Vastattu

Ohjelmakirjastot -> musta ruutu

  • 27 kesäkuu 2019
  • 18 kommenttia
  • 1356 katselukerrat

Tätä on jatkunut jo melko kauan, mutta nykyään ongelma on päivittäistä. Eli jos ohjelmakirjastosta valitsee vaikkapa Yle Areenan, C Moren (mikä on tilattuna) tai ylipäätään minkä tahansa muun vaihtoehdon, TV-ruutu näyttää mustaa ruutua. Digiboksin (7700) johdon irrotus seinästä korjaa ongelman, mutta kuka jaksaa ottaa johtoja seinästä pahimmillaan monta kertaa päivässä? Tehdasasetukset on palautettu, muttei se ainakaan auta tähän. Ohjelmistopäivitysten pitäisi olla kunnossa. Alkaako digiboksi vedellä viimeisiään?

Toinen asia, mikä hieman nyppii on se, että olemme ostaneet digiboksin kautta vuokraamosta elokuvan Hokkus Pokkus, Mikko Mallikas, mutta sen katsominen on käytännössä katsoen mahdotonta jatkuvan pätkimisen/puskuroinnin takia. Muita elokuvia tämä ei koske, joten ongelma ei pitäisi olla ainakaan yhteyksissä tms.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi iesse 28 kesäkuu 2019, 10:34

Moikka Nuuvee ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Kuulostaa kieltämättä omituiselta. Tekeekö tuo digiboksi tuota samaa tallenteiden kanssa, vai rajautuuko tuo ongelma pelkästään noihin ohjelmakirjastoihin? 🤔
Suosittelen vielä kokeilemaan tuolle digiboksille sisäisen muistin alustamista, josko se korjaisi ongelman. Se onnistuu seuraavasti:

Digiboksin sisäisen muistin alustus
Jos pelkkä tehdasasetusten palautus ei auta ongelmatilanteissa, alusta digiboksin sisäinen muisti.
  1. Valitse digiboksin Menun Asetukset-valikosta: Asetukset > Lisäasetukset > Alusta sisäinen muisti.
  2. Toimenpide vaatii lapsilukon PIN-koodin (4 numeroa), jos olet sen asettanut digiboksillesi.
Onko tuota pätkimistä / puskurointia ilmennyt muualla kuten tallenteissa tai ohjelmakirjastoissa, vai onko tuo ongelma ainoastaan tuossa yhdessä elokuvassa?
Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Lähteehän se toimimaan mutta seuraavalla kerralla taas sama juttu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moi,

mulla sama homma. Cmore näyttää mustaa ruutua, tänään tapahtui ensimmäisen kerran, aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa.

Olitko jo kerinnyt koittamaan nämä ohjeet läpi? Lähtikö tuo vielä toimimaan mitenkään päin?
Moi,

mulla sama homma. Cmore näyttää mustaa ruutua, tänään tapahtui ensimmäisen kerran, aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tätä on jatkunut alusta asti, ongelma on päivittäistä. Eli jos valitsee minkä tahansa muun vaihtoehdon paitsi Youtuben TV-ruutu näyttää mustaa ruutua. Digiboksin virtajohdon irroitus auttaa mutta pitää tehdä jatkuvasti. Tarvitsenko minäkin uuden boxin?

Ikävä juttu 😞 Et välttämättä, mutta kyllähän asia selvittää täytyy. Laitahan meille @OmaYhteisö-tiimi yksityisviestiä niin katsotaan. Sitä ennen kannattaa lisätä asiakasnumero ja digiboksin MAC-osoite profiiliin, eivät näy julkisesti.
Tätä on jatkunut alusta asti, ongelma on päivittäistä. Eli jos valitsee minkä tahansa muun vaihtoehdon paitsi Youtuben TV-ruutu näyttää mustaa ruutua. Digiboksin virtajohdon irroitus auttaa mutta pitää tehdä jatkuvasti. Tarvitsenko minäkin uuden boxin?
Kiva juttu! Kiitos teille avusta ja selvittelystä 🙂
Käyttäjätaso 4
Kiitokset testailuista 🙂

Eipä tuossa sitten muuta, laiteltiin uutta boksia tulemaan lähipostiin. Otathan samalla kaikki uudet johdot käyttöön.
Oli tuo sitten ok, muttei testailulla ollut tosiaan mitään vaikutusta ohjelmakirjastoihin, eli ei toiminut kännykän netilläkään. Tälläkin hetkellä C More näyttää mustaa ruutua, Yle Areena toimii. Eilen illalla oli toisin päin. Ohjelmakirjastot eivät siis ole kokonaan pois pelistä, vaan joku toimii ja toinen ei. Näköjään tätä ongelmaa on ollut muillakin, miten lienee ratkennut. Nimimerkki teepu:lla (?) ilmeisesti ollut samaa Yle Areenan kanssa pari kuukautta sitten. Minulla tosiaan Areenan lisäksi myös maksullisten kanavien kanssa. Nyt C More, aikaisemmin myös Aitio ja SF Kids.

Ja näköjään myös nimimerkki Smirgelinellä saman tyyppisiä ongelmia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jooh, eipä tuo kikkailu asiaan kuulu, tuo testaus vain oleellinen vian rajaamisen vuoksi niin tiedetään lähteä korjaamaan oikeasta suunnasta ongelmaa 🙂 Eli saitko puhelimesta luotua yhteyspisteen ja vaihdettua digiboksin asetuksista sen käyttämään sitä nettiyhteytenä? 🙂 Tuon pitäisi olla kohtuu simppelisti varmistettu ihan sillä, että kun lopettaa puhelimesta netin jakamisen niin boksin pitäisi herjata nettiyhteydestä kunnes sinne vaihtaa taas kodin oman Wi-Fi-verkon käyttöön 🙂
No ei ollut tästäkään mitään apua, tosin en ole varma, että teinkö oikein. Kai lähtökohtaisesti laitteen pitäisi toimia ilman kaikenlaista kikkailuakin. Jos maksaa Elisa Viihteestä 19,90 €/kk ja esim. C Moresta vielä 12,90 €/kk päälle, niin sillä kk-summalla laitteen pitäisi toimia ongelmitta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pystytkö seuraavan kerran ongelman ilmetessä testaamaan sellaista että teet vaikka puhelimesta jaetun yhteyspisteen (asetuksista saa puhelimen netin jaettua wifillä) ja vaihdat digiboksin asetuksista yhteyden tuohon ilman uudelleenkäynnistämisiä? 🙂
Näin se tuntuu menevän, eli kun ottaa töpselin seinästä ja laittaa takaisin seinään, ohjelmakirjastot taas aukeavat, kunnes taas muutaman tunnin päästä/seuraavana päivänä ei enää toimikaan. Sitten taas töpseli irti ja toimii. Ongelma koskee tosiaan vain ohjelmakirjastoja, muuten ei ole mustaa ruutua näkynyt.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Okei, eli käytännössä ei ole ollut nyt mitään vaikutusta että mitä tekee, boksi kun käy kunnolla virrattomana niin sitten taas toimii kirjastot?
Tein eilen 1.7. yllä mainitut toimenpiteet ja loppuillasta ei ollutkaan mitään ongelmia. Tänään 2.7. ongelma kuitenkin heti palasi, eli Yle Areena ei avaudu, vaan ruudussa näkyy vain mustaa. Johdon irrottaminen seinästä korjannee taas ongelman, mutta on tämä vähän turhauttavaa.
Käyttäjätaso 4
Katsottiin tarkemmin digiboksin sielunelämää niin siellä ei näkynyt heti mitään selittävää tekijää. Teetkö vielä varmuuden vuoksi modeemille resetoinnin (pieni reset-reikä modeemin takana, paina n. 10 sekuntia pohjassa) ja lisäksi tee vielä digiboksille tämmöinen toimenpide: ota digiboksista virtajohto irti ja samalla kun kytket sen takaisin kiinni, pidä virtanappia pohjassa kunnes virtavalo alkaa vilkkua vihreänä (n. 3 sekuntia).

Katsoin täällä tuota videota vuokraamosta itse myös, ja havaitsin myös samanlaista bufferointia ja välillä heitti videosta ulos. Hyvä että toit tämän esille, niin laitoin tästä vikailmoituksen menemään. Sinulle pitäisi tulla kuittaus kun tuo videon ongelma on korjattu 🙂
Ei auttanut tuo sisäisen muistin alustuskaan, vaan taas piti irrottaa johto seinästä, että sai C Moren näkymään.
Ongelma koskee pelkästään ohjelmakirjastoja, tallenteiden kanssa kaikki on toiminut hyvin. Tänään ei taas Areena auennut, vaan näytti mustaa ruutua. Tein nyt myös tuon sisäisen muistin alustuksen.

Pätkiminen ja puskurointi koskee vain tätä yhtä elokuvaa. Puskurointia tapahtui jo heti ensimmäisellä katselukerralla, mutta eilen (ja kokeeksi myös tänään), kun yritimme katsoa kyseistä elokuvaa, ei siitä tullut mitään, vaan katkeili ja puskuroi ihan koko ajan. Herja: "Ohjelman katsomisessa ongelmia, yritä hetken päästä uudelleen".
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4
Moikka Nuuvee ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Kuulostaa kieltämättä omituiselta. Tekeekö tuo digiboksi tuota samaa tallenteiden kanssa, vai rajautuuko tuo ongelma pelkästään noihin ohjelmakirjastoihin? 🤔
Suosittelen vielä kokeilemaan tuolle digiboksille sisäisen muistin alustamista, josko se korjaisi ongelman. Se onnistuu seuraavasti:

Digiboksin sisäisen muistin alustus
Jos pelkkä tehdasasetusten palautus ei auta ongelmatilanteissa, alusta digiboksin sisäinen muisti.
  1. Valitse digiboksin Menun Asetukset-valikosta: Asetukset > Lisäasetukset > Alusta sisäinen muisti.
  2. Toimenpide vaatii lapsilukon PIN-koodin (4 numeroa), jos olet sen asettanut digiboksillesi.
Onko tuota pätkimistä / puskurointia ilmennyt muualla kuten tallenteissa tai ohjelmakirjastoissa, vai onko tuo ongelma ainoastaan tuossa yhdessä elokuvassa?

Osallistu keskusteluun