lähetetty  
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Toisaalta aika vaikeaa kuvitella, että joku tahallaan rikkoisi kaapeleita tai muita osia vain sen takia, että saisi Elisan asentajan kotiin tuomaan uuden osan. Kaapeleiden ja muiden osien tulee olla ehjiä ja toimivia. Lisäksi kaikkien laitteiden käyttäminen ja asentaminen tulisi olla yksinkertaista. 

Itselläni aikanaan kaukosäädin ei toiminut. Sain kyllä uuden tilalle soittamalla asiakaspalveluun ja tämä uusi kapula on toiminut hyvin. Kuitenkin kun heti alussa on tälläisiä ongelmia, niin on vaikea saada palvelusta laadukasta mielikuvaa.
Käyttäjätaso 6
Tuossahan ei voida tiedä onko johto ollut alunperin rikki? :) 

Tässä on yksi esimerkki miten voisi käydä. Asiakas tilaa kaapeliviihteen. Mukana tulee johdot haarotin jne. Asiakas kytkee yhteydenn mutta yhteys ei koskaan muodostu. Modeemi vain hakee taajuuksia kokoajan.

Asentaja tulee käymään ja tarkistaa tilanteen, selviää että antennijohto joka on tökätty haarottimeen on rikki. Antennijohdon sisällä oleva piikki on vääntynyt. Onko tuon rikkonut asiakas vai oliko tuo vääntynyt jo paketissa?

Vääryyden tapauksessa toki vaikuttaisi siltä, että johto on alunperin ollut viallinen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jaksuu kirjoitti:
Itseasiassa asentaja vaihtaa sen ilmaiseksi, mutta turhasta käynnistä tulee yleensä noin 80 euron lasku asiakkaalle. Toki se maksaa tuon lisäksi Elisalle varmaan tuplasti enempi.

Eli sisäverkon testaus on silti asiakkaan vastuulla.

Vääryys, tuossa varmasti voidaan tulla kustannuksissa vastaan ja saada hyvitystä asiakaspalvelun puolelta jos laitat heille vielä viestiä asiasta. Voit myös lisätä asiakasnumerosi profiiliin, niin voin tarkistaa tapahtumat.

Mistä ihmeen turhasta käynnistä? Jos tilataan tuote/palvelu johon kuuluu erilaisia osia, kuten kaapeleita, liittimiä ja laitteita, niin kyllähän niiden on toimittava. Jos se paketti osineen ei toimi, niin ilmoitus myyjälle viasta. Se on sitten myyjän asia kuinka virhe korjataan, eli lähetetäänkö uudet osat vai lähetetäänkö paikalle asiantuntija varaosineen.

Asia on hyvin yksinkertainen: Jos asiakas tilaa Viihde paketin, niin sen paketin tulee toimia, kaikkine osineen. Jos se ei toimi, niin kuluttajalla on oikeus selvityttää toimittajalla/myyjällä vika, ja myyjällä/toimittajalla on velvollisuus korjata virhe veloituksetta.
Käyttäjätaso 6
Itseasiassa asentaja vaihtaa sen ilmaiseksi, mutta turhasta käynnistä tulee yleensä noin 80 euron lasku asiakkaalle. Toki se maksaa tuon lisäksi Elisalle varmaan tuplasti enempi.

Eli sisäverkon testaus on silti asiakkaan vastuulla.

Vääryys, tuossa varmasti voidaan tulla kustannuksissa vastaan ja saada hyvitystä asiakaspalvelun puolelta jos laitat heille vielä viestiä asiasta. Voit myös lisätä asiakasnumerosi profiiliin, niin voin tarkistaa tapahtumat.
Käyttäjätaso 1
Vikaa etsittiin, laitetta päivitettiin, resetoitiin ja tehtiin kaiken maailman  temput, välillä laite toimi, kehotettiin soittamaan uudelleen, jos vika uusiutuu, näistä soitoista kertyi n. 20 €:n lasku.

Vahingossa paljastui oikea ongelma, boksia siirrettäessä kuului rätinää ja valo vilkkui ,HDMI johdon liitin oli viallinen. Vaihdoin johdon ja sen jälkeen laite on pelannut. Pakkauksiin ei saisi laittaa viallisia laitteita.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jaksuu kirjoitti:
Mikäli paketin mukana tuli viallinen HDMI-johto niin lähetämme veloituksetta uuden tai hyvitämme HDMI-johdon hinnan tulevalla laskulla.

En tiedä mitä muita ongelmia asennuksen kanssa oli, niin en voi ottaa kantaa siihen.

Vikapalvelussa yleensä pyydetään testaamaan omat kytkennät ja tarvittaessa toisilla johdoilla ennenkuin todetaan vian olevan jossain muualla. Esimerkiksi digiboksin vaihtaminen maksaa useita kertoja enemmän kuin HDMI-johto.

Myöskin antennijohdon vaihto tulee huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen asentajan tilaaminen :)

Jos tuo viallinen antennijohto on se joka tuli siinä ELISAn paketissa, niin kyllä asentaja vaihtaa sen ilmaiseksi. Se on tietenkin totta, että se tulisi ELISAlle halvemmaksi, jos asiakas vaihtaa sen itse... :smileyevil:
Toisaalta, ehkä nämä laaduttomien toimitusten aiheuttamat laatukustannukset alkavat jossain kohtaa vaikuttamaan ELISAn toiminnan laatua parantavasti.
Käyttäjätaso 6
Mikäli paketin mukana tuli viallinen HDMI-johto niin lähetämme veloituksetta uuden tai hyvitämme HDMI-johdon hinnan tulevalla laskulla.

En tiedä mitä muita ongelmia asennuksen kanssa oli, niin en voi ottaa kantaa siihen.

Vikapalvelussa yleensä pyydetään testaamaan omat kytkennät ja tarvittaessa toisilla johdoilla ennenkuin todetaan vian olevan jossain muualla. Esimerkiksi digiboksin vaihtaminen maksaa useita kertoja enemmän kuin HDMI-johto.

Myöskin antennijohdon vaihto tulee huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen asentajan tilaaminen 🙂
Käyttäjätaso 3
Itsekkin oken kaikki johtoni joutunut vaihtamaan uusiin vikapalvekun kehoituksesta. Omaan piikkiin tietenkin. Eikä siinä mitään, mutta kun mikään ongelma ei ratkennut niillä vaihdoksilla... hdmi+puhelinpiuha+tv johto+rj45=30 €...

Osallistu keskusteluun