Estopalvelut


Estopalvelut voisi olla reaaliaikaisia, eikä vain kolmesti päivässä päivittyviä, jolloin voisi jotain palvelua tarvittaessa käydä estot poistamassa.



Muussa tapauksessa pitäisi voida valita erikseen palvelunumerot mitä tarvitsee. Nyt jos et pidä palvelunumerossa estoa, niin sulle on mahdollista lähettää mm. niitä 5 eur maksullisia viestejä, mitä välillä on liikkeellä. Jos haluat sen estää, on valittava hyötynumeroesto, jolloin et voi itse käyttää jotain tarvitsemaasi palvelua, koska tuo estää myös palvelunumerot. Eli voisi erikseen lisätä estojen ulkopuolelle tarvitsemansa numerot, vaikka parkkimaksun maksaminen, bussilipun tilaus jne..  



//Muokattu kategoriat uusia vastaaviksi. -Norris
Toivottua tavaraa tämäkin, onko kenelläkään lisättävää?
Nuo nykyiset estoluokat on määritelty oisko Viestintävirastossa vai peräti lainsäädännössä.
Tässä vähän kyseisestä aiheesta. Ei ihan tuore juttu, mutta edelleen ajankohtainen ja asiakas ei pysty haluamiaan palveluita valita.



Soitonestojen luotettavuus kärsii numeroinnin virheistä



Palvelunumeroiden jaottelu erilaisiin luokkiin on sekavaa ja epäjohdonmukaista. Erityisen hankalaa on vetää rajaa yleishyödyllisten ja asiointipalvelujen välille. Eri palveluiden numeroinnissa on myös tapahtunut selviä virheitä, joita Fonecta ja muutama muu teleyritys yrittävät nyt osaltaan paikata. Kuluttajavirasto otti asiaan kantaa Viestintäviraston pyynnöstä.

Konkreettinen esimerkki virheellisen numeroinnin aiheuttamista ongelmista on se, että kuluttaja, jolla on liittymässään soitonesto maksullisiin asiointipalveluhiin, ei ole pystynyt soittamaan esimerkiksi taksintilauspalveluun eikä VR:n neuvontaan. Hän ei ole myöskään päässyt palveluihin numerotiedotuksen kautta, koska se saa välittää puheluita vain yleishyödyllisiin palveluihin.

Tilanteeseen on nyt saatu korjaus, kun Viestintävirasto myönsi helmikuun alussa teleyrityksille luvan alkaa yhdistää puheluita myös tiettyihin asiointipalveluihin. Kyseisille palveluille on alun perin annettu virheellisesti puhelinnumero, joka kuuluu asiointipalveluiden ryhmään, vaikka numero olisi pitänyt antaa yleishyödyllisten puheluiden ryhmästä. Luokittelun seurauksena ne toimivat siis väärässä numerosarjassa. Numeron vaihtaminen jälkikäteen ei ole yleensä käytännön syistä hyvä ratkaisu.

Virhe johtuu siitä, että numeroita ei jaettu viranomaisten valvonnassa, vaan operaattorit jakoivat numerot itse omille asiakkailleen. Jaon pohjana käytettiin Maksullisten puhelinpalveluiden eettisen lautakunnan Mapelin puhelinpalveluiden tuottamisen perusnormistoa. Sen kriteerien perusteella ei kuitenkaan ole aina selvää, mihin luokkaan palvelu pitäisi sijoittaa.

Asiointipalveluihin numerotiedotuksen kautta Järjestelmä, jossa numerot ja palveluiden luokittelu eivät vastaa toisiaan, on kuluttajan kannalta epäluotettava ja sekava. Niin kauan kun palvelu toimii virheellisessä numerosarjassa, liittymään asetetut estot eivät voi toimia tarkoituksenmukaisella tavalla.

Numeroinnin virheet eivät kuitenkaan ole toistaiseksi aiheuttaneet kuluttajille varsinaista taloudellista vahinkoa. Estot ovat ennemminkin olleet liiankin kattavia. Joissain tapauksissa estolla varustetusta liittymästä ei ole pystynyt soittamaan kaikkiin yleishyödyllisiinkään palveluihin, vaikka eston on ollut tarkoitus koskea ainoastaan asiointipalveluja.

Viestintäviraston myöntämä lupa merkitsee sitä, että kuluttaja, joka on asettanut liittymäänsä eston asiointipalveluihin, voi jatkossa tilata taksin tai soittaa muihin hakemuksessa mainittuihin asiakaspalvelunumeroihin ainoastaan numerotiedotuksen kautta. Kuluttajavirasto painotti lausunnossaan, että lupa pitäisi myöntää vain sellaisille palveluille, joissa mahdollista hyödykkeen etämyyntiä ei laskuteta puhelinlaskussa. Näin voidaan sulkea pois se mahdollisuus, että alaikäiset kiertäisivät puhelimeensa asetettua estoluokitusta numerotiedustelun kautta ja maksaisivat tilaamiaan tuotteita tai palveluita liittymän avulla. Vähäarvoisten, edullisten palveluiden, kuten raitiovaunulippujen tilaaminen, voitaisiin kuitenkin sallia. 2006/79/0405



 
Minä en osaa oikein sisäistää, mitä eroa on yleishyödyllisillä palveluilla ja asiointipalveluilla. Jos soitan vaikka numeroon 020202, se on minun mielestä yleishyödyllistä asiointia. Jos tilaan taksin, taksipalveluiden tarjoaminen ja käyttö on yleishyödyllistä, koska sehän on julkinen palvelu ja ennenkaikkea julkista liikennettä. Toisaalta taksin tilaaminen puhelimella on asiointipalvelu, mutta taksi on hankala saada muulla tavalla. Lähin taksitolppa on teollisuusalueella ja asutukseen siitä on matkaa jalkaisin ehkä kilometri ja taksilla siitä lähimpään asutukseen on matkaa vähintää puolitoista kilometriä.
Estoluokat ovat tosiaan Viestintäviraston määrittelemiä, joten niihin emme voi vaikuttaa. Mutta selvitellään saisimmeko päivitettyä estopalveluita reaaliaikaisesti. 🙂 -M1nna
Toistaiseksi muutosta ei estojen päivityksiin ole tulossa, eli estot päivittyvät jatkossakin kolmesti päivässä. Reaaliaikainen päivitys olisi toki kaikkien etu, joten pidämme tämän kuitenkin mielessä, jos tulevaisuus toisi tullessaan muutosta tähän asiaan 🙂 -M1nna
Estojen päivittymisen osalta lisätietona, että nykyisessä (uudessa) OmaElisassa päivittyvät alla olevasti.



Näissä muutos päivitetään liittymälle muutamassa minuutissa:



  • Puhelut
  • Estä ulkomaan puhelut
  • Käyttö ulkomailla
  • Ota käyttöön EU Datavartija
  • Nosta EU Datavartijan saldorajaa
  • Estä Mobiili OmaSaunalahti -sovelluksen käyttö
  • Liittymän tilapäinen sulku
Muutokset tekstiviestiestoihin päivittyvät kolme kertaa päivässä, noin klo 9, 12 ja 15:



  • Tekstiviestit
  • Estä kaikkien tekstiviestien lähetys

Miten pystyy kumoamaan/saada pois estopalvelut?



Elämä on jännästi hankaloitunut, kun en pysty edes taksia tilaamaan. 😕 Apua?
Kurkkaapa Oma Elisaa.