Elisa VoLTE -> Telia VoLTE äänenlaadun parantaminen

Tuote: Puheliittymät

Tällä hetkellä Elisa VoLTE ---> Telia VoLTE -puhelussa on käytössä AMR NB -kodekki, joka tarkoittaa perinteistä GSM-äänenlaatua. Olisi suotavaa, että Elisa ja Telia sallisivat keskenään AMR WB 23.85 kbit/s kodekin, tai ainakin 12,65Kbps. Vielä parempaa olisi, jos sallittaisiin EVS SWB, eli ns HD Voice +. Tuskin on valtavan haastavaa toteuttaa, mutta parantaisi käyttökokemusta valtaisasti.
Kiitos ideasta @Purnipsi! Pidetään aiheen ympäriltä vielä keskustelu ja äänestys käynnissä, onko tästä mitä muut mieltä? 🙂
Tähän näyttikin muutamia ääniä tulleen, joten laitoin tämän selvitykseen 😊 Pidetään teidät ajantasalla asian tiimoilta.
No niin, odotellaan sitten tietoja.
Tosiaankin HD voicen edut alkavat näkyä selvemmin kun se ei rajoitu oman operaattorin verkkoon. En muista nähneeni tilastoa mutta varmaan aika suuri osa kaikista puheluista menee operaattorien välillä (vs. sisällä)?



Lisäksi odotan erityisesti milloin konferenssipuhelusillat alkavat tukea HD voice osallistujille. Sillä saavuttaisi sen etteivät puhelimella osallistuvat kuulosta liittyneen 90-luvulta vaan äänenlaatu voisi vastata tietokoneella liittyjää (paitsi puhelinten mikrofonit yleensä parempia). Luulisi että yritysasiakkaita tämä kiinnostaisi - tosin onko se opetaattorin vai sillan tuottajan (Microsoft, Cisco jne.) vastuulla?
Itse olen vain huomannut sen, että tosiaan puhelut Telia - > Elisa -> Telia menevät AMR NB -laadulla. Tuo on aika kauheaa, kun on jo ehtinyt tottua EVS SWB , ja edes Telian sisällä 3G -liittymiin toimivaan AMR WB 12,65Kbps -laatuun.



Elisan sisällä laatua kai on, taitaa olla jopa EVS, mutta muille toimijoille soitettaessa homma ei skulaa. Ärsyttävää varsinkin hälyisessä paikassa soitettaessa, jossa korostuu AMR NB .kodekin ja tekniikan siellä taustalla heikko kyky häivyttää häiriöitä. HD voice ja kehittyneemmät tekniikat tuohon pystyvät.
@Purnipsi Mistä muuten näet kodekin? Vai tunnistatko vain äänenlaadusta?
@joneskoo Esimerkiksi Samsungin puhelimet kertovat sen puhelun aikana *#0011# -service modessa, melko alhaalla avautuvissa tiedoissa. Testipuhelimessani jossa on Network Signal Guru -niminen field-test -sovellus, näkyy tuo modeemista saatavassa tiedossa sovelluksessa.
Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓
Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓

Hei,



hyvä kuulla, että on kehityksen alla ja ominaisuutta on jo testattu. Toivottavasti kehitys on mahdollisimman ripeää, sillä kun on tottunut EVS SWB:hen, on pudotus AMR NB:hen aikamoinen. Sitä voi jopa luulla, että laite on mennyt rikki.

Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓

 

Tähän asiaan kaipaisi päivitettyä tietoa. Missä mennään tämän suhteen? Puheäänen laatu on edelleen kammottavaa Telian ja Elisan välillä, joten AMR-WB (HD Voice kai markkinointiterminä) tai parempi olisi todellakin toivottavaa. 

Telian ja DNAn sisäisissä puheluissa käytetään vieläkin parempaa EVS-koodekkia ja äänenlaatu on todella loistava. Toivoisin, että Elisakin ottaisi EVS-koodekin 32k-bitratella käyttöön operaattorin sisäisissä puheluissa.


Tämä olisi asiaa. Työpaikan liittymät ovat Telialla, mutta minun liittymäni siirrettiin Elisalle, koska Telian toimivuus kotona oli heikko. Joudun käyttämään melko paljon työpuheluihin puhelinta ja onhan se äänenlaatu heikko, kun on juurikin Telia - Elisa välinen yhteys. Tässä on muistaakseni vielä sellainenkin juttu, että yritysliittymissä Telialla Volte-puhelut eivät ilmeisesti ole käytössä. Nyt en ihan tarkaan muista millainen äänenlaatu oli Telia-Telia puheluissa, jotenkin jäänyt mielikuva, että ei kovin hyvä.


Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓

 

Tähän asiaan kaipaisi päivitettyä tietoa. Missä mennään tämän suhteen? Puheäänen laatu on edelleen kammottavaa Telian ja Elisan välillä, joten AMR-WB (HD Voice kai markkinointiterminä) tai parempi olisi todellakin toivottavaa. 

 

Tämä on edelleen meidän kehityspuolella selvityksessä, ilmoittelemme kun olemme saaneet konkreettisia vastauksia :confused:

 

 


Toivottavasti asia etenisi rivakasti. On järkyttävää 2020-luvulla kuulla AMR NB-laatua.


Eikä vieläkään ole äänenlaatu parantunut Elisa-Telia puheluissa. Mikä ihme voi maksaa, kun ei tuohon saada parannusta. Ottakaa 5G resursseista porukkaa hoitamaan tätä. Haittaa työasioiden hoitoa kun linjat on kuin 80-luvun lankaliittymät.


1980-luvun lankaliittymissä oli parempi äänenlaatu kuin Elisan GSM-verkossa.

Verkon puolelta saa mennä aika paljon taaksepäin, jos aikoo löytää yhtä huonoa laatua. Päätelaitteissa sentään riittää, kun ottaa 1960-luvun hiilimikrofonilla varustetun puhelinkoneen. Siinä on vielä Elisan GSM-verkkoakin huonompi äänenlaatu.


Aikoinaan Elisan edeltäjä Radiolinja tunnettiin myös Rätinälinjana, eikä syyttä. Tuolloin Posti- ja Lennätinlaitoksen GSM verkossa oli jo äänenlaatu parempi.


Mistä syystä Radiolinja sai nimekseen Rätinälinja? Olisi kiva tietää.

 

Miksi ette vaan käytä internet puheluita joiden äänenlaatu on selkeämpi ja parempi? Normaalissa se laatu on hieman puuromainen. Tosin internet puhelun laatuun vaikuttaa monta tekijään kuten liikenteen määrä ja signaalin voimakkuus. 

Internet puheluissa on myös se hyvä puoli että ne yhdistyy nopeasti kuin normaali puhelu.

Whatsapp:lla soitetaan  ääni- ja videopuheluita yli 2 miljardin minuutin edestä joka päivä.


Kyllä tuo Rätinälinja tuli aikoinaan ihan syystä. GSM aikoina Telen ja Radiolinjan äänenlaadussa oli selkeä ero. Radiolinjassa oli suhinoita ja pätkintää ja kaikkea huomattavasti enemmän kuin Telellä tuolloin. Ja eipä Elisan ja Telen välillä suhinoista ole mihinkään päästy vielä tänäkään päivänä. Mitkään internet-puheöut ei tule töissä kyseeseen, toinen vaihtoehto on yhtä surkea Skype for Business. Ei kai tuo äänen parantaminen ole kuin vähän koodaamista vaan. 

 

Taitaa Whatsapp olla työasioiden hoitoon hieman vaarallinen, miten on tietoturvan laita. Ja olikos Whatsuplla jotain rajoituksia business käytössä.

Ongelmaa ei ollut kun minulla oli Telian liittymä. Kuitenkin työliittymäni jouduttiin vaihtamaan Elisalle, kun Telian kuuluvuus oli surkea kotonani ( ja on vieläkin)


Microsoft on ilmoittanu ihan virallisesti että se sulkee Skype for Business ohjelman ja käyttäjät siirretään Microsoft Teams ohjelmaan joka löytyy Microsoft Office 365 Business paketista tai Microsoft Teamsin saa myös erikseen omana.

Toi Microsoft Teams ohjelmahan on vaan kokoajan kasvattanu suosiotaan. Tommosiahan on useita muitakin kuin toi Microsoft Teams ja noiden käyttö on lisääntyny kokoajan yrityksissä koska se on kätevä ja tätä päivää.


Teams on kyllä koneella mutta firman jäykkääkin jäykempi it osasto ei vielä tue Teamsia. Lisäksi monelle on helpompaa ottaa luuri käteen ja soittaa, kun alkaa virittelemään Skype kuulokkeita. Vaikka onnistuuhan Skype puhelimellakin. Mutta olemme tapojemme orjia.


Mistä syystä Radiolinja sai nimekseen Rätinälinja? Olisi kiva tietää.

 

Miksi ette vaan käytä internet puheluita joiden äänenlaatu on selkeämpi ja parempi? Normaalissa se laatu on hieman puuromainen. Tosin internet puhelun laatuun vaikuttaa monta tekijään kuten liikenteen määrä ja signaalin voimakkuus. 

Internet puheluissa on myös se hyvä puoli että ne yhdistyy nopeasti kuin normaali puhelu.

Whatsapp:lla soitetaan  ääni- ja videopuheluita yli 2 miljardin minuutin edestä joka päivä.


en muista suhinaa ja pätkintää, mutta joskus 90-luvulla radiolinjan kuuluvuus oli joskus niin ja näin. jotkut joutui hakemaan silloisen telen (mikä lie lennätin laitos) liittymiä jotta toimisi joillakin alueilla. tällöinhän kuuluvuus oli niin tärkeää, nyt kiinnostaa kapasiteetti.


Aikataulua ei valitettavasti ole kertoa parannukselle :(


Tää asia on niinku 8 kk sitten nostettu pöydälle. Jos itse tekisin omat työni näin huonosti ja hitaasti, niin kyllä pomo ovea näyttäisi.


Aikataulua ei valitettavasti ole kertoa parannukselle :(


Voisitteko nostaa tämän asian prioriteettia firman sisällä mahdollisimman korkealle, jotta homma etenisi kuitenkin niin nopeasti kuin teknisesti mahdollista?

Tämä haittaa sekä yksityispuolella että yrityspuolella päivittäistä puhumista ja jouduimme mm. tämän takia siirtämään yrityspuolella n. 70 liittymää kaikki samalle (kilpailevalle) operaattorille, koska äänenlaatu oli niin kammottavaa kun käytössä oli kaksi eri operaattoria.


Jos ei kiinnosta korjata tätä ongelmaa, niin sitten ei kiinnosta. En viitsi kinuta työpaikalla takaisin Telian liittymää, kun kuuluvuus on kotona Telialla heikko. Tosin nyt se alkanut kuulumaan paremmin toisella puolella asuntoani 😂