Pidetään mielessä

Elisa VoLTE -> Telia VoLTE äänenlaadun parantaminen

  • 11 kesäkuu 2019
  • 34 kommenttia
  • 2680 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tällä hetkellä Elisa VoLTE ---> Telia VoLTE -puhelussa on käytössä AMR NB -kodekki, joka tarkoittaa perinteistä GSM-äänenlaatua. Olisi suotavaa, että Elisa ja Telia sallisivat keskenään AMR WB 23.85 kbit/s kodekin, tai ainakin 12,65Kbps. Vielä parempaa olisi, jos sallittaisiin EVS SWB, eli ns HD Voice +. Tuskin on valtavan haastavaa toteuttaa, mutta parantaisi käyttökokemusta valtaisasti.

34 kommenttia

Käyttäjätaso 3

Aikataulua ei valitettavasti ole kertoa parannukselle :(


Voisitteko nostaa tämän asian prioriteettia firman sisällä mahdollisimman korkealle, jotta homma etenisi kuitenkin niin nopeasti kuin teknisesti mahdollista?

Tämä haittaa sekä yksityispuolella että yrityspuolella päivittäistä puhumista ja jouduimme mm. tämän takia siirtämään yrityspuolella n. 70 liittymää kaikki samalle (kilpailevalle) operaattorille, koska äänenlaatu oli niin kammottavaa kun käytössä oli kaksi eri operaattoria.

Jos ei kiinnosta korjata tätä ongelmaa, niin sitten ei kiinnosta. En viitsi kinuta työpaikalla takaisin Telian liittymää, kun kuuluvuus on kotona Telialla heikko. Tosin nyt se alkanut kuulumaan paremmin toisella puolella asuntoani 😂

Ymmärrän kyllä, mutta voin vakuuttaa, että pyrimme tekemään parannuksia mahdollisimman nopealla aikataululla.

Käyttäjätaso 5

Voiko tuo äänenlaatu vaihdella eri tukiasemien välillä? Toimistolla liittymän ääni on paljon huonompi kuin kotona, tai siltä se tuntuu ainakin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kyllä. Lisäksi tukiasema vaihtelee puhekoodekkeja käyttöasteen mukaisesti, joten samankin tukiaseman äänenlaatu voi olla yöllä parempi kuin päivällä.

Käyttäjätaso 5

Teinpä tässä etätyö-aamun piristeeksi pienen kokeen. Normaalisti työliittymäni (Elisan liittymä) on kiinni Iphone 7, mutta nyt laitoin omaan OnePlus 6t sim 2 kelkkaan oman liittymän lisäksi. Ja nyt ääni parani huomattavasti ja selvää vastapuolen äänestä. Eli kysymys kuuluu: Onko Iphone rikki vai onko se kertakaikkiaan surkea puhelin äänenlaadun suhteen?

Käyttäjätaso 3

@wellu_76 Hmm, kyllähän tuo selvästi laitteeseen rajautuva ongelma on. Itselläni on iPhone 11 pro, ja en kyllä ongelmaa äänen kanssa ole huomannut. 

Käyttäjätaso 5

Tuota tuota, testaukset jatkuu… Eli minulla on työliittymänä Elisan liittymä ja muilla on siis Telian liittymä. Nyt OnePlussalla huomasin, että Telian liittymästä soitettu puhelu toi HD-kuvakkeen, eli jokin parannus näyttää olevan nyt. OnePlussa on wifi-verkossa, joten puhelu taisi olla vowifi-puhelu. 

Applen tukisivusto mukaan Elisan verkko ei tukisi VOLTE:tä.

Pitääkö paikkansa?

 

Elisa3

  • AML (Advanced Mobile Location)7
  • FaceTime mobiiliverkossa1
  • LTE
  • Oma yhteyspiste2
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

iPhonet mitkä on Wifipuheluiden tuen piirissä meillä tukee VoLTEa mutta ei VoWiFiä
https://elisa.fi/wifipuhelu/

Applen sivuilla itekin huomannut epätarkkuutta joskus noissa

Käyttäjätaso 5

Voihan tuo heikko äänenlaatu johtua myös Telian liittymästä. Kokeilin soittaa Iphonella Elisan liittymään ja ääni oli kirkas. Ajoittain Telian liittymiin soitettaessa ei vastapuolen puheesta saa selvää, vaan puhe on epämääräistä muminaa kohinan keskeltä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Testaile vähän tai lähinnä seuraile miten ilmenee ja jos tuntuu että jäisi meidän verkkoon niin huikkaile tarkempaa rapsaa ongelman luonteesta ja pistetään selvitystä päälle si :) 

Osallistu keskusteluun