Kysymys

Viihteen kaapeliyhteys pätkii, oiva keino palauttaa yhteys

  • 17 maaliskuu 2013
  • 4 kommenttia
  • 3755 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tietolähde
  • 877 kommenttia
Viihteen kaapeliyhteys on alkanut pätkimään. Yhteys vaan kuolee seisovilta jaloilta, ja modeemin hallintasivu näyttää että PHY 1 on "vihreänä", muut mustia.

Normaalisti tuo on vaatinut modeemin buuttauksen, joka taas kestää oman aikansa, mutta on siihen parempikin keino.

Kun tuollaisessa häiriötilanteessa lähettää tekstiviesti-ilmoituksen virheestä (TESTAA liittymätunnus, numeroon 18258 ), niin saan vastauksen "Liittymän toimintahäiriö vaatii tarkempaa tutkimusta, ole hyvä ja soita asiakaspalveluun p. 050 950 500".

Eihän tuonne viitsi soittaa, kun ei sieltä mitään apua saa, ja puheluun vastaaminen kestää ties kuinka kauan, mutta onneksi ei tarvitsekaan. Yhteys nimittäin palautuu saman tien, ilman buuttausta.

Hyvä näin, mutta osoittaa selvästi, että ongelma on jossakin muualla kuin käyttäjän laitteissa, vaikka niistä sitä aina ensimmäisenä etsitään. Kannattaa kokeilla jos yhteytesi katkeaa. Itselläni tämä on paljon helpompi ja nopeampi tapa kuin alkaa buuttailemaan modeemi. Tuo vikailmoitustekstarihan ei maksa lähettäjälle mitään...

4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Tuon tekstiviestin lähettämisen jälkeen kokeilemme muutamalla automatisoidulla keinolla korjata yhteyttä. mutta aina se ei kuitenkaan riitä, tai yhteys ei lähde toimimaan niin nopeasti että paluuviestinä tuleva kuittaus ilmoittaisi vian korjautuneen. 

Sinun tapauksessasi kuitenkin epäilisin ongelman olevan siinä, että modeemi kadottaa oikean yhteyden taajuuden, ja siksi pätkäisee yhteyden poikki. Asiakaspalvelun kautta pystymme tämän taajuuden lukitsemaan modeemiisi, joten suosittelen soittamaan tuohon numeroon, ja pyytämään tätä, niin yhteytesi ei pitäisi enää pätkiä. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Furiosity kirjoitti:
Tuon tekstiviestin lähettämisen jälkeen kokeilemme muutamalla automatisoidulla keinolla korjata yhteyttä. mutta aina se ei kuitenkaan riitä, tai yhteys ei lähde toimimaan niin nopeasti että paluuviestinä tuleva kuittaus ilmoittaisi vian korjautuneen. 

Sinun tapauksessasi kuitenkin epäilisin ongelman olevan siinä, että modeemi kadottaa oikean yhteyden taajuuden, ja siksi pätkäisee yhteyden poikki. Asiakaspalvelun kautta pystymme tämän taajuuden lukitsemaan modeemiisi, joten suosittelen soittamaan tuohon numeroon, ja pyytämään tätä, niin yhteytesi ei pitäisi enää pätkiä. :)

Eikös tuo ehdotus tarkoita sitä, että jos lukitulla taajuudella kuormitus kasvaa, niin modeemini ei enää pystyisi vaihtamaan taajuutta kuten normaalisti kuormantasauksessa?

Viime viikon lopulla, kun pätkiminen oli jatkuvaa, soitin vikapalveluun asiasta, yhteys mm. katkesi 2-3 kertaa sinä 20 minuutin aikana, jonka jouduin odottamaan :smileyevil:. Puhelun aikana en selvisi, että alueella on tehty muutostöitä, joiden epäiltiin aiheuttavan katkoksia. Ei ne katkokset mihinkään hävinneet. Yhteys katkeilee edelleen. Joskus yhteys palaa alle 1 min jälkeen, joskus ei. Yleensä katkoksia esiintyy illalla (yllätys, yllätys), kun ilmeisesti muutkin kuormittavat yhteyksiä. Jotenkin tuntuu, että ongelma saattaakin olla tuossa kuormantasauksessa, tai muussa syyssä, joka panee modeemin vaihtamaan yhteystaajuutta. Tai sitten kaapelimodeemi pitäisi vaihtaa, joskin asiakaspalvelussa siihen ei heti suostuttu... Onko muita merkkejä saatavilla kaapelimodeemin vaihdokiksi?
Käyttäjätaso 3
Lukitulla taajuudella kuormitus kasvaa, mutta yhteys ei katkeile, mutta voi ajoittain esiintyä yhteysnopeuden alentumisena.

Viime torstaina on sinun alueella oleva korjaustyö päättynyt, joten jos tilanne ei ole parantunut sen jälkeen niin kyse on jostain muusta. Ensimmäisenä suosittelisin modeemin resetointia, ja jos pätkiminen vielä senkin jälkeen esiintyy häiritsevästi, niin siitä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Käyttäjätaso 3
Elisalla saisi olla saman tyylinen palvelu...

Soneralla sellainen on ja se taitaa olla ainoa "hyvä" asia siellä.

Ainakin Soneralla on vastaava puheella "toimiva" systeemi kaikissa laajakaista yhteyksien virhetilanteissa.

Sen kun kertoo henkilötunnuksen / linjatunnisteen  automaatille niin osaa .... tehdä tarvittavat testit.

... jos automaatin kanssa "keskustelu" ei tuota tulosta niin voi jättää ääniviestin tekniselle puolelle, että mikä on vika.

"Yleensä" soittavat viellä takaisin hyvinkin "pian".

Suosittelen, että Elisa harkitsisi samantyylistä palvelua.

Tekniseen tukeen soittaminen kestää aivan tolkuttoman kauan valitettavasti.

Osallistu keskusteluun