Pidetään mielessä

Elisa VoLTE -> Telia VoLTE äänenlaadun parantaminen

  • 11 kesäkuu 2019
  • 9 kommenttia
  • 1683 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tällä hetkellä Elisa VoLTE ---> Telia VoLTE -puhelussa on käytössä AMR NB -kodekki, joka tarkoittaa perinteistä GSM-äänenlaatua. Olisi suotavaa, että Elisa ja Telia sallisivat keskenään AMR WB 23.85 kbit/s kodekin, tai ainakin 12,65Kbps. Vielä parempaa olisi, jos sallittaisiin EVS SWB, eli ns HD Voice +. Tuskin on valtavan haastavaa toteuttaa, mutta parantaisi käyttökokemusta valtaisasti.

9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kiitos ideasta @Purnipsi! Pidetään aiheen ympäriltä vielä keskustelu ja äänestys käynnissä, onko tästä mitä muut mieltä? 🙂
Käyttäjätaso 2
Tähän näyttikin muutamia ääniä tulleen, joten laitoin tämän selvitykseen 😊 Pidetään teidät ajantasalla asian tiimoilta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
No niin, odotellaan sitten tietoja.
Tosiaankin HD voicen edut alkavat näkyä selvemmin kun se ei rajoitu oman operaattorin verkkoon. En muista nähneeni tilastoa mutta varmaan aika suuri osa kaikista puheluista menee operaattorien välillä (vs. sisällä)?

Lisäksi odotan erityisesti milloin konferenssipuhelusillat alkavat tukea HD voice osallistujille. Sillä saavuttaisi sen etteivät puhelimella osallistuvat kuulosta liittyneen 90-luvulta vaan äänenlaatu voisi vastata tietokoneella liittyjää (paitsi puhelinten mikrofonit yleensä parempia). Luulisi että yritysasiakkaita tämä kiinnostaisi - tosin onko se opetaattorin vai sillan tuottajan (Microsoft, Cisco jne.) vastuulla?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itse olen vain huomannut sen, että tosiaan puhelut Telia - > Elisa -> Telia menevät AMR NB -laadulla. Tuo on aika kauheaa, kun on jo ehtinyt tottua EVS SWB , ja edes Telian sisällä 3G -liittymiin toimivaan AMR WB 12,65Kbps -laatuun.

Elisan sisällä laatua kai on, taitaa olla jopa EVS, mutta muille toimijoille soitettaessa homma ei skulaa. Ärsyttävää varsinkin hälyisessä paikassa soitettaessa, jossa korostuu AMR NB .kodekin ja tekniikan siellä taustalla heikko kyky häivyttää häiriöitä. HD voice ja kehittyneemmät tekniikat tuohon pystyvät.
@Purnipsi Mistä muuten näet kodekin? Vai tunnistatko vain äänenlaadusta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
@joneskoo Esimerkiksi Samsungin puhelimet kertovat sen puhelun aikana *#0011# -service modessa, melko alhaalla avautuvissa tiedoissa. Testipuhelimessani jossa on Network Signal Guru -niminen field-test -sovellus, näkyy tuo modeemista saatavassa tiedossa sovelluksessa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Saatiin hieman infoa kehityspuolelta; ominaisuutta on kokeiltu ja ollut testauksessa asti mutta käyttöönotossa ilmeni tuolloin ongelmia. Pyritään siis toteuttamaan, kun saadaan toimivus varmistettua mutta aikataulu jää tässä kohtaa avoimeksi! 🤓
Hei,

hyvä kuulla, että on kehityksen alla ja ominaisuutta on jo testattu. Toivottavasti kehitys on mahdollisimman ripeää, sillä kun on tottunut EVS SWB:hen, on pudotus AMR NB:hen aikamoinen. Sitä voi jopa luulla, että laite on mennyt rikki.

Osallistu keskusteluun