Liittymäuudistusten läpivieminen järjestelmällisemmin ja asiakasraadin perustaminen


Arvoisa operaattori,



Viestini voi tulkita myös palautteena uuden hinnoittelurakenteen esiintuomisesta. Kuluvalla viikolla vk29/2014 Saunalahden sivustolle ilmaantuivat uudet selkeät liittymätyypit Huoleton ja Tarkka eri variaatioineen. Samassa yhteydessä linkityksistä katosivat vanhempien liittymätyyppien hinnastot kuten Oiva, joka on ollut myynnissä viimeiseen sivustopäivitykseen saakka. Ei hinnastojen pitäisi tällä tavoin kadota, vaikka ne sitten tuotaisiinkin lomakauden jälkeen takaisin.



Mielestäni hinnoittelurakenteen muutokset lähtevät siitä, että taustamateriaali on ensin valmiina. Tuote lanseerataan ja markkinointi aloitetaan vasta, kun kaikki on kunnossa. 



Ehdotan asiakasraadin perustamista, jossa henkilökunnan ulkopuolisilla maallikoilla luetettaisiin sopimustekstejä ja lyhennelmiä, jotta tulkinnanvaraisuudet saataisiin minimoitua. Viittaan tässä keskustesäikeeseen: 



https:///t5/Tiedotteet/Saunalahdelta-uusia-puheliittymia-myyntiin/td-p/376839/page/4



Asiakasraadin välityksellä katsantokanta saattaisi laajentua, jolloin kapeahkon resurssin ja värittyneiden lasien pulmat vähentyisivät.
LeonM kirjoitti:

Tuote lanseerataan ja markkinointi aloitetaan vasta, kun kaikki on kunnossa. 



Höpö höpö. Tuote A lanseerataan heti, kun sen alfaversio on saatu joten kuten toimimaan. Tuotekuvaukset, ehdot ja hinnastot voi joku merkonomi tekaista vasemmalla kädellä perjantai-iltana ennen lomalle lähtöä ja pistää nettiin saman tien, ei kai niitä kenenkään ihmisen tarvitse tarkistaa kun oikolukuohjelma hoitaa sen puolen. Kun tämä Tuote A vaikuttaa myös tuotteisiin B, C ja D, näistä B:n myynti jatkuu ennallaan, vaikka se ei enää toimikaan A:n kanssa, eikä tuosta pikkujutusta tarvitse tietenkään infota sen paremmin asiakkaita kuin omia / ostettuja työntekijöitäkään. Tuote C poistetaan kokonaan myynnistä ja sen tiedot poistetaan saman tien järjestelmästä. Tuote D säilyy näennäisesti ennallaan, mutta sen ominaisuuksista 3/4 ei toimi enää lainkaan. Kesäloman jälkeen joitakin helpoimpia asioita hinnastosta ja tuotekuvauksesta korjataan asiakkaiden valitusten perusteella. Muista ongelmista ilmoitetaan että ne ovat "työn alla", ja toivotaan että seuraava uudistus tulee ja poistaa ongelmat ennen kuin niitä tarvitsee korjata.
Kiitos palautteestasi! Välitän terveisesi eteenpäin hinnastojen päivityksistä vastanneille henkilöille ja koko uudistusta suunnitelleelle porukalle 🙂 Tämäntyyppiset suuret uudistukset vaikuttavat laajasti koko liiketoimintaamme, ja vaikka ajatuksesi asiakasraadista onkin ehdottomasti hieno ja sopivasti "laatikon ulkopuolella", ei asiakasraadin käyttö tällaisissa tilanteissa ole valitettavasti mahdollista, sillä emme voi riskeerata tietojen vuotamista esimerkiksi kilpailijoille ennen lanseerausta. Ymmärrän kuitenkin huolesi ja näkökantasi, ja uskon että parempaa tiedotusta on mahdollista rakentaa toisin keinoin, keskitymme siis ainakin tällä erää niihin 🙂
" vaikka ajatuksesi asiakasraadista onkin ehdottomasti hieno ja sopivasti "laatikon ulkopuolella", ei asiakasraadin käyttö tällaisissa tilanteissa ole valitettavasti mahdollista"



Nih. Sen sijaan asiakasraadin käyttö jälkikäteen on mahdollista, eikä ilmeisesti yhtään edes nolota. Kuten tässäkin tapauksessa:



http://yhteiso.elisa.fi/t5/Tiedotteet/Saunalahdelta-uusia-puheliittymi%C3%A4-myyntiin/td-p/376839/page/9



Jos asiakasraadin käyttö etukäteen ei tosiaankaan ole mahdollista, niin voisitteko edes palkata sinne yhden osaavan ja älykkään kaverin, joka tarkastaisi materiaalit ennen julkaisua?