Kysymys

Wlan lakkaa yhdistämästä?

  • 24 toukokuu 2010
  • 11 kommenttia
  • 2535 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Terve

Minulla on ollut nyt noin kuukauden Elisa viihde.
Ongelma on WLAN yhteyden katkeaminen. Yhteys toimii monta tuntia ja sitten katkeaa yhtäkkiä.Läppäri ja puhelin kyllä löytävät langattoman verkon mutta siihen ei saa yhteyttä.
Jos sammuttaa tai resetoi Elisan modeemin niin sen jälkeen ADSL yhteyden palaaminen kestää tunteja,illalla olen odottanut kolmekin tuntia ja yhteys ei ole palautunut. Kun laite on ollut yön päällä niin yhteys on palannut yön pimeinä tunteina johonkin aikaan. Ja tällöin WLAN on taas toiminut normaalisti.
Olen myös kokeillut vaihtaa WLAN kanavan automaattisesta kanaville 1,6,11 tällä toimenpiteellä ei ole mitään vaikutusta.

11 kommenttia

Sama touhu jatkuu >:(
Ei Wlan yhteyttä,boksin resetointi ja nettiin taas huomenna.
Elisan laitteet toimii yhtä hyvin kuin Elisan asiakaspalvelu. Eli ei toimi 😞
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Tuossa on todennäköisesti jokin ajuriyhteensopivuusongelma modeemin ja päätelaitteidesi välillä. Varmista, että puhelimessasi on uusin firmware ja läppärin osalta WLAN-sovittimesi laitevalmistajan sivuilta uusimmat ajurit. Vastaavia WLAN-ongelmia löytyy http://palsta.elisa.fi/index.php?action=search ' TARGET='_blank lisää ja suurin osa niistä ratkeaa WLAN-sovittimen ajureiden päivittämisellä.

ADSL-yhteyden muodostuminen noin kauan resetoinnin jälkeen ei kuulosta normaalilta. Mitä modeemin merkkivaloissa resetoinnin jälkeen tapahtuu? Pysyykö ADSL-valo pimeänä, vilkkuuko se vai jääkö palamaan? Entä Internet-valo?
Läppärin ajuri on uusin mikä on saatavilla.
Resetoinnin jälkeen boksiin ei syty ADSL eikä internet merkkivalo. Huomasin myös että usb,n merkkivalot palavat ristiin.Portit yksi ja kaksi ovat kytkettyinä mutta valojen mukaan käytössä ovat portit kaksi ja kolme...
Ostin upouuden HP Pavilion Elite 140-sc pöytäkoneen, jolla on ollut suuria vaikeuksia langattoman yhteyden muodostamisessa kotiboksiin. Signaali on vahva, ajurit ajan tasalla ja kodin kaikki muut koneet saavat yhteyden ongelmitta, mutta tämä uusi kone ei vain saa yhteyttä kuin satunnaisesti vaikka suojausasetuksetkin ovat täysin identtiset muiden koneiden kanssa. Olen myös kokeillut suojaustyypin vaihtamista Oma Elisassa, mutta sama ongelma toistuu kaikilla eri suojauksilla. Aina kun yhteyttä ei muodostu tarjoaa Windowsin vianmäärityssilti  vastaukseksi, että langattoman suojauksen tyypit eivät muka vastaisikaan toisiaan. Sitten yhtäkkiä kaikki lähtee taas välillä toimimaan ja samat ongelmat palaavat viimeistään uloskirjautumisen jälkeen.

Erikoista tässä ehkä on myös se, että juuri nyt yhteyden toimiessa tämä uusi kone sanoo, että radiotyyppi on 802.11g,  vaikka vieressä samoilla suojausasetuksilla toimiva toinen läppäri sanoo saman yhteyden radiotyypin olisikin 802.11n.  Onko tällä mitään merkitystä? Lähettääkö kotiboksi jotain sellaista vastaussignaalia, jota langaton sovitin ei osaakaan lukea oikein?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Ostin upouuden HP Pavilion Elite 140-sc pöytäkoneen, jolla on ollut suuria vaikeuksia langattoman yhteyden muodostamisessa kotiboksiin. Signaali on vahva, ajurit ajan tasalla ja kodin kaikki muut koneet saavat yhteyden ongelmitta, mutta tämä uusi kone ei vain saa yhteyttä kuin satunnaisesti vaikka suojausasetuksetkin ovat täysin identtiset muiden koneiden kanssa. Olen myös kokeillut suojaustyypin vaihtamista Oma Elisassa, mutta sama ongelma toistuu kaikilla eri suojauksilla. Aina kun yhteyttä ei muodostu tarjoaa Windowsin vianmäärityssilti  vastaukseksi, että langattoman suojauksen tyypit eivät muka vastaisikaan toisiaan. Sitten yhtäkkiä kaikki lähtee taas välillä toimimaan ja samat ongelmat palaavat viimeistään uloskirjautumisen jälkeen.

Erikoista tässä ehkä on myös se, että juuri nyt yhteyden toimiessa tämä uusi kone sanoo, että radiotyyppi on 802.11g,  vaikka vieressä samoilla suojausasetuksilla toimiva toinen läppäri sanoo saman yhteyden radiotyypin olisikin 802.11n.  Onko tällä mitään merkitystä? Lähettääkö kotiboksi jotain sellaista vastaussignaalia, jota langaton sovitin ei osaakaan lukea oikein?



Kokeile WLAN-kanavan pakottamista Oma Elisasta esim. kanavaan 11. Kanava on oletuksena automaattisella, eikä kaikki WLAN-sovittimet osaa käsitellä tuota oikein.

Modeemi tukee myös N-verkkoa, joten tuo kertoo vain, ettei uuden koneesi WLAN-sovitin tue N-verkkoa vaan vanhempaa G:tä. Molemmat toimivat samanaikaisesti modeemin puolelta.


Ostin upouuden HP Pavilion Elite 140-sc pöytäkoneen, jolla on ollut suuria vaikeuksia langattoman yhteyden muodostamisessa kotiboksiin. Signaali on vahva, ajurit ajan tasalla ja kodin kaikki muut koneet saavat yhteyden ongelmitta, mutta tämä uusi kone ei vain saa yhteyttä kuin satunnaisesti vaikka suojausasetuksetkin ovat täysin identtiset muiden koneiden kanssa. Olen myös kokeillut suojaustyypin vaihtamista Oma Elisassa, mutta sama ongelma toistuu kaikilla eri suojauksilla. Aina kun yhteyttä ei muodostu tarjoaa Windowsin vianmäärityssilti  vastaukseksi, että langattoman suojauksen tyypit eivät muka vastaisikaan toisiaan. Sitten yhtäkkiä kaikki lähtee taas välillä toimimaan ja samat ongelmat palaavat viimeistään uloskirjautumisen jälkeen.



Kokeile WLAN-kanavan pakottamista Oma Elisasta esim. kanavaan 11. Kanava on oletuksena automaattisella, eikä kaikki WLAN-sovittimet osaa käsitellä tuota oikein.



Eipä auttanut kanavan kiinnittäminen. Olen nyt asentanut Windowsin pari kertaa uusiksi ja kokeillut wlanin määrittelyä sekä Windowsin asentamisen yhteydessä että erikseen Windowsin asentamisen jälkeen. Olen myös kokeillut yhteydenmuodostamista tietoturvan/palomuurin kanssa ja ilman sitä. Lisäksi olen kokeillut käyttämällä koneen sisällä olevaa langatonta sovitinta sekä toista ulkoista langatonta sovitinta koneeseen kytkettynä. Aina sama juttu, eli automaattisesti yhteyttä ei sa muodostettua ja manuaalisestikin vain satunnaisesti jos ensin poistan kokonaan tuon langattoman verkon johon ei ole pystytty automaattisesti yhteyttä luomaan ja sitten määrittelen yhteyden manuaalisesti uudelleen. Tällöinkään yhteys ei ole täydellinen, vaikka se toimiikin, koska internet-yhteys muodostettunakin tolppien päällä on punainen risti. Ja aina jos ajaa vianmäärityksen, niin vastaukseksi tulee, että tähän tietokoneeseen tallennetut verkkoasetukset eivät ole tämän verkon edellytysten mukaisesti. Siitä huolimatta kaikilla toisilla kotitaloutemme koneilla on tasan samat langattomat asetukset ja ne toimivat virheettömästi.

Mutta mikä kaikkein ihmeellisintä, kun sitten yritin yhteydenmuodostamista langallisesti uudella koneella niin tämä ei onnistunut enää lainkaan. Samalla siinä kävi myös niin, että myös aikaisemmin toimineet langalliset yhteydet vanhaan pöytäkoneeseen ja Elisa viihde -digiboksiin lakkasivat kokonaan toimimasta. Mikään näistä ei pysty enää muodostaman yhteyttä Internetiin lähiverkon kautta. Vianmääritys sanoo, että lähiverkkoyhteydellä ei ole muka kelvollista IP-määritystä. Samaan aikaan läppäri kuitenkin toimii  langattomasti edelleen moitteettomasti ja molemmat pöytäkoneet saavat langattomasti satunnaisesti internet-yhteyden tuolla edellä kuvaamallani manuaalisella yhdistämisellä.

Ihmettelen, että mitä tässä on oikein tapahtunut? Miksi yhden uuden pöytäkoneen yhdistäminen langattomasti on ollut niin vaikeaa ja sitten kun sen yhdisti langalliset lähiverkkoon kaatuivat molemmat muutkin lähiverkkoyhteydet ilman että niitä sai enää takaisin toimintaan? Mielestäni ongelmat eivät voi olla muualla kuin Elisa Kotiboksissa. 


Ostin upouuden HP Pavilion Elite 140-sc pöytäkoneen, jolla on ollut suuria vaikeuksia langattoman yhteyden muodostamisessa kotiboksiin. Signaali on vahva, ajurit ajan tasalla ja kodin kaikki muut koneet saavat yhteyden ongelmitta, mutta tämä uusi kone ei vain saa yhteyttä kuin satunnaisesti vaikka suojausasetuksetkin ovat täysin identtiset muiden koneiden kanssa. Olen myös kokeillut suojaustyypin vaihtamista Oma Elisassa, mutta sama ongelma toistuu kaikilla eri suojauksilla. Aina kun yhteyttä ei muodostu tarjoaa Windowsin vianmäärityssilti  vastaukseksi, että langattoman suojauksen tyypit eivät muka vastaisikaan toisiaan. Sitten yhtäkkiä kaikki lähtee taas välillä toimimaan ja samat ongelmat palaavat viimeistään uloskirjautumisen jälkeen.

Erikoista tässä ehkä on myös se, että juuri nyt yhteyden toimiessa tämä uusi kone sanoo, että radiotyyppi on 802.11g,  vaikka vieressä samoilla suojausasetuksilla toimiva toinen läppäri sanoo saman yhteyden radiotyypin olisikin 802.11n.  Onko tällä mitään merkitystä? Lähettääkö kotiboksi jotain sellaista vastaussignaalia, jota langaton sovitin ei osaakaan lukea oikein?



Kokeile WLAN-kanavan pakottamista Oma Elisasta esim. kanavaan 11. Kanava on oletuksena automaattisella, eikä kaikki WLAN-sovittimet osaa käsitellä tuota oikein.

Modeemi tukee myös N-verkkoa, joten tuo kertoo vain, ettei uuden koneesi WLAN-sovitin tue N-verkkoa vaan vanhempaa G:tä. Molemmat toimivat samanaikaisesti modeemin puolelta.


Tuossa HP:ssa pitäisi olla speksien mukaan WLAN b/n/g kortti. Itselläni on tulossa vastaava HP samalla emolla/WLAN sovittimella tällä viikolla joten kohta pääsen testailemaan. Tosin modeemina on Wippies Homebox missä ei ole tuota g-tukea 😛



Ostin upouuden HP Pavilion Elite 140-sc pöytäkoneen, jolla on ollut suuria vaikeuksia langattoman yhteyden muodostamisessa kotiboksiin. Signaali on vahva, ajurit ajan tasalla ja kodin kaikki muut koneet saavat yhteyden ongelmitta, mutta tämä uusi kone ei vain saa yhteyttä kuin satunnaisesti vaikka suojausasetuksetkin ovat täysin identtiset muiden koneiden kanssa. Olen myös kokeillut suojaustyypin vaihtamista Oma Elisassa, mutta sama ongelma toistuu kaikilla eri suojauksilla. Aina kun yhteyttä ei muodostu tarjoaa Windowsin vianmäärityssilti  vastaukseksi, että langattoman suojauksen tyypit eivät muka vastaisikaan toisiaan. Sitten yhtäkkiä kaikki lähtee taas välillä toimimaan ja samat ongelmat palaavat viimeistään uloskirjautumisen jälkeen.



Kokeile WLAN-kanavan pakottamista Oma Elisasta esim. kanavaan 11. Kanava on oletuksena automaattisella, eikä kaikki WLAN-sovittimet osaa käsitellä tuota oikein.



Eipä auttanut kanavan kiinnittäminen. Olen nyt asentanut Windowsin pari kertaa uusiksi ja kokeillut wlanin määrittelyä sekä Windowsin asentamisen yhteydessä että erikseen Windowsin asentamisen jälkeen. Olen myös kokeillut yhteydenmuodostamista tietoturvan/palomuurin kanssa ja ilman sitä. Lisäksi olen kokeillut käyttämällä koneen sisällä olevaa langatonta sovitinta sekä toista ulkoista langatonta sovitinta koneeseen kytkettynä. Aina sama juttu, eli automaattisesti yhteyttä ei sa muodostettua ja manuaalisestikin vain satunnaisesti jos ensin poistan kokonaan tuon langattoman verkon johon ei ole pystytty automaattisesti yhteyttä luomaan ja sitten määrittelen yhteyden manuaalisesti uudelleen. Tällöinkään yhteys ei ole täydellinen, vaikka se toimiikin, koska internet-yhteys muodostettunakin tolppien päällä on punainen risti. Ja aina jos ajaa vianmäärityksen, niin vastaukseksi tulee, että tähän tietokoneeseen tallennetut verkkoasetukset eivät ole tämän verkon edellytysten mukaisesti. Siitä huolimatta kaikilla toisilla kotitaloutemme koneilla on tasan samat langattomat asetukset ja ne toimivat virheettömästi.

Mutta mikä kaikkein ihmeellisintä, kun sitten yritin yhteydenmuodostamista langallisesti uudella koneella niin tämä ei onnistunut enää lainkaan. Samalla siinä kävi myös niin, että myös aikaisemmin toimineet langalliset yhteydet vanhaan pöytäkoneeseen ja Elisa viihde -digiboksiin lakkasivat kokonaan toimimasta. Mikään näistä ei pysty enää muodostaman yhteyttä Internetiin lähiverkon kautta. Vianmääritys sanoo, että lähiverkkoyhteydellä ei ole muka kelvollista IP-määritystä. Samaan aikaan läppäri kuitenkin toimii  langattomasti edelleen moitteettomasti ja molemmat pöytäkoneet saavat langattomasti satunnaisesti internet-yhteyden tuolla edellä kuvaamallani manuaalisella yhdistämisellä.

Ihmettelen, että mitä tässä on oikein tapahtunut? Miksi yhden uuden pöytäkoneen yhdistäminen langattomasti on ollut niin vaikeaa ja sitten kun sen yhdisti langalliset lähiverkkoon kaatuivat molemmat muutkin lähiverkkoyhteydet ilman että niitä sai enää takaisin toimintaan? Mielestäni ongelmat eivät voi olla muualla kuin Elisa Kotiboksissa.  


Oletko kokeillut resetoida modeemia painamalla takapaneelin reset-painiketta pohjassa 10 sekuntia? Jos modeemi on asetettu siltaavaan tilaan voi sinulta loppua nuo julkiset IP-osoitteet joita on käytössä vain 5 kpl. Kun modeemi on NAT-tilassa, saat enemmän IP-osoitteita käyttöösi. Eikös se ole niin, että oletusasetuksilla modeemi on NAT-tilassa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eikös se ole niin, että oletusasetuksilla modeemi on NAT-tilassa?


Juuri näin.

Ok Kim, jos yhteys ei toimi miltään koneelta edes verkkokaapelilla, niin kyse on joko tuosta, että modeemi on siltana ja julkiset osoitteet lopussa tai sitten modeemi on jumissa, johon auttaa marko5555:n kertoma resetointi.


Eikös se ole niin, että oletusasetuksilla modeemi on NAT-tilassa?


Juuri näin.

Ok Kim, jos yhteys ei toimi miltään koneelta edes verkkokaapelilla, niin kyse on joko tuosta, että modeemi on siltana ja julkiset osoitteet lopussa tai sitten modeemi on jumissa, johon auttaa marko5555:n kertoma resetointi.


Ei auttanut resetointikaan. Jostain syystä Modeemin LAN3 -portissa pysyy sininen valo päällä vaikka siihen ei ole liitettykään mitään. Vastaavasti jos pöytäkoneen ethernet-kaapelin yhdistää mihin tahansa LAN-porttiin, niin kone väittää muodostaneen yhteyden tuntemattomaan verkkoon eikä pysty muodostamaan internet-yhteyttä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Eikös se ole niin, että oletusasetuksilla modeemi on NAT-tilassa?


Juuri näin.

Ok Kim, jos yhteys ei toimi miltään koneelta edes verkkokaapelilla, niin kyse on joko tuosta, että modeemi on siltana ja julkiset osoitteet lopussa tai sitten modeemi on jumissa, johon auttaa marko5555:n kertoma resetointi.


Ei auttanut resetointikaan. Jostain syystä Modeemin LAN3 -portissa pysyy sininen valo päällä vaikka siihen ei ole liitettykään mitään. Vastaavasti jos pöytäkoneen ethernet-kaapelin yhdistää mihin tahansa LAN-porttiin, niin kone väittää muodostaneen yhteyden tuntemattomaan verkkoon eikä pysty muodostamaan internet-yhteyttä.


Siinä tapauksessa laite on todennöisesti mennyt vialle. Kokeile vielä resetoinnin jälkeen käyttää laitteesta virrat pois 10 sekunniksi ja jos tilanne ei muutu miksikään, kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, niin vioittunut laite voidaan vaihtaa uuteen.

Osallistu keskusteluun