Ei toteuteta

Liittymiin alennusta Coronan vuoksi EU-datan verran

  • 31 maaliskuu 2020
  • 33 kommenttia
  • 2101 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia

Corona-kriisin alla paraskaan, ja rahakkainkaan mies tai nainen, ei voi läheä ulkomaille.

Edes Ruotsiin. Amsterdamiin. Saksaan tai muuallekaan.

Nyt ollaan karanteenissa kotimaassa.

Maksamme moni EU-datasta, jota emme pääse käyttämään.

Liittymiin alennusta heti! Karanteenissa olemalla ei EU-dataa kulu!

Lopettakaa ainakin EU-datan markkinointi, nyt ei toimi Pohjolassa tai Baltiassakaan.

Eikä tule toimimaan. Kuukausia. Kukapa tietää. Miksi maksaa turhasta.

Alkakaa edes parantamaan liittymiä EU-datamenetyksen verran asiakkaille.

Ei nyt taida olla kamalasti hyötyä oli liittymässä 5, 23 tai 10 Gt EU-dataa.


33 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Onko pinkki jo ilmoittanut Eu-data - alennuksesta? Vai miksi olet huolissasi tästä kun et edes ole Elisan puhelinliittymäasiakas.

Käyttäjätaso 5

Corona-kriisin alla paraskaan, ja rahakkainkaan mies tai nainen, ei voi läheä ulkomaille.

Edes Ruotsiin. Amsterdamiin. Saksaan tai muuallekaan.

Nyt ollaan karanteenissa kotimaassa.

Maksamme moni EU-datasta, jota emme pääse käyttämään.

Liittymiin alennusta heti! Karanteenissa olemalla ei EU-dataa kulu!

Lopettakaa ainakin EU-datan markkinointi, nyt ei toimi Pohjolassa tai Baltiassakaan.

Eikä tule toimimaan. Kuukausia. Kukapa tietää. Miksi maksaa turhasta.

Alkakaa edes parantamaan liittymiä EU-datamenetyksen verran asiakkaille.

Ei nyt taida olla kamalasti hyötyä oli liittymässä 5, 23 tai 10 Gt EU-dataa.

Nykyinen tilanne maailmalla ja kotimaassa tosiaan ajaa matkailun prioriteeteissa taka-alalle ja pyrimme tämän suhteen olemaan reiluja asiakkaille, mutta meitäkin rajoittaa tilanteen keston epävarmuus. Olemme tässä kohtaa auttaneet Espanjaan ja Italiaan jääneitä asiakkaita lisäämällä pakettiin kuuluvaa EU-kuukausidataa heidän liittymiinsä tämän kuun ajaksi.

 

Tilanne on vaikea ja kestoa on hankala arvioida, mutta voin asiaa viedä eteenpäin jos idea saa muilta Yhteisöläisiltä kannatusta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Elisa voisi mieluummin antaa pitkäaikaisille asiakkaille vaikka ilmaisen kuukauden kiitoksena asiakasuskollisuudesta. Esim. Alle vuoden asiakkaina olleita ei tarvi huomioida.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

Jos hinnan alennus aiheuttaa hinnan korotuspaineita myöhemmin niin silloin ei kiinnosta alennus. Tosin normaalistikkaan ei saa alennusta jos ei tule EU-dataa käytettyä.

Käyttäjätaso 4

Minusta eu-datan pitäisi olla kokonaan vapaehtoinen. Monet meistä eivät matkusta ollenkaan, joten eivät tee EU datalla mitään, mutta silti maksavat siitä.

 

Pitäisi olla samanlainen kuin vaikka vastaaja-palvelu, ne jotka haluavat sitä, voivat kytkeä päälle vaikka 1,90€/kk maksua vastaan. Ja ne jotka eivät tarvitse sitä, saavat halvemman kuukausihinnan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Minusta eu-datan pitäisi olla kokonaan vapaehtoinen. Monet meistä eivät matkusta ollenkaan, joten eivät tee EU datalla mitään, mutta silti maksavat siitä.

Tästä ei päästä itse päättämään vaan tämä asetus tulee EU:n suunnalta ja koskee kaikkia EU alueen operaattoreita :/ 

Käyttäjätaso 4

Minusta eu-datan pitäisi olla kokonaan vapaehtoinen. Monet meistä eivät matkusta ollenkaan, joten eivät tee EU datalla mitään, mutta silti maksavat siitä.

Tästä ei päästä itse päättämään vaan tämä asetus tulee EU:n suunnalta ja koskee kaikkia EU alueen operaattoreita :/ 

 

Saisko sitten vain suomessa toimivan liittymän halvemmalla kuukausimaksulla? Jotkut prepaidithan toimivat vain suomessa, joten miksei sama onnistuisi kuukausimaksullisten liittymien kanssa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

EU ei ole kieltänyt liittymiä, jotka eivät toimi Suomen ulkopuolella. Elisan kilpailijoilta sellaisia saa, joskin dataliittyminä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuosta löytyy tarkemmin https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_fi.htm sivulta, oma käsitykseni tuon pohjalta ainakin on että matkapuhelinliittymiksi ei voida myydä semmoisia missä ei olisi ulkomaankäyttöä EU alueella

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

EU-datasta pääsee sillä eroon että Suomi eroaa EU:sta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Patomiäs, tuollahan lukee:

Operaattorit voivat tarjota sopimuksia ilman roamingpalveluja tai erityisiä vaihtoehtoisia roamingsopimuksia, joiden hinnoitteluun ei sovelleta EU:n roamingsääntöjä, esimerkiksi silloin kun kyse on mobiililaitteen käytöstä EU:n ulkopuolella. Asiakkaan on kuitenkin aina erikseen ilmoitettava haluavansa tällaista poikkeavaa järjestelyä.

 

Lisäksi minulla on Dna:n ja Telian liittymät ilman roamingpalvelua, eli kyllä tämä on täysin mahdollista. Telian liittymäni vahvistuksessa lukee:

Puhelut, viestit ja netin käyttö on estetty ulkomailla lukuun ottamatta hätänumeroon soittamista.

 

Dna:n liittymäni esittelysivulla lukee:

Liittymät toimivat vain Suomessa.

Käyttäjätaso 7

Tuosta löytyy tarkemmin https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_fi.htm sivulta, oma käsitykseni tuon pohjalta ainakin on että matkapuhelinliittymiksi ei voida myydä semmoisia missä ei olisi ulkomaankäyttöä EU alueella


Minulla myös on puhelinliittymä ILMAN EU-dataa , koska en sellaista tarvitse mihinkään.

Elisa vain ei halua myydä asiakkaille halvempia liittymiä. Ei tässä mitään muuta perustetta ole. Halvempia EU-datattomia liittymiä pitäisi olla ihan Koronasta riippumatta , koska eivät kaikki ulkomailla matkaile.

No jos Elisa ei halua asiakkaitaan palvella , niin onhan noita muita operaattoreita.

PS. Ja mitä Koronaan tulee , niin se on muuttanut maailmaa jo pysyvästi mm. etätyön liisääntymisenä , joka vähentää matkustamista niin ulkomailla kuin kotimaassakin. No ilmasto tykkää siitä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@Patomiäs, tuollahan lukee:

Operaattorit voivat tarjota sopimuksia ilman roamingpalveluja tai erityisiä vaihtoehtoisia roamingsopimuksia, joiden hinnoitteluun ei sovelleta EU:n roamingsääntöjä, esimerkiksi silloin kun kyse on mobiililaitteen käytöstä EU:n ulkopuolella. Asiakkaan on kuitenkin aina erikseen ilmoitettava haluavansa tällaista poikkeavaa järjestelyä.

Kas, lukaisimpa ton kohdan vähän huonosti. Joo, elikkä näemmä on mahdollista tarjota liittymiä ilman roamingiakin mikä sinällään käy järkeen kyllä :) Ainakaan vielä ei toki meillä noita oo ollut, mutta katsotaan jos jossain kohtaa ilmestyy. Itse näen tuossa kyllä monta riskitekijää näin asiakaspalvelun puolelta tulkattuna, mutta toki jos EU:n edellytys on että asiakas nimenomaan itse oma-aloitteisesti vaatien voi semmoista kysyä niin se lieventää riskejä :thinking:

Käyttäjätaso 7

@Patomiäs, tuollahan lukee:

Operaattorit voivat tarjota sopimuksia ilman roamingpalveluja tai erityisiä vaihtoehtoisia roamingsopimuksia, joiden hinnoitteluun ei sovelleta EU:n roamingsääntöjä, esimerkiksi silloin kun kyse on mobiililaitteen käytöstä EU:n ulkopuolella. Asiakkaan on kuitenkin aina erikseen ilmoitettava haluavansa tällaista poikkeavaa järjestelyä.

Kas, lukaisimpa ton kohdan vähän huonosti. Joo, elikkä näemmä on mahdollista tarjota liittymiä ilman roamingiakin mikä sinällään käy järkeen kyllä 🙂 Ainakaan vielä ei toki meillä noita oo ollut, mutta katsotaan jos jossain kohtaa ilmestyy. Itse näen tuossa kyllä monta riskitekijää näin asiakaspalvelun puolelta tulkattuna, mutta toki jos EU:n edellytys on että asiakas nimenomaan itse oma-aloitteisesti vaatien voi semmoista kysyä niin se lieventää riskejä :thinking:


Mitä riskejä????

Tehkää sellainen liittymä , missä EU-data on erikseen hinnoiteltu lisäpalvelu ja esim. Oma Elisassa asiakkaan on mahdollista kytkeä se päälle ja pois. Siis perushinta alas ja hinnoittelette ne lisäpalvelut.

Samanlaisia maksullisia lisäpalveluitahan on Oma Elisassa muissakin kuin puhelinlittymissä. Nuo kaiken kattavat paketit eivät sovellu kaikille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Eikös toi “Operaattorit voivat tarjota sopimuksia ilman roamingpalveluja tai erityisiä vaihtoehtoisia roamingsopimuksia, joiden hinnoitteluun ei sovelleta EU:n roamingsääntöjä, esimerkiksi silloin kun kyse on mobiililaitteen käytöstä EU:n ulkopuolella. Asiakkaan on kuitenkin aina erikseen ilmoitettava haluavansa tällaista poikkeavaa järjestelyä.” kohta enemmänkin määrittele niin että liittymä on normaalien roamingien ulkopuolella, eli siihen ei EU roamingia voi ympätä sitten edes lisäpalvelun kautta? :thinking:  Ja jos nyt mietitään noita liittymähintoja, niin eipä ne pahemmin ton roamingin myötä oo mihinkään muuttunut, enemmänkin datanopeudet vaikuttimina. Esimerkiksi MegaReilu 4G oli aikoinaan 35e hintapisteessä missä nykyään on Huoleton 5G 300M nykyisessä valikoimassa (ilman etuhintoja kun tarkistellaan). MegaReilussa oli 5000min+5000sms kuussa ja data rajattomana 50M nopeudella kotimaassa. Verrokki Huolettomassa rajaton puhe ja data, mobiilidata 300M nopeudella sekä siihen päälle noi ulkomaankäytöt mistä MegaReilulla joutui maksamaan erikseen kaikesta

Käyttäjätaso 7

Eikös toi “Operaattorit voivat tarjota sopimuksia ilman roamingpalveluja tai erityisiä vaihtoehtoisia roamingsopimuksia, joiden hinnoitteluun ei sovelleta EU:n roamingsääntöjä, esimerkiksi silloin kun kyse on mobiililaitteen käytöstä EU:n ulkopuolella. Asiakkaan on kuitenkin aina erikseen ilmoitettava haluavansa tällaista poikkeavaa järjestelyä.” kohta enemmänkin määrittele niin että liittymä on normaalien roamingien ulkopuolella, eli siihen ei EU roamingia voi ympätä sitten edes lisäpalvelun kautta? :thinking: 

Ei se sitä tarkoita. Se tarkoittaa , että asiakas voi itse päättää haluaako EU-roamingia vai ei.

No eipä Elisalla ole ymmärrystä tippaakaan esim. heitä kohtaan , jotka eivät EU-roamingia käytä/tarvitse. Ja mitä Elisan hinnoitteluun ylipäätään tulee , niin siitähän asiakkaan on mahdotonta tietää , mitä mikin osuus paketista ihan oikeasti maksaa.

Vai avaatteko miten esim. Huoleton 150M kokonaishinta eri osistaan muodostuu??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Itse näen tuossa kyllä monta riskitekijää näin asiakaspalvelun puolelta tulkattuna

Riski??? Ainoa riski tuossa on, että liittymä ei toimi ulkomailla.

Ja tätähän tapahtuu jo nykyiselläänkin, kun joko liittymän asetukset ovat väärin, päätelaitteen asetukset ovat väärin tai roaming vain sattuu olemaan juuri sillä hetkellä rikki.

eipä ne pahemmin ton roamingin myötä oo mihinkään muuttunut,

?????? Kolumbus K1 0,66 €/kk, Tarkka Puhe 7,90 €/kk!

Käyttäjätaso 7

Itse näen tuossa kyllä monta riskitekijää näin asiakaspalvelun puolelta tulkattuna

Riski??? Ainoa riski tuossa on, että liittymä ei toimi ulkomailla.

Ja tätähän tapahtuu jo nykyiselläänkin, kun joko liittymän asetukset ovat väärin, päätelaitteen asetukset ovat väärin tai roaming vain sattuu olemaan juuri sillä hetkellä rikki.

eipä ne pahemmin ton roamingin myötä oo mihinkään muuttunut,

?????? Kolumbus K1 0,66 €/kk, Tarkka Puhe 7,90 €/kk!


Lisätäänpä tähän vielä latausliittymät. Niissähän asiakas voi itse rakentaa itselleen sopivan kombon.

Ymmärrän hyvin Elisan hillittömän halun piilottaa kustannukset kaikenkattavan paketin sisään , joka mahdollistaa ylihinnoittelun , kun asiakas ei voi tietää mitä sen osat oikeasti maksavat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Itse näen tuossa kyllä monta riskitekijää näin asiakaspalvelun puolelta tulkattuna

Riski??? Ainoa riski tuossa on, että liittymä ei toimi ulkomailla.

Ja tätähän tapahtuu jo nykyiselläänkin, kun joko liittymän asetukset ovat väärin, päätelaitteen asetukset ovat väärin tai roaming vain sattuu olemaan juuri sillä hetkellä rikki.

Siinäpä se riski nousikin, nyt jo on noita ongelmaisia ja siihen kylkeen jos otetaan Pekka joka ottaa euron parin säästön vuoksi liittymän ilman roamingia ja pari vuotta myöhemmin lähtee reissuun ilman että muistaa tätä > Kiukkuinen puhelu/viesti meille kun ei toimi jonka jälkeen selitetään ongelma, tarjotaan parempaa vaihtoehtoa reissun ajaksi ja asiakkaan kokema tilanteesta jää pakkaselle. Yllättävän harva muistaa liittymänsä kaikkia ominaisuuksia minkä kyllä ymmärrän hyvin vaikka itsellä nuo on aina kiehtoneet :sweat_smile:

 

eipä ne pahemmin ton roamingin myötä oo mihinkään muuttunut,

?????? Kolumbus K1 0,66 €/kk, Tarkka Puhe 7,90 €/kk!

Enemmänkin tuossa muutoksessa vaikutti se että ihmisten puheliittymien käyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa. Aiemmin käyttö kattoi paremmin kuukausiveloituksen, nykyisin nettiä hyödynnetään enemmän mikä osaltaan vaikuttaa taas liittymän kertyviin kuukausiveloituksiin. Käyttöveloitukset on muutenkin tullut vuosien mittaa alaspäin, itse muistan esimerkiksi ensimmäisestä liittymästäni että siinä tekstarit oli markan kappale (0,17e), nykyisissä puhutaan yli puolet halvemmista hinnoista ja käyttö noillakin vähentynyt radikaalisti vuosien mittaa.

Käyttäjätaso 7

Enemmänkin tuossa muutoksessa vaikutti se että ihmisten puheliittymien käyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa.

Jaa jaa.

Minulla on tallessa puhelinliittymäni laskutustiedot tuolta 90-luvun lopulta saakka. Ei ole kuukauden minuuttimäärät ja viestin määrät juurikaan muuttuneet. Ainoastaan netin käyttö on kasvanut , kun sitä puhelinnettiä ei oikein alkuun ollutkaan. En minä nykyäänkään saa puhelimella dataa kulumaan kuin pari GB/kk. No kuukausihinta kyllä on noussut siitä huolimatta ja kiinnostaisi tietää , mikä sen datan osuus kustannuksissa oikein on?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Enemmänkin tuossa muutoksessa vaikutti se että ihmisten puheliittymien käyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa.

Jaa jaa.

Minulla on tallessa puhelinliittymäni laskutustiedot tuolta 90-luvun lopulta saakka. Ei ole kuukauden minuuttimäärät ja viestin määrät juurikaan muuttuneet. Ainoastaan netin käyttö on kasvanut , kun sitä puhelinnettiä ei oikein alkuun ollutkaan. En minä nykyäänkään saa puhelimella dataa kulumaan kuin pari GB/kk. No kuukausihinta kyllä on noussut siitä huolimatta ja kiinnostaisi tietää , mikä sen datan osuus kustannuksissa oikein on?

Itellä on puhelut ja viestit tulleet huomattavia määriä alaspäin per kuukausi. Nykyisin normipuheluita ja tekstareita ei juuri laskulla näy kun pääasiassa kaikki itsellä datan varassa. Valitettavasti laajempaa tai tarkempaa erittelyä näistä tai kustannusrakenteesta ei ole antaa, mutta tämä on ihan sellaista mitä olen noista tiedotteista ja muutoksista tulkinnut

Käyttäjätaso 7

 Valitettavasti laajempaa tai tarkempaa erittelyä näistä tai kustannusrakenteesta ei ole antaa,

Niinpä.

Olisin todella yllättynyt , jos Elisalla ei olisi tilastoja siitä mitä minkin palvelun ylläpitäminen maksaa. Johonkinhan ne liittymien hinnat täytyy perustua , kun niitä tuskin ihan hatusta temmotaan , toivottavasti. No katteet on kuitenkin ihan kohdallaan , kun osinkoja jaetaan ja asiakkaidenhan ei ole suotavaa tietää hinnanmuodostuksen periaatteita. Silloinhan operaattori ei voisi piilottaa mitään.

Käyttäjätaso 1

Enemmänkin tuossa muutoksessa vaikutti se että ihmisten puheliittymien käyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa.

Jaa jaa.

Minulla on tallessa puhelinliittymäni laskutustiedot tuolta 90-luvun lopulta saakka. Ei ole kuukauden minuuttimäärät ja viestin määrät juurikaan muuttuneet. Ainoastaan netin käyttö on kasvanut , kun sitä puhelinnettiä ei oikein alkuun ollutkaan. En minä nykyäänkään saa puhelimella dataa kulumaan kuin pari GB/kk. No kuukausihinta kyllä on noussut siitä huolimatta ja kiinnostaisi tietää , mikä sen datan osuus kustannuksissa oikein on?

Itellä on puhelut ja viestit tulleet huomattavia määriä alaspäin per kuukausi. Nykyisin normipuheluita ja tekstareita ei juuri laskulla näy kun pääasiassa kaikki itsellä datan varassa. Valitettavasti laajempaa tai tarkempaa erittelyä näistä tai kustannusrakenteesta ei ole antaa, mutta tämä on ihan sellaista mitä olen noista tiedotteista ja muutoksista tulkinnut

Varmaan aika monella muulla on käynyt samalla tavalla. Elisan vastaus tilanteeseen on tarjota Rajaton-liittymiä.

Toisaalta en ymmärrä suomalaisten operaattorien kiihkoa myydä nopeuksia. Lähes kaikki operaattorit Euroopassa myyvät liittymiä, joissa on datarajoitus.

Näin tekee Elisa Virossa. Näin tekevät Telia ja Telenor Skandinaviassa ja Baltiassa (poislukien siis Suomi).

Kyllä kaikki operaattorit myyvät myös liittymiä, joissa on rajaton data. Eli ei se striimaus kesken lopu, jos on ymmärtänyt hankkia oikean liittymän.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

KAIKKI EU-höpötys pois. Heti. Kaikki operaattorit.

EU-dataa ei voi käyttää oli taskussa 10 000, 50 000, tai 1 000 000 euroa.

Minä en aio enää matkustaa ulkomaille, joten EU-datalla en tee mitään. Kaikki ei nauti matkasta, kun voi nauttia jo NYT. Suomessa. jatkossa sitäkin tärkeämpää jättää veroeurot tän ne. Hienoon maahan nimeltä Suomi. Nähtävää on myös Corona-aikana ettei kotona tartte istua.

Uudellemaalle ei pääse, mutta mitä siellä edes on???

Minä hyppään AB-vyöhykkeellä Paunun bussiin ja nautin ilmaisesta matkasta.

Se elämä eletään ihan muualla!!! Halvalla!!!

Käyttäjätaso 7

Palataanpa tähän vielä pikkuisen.

Ei siitä niin kovin montaa vuotta ole , kun EU-data tuli liittymiin ja samalla EU määräsi sille hintakaton. Silloin operaattorit pitivät aikamoista porua siitä , että se nostaa liittymien hintoja , kun roamingmaksut vähenevät. Ja hinnat myös nousivat.

No nyt annetaan ymmärtää , että ei se EU-roaming mitään maksa , kun asiakkaat vaativat sen hintaosuuden hyvittämistä , jos ei käytä.

Kovin on ristiriitaista viestintää , mutta se kyllä on satavarmaa ettei EU-data operaattoreille ilmaista ole. Miksi sitä ei voida sitten jättää asiakkaan valittavaksi maksulliseksi lisäpalveluksi??

Osallistu keskusteluun