Datakäytön päiväveloitus 24 tunnin mittaiseksi aloitushetkestä


Voisitte vielä kehittää tuota päiväveloitusta siten, että sen aikalaskuri käynnistyisi kuluttajan datakäytön vuorokautisesta aktivoitumisesta ja jatkuisi siitä 24 h. Nythän käyttövuorokauden veloitus katkeaa aina kalenterivuorokauden vaihtuessa, vaikka vuorokauden datakäyttö olisi aloitettu esimerkiksi vasta klo 23.46 . Toki kerran vuodessa normaaliaikaan siirryttäessä kuluttaja saa luukuttaa dataa 25 tuntia yhdellä päiväveloituksella.



Peruste: Ehdotukseni parantaisi kuluttajan asemaa datan päiväveloituksen osalta lataus- ja prepaid -liittymätyypeissä.
Kiitos ideasta! Herääkö muilla tästä ajatuksia?:)



Toki latausliittymissä on myös " maks. 9,90e/kalenterikuukausi" hinnoittelu datassa, joten silloin yli 15päivää kuussa dataileva henkilö ei enää maksa 0,66e/päivä veloitusta erikseen. 🙂
Ehdotukseni on lähinnä retorinen ja ajatuksia herättelevä. Teknisesti idean toteutus ei liene kovin, kummoinen tehtävä. Vuorokautisen päiväveloitusajankohdan täyttymisestä saisi halutessaan esimerkiksi tekstiviestin. Toki ajatuksen tasolla tuo kalenteripäivään sidottu veloitus on kuluttajalle selkeä ja kiistaton, vaikkei erityisen reilu.



On myös totta, että monen mobiilikäyttäjän erilaiset some-sovellukset ja sähköpostit päivittävät etusivuaan ja sisältöään ennalta määriteltyinä ajankohtina (ellei käyttäjä itse määrittele ja erikseen kiellä), joten päiväveloitus lävähtäisi joka tapauksessa kuukauden jokaiselle päivälle. Prepaid-käyttäjän kannattanee siis edelleen valita datapaketti..



Ideani palvelisi lähinnä sellaista käyttäjää, joka ei säännöllisesti someta, vaan katsoisi esimerkiksi ukkostutkaa kesäaikaan mökillä.
Siis eikö tuo nyt ole ihan peruslogiikkaa, että laskuri lähtee ensimmäisestä yhteydestä ja on voimassa 24h? Päiväveloitus ei voi olla 14 minuuttia, eikös se olisi enemmän loppupäiväveloitus? En ole osannut kuvitellakkaan, että menisi kalenteripäivissä vaan nimenomaan 24h kerrallaan.



Onko tämä sama venkoilu läsnä myös tablet-liittymissä vai meneekö ne edes 24H jaksoissa?
Niinhän sitä olisi kuvitellut. Samankaltainen päiväveloituskäytäntö on elisalla käytössään läpi liittymätarjonnan.



Sarkasmivaroitus: Elisan tuotekehitystiimi pohtii- mutta tää on aina ollut näin, eikä palveluidenkäyttäjät muutama ikävää lukuunottamatta ole kiinnittäneet asiaan lainkaan huomiota. Miksi siis muuttaa toimivaa käytäntöä, kun vaihtoehtoinen rahastustapa kuukausimaksullinen data on tarjolla? (Hymiö tähän pehmentämään ivaani)
Ehkä näkökulmani insinöörinä ei ole riittävän markkinointihenkinen. En saisi totuudentorvena liittymiä kaupaksi.



Näen pienen ristiriidan seuraavassa:

1. Saunalahti Norppa -latausliittymän ominaisuusluettelossa mainitaan päiväkattohinnaksi 0,66 e/päivä ja maks. 9,90 e/kalenterikuukausi.

https://kauppa.saunalahti.fi/#!/puheliittymat/latausliittymat



2. Toimitusehtojen alla saatavassa 1.6.2014 päivätyssä hinnastossa mainitaan Saunalahti latausliittymästä puolestaan: "Tiedonsiirto maks. 0,66 e/vuorokausi".

http://saunalahti.fi/attachment/content/Saunalahti_Latausliittymien_hinnasto.pdf



Saattaisin korjata jälkimmäisen totuudenmukaisempaan muotoon: "Tiedosiirto maks. 0,66 e/kalenterivuorokausi" tai sitten oikeasti laskuttaa 24 tunnin jaksoissa.
Idea on nyt viety selvitykseen. 🙂
Tuo olisi kyllä tarvittava ominaisuus, että 24h käytön aloituksesta on maksun peruste.
Jos idea päätyy tilaan 'Ei toteuteta', eikä Elisa muuta toimitusehtojensa alta löytyvää hinnastoa totuudenmukaisempaan muotoon niin, ajattelin laittaa selvityspyynnön kuluttajaviranomaiselle asiasta. Saadaan sitten kuluttajanäkökulmaa virallisempi kanta siihen, onko kyseessä harhaanjohtava markkinointi.
Onko tästä ideasta kuulumassa mitään uutta? Selvityksen alkuunpanosta on vierähtänyt tovi, ja kesälomakausikin päättyy jo parin viikon päästä. Vuorokausi tai käyttövuorokausi eivät ole selkeitä määritelmiä kumpikaan. Kalenterivuorokausi sen sijaan on. Esimerkiksi vuorokauden mittaisen julkisen liikenteen lipun (vuorokausilippu) käyttöaika alkaa siitä hetkestä, kun se ensi kertaa 'leimataan' tai 'otetaan' käyttöön. Siitä on hyvä ottaa mallia ja toteuttaa tarvittavat koodaukset järjestelmiinne.
Asiaa selvitellään vielä 🙂 Palaamme asiaan heti vastauksen saatuamme!
Tällä hetkellä ei ole tulossa muutosta, että 24h alkaisi kertymään vasta käyttöönottohetkellä. Tulemme kuitenkin korjaamaan hinnastoihin tuon muodon maks. 0,99€/kalenterivuorokausi 🙂
Kiitos idean huomioimisesta. Jos luen vastaustasi kirjaimellisesti niin, hinnastotekstin muotokorjaus näyttää johtavan latausliittymätyypissä kalenterivuorokautiseen hintainflaatioon, koska aiemmin se esimerkkinä ollut 14 minuutin mittainen datajakso maksoi ainoastaan 0,66 e, ja jatkossa siis 0,99 e?



Voisi elisa silti pitkän tähtäimen tahtotilana pyrkiä data-aikakaudelle ja kohti universaalia 24 tunnin mittaista veloitusjaksoa. Varsinkin, kun hinnankorotusten jälkeen pitäisi olla pätäkkää palkata taloon pari koodaria lisää.



OT: Kielen merkityksestä http://www.hs.fi/ura/a1305982113832
Tulemme kuitenkin korjaamaan hinnastoihin tuon muodon maks. 0,99€/kalenterivuorokausi



Ja onko se nyt varmasti sitten kalenterivuorokausikaan? 26.09.2016 minulta on veloitettu tuplamaksu 1,32 €.



En ole vielä kerryttänyt riittävästi aineistoa voidakseni varmasti sanoa, mikä on vian syy. Mutta epäilen vahvasti kesäaikaa. Ilmeisesti vuorokauden kattohinta on kesäisin voimassa kello 22:59:59 asti ja talvisin kello 23:59:59 asti.



Lisäksi 13.09.2016 saldoa on nipsaistu 0,66 €, vaikka liittymässä oli Mobiililaajakaista Perus 2M käytössä.



Ja kyllä, sammutin reitittimestä virrat pois ennen Oma Saunalahteen kirjautumista ja Mobiililaajakaista Perus 2M poiskytkentää. Saunalahden veloituksissa on jonkinlaista jälkikäyntiä.
Jos tuntuu, että laskutuksessa on jotain erikoista, kannattaa ajankohdat ja liittymän tiedot laittaa meille yksityisviestillä Palstatiimin profiilista, niin pääsemme tarkastamaan tilannetta. 🙂
Datankäytön päiväveloitusten tietojen vertaaminen Oma Elisan ja Oma Saunalahden välillä paljasti, että 26.09.2016 1,32 € tarkoittaa oikeasti 26.09.2016 0,66 € ja 27.09.2016 0,66 € veloituksia. Vastaavasti Oma Elisan 27.09.2016 0,66 € tarkoittikin 28.09.2016 jne.



Veloitukset liittymältäni 26.09.2016 ovat siis oikein. Oma Elisa vain esittää nämä tiedot harhaanjohtavalla tavalla silloin, kun internet-yhteys on auki yhtäjaksoisesti vuorokauden vaihteen yli.



13.09.2016 veloitusten jälkikäynnistä lähetin Palstatiimille yksityisviestin.