Kysymys

Viihteen hidas adsl - tilalle 4G?

  • 10 helmikuu 2015
  • 49 kommenttia
  • 3411 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 13 kommenttia
Kiinteistöllemme tulevan pitkän kuparin takia jäävät nettiyhteydet Elisa Viihteen ADSL-yht oeydessä hitaiksi. 

Keskimääräisesti maksiminpeus on 9.39 mbps. Tämä yhteys siis yrittää pyörittää kodin wifiä ja Elisa Viihdettä.

Uuden mustan netgem-boksin myötä ns. norminettikäyttö on sd-kanavaakin katsoessa täysin halvaantunutta, kaistaa ei enää jää lainkaan muuhun käyttöön. Jännä juttu, vanha Pace ei aiheuttanut samaa yhteyden totaalirampautumista. Tosin, en käyttömukavuuden puolesta kyseistä laitetta ikävöi takaisin. 

Talouden Ipadin 4g-yhteys antaa tasaisesti 10-50mps, joten mietinkin, voisiko mitenkään kesken määräaikaisen sopimuksen vaihtaa Elisa viihteen tyyppiä, ja ottaa ADSL-tilalle toisen 4g-yhteyden Elisa Viihteen käyttöön. Ymmärtääkseni maksukanavat eivät toimisi, mutta tämä sinänsä ei olisi mitenkään ongelma, koska kanavia en tilaa. 

Vai onko Viihteen käyttö 4g:llä vielä liian ailahtelevaa ja on syytä tyytyä ensimmmäisen maaailman ongelmaan, eli alle 10 megan nettiin :smileyazn:

49 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Sopimuksen vaihtamiseen en luonnollisestikaan ota kantaa. Se on Elisan asia. Sen sijaan 4g yhteyden käyttämistä voisin kommentoida siten, että itselläni on Huawey mobiilireititin, jossa digiboksi on kiinni ethernet kaapelilla. Liittymänä on Saunalahti 4G Super ja se tarjoaa 90 Mbps kaistan (olen mittaillut useina päivinä eri kellonaikoihin). Oman kokemukseni mukaan viihde toimii siinä vallan mainiosti.

Elisa ei tarjoa pakettina Elisa Viihdettä ja Saunalahden 4G-liittymää, joten joudut tilaamaan Viihteen (ilman nettiliittymää) ja nettiliittymän erillisinä palveluina. Pakettitarjous on mahdollinen vain kiinteän laajakaistan kanssa. Tilatessasi Viihteen ilman nettiliittymää (vaikka ottaisitkin Saunalahdelta mobiililaajakaistan) olet itse vastuussa siitä, että nettiliittymä toimii Elisa Viihteen kanssa.

Mutta kuten sanottu, itselläni Elisa Viihde toimii mobiililaajakaistan kanssa vaikka Elisa ei virallisesti tue Viihdettä mobiililaajakaistan yli.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

50M 4G-laajakaista riittää Viihteeseen ja muuhun talouden peruskäyttöön 20 eur kk.

Elisa Viihteeseen kuuluu aina nopein yhteys, joka voi tarkoittaa kaiketi mitä tahansa nollan ja maksimin välillä... ainakin minun tulkinnan mukaan. Saatan toki olla väärässä ja Elisalla onkin ilmoitettu yhteyden vaihteluvälit. Jos sinulla on 20M Viihde ja saat vain 9 megaa parhaimmillaan, niin minusta sopimuksenpurku perusteet ovat olemassa! Lopullinen tuomio on saatavissa Elisan asiakaspalvelusta, kyllä kiitos - yhteyttä sinne ;)

Mukavaa tiistaita!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:
Hei.

50M 4G-laajakaista riittää Viihteeseen ja muuhun talouden peruskäyttöön 20 eur kk.

Elisa Viihteeseen kuuluu aina nopein yhteys, joka voi tarkoittaa kaiketi mitä tahansa nollan ja maksimin välillä... ainakin minun tulkinnan mukaan. Saatan toki olla väärässä ja Elisalla onkin ilmoitettu yhteyden vaihteluvälit. Jos sinulla on 20M Viihde ja saat vain 9 megaa parhaimmillaan, niin minusta sopimuksenpurku perusteet ovat olemassa! Lopullinen tuomio on saatavissa Elisan asiakaspalvelusta, kyllä kiitos - yhteyttä sinne ;)

Mukavaa tiistaita!

Eikös tuon jatkuvan yhteysnopeuden tule olla vähintään kolmannes siitä, mitä sopimuksessa lukee? 20M -liittymällä tämä tarkoittaisi sitä, että jatkuva nopeus ei saisi laskea 6,6 megan alle. Eli tuo 9 megan nopeus olisi vielä sopimusrajoissa oleva.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tarkistetaanpa ihan sopimuspapereista :)

Elisa Viihteen yleisten sopimusehtojen mukaan 20M-liittymän nopeuden tulee olla ADSL-verkossa yli 10 Mbps, muussa tapauksessa sopimuksen purkuperuste täyttyy. Toki suoraan ei sopimuksia pureta, vaan asiasta tehtävä vikailmoitus ensin ja vasta siellä selviää lopullinen tuomio, jos nopeutta ei voi parantaa mitenkään - sopimus yleensä puretaan.

Silloin on hyvä mainita, että haluaa siirtää tallenteet, mikäli mahdollista, EVIL-tilille ja pistää 4G tilaukseen. Ihan sataa megaa en ottaisi, koska 4G on kuitenkin jaettu kakku. 50M on kuitenkin 50M/25M joka luulisi riittävän.

Toki nopeus voi jäädä alhaiseksi muistakin syistä: esim. taloverkon kunto, etäisyys operaattorin laitetilaan on liian suuri ja näihin ei voi kuluttaja suoraan vaikuttaa, joten yleensä näissä tilanteissa lähes aina tulee sopimuspurku kyseeseen. Pelkkä sanallinen arvio ei kuitenkaan riitä, vaan operaattori tutkii ensin tilanteen. Toki nopeuden pullonkaula voi joskus olla modeemissakin tai muissa kodin laitteissa (esim. modeemi ei ole ADSL2+ tai se ei ole tarpeeksi laadukas, tai yhteyttä mitataan langattomasti). Aloittaja kuitenkin mielestäni selventänyt hyvin, että nopeus on alhainen kaikissa tilanteissa.

Mielestäni 9 megan nopeus ei siis ole kovin hyvä 20 megan liittymälle. Ei edes, vaikka liittymän toimittaja on Elisa.

Ehtoihin voi tutustua tässä http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisa_Viihde_Sopimusehdot.pdf
Hei kiitoksia oivista neuvoista.

Hetkellisestikään ei päästä 10megaan. On tehty joskus aiemmin vikailmoitus kun netti junnasi 6megan kieppeillä ja hd-kanavat jumahti, ja siitä saatiin tieto että hidas nopeus johtuu etäisyydestä taloyhtiöltä lähimpään mihinlie päätteeseen, ei varmasti ole taloyhtiön kaapelointi fiksuinta ja lyhyintä mallia myöskään (80-luvun talo). Tosin vikailmoitusten yhteydessä ei ole väläytelty missään muotoa liittymätyypin vaihtoa, eikä sellaista suoranaisesti ole tarjottu. Eikä mainittu että olisi oikeus purkaa sopimus, on vain todettu ettei nopeampaa yhteyttä voida toimittaa osoitteeseen.

Kieltämättä tuo 4g-vaihtoehto voisi olla olosuhteisiin nähden fiksu ratkaisu, ja täysin samanhintainen kuin nykyinen 39.90 viihde, mitä todennäköisemmin jos uusi diili onnistuisi, ettei tarvitse nykyisen määräakaa kärsiä hitaudesta.

Puolisolla on tarjoushintainen 4g tabletissa, tarjous sidoksissa Viihde-pakettiin, häntä huolestuttaa että menettäisikö hän tämän tarjoushintaisen tuotteen jos lähden Viihdettä vaihtamaan ADSL-yhteydettömään versioon. Parempi varmaan kysyä asiakaspalvelusta asiasta. 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Sikäli kun onnistut purkamaan nykyisen sopimuksen, joudut tekemään kolme erillistä sopimusta, joilla on seuraavat listahinnat:

(1) Elisa Viihde Ilman laajakaistaa, 19.90 eur/kk (24 kuukauden sopimus)

(2) Mobiilikaista 4G (50 M), 19.80 eur/kk (toistaiseksi voimassa oleva sopimus)

(3) Mobiilikaista 4G (50 M), 19.80 eur/kk (toistaiseksi voimassa oleva sopimus)

Olettaen siis että jatkossakin tilaat mobiilikaistan sekä kotisi laajakaistaksi että puolisosi tablettiin.

Mikäli tilaat mobiilikaistat 24 kuukauden määräaikaisilla sopimuksilla, saat ensimmäisen vuoden 25% edullisemmin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että "Viihde ilman laajakaistaa" tuotteen tilaajat saavat alennusta 24 kuukauden mobiilikaistatilauksiin.

Olet oikeassa, tietävät asiakaspalvelussa paremmin.
Vielä sellaista kysäisen, että mitäs kautta tätä asiaa voi lähteä parhaiten ajamaan? Onnistuuko sopimuksen muutostiedustelu pistäytymällä Elisa Shopitissa henkilökohtaisesti, vai ptiääkö laittaa ensin vikailmoitus menemään / yhteydenottolomake?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Itse sain hoidettua hyvin vastaavan tilanteen ottamalla sähköpostilla yhteyttä osoitteeseen sl.asiakaspalvelu@saunalahti.com. Selitin tilanteen sähköpostissa ja asiakaspalvelusta soitettiin minulle ja tarjottiin muutamaa vaihtoehtoa tilanteen ratkaisemiseksi.

Määräaikaisten sopimusten purkaminen kesken sopimuskauden on aina tapauskohtaista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Suosittelen tekemään asiasta ensin vikailmoituksen, koska ilman sitä et voi vedota tuohon 9 Mbps -nopeuteen. Elisan on siis todettava vian olemassaolo ja jos korjaus ei onnistu, niin ehdottavat sopimuksen peruutusta. Toki vikailmoituksen voi tehdä monella tapaa, helpoin valinta on kirjoittaa palstan paikalla oleville moderaattoreille viestiä (esim. sellaisille, jotka vastaavat viikon viesteihin, vihreä nimimerkki). Tai laitat asiakaspalvelu(at)elisa.fi postia.

Soittaakin voi, jos tykkää jutella.

Shopitissa eivät vastaanota vikailmoituksia lainkaan eli luultavasti tässä asiassa käännyttäisivät soittamaan tekniseen tukeen, joten säästä itsesi kävelyltä/vaivalta. Sopimuspurkuasioissa myöskään ei ole pakko Shopitissa käydä, onnistuu vikailmoituksen käsittelyvaiheessa oikein hyvin - jos siis perusteet sellaiseen löytyvät.
Arvasin että Elisan mittamaana päästää yli 10-mbps vauhtiin. "Yhteyden todellinen nopeus on 11067 kbit/s ja näin ollen sopimusehtojen mukainen ja riittävä viihde-palveluihin."

Yritin muuten katsoa Ylen 2 HD;lta mestarien liigaa tiistaina, sumeni ja sumeni ja nyki. Luovutin ja vaihdoin tavalliseen kanavaan. Mutta hei, aspan mielestä yhteys on "riittävä" Viihteen käytttöön. Riittävä nimenomaan, kunhan ei kukaan vahingossakaan tee mitään muuta Viihteen-käytön aikana, joka 4-henkisessä perheessä onkin realistinen skenaario.

Valitettavasti sana "riittävä" ja "asiakasta tyydyttävä" eivät nyt kohtaa.

Vinkkinä myyjille, kun asiakas on jo valmiiksi epätyytyväinen ostamaansa palveluun, on muurahaispesän sorkkimisenkaltaista touhua pokerina ehdottaa, että ottaisitte yhden 4g-liittymän lisää. Epätyytyväiset asiakkaat kun eivät yleensä ole kovin herkkiä antamaan lisärahaa tälle epätyytyväisyytensä lähteille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
mapete kirjoitti:
Arvasin että Elisan mittamaana päästää yli 10-mbps vauhtiin. "Yhteyden todellinen nopeus on 11067 kbit/s ja näin ollen sopimusehtojen mukainen ja riittävä viihde-palveluihin."

Yritin muuten katsoa Ylen 2 HD;lta mestarien liigaa tiistaina, sumeni ja sumeni ja nyki. Luovutin ja vaihdoin tavalliseen kanavaan. Mutta hei, aspan mielestä yhteys on "riittävä" Viihteen käytttöön. Riittävä nimenomaan, kunhan ei kukaan vahingossakaan tee mitään muuta Viihteen-käytön aikana, joka 4-henkisessä perheessä onkin realistinen skenaario.

Valitettavasti sana "riittävä" ja "asiakasta tyydyttävä" eivät nyt kohtaa.

Vinkkinä myyjille, kun asiakas on jo valmiiksi epätyytyväinen ostamaansa palveluun, on muurahaispesän sorkkimisenkaltaista touhua pokerina ehdottaa, että ottaisitte yhden 4g-liittymän lisää. Epätyytyväiset asiakkaat kun eivät yleensä ole kovin herkkiä antamaan lisärahaa tälle epätyytyväisyytensä lähteille.

Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin Elisa mittaa kättelynopeuden. Kun minulla oli ADSL, niin kättelynopeus oli 19 Mb/s, mutta Speedtestin mukaan 15 Mb/s. Sama 4-5 Mb/s:n hävikki on myös ollut VDSL 50/10 sekä 100/10. Tosin nykyään ei kättele kuin 89 Mb/s ja Speedtestin mukaan nopeus on 83 Mb/s.

Eli, jos vähennät Elisan mittauksista 4-5 Mb/s, niin siinä in todellinen nopeus.

Omalta kohdaltani en usko, että ainakaan tietokone on jarruna.
Käyttäjätaso 7
Arska kirjoitti:
 Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin Elisa mittaa kättelynopeuden. Kun minulla oli ADSL, niin kättelynopeus oli 19 Mb/s, mutta Speedtestin mukaan 15 Mb/s. Sama 4-5 Mb/s:n hävikki on myös ollut VDSL 50/10 sekä 100/10. Tosin nykyään ei kättele kuin 89 Mb/s ja Speedtestin mukaan nopeus on 83 Mb/s.

Eli, jos vähennät Elisan mittauksista 4-5 Mb/s, niin siinä in todellinen nopeus.

Omalta kohdaltani en usko, että ainakaan tietokone on jarruna.

Juu kättelynopeuden Elisa verkonhallinnasta näkee , ei todellista.

Kättelynopeus on teoreettinen maksimi , jossa on mukana koko bittivirta eikä vain ns. "hyötyliikenne". Kyseessä on pakettimuotoinen liikenne ja jo pakettikehykset eli ohjausdata vievät noin 10 % kaistasta eli "hyötydatalle" jää noin 90%. Linjat kuitenkin virheilevät ja paketteja joudutaan lähettämään uudelleen , jolloin tehollinen hyötynopeus laskee entisestään.

Riippuu linjan laadusta ja yhteystyypistä miten suuri se hävikki on , mutta ei se ADSL:llä normaalisti ole kuin pari kolme Mbit/s nopeudessa. Itselläni modeemi tahdistuu noin 19,5 Mbit/s nopeuteen ja Speedtest antaa tulokseksi noin 17 Mbit/s.

IPTV:n HD-kanava tarvitsee kaistaa noin 9 Mbit/s , joten yhteyden tulisi pystyä noin 13 Mbit/s hyötynopeuteen , jotta samanaikainen tietokoneen käyttö onnistuisi edes välttävästi.

Sopimusehdoissa sanotaan , että nopeuden 6h keskiarvon tulee ADSL:llä olla 10..20 Mbit/s.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisa_Viihde_Sopimusehdot.pdf

Valitettavasti sopimusehdoissa ei selkeästi sanota tarkoitetaanko tahdistumisnopeutta vai hyötynopeutta. Minusta pitäisi puhua siitä hyötynopeudesta , koska senhän kuluttaja saa käyttöönsä. Siis jos tuki verkonhallinnasta näkee tahdistumisnopeuden ja jos se on noin 11 Mbit/s niin silloin hyötynopeus jää jo sopimusehtojen minimin alle.
Kiitos selvennyksestä kommentoineille, miksi Elisa väittää liiittymän riittäväksi, kun asiakkaan kokemus on aivan toista luokkaa, tietotekniikka kotona uusinta (i7 core läppäri, Ipadit) ja selkeästi käyttökokemus Elisa Viihteestä epämiellyttävä nykyisellä yhteydellä. 

Kun nyt on kerran valitettu ja saatu vastaus, että purkuperusteita ei ole, ja kuten jo todettiin ei Elisan sopimus osoita mistä nopeudesta on kyse (kättelynopeutta käyttivät referenssinä, vilunkimeininkiä) niin onkohan tässä jatkettava valittamista?  Onko neuvoja suositeltavista toimenpiteistä? Annoin jo asiakaspalautteeseen saamani vastauksen kohtaamiskyselypalautteeseen seikkaperäisen selostuksen yleisestä tyytymättömyydestäni tarjottuun ratkaisuun.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Oletko tehnyt Elisalle suoran ehdotuksen, että irtisanotaan nykyinen Elisa Viihde ja samanaikaisesti tehdään kaksi uutta 24 kuukauden määräaikaista sopimusta:

(1) Elisa Viihde ilman laajakaistaa

(2) Saunalahti 4G 50M

Hinta on osimoilleen sama ja jos ymmärsin oikein, tämä olisi ratkaisu, joka olisi sinulle järkevä?

Itse suosittelisin, että sen sijaan että pyrit vain irtisanomaan nykyisiä sopimuksia, ehdottaisit ratkaisuja joissa irtisanomisen sijasta sopimusta muutettaisiin erilaiseksi. Vielä jos lupaudut maksamaan sopimuksen muuttamisesta aiheutuneet kustannukset (tuskin montaa kymppiä), luulen että sopimuskumppanisi saattaisi näyttää vihreää valoa.

Eli koska ostamassasi tuotteessa ei ole virhettä (vastaa palvelukuvausta), en lähtisi etenemään reklamointien tietä, koska purkuperustetta ei ole. Sen sijaan lähtisin neuvottelemaan valmiin ratkaisun kanssa pitäen mielessä sen, mikä olisi kohtuullinen ja tasapuolinen ehdotus kummankin osapuolen kannalta.
mapete kirjoitti:
Arvasin että Elisan mittamaana päästää yli 10-mbps vauhtiin. "Yhteyden todellinen nopeus on 11067 kbit/s ja näin ollen sopimusehtojen mukainen ja riittävä viihde-palveluihin."

Elisalaisen Viihteen todellisen https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Elisa-Viihde-ADSL-yhteyden-quot-pakollinen-quot-nopeus/m-p/30586#M7906 riittävästä nopeudesta on ollut tämä:

HD-kanavien näkyminen on käytännössä kriteeri näissä. Eli kaistaa pitää ADSL:ssä tulla sen verran, että myös HD-kanavat näkyvät, joka on n. 13M luokkaa (tässä on vähän surffausvaraakin mukana).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Mielestäni ADSL-asiakkaille HD-kanavat pitäisi markkinoida ylimääräisenä ominaisuutena, joka saattaa toimia tai saattaa olla toimimatta.

Lankapuhelin ei ole mitenkään erityisen seksikäs palvelu tällä vuosituhannella. Jos joku ottaa kotiinsa ADSL-yhteyden, joka siis perustuu kymmeniä vuosia sitten vedettyihin lankapuhelinlinjoihin, jotka alunperin suunniteltiin aivan muuhun käyttöön, on mielestäni suoranainen ihme, jos sieltä saa HD-kuvan vaatiman kaistan.

Itse en suuresti elättelisi toiveita, että ilman kaapeli-, kuitu- tai hyvin kuuluvaa ruuhkatonta 4G-yhteyttä saisi mielekkään HD-kokemuksen. ADSL-talouteen suosittelisin pitäytymistä tavallisissa televisiokanavissa. Toki jossain rikkaassa kunnassa on saattanut olla aikanaan varakas puhelinyhdistys, joka on vetänyt megajäreät puhelinlinjat ja suuren määrän keskuksia ympäri pitäjää.

Toki sellainen asunto varmaan löytyy, johon tulee lähelle 20M ADSL-yhteys, mutta se ei välttämättä osu omalle kohdalle varsinkin, jos postinumero on suurempi kuin kunnan asukasluku. :p
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
mapete kirjoitti:
Arvasin että Elisan mittamaana päästää yli 10-mbps vauhtiin. "Yhteyden todellinen nopeus on 11067 kbit/s ja näin ollen sopimusehtojen mukainen ja riittävä viihde-palveluihin."

Elisalaisen Viihteen todellisen https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Elisa-Viihde-ADSL-yhteyden-quot-pakollinen-quot-nopeus/m-p/30586#M7906 riittävästä nopeudesta on ollut tämä:

HD-kanavien näkyminen on käytännössä kriteeri näissä. Eli kaistaa pitää ADSL:ssä tulla sen verran, että myös HD-kanavat näkyvät, joka on n. 13M luokkaa (tässä on vähän surffausvaraakin mukana).

Tuo on vähän vanhentunutta tietoa Pace-digiboksin ajalta. Nykyisellään Netgem N7700 käyttäjille tarjottavaa IPTV-kuvaa pakataan tarvittaessa, niin hitaammallakin yhteydellä kanavat näkyvät pätkimättä. Itse laskisin "surffausvaralle" pari megabittiä, joten tuo 10Mbit/s pitäisi kyllä riittää sekä samanaikaiselle TV:n katselulle, että "surffailulle".

Jos ihan sanatarkasti sopimusehtoja katsotaan niin 10M Elisa Viihteessä nopeuden vaihteluväli on 5-10 ja 20M Elisa Viihteessä se on 10-20.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisa_Viihde_Sopimusehdot.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
"20M Elisa Viihteessä se on 10-20."

Eikös hänellä tuollainen on ja tulee hädin tuskin 10 Mbps. Puhutaan kuitenkin siitä, että kympin liittymä, joka aloittajalla ennen oli, EI OLE NOPEUTUNUT vaihdoksen myötä.

Itse veisin tuossa tilanteessa asian Maistraattien kuluttajaneuvojille. Joskus on mentävä vaikeimman kautta...
hpguru kirjoitti:
Puhutaan kuitenkin siitä, että kympin liittymä, joka aloittajalla ennen oli, EI OLE NOPEUTUNUT vaihdoksen myötä.Itse veisin tuossa tilanteessa asian Maistraattien kuluttajaneuvojille. Joskus on mentävä vaikeimman kautta...

Mihinkäs tuo tieto perustuu?
Elisa-viihte asiakkuuden aikana yhteytemme on ollut 20m.

Ennen viihteelle vaihtoa, olimme pitkäaikaisia Soneran asiakkaita, mutta Sonera todellakin markkinoi ja lupasi vain 8 megan yhteyttä.  Tarkistin asian, ja Soneran sivulla hakemalla osoitettani saan edelleenkin heiltä ehdotukseksi vain 8megan ADSL tai 4g-vaihtoehtoja.  Näköjään heillä on markkinointi realistista, ainakin oman osoitteeni kohdalla, koska yhteys on mitä on.

Syy miksi alunperinkin vaihdoimme Elisalle, oli lupaus nopeammasta netistä. Kun haen Elisan sivulta laajakaistan saatavuustietoja, ja syötän osoitteeni, yhä nytkin, (äsken tarkistin) saan osoitteeseeni tulokseksi saatavilla olevat yhteydet 10M ja 20M. 

Olen nimenomaan pyytänyt saada muuttaa sopimusta, en suoraan purkaa. Kuten totesin, olisin ihan tyytyväinen jos saisin vaihtaa vain Viihteen tyyppiä ja ottaa 4g-liittymän netiksi ADSL-tilalle, koska koskaan ei kiinteistössä voida päästä lähellekään luvattua 20M nopeutta. Tämä on jo toinen 2v-sopimuksemme Viihdettä, ja jos olisimme tienneet tai myyjä olisi sanonut että tämän saisi 4g;n kanssa myös, jos netti on surkea, niin tottakai olisimme sellaisen ottaneet, mutta eipä kukaan sellaista meille markkinoinut. Netgem-modeemi vain pahensi tilannetta, vaikka sen sanottiin pärjäävän "vähemmällä netillä". 

En kyllä ihan viitsisi tästä lähteä "vaikeimman kautta" vääntämään, luulisi Elisalla olevan joustoa, sitä hetkeä odotellessa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
ADSL-linjan nopeuden kannalta kriittisin kohta on yleensä viimeiset kilometrit puhelinkeskukselta kotiin. Vanhoissa omakotitaloissa myös asunnon sisällä olevan puhelinkaapeloinnin laatu voi muodostua pullonkaulaksi. Kaikki operaattorit käyttävät tuota samaa puhelinkaapelia ja lähtökohtaisesti puhelinkaapeli on yhtä nopea, riippumatta siitä, miltä operaattorilta tilaat liittymän.

Tuo puhelinlinja on jonkin puhelinoperaattorin omaisuutta ja jos otat internet-yhteyden joltain toiselta firmalta, palveluntarjoajasi vuokraa puhelinlinjan internet-yhteyttäsi varten puhelinlinjan omistajalta. Se kuka linjan omistaa, pystyy tietysti parhaiten arvioimaan etukäteen kuinka nopea yhteys todellisuudessa on. Operaattorit eivät jaa kaikkia tietoja keskenään, joten muut operaattorit joutuvat arvailemaan kuinka nopean yhteyden kotiisi saa.

Elisa on ollut varovainen markkinoimaan Viihdettä 4G-liittymän kanssa, koska palvelua ei virallisesti tueta 4G-yhteyden ylitse. Sanoivat minulle, että sen pitäisi kyllä toimia, mutta he eivät sitä takaa ja palvelun käyttäminen mobiiliverkossa on omalla vastuullani.

Toivottavasti saat asian ratkaistua toivomallasi tavalla. Itselläni on hyvä kokemus Elisan asiakaspalvelun joustavuudesta hieman samanlaisessa tilanteessa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
sakarialanne kirjoitti:
Tuo on vähän vanhentunutta tietoa Pace-digiboksin ajalta. Nykyisellään Netgem N7700 käyttäjille tarjottavaa IPTV-kuvaa pakataan tarvittaessa, niin hitaammallakin yhteydellä kanavat näkyvät pätkimättä. Itse laskisin "surffausvaralle" pari megabittiä, joten tuo 10Mbit/s pitäisi kyllä riittää sekä samanaikaiselle TV:n katselulle, että "surffailulle".

Jos ihan sanatarkasti sopimusehtoja katsotaan niin 10M Elisa Viihteessä nopeuden vaihteluväli on 5-10 ja 20M Elisa Viihteessä se on 10-20.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisa_Viihde_Sopimusehdot.pdf

Mutta jos saat pakattua HD-kuvaa, niin onko se silloin HD-kuvaa? Minusta on hyvin arveluttavaa markkinoida N7700 boksia HD-digiboksina ADSL-talouksiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
jusbe kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Tuo on vähän vanhentunutta tietoa Pace-digiboksin ajalta. Nykyisellään Netgem N7700 käyttäjille tarjottavaa IPTV-kuvaa pakataan tarvittaessa, niin hitaammallakin yhteydellä kanavat näkyvät pätkimättä. Itse laskisin "surffausvaralle" pari megabittiä, joten tuo 10Mbit/s pitäisi kyllä riittää sekä samanaikaiselle TV:n katselulle, että "surffailulle".

Jos ihan sanatarkasti sopimusehtoja katsotaan niin 10M Elisa Viihteessä nopeuden vaihteluväli on 5-10 ja 20M Elisa Viihteessä se on 10-20.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Elisa_Viihde_Sopimusehdot.pdf

Mutta jos saat pakattua HD-kuvaa, niin onko se silloin HD-kuvaa? Minusta on hyvin arveluttavaa markkinoida N7700 boksia HD-digiboksina ADSL-talouksiin.

Juurikin näin. Nuo pakkaukset yms. ovat puhtaasti Elisan hurskastelua asiasta. Jos yhteys käytännössä toimii 6/0,7 nopeudella, niin ei juhlaa ole. Paljonko tämä unicast vie uppikaistaa? Ilmeisesti vie käytännössä koko upin vaikka toimisi 0,9 Mb/s??

Saisiko Elisalta specsit tähän uppikaistan käyttöön!

Jos en ihan väärin muista niin bluerayn bittivirta on jotain 36 Mb/s, joten kaukana ollaan kunnon kuvasta.

Elisa, laittakaa johonkin totuudenmukaista tietoa, niin palstalla ei tarvitse keksiä ontuvia selityksiä. :smileyevil:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jusbe kirjoitti:
Mutta jos saat pakattua HD-kuvaa, niin onko se silloin HD-kuvaa? Minusta on hyvin arveluttavaa markkinoida N7700 boksia HD-digiboksina ADSL-talouksiin.
Karkeasti voisi yleistää, että kaikki IP-verkossa lähetettävä HD-materiaali on pakattua, oli se sitten Elisa Viihdettä, Netflixiä, Maxivisionia, Ruutua, MTV Katsomoa tai YLE Areenaa.

Esim. Eurosport HD:n kaapelitv-verkon signaali on alunperin jopa 30 Mbps bitratella välitettävää, mutta ei sellainen ADSL:stä mene läpi, joten sitä on pakko pakata.

Mikä sinun mielestäsi on "sitä oikeata ja ainoata" HD-kuvaa, pelkkä BluRay ? 4K ?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
jusbe kirjoitti:
Mutta jos saat pakattua HD-kuvaa, niin onko se silloin HD-kuvaa? Minusta on hyvin arveluttavaa markkinoida N7700 boksia HD-digiboksina ADSL-talouksiin.

Toisaalta voinee myös olettaa, että jokaisella jolla on teknistä osaamista käydä kädenvääntöä siitä, onko pakattu HD-kuva oikeaa HD-kuvaa, on myös teknistä osaamista ymmärtää, ettei ADSL-yhteys ole soveltuva yhteystyyppi "oikean" HD-palvelun tilaamiselle.

Kuten aiemmin kirjoitin, ADSL toimii lankapuhelinlinjaa pitkin ja lankapuhelinlinjaa ei ole suunniteltu HD-lähetyksen katsomiseen. ADSL2+ tekniikan teoreettinen nopeus on reilu 20M ja se saavutetaan vain melko lyhyillä ja hyväkuntoisilla puhelinlinjoilla. Yllättävän monessa kodissa lankapuhelinlinja voi olla 20-30 vuotta vanha ja matkaa lähimpään keskukseen useita kilometrejä.

Jos oletetaan, että "pakkaamaton" HD-lähetys vaatii 13-15 M kaistan, me olemme erittäin monessa kodissa joka tapauksessa ADSL-tekniikan äärirajoilla tai sen ylitse.

Osallistu keskusteluun