Kysymys

ZyXEL P-2812

  • 29 tammikuu 2013
  • 88 kommenttia
  • 19633 katselukerrat

Moi

Sain tänään postissa uuden modeemin (https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/ZyXEL-P-2812-porttien-avaaminen/td-p/236260/jump-to/first-unread-message) ja netti toimii ihan hyvin, mutta digiboxi ei löydä modeemia.
Eli en siis pääse TV:n kautta Viihteeseen...

Toinen kysymys koskee modeemin konffausta.
Menin osoitteeseen: http://192.168.10.1/login.cgi ja vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Mitkä tunnukset siihen oikein käy?

88 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Moi

Sain tänään postissa uuden modeemin (https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/ZyXEL-P-2812-porttien-avaaminen/td-p/236260/jump-to/first-unread-message) ja netti toimii ihan hyvin, mutta digiboxi ei löydä modeemia.
Eli en siis pääse TV:n kautta Viihteeseen...

Toinen kysymys koskee modeemin konffausta.
Menin osoitteeseen: http://192.168.10.1/login.cgi ja vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Mitkä tunnukset siihen oikein käy?

Käyttäjätunnus / salasana ovat admin /1234 oletuksena.

Onko kyseessä uusi liittymä ja oletko jo saanut Elisalta viestin , että Viihdelittymäsi on kokonaan kytketty ja valmis?

PS. Sorry annoin väärän salasanan. Nyt korjattu edelle.
Viihde on ollut jo neljä vuotta, mutta vaihdoin nopeuden 20/1 100 megaseen.

Itse nopeudenvaihto on vasta huomenna 30.1., mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa digiboxiin??
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Viihde on ollut jo neljä vuotta, mutta vaihdoin nopeuden 20/1 100 megaseen.

Itse nopeudenvaihto on vasta huomenna 30.1., mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa digiboxiin??

Oliko edellinen liittymä siis 20/1 ADSL ja uusi 100/10 VDSL? No ei sen kyllä pitäisi vaikuttaa digiboksiin , mutta onhan se mahdollista , että Elisa on sählännyt jotakin ja digiboksisi linkitys on pielessä , koska liittymätyypin vaihdoksessa asiakasnumero muuttuu.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun ja pyydä tarkistamaan boksin linkitykset.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
papparainen kirjoitti:
Käyttäjätunnus / salasana ovat admin /1234 oletuksena.
 PS. Sorry annoin väärän salasanan. Nyt korjattu edelle.

:(
Joo, olihan nuo tunnukset käyttöoppaan takasivullakin, empä tajunnut katsoa sieltä...:smileyembarrased:
Täytyypä ottaa yhteyttä aspaan sitten, hemmetti...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Moi

Sain tänään postissa uuden modeemin (https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/ZyXEL-P-2812-porttien-avaaminen/td-p/236260/jump-to/first-unread-message) ja netti toimii ihan hyvin, mutta digiboxi ei löydä modeemia.
Eli en siis pääse TV:n kautta Viihteeseen...

Tulipa vielä mieleen , että onhan sinulla digiboksin verkkoasetukset automaatilla?  Kannattaa myös modeemin vaihdon jälkeen buutata digiboksi tai peräti palauttaa tehdasetuksille.
Juu, buuttasin ja palautin vielä tehdasasetuksille, vaan eipä toiminut.
Ja automaatilla on verkkoasetuksetkin...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Juu, buuttasin ja palautin vielä tehdasasetuksille, vaan eipä toiminut.
Mistäs nuo verkkoasetukset saa automaatille?

Netgemissä   Menu >> Asetukset >> Verkko ja siellä asetusvalinnaksi Automaattinen.

Pacessa   Menu >> Asetukset >> Verkko ja siellä asetusvalinnaksi Automaattinen.

Ja lopuksi vielä asetusten tallennus ja buutti.
Löysinkin tuo valikon, ennen kuin ehdit vastata, eli oli automaatilla.

Kokeilin vielä manuaalisestikin laittamalla modeemin IP-numeron ja aliverkon maskin... tuloksetta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Juu, buuttasin ja palautin vielä tehdasasetuksille, vaan eipä toiminut.
Ja automaatilla on verkkoasetuksetkin...

Palaako kuitenkin modeemissa sen LAN-portin valo , mihin digiboksi on liitetty? Jos ei , niin kokeile toista modeemin porttia tai voihan kaapelissakin  olla vikaa. Vai onko sinulla jokin muu viritys esim. datasähkö tai WLAN-linkki?

Mitäs digiboksin diagnostiikka / info sanoo IP-osoitteesta? Onko boksisi Pace vai Netgem?
LAN-portin valo palaa normaalisti. 
Eri kaapeliakin olen kokeillut.
Boxi on Netgem.

Digiboxin INFOssa, kohdassa "Paikallinen verkko" lukee: Käynnissä... (kaapeli irti)

Vaikka olen kokeillut kaikki LAN-portit läpi ja eri kaapeleilla...

Alkaa olla jo yliluonnollista :smileyshocked:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
LAN-portin valo palaa normaalisti. 
Eri kaapeliakin olen kokeillut.
Boxi on Netgem.

Digiboxin INFOssa, kohdassa "Paikallinen verkko" lukee: Käynnissä... (kaapeli irti)

Vaikka olen kokeillut kaikki LAN-portit läpi ja eri kaapeleilla...

Alkaa olla jo yliluonnollista :smileyshocked:

Merkillistä. Jos modeemi on reitittävässä tilassa , niin siinä kohdassa "Paikallinen verkko" pitäisi lukea "192.168.10.xxx (yhdistetty) ja sen alapuolella kohdassa "Internet"  OK(yhdistetty).

Onko digiboksin päässä verkkokaapeli kunnolla kiinni ja portti ehjä?
miihkali kirjoitti:
Löysinkin tuo valikon, ennen kuin ehdit vastata, eli oli automaatilla.

Kokeilin vielä manuaalisestikin laittamalla modeemin IP-numeron ja aliverkon maskin... tuloksetta...

Eihän sulla vain ole se digiboksi modeemin WAN-portissa kiinni (väriltään sininen) ? Jos on, niin siirrä johonkin niistä keltaisista LAN-porteista.

Edit: taisikin olla jo kaikki LAN-portit kokeiltu, kun lueskelin ketjua taaksepäin.
LAN 1:ssä on kaapeli kiinni.
Kumma, että valo sen kohdalla ei pala tasaisesti, vaan vilkkuu välillä...
Eilen boxi pelitti ihan normaalisti vanhan modeemin kanssa.
Olisko sitten boxin ethernet-portti hajonnut.

Pitää kokeilla vielä vanhalla modeemilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
LAN 1:ssä on kaapeli kiinni.
Kumma, että valo sen kohdalla ei pala tasaisesti, vaan vilkkuu välillä...
Eilen boxi pelitti ihan normaalisti vanhan modeemin kanssa.
Olisko sitten boxin ethernet-portti hajonnut.

Pitää kokeilla vielä vanhalla modeemilla.

On se mahdollista ja vähän siihen viittaa se digiboksin infosivukin , että yhteyttä ei ole ainakaan molempiin suuntiin. Vai olisiko modeemissa vikaa. No sehän selviää kokeilemalla toisella.
Vanhalla modeemilla toimi ihan normaalisti :smileyundecided:

Kun vaihdoin taas uuteen modeemiin, digiboxin INFOon tuli IP-osoitekkin, tosin perässä luki, että kaapeli irti, ja Internet käynnissä... AAAARGH

Alkaa herätä epäillys onko modeemi ihan kondiksessa...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Vanhalla modeemilla toimi ihan normaalisti :smileyundecided:

Kun vaihdoin taas uuteen modeemiin, digiboxin INFOon tuli IP-osoitekkin, tosin perässä luki, että kaapeli irti, ja Internet käynnissä... AAAARGH

Onko se IP-osoite oikeasta sarjasta? Siis jos modeemi on reitittävänä , niin osoitteen pitäisi olla 192.168.10.xxx. Jos jotakin muuta , niin buuttaa ensin modeemi ja sitten tee tehdasasetusten palautus digiboksille. Jos ei auta , niin se ZyXEL ilmeisesti on viallinen.

PS. Ei kyllä olisi ensimmäinen laatuaan. Noita ZyXEL:eitä on vaihdeltu aika usein  😞
Eipä auttanut...

Joo, vaihtoon menee modeemi, ellei nyt asiakaspalvelu saa jotain aikaiseksi huomenna.

Suuret kiitokset kumminkin! :)
Eipä osannut aspa:kaan neuvoa mitään, eli uusi digiboxi tulossa postitse... :smileyshocked:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Eipä osannut aspa:kaan neuvoa mitään, eli uusi digiboxi tulossa postitse... :smileyshocked:

Hetkonen ? Siis uusi digiboksi? Eikös sen vian jo todettu olevan modeemissa?

Jos tulee uusi digiboksi  , niin se on Pace , joten älä hävitä sitä Netgemiä toistaiseksi. Se nimittäin toimii paremmin.
Jep, uuden digiboxin laittoivat tulemaan... :smileygrin:

Vaikka moneen kertaan kerroin, että vanhalla modeemilla Viihde toimi normaalisti TV:n kautta...

Yksi kysymys koskien modeemin nopeutta.

Eli nopeutena pitäisi olla 100/10, mutta nopeustestit antavat vain n. 20/9???
Tosin eilen antoi kerran n. 40/8.

Onko modeemin asetuksista mahdollista saada jollain keinolla nopeutta lisää.

Softana on b5.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
Jep, uuden digiboxin laittoivat tulemaan... :smileygrin:

Vaikka moneen kertaan kerroin, että vanhalla modeemilla Viihde toimi normaalisti TV:n kautta...

Yksi kysymys koskien modeemin nopeutta.

Eli nopeutena pitäisi olla 100/10, mutta nopeustestit antavat vain n. 20/9???
Tosin eilen antoi kerran n. 40/8.

Onko modeemin asetuksista mahdollista saada jollain keinolla nopeutta lisää.

Softana on b5.

Kummalla mittasit LAN-portin kautta vai WLAN:n?  WLAN:n kautta nopeudet ovat alhaisempia , yleensä.  100/10 VDSL-liittymän download-nopeuden vaihteluväli on 50..100 Mbit/s , joten jos jää alle tuon 50 Mbit/s , niin jotakin vikaa on. Modeemin asetuksilla ei linjanopeuteen pysty vaikuttamaan.

http://www.elisa.fi/elisa/docimages/attachment/asiakaspalvelu/Elisa_Viihde_Sopimusehdot_08_2011.pdf

PS. Uusin softa on P-2812HNUL-F1_Elisa1_VFD0b6_20121003 ,ja päivityksen saa vikapalvelusta pyytämällä.
LAN:lla mittasin.

Kohta menee hermot... :smileyangry:

Mikään tunnu toimivan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
miihkali kirjoitti:
LAN:lla mittasin.

Kohta menee hermot... :smileyangry:

Mikään tunnu toimivan.

OK. Minusta vähän tuntuu , että se modeemi on viallinen , kun vauhditkin on kovin alhaiset. Onkos kyseessä jokin taloyhtiöliittymä , missä Elisan keskitin (DSLAM) on taloyhtiön tiloissa? Jos etäisyys keskittimelle on enintään noin 100m , niin DL-nopeudet ovat yleensä noin 80...90 Mbit/s.
Ei ole taloyhtiöliittymä.

Vanhalla modeemilla, jossa nopeus oli 20/1, sain nopeudeksi aina n. 17/0,8.

Osallistu keskusteluun