Lista yleisimmistä virhe koodeista

Tuote: Elisa Viihde

Ensin alkoi kaapeliyhteys hävitä ja sen jälkeen myös nettiyhteys. Otettuani yhteyttä tukeen sain uuden digiboksin joka auttoi kaapeliyhteyteen. Viikko sen jälkeen nettiyhteys hävisi täysin eikä nettiboksi pystynyt enää löytämään taajuuksia. Taas soitto tukeen ja minulle kerrottiin että valkoisella boksilla iän myöten tämä oli tunnettu ongelma (sain jatkuvasti viestin virhekoodista 11 ja käskyn yrittää uudestaan myöhemmin. Sain uuden boksin (mustan Netgem 7800 kai) mutta virhekoodi 11 tulee edelleen esiin mutta kaikki näyttäisi pelaavan niinkuin pitääkin. Välillä saan myös ilmoituksen virhekoodista 2 ja nyt viimeksi eilen uuden virhekoodi ilmoituksen koodista 5. Haluaisinkin Elisan kehittävän listan virhekoodeista ja niihin liittyvistä yleisimmistä syistä. (Olen tietoinen että näihin ei välttämättä ole aina sama ongelma mutta yleisimmät syyt ja niksit niiden tarkistamiseen / korjaamiseen olisi hyvää palvelua)...
Kannatan tätä ideaa. Tuollainen lista voisi auttaa asiakasta paikantamaan mahdollisen ongelman aiheuttajan sekä mahdollisesti jopa korjaamaan ongelman ilman Elisan apua.



Lisäksi tuon listan yhteydessä voisi olla suorat linkit esim. resetoinnin / flashbootin tekemiseen digiboksille. Myös jonkinlainen checklist, mitä asiakkaan tulisi testata ongelman korjaamiseksi olisi hyvä. Tämä saattaisi vähentää asiakkaiden yhteydenottoja asiakaspalveluun pienten ongelmien osalta.
Moro Jake17 ja tervetuloa Palstalle! 🙂 Noita virhekoodeja on aiemminkin toivottu selkokielelle ja tästä on meilläkin toivetta ollut keskustelussa johon liitin tämän toiveesi mukaan. Helpottaisihan se tosiaan jos tietäisi vähän paremmin mitä virhettä boksi milloinkin huutelee ruutuun 🙂
Tähän liittyen tuli vastausta kun kyselin perään. Elikkäs osa noista virheilmoituksista mitä voi saada on HTTP-generoituja (lähinnä muistaakseni Virhekoodi 500 tais siellä toisinaan näkyä) ja loput jotka ovat yksi- tai kaksinumeroisia ovat Unix-koodeja (Virhekoodi -2 jne). Lähinnähän nämä kaikki viestivät enemmän ja vähemmän kryptisesti siitä, ettei boksi syystä tai toisesta saa yhteyttä palvelimille ja/tai verkkoon, jonka jälkeen onkin sitten edessä ensin kotitoimenpiteet ja jos niillä ei tokene niin yhteyttä asiakaspalveluun. Yhteyttä voi ottaa vaikka yksärillä tai sitten perinteisesti soittelemalla asiakaspalveluun 010 190 240 (mpm/pvm).
Ja kaikki vikakoodit ovat suuria liikesalaisuuksia , vai mitä?



Ei se nyt paljon vaatisi laittaa ne tavallisimmat listaten vaikka tänne palstalle. Jos koodista näkee , että vika on palvelimella , niin turhaan niitä omia laitteita siinä asiakkaat tutkivat ja buuttailevat.
Eipä nuo mitään suuria liikesalaisuuksia ole kun kyseessä yleiset vikakoodit mitkä muuallakin käytössä. Ongelma noiden suhteen vain se, ettei noille suoraan yleensä mitään selkeää johdannaisuutta ole, eli vaikka saisi esimerkiksi Virhekoodi 500 ilmoituksen, joka viittaa palvelimen päähän, voi vika olla silti esimerkiksi reitittimessä joka ei liikennöi kunnolla digiboksin ja palvelimen välistä liikennettä. Halutessaanhan noita voi tarkistella HTTP:n virhekoodien osalta esimerkiksi Wikipediasta ja Unix-koodien osalta vaikka täältä. Noista voi jotain apua olla vian selvityksessä, mutta kuten sanottua niin ei noilla suorilta voi johtopäätöstä tehdä viasta. Esimerkiksi koodi -11 pyytää vain yrittämään uudelleen mikä voi kertoa monestakin ongelmasta.
Päivitetty idean tila Uusi ideaRatkaistu muuten