Määräaikaisia sopimuksia Elisalle (Elisan churn nousee)

Tuote: Puheliittymät Netti

Hei. Tässä on idea.

Määräaikaiset sopimukset Elisa Saunalahdelle.

Perustelen asiaa sillä, että Elisan hintataso on erittäin kallis ja paras kilpailijanne tekee täysin ohittamattomia tarjouksia, joissa operaattorin kate on viilattu minimiin. Mutta koska sopimus on määräaikainen, 12 kuukautta tai jopa enemmän, sekä asiakas on tyytyväinen hintaan että operaattori on tyytyväinen jatkuvaan rahavirtaan. Lisäksi määräaikuinen sopimus laskee DNA:n churnia eli asiakas poistumaa. Samalla hinta ja palveluominaisuudet taattu.

Liittymää ei siis voi pakkopäivittää, sen hintaa ei voi nostaa ja asiakas on ruhtinaallisin mielin, kun hinta miellyttää. Myös operaattori on tyytyväinen, koska asiakaspoistuma on alhainen.

Elisan tulisi viipymättä harkita tätä tapaa puhelinliittymissä ja mokkulaliittymissä, jos erityisesti alhainen churn rate kiinnostaa teitä. Nythän Elisan churn on isompi kuin DNA:lla ja nousee.

DNA Q3 2019 CHURN 16,4 (16,7)
Elisa Q3 2019 CHURN 18,2 (18,0)

Elikkä churn on toisaalla laskussa, kun teillä se on nousussa.

Siksi määräaika. Se palvelee teitä molempia.

Ihan ilmainen vinkki tämä ja miettikää mistä syystä teillä Churn nousee ja mistä syystä Churn laskee toisaalla. Mitä voisitte tehdä tyylikkäämmin tänään, että huomenna olisi paremmin?

Sinällään ihan hyvä ajatus ja hyvin myös perusteltukin 🙂 Tuossa vain nousee ongelmaksi se, että löytyy iso asiakaskunta (meilläkin historiassamme) joille määräaikaisuudet eivät oikein maistu. Jos kaikilla olisi määräaikaisuudet liittymillä, ei tätä asiakskuntaa palvelisi kukaan. Sitten tulisi se toimija joka keksii ilman määräaikaisuutta tarjota liittymiä ja rohmuaa hetkessä hirveän määrän asiakkaita itselleen. Siinä on siis puolensa ja puolensa että onko noita vai ei, osalle ei tule mitään ikäviä mielikuvia sanasta määräaikaisuus ja toisille se on taas hyvinkin paha sana.

Mutta tämä minun mielipiteestä, mitäpä muut mieltä? 🙂 Määrikset takas vai ei?


Tuota niin niin, itselläni on tällä hetkellä tarjousliittymä Elisalta, jonka hinta on sidottu 24 kk. Liittymän voi kuitenkin irtisanoa milloin tahansa. Eräs operaattori tarjoaa samantyyppistä liittymää samaan hintatasoon, mutta 12 kk sitoumuksella. Ei mitään järkeä vaihtaa ja sitoa palloa nilkkaan 12 kuukaudeksi. 

Se mitä Elisan ja muidenkin operaarttoreiden tulee tehdä on tarjota hyvissä ajoin määräaikaisuuden lopun lähestyessä tarjota uutta hintaa. Nyt tilanne on ilmeisesti se, että on pakko laittaa numerosiirto ennenkuin operaattori herää.

En ymmärrä väitettä, että Elisa on kallis. Linjassa nuo tarjoushinnat vs liittymän ominaisuudet vaikuttaa olevan kilpailijoihin. Listahintojahan nyt ei kannata katsoa, niillä ei pidä mitään ostaa.


Tuota niin niin, itselläni on tällä hetkellä tarjousliittymä Elisalta, jonka hinta on sidottu 24 kk. Liittymän voi kuitenkin irtisanoa milloin tahansa. Eräs operaattori tarjoaa samantyyppistä liittymää samaan hintatasoon, mutta 12 kk sitoumuksella. Ei mitään järkeä vaihtaa ja sitoa palloa nilkkaan 12 kuukaudeksi.

Huomaa se että vaikka hinta on 12 kuukautta ilman määräaikaa, niin mikään ei estä Elisaa nostamasta hintaa, koska sopimus ei ole määräaikainen. Lisäksi Elisan churn on nousemassa, mikä kertoo sen, että Elisaan ei olla tyytyväisiä. Muualla churn laskee. Valitettavasti en ole löytänyt Telian lukuja etinnöistä huolimatta. Elisan churnin nousu on huolestuttavaa ja jokainen Elisan asiakas pelkää hintojen nousua, koska soppareissa ei ole määräaikaa. Minulla on esim. 50+50 tuplalaajakaista €9,90, mutta pahoin pelkään että hinta voi nousta hetkenä minä hyvänsä.

Vaikka tarjous luvattaisiin vain 13 kk ajaksi, niin mikään ei estä Elisa nostamasta hintaa, tai muuttamasta palvelua, siksi kannatan määräaikuisia sopimuksia ja tekisin mieluusti Elisankin kansa muutaman, jos vain hinta on määräajan vuoksi timmissä kunnossa.

Toivottavasti Elisa voisi harkita sitä. On aikakin toimia, kun churn nousee.

Huomatkaa lisäksi että churnien välillä on kaksi numeroa välissä.

Elisan tilanne on katastrofaalinen ja kertoo että asiakasvaihtuvuus on suurinta alalla.

On kuitenkin syytä huomioida että määräaika voi vääristää churn tilastoja, koska liittymää ei voi vaihtaa, vaikka olisikin saanut jostain halvemmalla puolen vuoden kuluttua. Suurin osa kuitenkin ottaa määräaikaisenkin sopimuksen mielellään, koska niitäkin voi irtisanoa, jos operaattorin palvelukuvauksessa määritellyt vähimmäisvaatimukset eivät täyty tai muuttaa ulkomaille.


Älä nyt taas höpäjä omiasi. Elisa ei voi nostaa koska tuo alempi hinta on sopimuksen tekovaiheessa lukittu. Sen jälkeen kun etuhinta ei ole enää voimassa, hintaa luonnollisesti voi nostaa, mutta ei etuhinnan aikana.


Älä nyt taas höpäjä omiasi. Elisa ei voi nostaa koska tuo alempi hinta on sopimuksen tekovaiheessa lukittu. Sen jälkeen kun etuhinta ei ole enää voimassa, hintaa luonnollisesti voi nostaa, mutta ei etuhinnan aikana.

Sitä ei välttämättä tapahdu, mutta se voi tapahtua.

Sopimusta voi aina muuttaa kuluttajan vahingoksi, mutta määräaika estää sen.


Ota nyt ne pinkit lasit pois silmiltä ja vähennä hieman syvältyä kumpuavaa Elisa-vihaasi. Eli jos Elisa ehdottaa minulle, että seuraavat 24 kk liittymän hinta on jotain ja sen jälkeen jotain muuta ja kun hyväksyn tämän, niin syntyy sitova sopimus. Kun hinta on ennalta sovittu, ei sitä voi eikä saa mennä muuttamaan. Muuten puhutaan sopimusrikosta. Ei se sen vaikeampaa ole, eikä mitään “pallo jalkaan”-liittymiä tarvita. Katsos, kun jotkut operaattorit voviat tälläkin tavalla huomioida asiakkaita ja tarjota etuhintaa ilman “pallo jalkaan” menttaliteettiä.


Elisa ei voi nostaa koska tuo alempi hinta on sopimuksen tekovaiheessa lukittu.

Kyllä voi, kun kyseessä on toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Ainoastaan määräaikaisessa sopimuksessa hinta olisi kiveen hakattu.

Valitettavasti en ole löytänyt Telian lukuja etinnöistä huolimatta.

Olkaa hyvä:

Interim reports - Telia Company

Telian matkapuhelinliittymien churn % Suomen markkinoilla

 


Ei voi nostaa. Vaikka kyseessä ei ole määräaikainen, mutta on annettu tietty etuhinta tietyksi aikaa ei hintaa saa mennä nostamaan. On luvattu tietty hinta tietylle ajankohdalle ja siihen on sitouduttava. Heti seuraavana päivänä kun tuo aika on ohi voi tehdä vaikka miten kovan hinnan korotuksen, mutta ei ennemmin. Jos hintaa mennään nostamaan edullisemman hinnan aikana, on kyseessä sopimusrikko. Sitova määräaikaisuus ei vaikuta mitenkään.


Ei voi nostaa. Vaikka kyseessä ei ole määräaikainen, mutta on annettu tietty etuhinta tietyksi aikaa ei hintaa saa mennä nostamaan. On luvattu tietty hinta tietylle ajankohdalle ja siihen on sitouduttava. Heti seuraavana päivänä kun tuo aika on ohi voi tehdä vaikka miten kovan hinnan korotuksen, mutta ei ennemmin. Jos hintaa mennään nostamaan edullisemman hinnan aikana, on kyseessä sopimusrikko. Sitova määräaikaisuus ei vaikuta mitenkään.

Pari muuttujaa tuossa on:

  1. Liittymän pohjahintaa voidaan nostaa vaikka pidettäisiin etu voimissaan, eli jos etuhinnan takana normaalihinta on vaikka 12,90e/kk ja voimassaoleva etu on 9,90e/kk niin tuo 12,90e/kk hinta voi nousta ja etuhinta pysyä voimassa
  2. Tuotelopetus eli jos liittymätyyppi itsessään lopetetaan ja vaihdetaan johonkin muuhun, esimerkkinä Tarkka Perus → Tarkka Tavis tuotemuunnos (keksitty päästä, ei ole kuulunut mitään että tämmöistä olisi tulossa, tämä vain esimerkkiskenaario siis) niin silloin vanha etu ei enää päde koska se on tuotteeseen sidottu. Näissäkin kohtia pyritään kuitenkin katsomaan uusi etu joka vastaa mahdollisimman hyvin vanhaa etua

Nämä sen pohjalta mitä muistelen mitä vuosien varrella olen muutoksia kohdannut :) 


Elisan tilanne on katastrofaalinen ja kertoo että asiakasvaihtuvuus on suurinta alalla.

Mitenkäs se Telian 24 %?

Suurin osa kuitenkin ottaa määräaikaisenkin sopimuksen mielellään,

Yleensä määräaikaisesta liittymästä ei tule kuin reklamaatio ja pää kipeäksi, kun joku asia kuitenkin menee pieleen määräaikaisuuden aikana.

Minun mielestäni joko määräaikaiset sopimukset tai etämarkkinointi tulee kieltää kokonaan.

Etämarkkinoitikiellon rikkomisesta sekä sen kiertämisestä asiakastyytyväisyyskyselyin tai muin menetelmin tulee tehdä rangaistavaa.

jos operaattorin palvelukuvauksessa määritellyt vähimmäisvaatimukset eivät täyty

Ja mikä tämä vähimmäisvaatimus on? 5 Mbit/s!

Liittymän irtisanominen palvelukuvauksen perusteella on ihan täysi vitsi. Nopeuden tulee pudota alle 4 % myydystä, ennen kuin tätä kautta perusteet sopimuksen purulle täyttyvät.


Ota nyt ne pinkit lasit pois silmiltä ja vähennä hieman syvältyä kumpuavaa Elisa-vihaasi. Eli jos Elisa ehdottaa minulle, että seuraavat 24 kk liittymän hinta on jotain ja sen jälkeen jotain muuta ja kun hyväksyn tämän, niin syntyy sitova sopimus. Kun hinta on ennalta sovittu, ei sitä voi eikä saa mennä muuttamaan. Muuten puhutaan sopimusrikosta. Ei se sen vaikeampaa ole, eikä mitään “pallo jalkaan”-liittymiä tarvita. Katsos, kun jotkut operaattorit voviat tälläkin tavalla huomioida asiakkaita ja tarjota etuhintaa ilman “pallo jalkaan” menttaliteettiä.

Ja sitten vastaavasti nauttia kovasta churnista.

Kova churn on huono mainos. Asiakas, joka harkitsee tällä kertaa Elisaa, niin sillä on suurin mahdollisuus päätyä muuttavaksi asiakkaaksi, kun näitä churn tilastoja katselee.

Churn kertoo hienosti sen, onko järkevää muuttaa, jos seuraavakin voi olla tiedossa.

Kyllä se sinunkin hinta muuttuu, viimeistään kun tarjousaika päättyy.

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa maksuja ja niiden laskentaperusteita sopimusehtojen muuttamisen mukaisesti.

Lisäksi sopimusehdoista löytyy...

Teleyrityksellä on oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten, että sopimuksen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu, jos muutos johtuu: • sopimus-, hinnoittelu-, tai asiakaspalvelujärjestelyjen uudistamisesta tai yhdenmukaistamisesta kuten yhtiö- tai liiketoimintajärjestelyistä, • merkityksellisten tuotantokustannusten tai -rakenteen elisa.fi 11 muuttumisesta, • kolmansien osapuolten tuottamista palveluista johtuvista muutoksista kuten palvelusopimuksen päättymisestä tai muuttamisesta, • teleyrityksen palvelun tai sen ominaisuuden tuottamisen lopettamisesta, • yhdysliikennekäytännön muuttumisesta, • palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä tai uudistamisesta kuten vanhentuneen tekniikan korvaamisesta uudella, • asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden suojan tai taloudellisen turvallisuuden suojaamisesta tai kehittämisestä, • teknisistä järjestelmäuudistuksista, • merkityksellisestä, ennakoimattomasta liikenteen määrän tai rakenteen muutoksesta, • markkinatilanteen tai palvelun kysynnän olennaisesta ja pysyväisluonteisesta muuttumisesta, tai • toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason turvaamisesta, kuten poikkeusoloihin varautumisesta tai tietosuojan taikka tietoturvan ylläpitämisestä, kehittämisestä tai muuttamisesta. Teleyritys voi tehdä muutoksen siihen sopimuksen kohtaan, johon muutoksen perusteet joko suoraan tai välillisesti kohdistuvat. Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sekä toistaiseksi voimassa olevan että määräaikaisen palvelusopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia tai maksuja asiakkaan vahingoksi myös, jos muutoksen taustalla on lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, esimerkiksi sovittuun hintaan vaikuttava verojen tai muiden julkisten maksujen muutos.

Lisäksi tämä vielä… ettei vain olisi tylsää.

Lisäksi teleyrityksellä on muun kuin viestintäpalvelun osalta oikeus muuttaa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi muusta erityisestä syystä olosuhteiden olennaisesti muututtua.

Hintaa voi siis nostaa ja on vain ajankysymys koska operaattori tekee sen.


Tuskin kukaan mitään churn-tilastoja alkaa kaivamaan liittymää valitessaan. Ja käsittääkseni Elisan etuhinta ei ole toistaiseksi voimassaoleva vaan määräaikainen, josta puuttuu pinkin "pallo jalkaan"-ominaisuus. Kun on olemassa sopimisen vapaus jolloin voidaan sopia, jopa paremmin kuin pinkillä.

Ja kyllä, hinta muuttuu kun sopimukseni loppuu, se on selvä. Ellei Elisa tee uutta tarjousta tai minä vaihda operaattoria ennen sitä.


Hyvä tuossa kiistelyssä muistaa että esimerkiksi tuotelopetuksella voi operaattorikin päästä eroon noista määräaikaisista sopimuksistaan, tämä toki avaa asiakkaalle oikeuden päättää sopimus välittömästi


Elisan tilanne on katastrofaalinen ja kertoo että asiakasvaihtuvuus on suurinta alalla.

Mitenkäs se Telian 24 %?

Suurin osa kuitenkin ottaa määräaikaisenkin sopimuksen mielellään,

Yleensä määräaikaisesta liittymästä ei tule kuin reklamaatio ja pää kipeäksi, kun joku asia kuitenkin menee pieleen määräaikaisuuden aikana.

Minun mielestäni joko määräaikaiset sopimukset tai etämarkkinointi tulee kieltää kokonaan.

Etämarkkinoitikiellon rikkomisesta sekä sen kiertämisestä asiakastyytyväisyyskyselyin tai muin menetelmin tulee tehdä rangaistavaa.

jos operaattorin palvelukuvauksessa määritellyt vähimmäisvaatimukset eivät täyty

Ja mikä tämä vähimmäisvaatimus on? 5 Mbit/s!

Liittymän irtisanominen palvelukuvauksen perusteella on ihan täysi vitsi. Nopeuden tulee pudota alle 4 % myydystä, ennen kuin tätä kautta perusteet sopimuksen purulle täyttyvät.

Juuri näin ja siksi koko telealaa pitäisi muuttaa. Operaattorit vastuuseen ja jos alinta nopeutta ei pystytä tarjoamaan, niin sitten DNA:n piikkiin Elisalta liittymä. Jo rupeaa kiinnostamaan toimivan palvelun tarjoaminen. TOISAALTA operaattorit voivat myös käyttää viipalointi tekniikkaa.

Tämän avulla miniminopeuksia voitaisiin nostaa, jos vain olisi halukkuutta.

Sopiva miniminopeus olisi vähintään 25% liittymän maksiminopeudesta, tämä myös toisi painetta verkkojen kehittämiseen. Valitettavasti se voisi myös näkyä korkeampina kuukausimaksuina, koska operaattorin täytyisi varmistaa tuo 25% miniminopeus kuluttajalle.

Määräajalla myös laskettaisiin operaattorin kuluja. Jos esim. 25% miniminopeus, niin investoinnit tehtäisiin jatkuvasti, koska asiakkaita ei katoaisi koko ajan ja turhia simmejä ei lähetettäisi. Mikäli nopeus ei olisi luvattu, eli 25%, niin oikeuttaisi se toimittajan vaihtoon. Nykyinen systeemi missä ollaan, suosii jatkuvaa korttien vaihtoa, ja roskiin heittämistä mikä on uhka koko maapallolle ja sen resursseille. Jos tehtäisiin koko määräaika prosessi oikein muuttamalla telealan vakiintuneita käytäntöjä, niin määräaiku ei olisi ongelma, esim. viipalointitekniikan kanssa, jos määräajalla olisi saanut pysyvästi liittymiä edullisella kuukausimaksulla mikä on mahdollista pienellä churnilla.

Monilla ei ole mitään ongelmaa sitoutua esim. 24 kk määräaikaisiin sähkösoppareihin tai 60 kk vaimoihin ja jopa 18 vuotta omiin lapsiin, mutta kumppanuus teleoperaattorin kanssa on mitä ilmeisemmin väärin. Jos sillä säästää kunnolla, ei ongelmaa. Niin tai näin.

Elisa voi tarjota halutessaan vaikkapa molempia 🙂 Se on sitten oma moka, jos maksaa ilman määräaikaa listatarjouksia ja määräajalla kunnollisia tiskinalustarjouksia.

Vähentäisi kummasti muuttoja Elisalta, jos määräaika ketjutettaisiin eli esim. omalla operaattorilla 12 kk märääaika ja 12 kk hintaoptio, jolloin sopimusta voi vielä jatkaa jos tyytyväinen. Ei vaadi numeronsiirtoa. Riittää, että ottaa uuden määräajan (kolmas menossa).

Niin siinä olisi Elisalla kehittämisen paikka. Soitto asiakkaalle ja jatketaanko sopparia.

Nyt täytyy soitella omalla ajalla muut läpi, ja tilata simmit, turhaa työtä kaikille. Ei se simmien postituskaan ole mitenkään ympäristöystävällistä - jos ei etenkään aikeitakaan ottaa.

“Kunhan saan tarjouksen”.


TOISAALTA operaattorit voivat myös käyttää viipalointi tekniikkaa.

Hmmm…

Ei se viipalointi onnistu kuin 5G-verkossa , joten vielä pitää odottaa. Ei ole vielä sen paremmin 5G-peittoa kuin päätelaitteitakaan tarpeeksi eikä nykyisellä tarjonnalla viipalointia saa muille kuin 5G-modeemeille eli ns. FWA-laitteille.

No ehkä sellaisia viipaloituja liittymiä , joissa on korkeampi alaraja , saa joskus tulevaisuudessa myös puhelimille.


Eikös siinä voisi antaa korkeamman prioriteetin? Tai sitten yksinkertaisesti myy sitä nopeutta jota pystyy tarjoamaan eli vaikkapa max. 20 Mb liittymiä kaikille. Kuka nyt enempiä tarttis, kun puhelimella ei juuri eroa onko 20 megaa vai 100 megaa. Yhtä nopea tavalliselle sielulle.


Eikös siinä voisi antaa korkeamman prioriteetin? Tai sitten yksinkertaisesti myy sitä nopeutta jota pystyy tarjoamaan eli vaikkapa max. 20 Mb liittymiä kaikille. Kuka nyt enempiä tarttis, kun puhelimella ei juuri eroa onko 20 megaa vai 100 megaa. Yhtä nopea tavalliselle sielulle.

Eipä se maksiminopeuden tiputtaminen ratkaise sitä ongelmaa jos verkko ruuhkassa ja kapasiteetti ei riitä kuin tarjoamaan 10M per käyttäjä :/ 


Eikös siinä voisi antaa korkeamman prioriteetin? Tai sitten yksinkertaisesti myy sitä nopeutta jota pystyy tarjoamaan eli vaikkapa max. 20 Mb liittymiä kaikille. Kuka nyt enempiä tarttis, kun puhelimella ei juuri eroa onko 20 megaa vai 100 megaa. Yhtä nopea tavalliselle sielulle.


Ei taida olla yksin operaattoreiden päätettävissä nuo prioriteetit , vaan EU:n lainsäädäntö estää eriarvoisen kohtelun.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIkvCK6ornAhXSepoKHSuNARkQFjADegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.traficom.fi%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fmedia%2Fpublication%2FVerkkoneutraliteetin_vuosiraportti_2019.pdf&usg=AOvVaw1hP01fudG8ZtnOsy_oPLGp

Jos verkon kapasiteetti riittää nykyisellä käyttäjämäärällä vain tiettyyn nopeuteen, niin sitä suuremmat minimit ovat mahdollisia vain kapasiteettia kasvattamalla.


Eikös siinä voisi antaa korkeamman prioriteetin? Tai sitten yksinkertaisesti myy sitä nopeutta jota pystyy tarjoamaan eli vaikkapa max. 20 Mb liittymiä kaikille. Kuka nyt enempiä tarttis, kun puhelimella ei juuri eroa onko 20 megaa vai 100 megaa. Yhtä nopea tavalliselle sielulle.

Eipä se maksiminopeuden tiputtaminen ratkaise sitä ongelmaa jos verkko ruuhkassa ja kapasiteetti ei riitä kuin tarjoamaan 10M per käyttäjä :/ 

Hei.

Enemmin maksaisin vaikka 10 megan liittymästä 14,90 kk kuin 100 megan liittymästä 29,90 kk - jos kummallakin olisi toteutuva nopeus 10 megaa. Harmi vain että juuri mitään ei ole 1 ja 10000 megan välissä. Se on tässä ongelma, keskitytään myymään täysin tuulesta temmattuja lukuja.

Tottakai ihmiset ei haluu sitoutua niihin, kun eivät saa mistä maksavat. Ja se on ihan operaattoreiden keksimä juttu kuitenkin. Jos mainostettaisiin todellisia nopeuksia, niin kyllä moni sitoutuisi, ja saisi vielä porkkanaa eli halvemmalla kuin normaalihintaan. Selvästi.

Kovia lukemia ei sitten 4G:n rakenteen vuoksi pystytäkään kaikille tarjoamaan.

Näennäisesti on se 5 meg minimi kaikissa liittymissä :D

Eikös silloin kannattaisi olla sama hinta liittymissä, kun on sama pohjanopeuskin?

Jos tuo pohjanopeus olisi taattu niin kyllä määräajalla sitouttaminen voi kannattaa, asiakasvaihtuvuus todella pientä, ja samalla tulee rahaa verkon parantamiseen.

Operaattoreiden pitäisi lopettaa ylisuurten liittymien myynti. Puhelimeen 50 Mb max niin kaikille riittää kapasiteettia, ja ei tarvitsisi maksaa ylimääräisistä megoista extraa asiakkaana.

Nyt soi Angernoizer - Trip To Mexico (Radio Edit).


Eikös siinä voisi antaa korkeamman prioriteetin? Tai sitten yksinkertaisesti myy sitä nopeutta jota pystyy tarjoamaan eli vaikkapa max. 20 Mb liittymiä kaikille. Kuka nyt enempiä tarttis, kun puhelimella ei juuri eroa onko 20 megaa vai 100 megaa. Yhtä nopea tavalliselle sielulle.

Eipä se maksiminopeuden tiputtaminen ratkaise sitä ongelmaa jos verkko ruuhkassa ja kapasiteetti ei riitä kuin tarjoamaan 10M per käyttäjä :/ 

Hei.

Enemmin maksaisin vaikka 10 megan liittymästä 14,90 kk kuin 100 megan liittymästä 29,90 kk - jos kummallakin olisi toteutuva nopeus 10 megaa. Harmi vain että juuri mitään ei ole 1 ja 10000 megan välissä. Se on tässä ongelma, keskitytään myymään täysin tuulesta temmattuja lukuja.

Tottakai ihmiset ei haluu sitoutua niihin, kun eivät saa mistä maksavat. Ja se on ihan operaattoreiden keksimä juttu kuitenkin. Jos mainostettaisiin todellisia nopeuksia, niin kyllä moni sitoutuisi, ja saisi vielä porkkanaa eli halvemmalla kuin normaalihintaan. Selvästi.

Kovia lukemia ei sitten 4G:n rakenteen vuoksi pystytäkään kaikille tarjoamaan.

Näennäisesti on se 5 meg minimi kaikissa liittymissä :D

Eikös silloin kannattaisi olla sama hinta liittymissä, kun on sama pohjanopeuskin?

Jos tuo pohjanopeus olisi taattu niin kyllä määräajalla sitouttaminen voi kannattaa, asiakasvaihtuvuus todella pientä, ja samalla tulee rahaa verkon parantamiseen.

Operaattoreiden pitäisi lopettaa ylisuurten liittymien myynti. Puhelimeen 50 Mb max niin kaikille riittää kapasiteettia, ja ei tarvitsisi maksaa ylimääräisistä megoista extraa asiakkaana.

Nyt soi Angernoizer - Trip To Mexico (Radio Edit).

Tämä on täysin suomalainen ongelma. Muualla päin myydään rajoitettua dataa, eli ostat kapasiteettia tarpeen mukaan, esim 10 Gb tai 30 tai 200 . Täällä myydään nopeutta, johon on ehkä laboratorio-olosuhteissa mahdollista päästä. Muualla käytössä olevalla mallilla saat mitä tilaat, täällä lähinnä tyhjiä lupauksia. 
Voi olla että Suomessakin tilanne muuttuu, kun on nyt kaksi ulkomaalaisomistuksessa olevaa operaattoria.


OT: Nykyään tuskin lienee mahdoton suhteuttaa operaattorin saamaa kuukausikorvausta reaaliaikaiseen nopeusmittaukseen tai edes neljän tunnin viipaleissa mitattuun keskiarvoon. Tällöin teletoimija saisi vain osan kuluttajan kuukausimaksusta, jos myy 300 M ja kuluttaja saakin nauttia vain 5M sisään.. Tai sitten jonkinlaisen toteutuneen mittausjakson jälkeen asiakas voisi muuttaa nopeus/hinta-suhteen toteutuneen mukaiseksi. Toki Oyj hamuaa kuluttajalta kaiken minkä vain voi. 


Ei missään tapauksessa määräaikaisia sopimuksia kuluttajaliittymiin eikä varsinkaan mobiililiittymiin. Itse sorruin erään Elisan kilpailijan määräaikaiseen mobiililaajakaistaliittymään vuosia sitten. Alussa se toimi ihan hyvin mutta reilusti ennen määräaikaisuuden loppua liittymä oli lähes käyttökelvoton.

Viime vuonna palasin kyseiselle operaattorille. Kun minulla ei ollut Elisalla määräaikaisia sopimuksia vaihto oli helppoa. Eikä minulla ole nykyiselläkään operaattorilla määräaikaisia sopimuksia. Jos ei toimi voi vaihtaa operaattoria helposti. Tietysti määräajattomissa liittymissä on riski että hinta nousee, mutta sen kestää paremmin kuin käyttökelvottoman liittymän. 

Enkä ole varma ovatko 12kk-24kk olemattomalla katteella myydyt liittymät hyvä juttu. Joku ne kuitenkin maksaa. Osakeyhtiön toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen. 


DNA ei ole enää OYJ vaan se poistuu JUURI NYT pörssistä.

Nyt puhutaan vanhasta kunnollisesta DNA Oy:stä.

DNA palkitsee Etudiili-asiakkaitaan vuosien ajan:

  1. Määräaikainen sopimus sitoo sekä asiakkaan että operaattorin. Asiakas saa liittymän LYÖMÄTTÖMÄÄN hintaan koko Etudiilin ajaksi 12-24 kk ja samalla DNA hilloa 12-24 kk. Minulta ovat saaneet jo yli 44 kk ajan hilloa, koska Etudiili pitää asiakas tyytyväinen. Kaksi kärpästä samalla iskulla: HINTAETU ja HINTATAKUU. Miksei Elisalla?
  2. DNA ottaa yhteyttä ENNEN Etudiilin umpeutumista ja tarkistaa onko liittymä ajan tasalla. Tarkistetaan onko asiakkaan käyttö muuttunut ja jos on, tehdään Etudiili muista liittymistä, tai jatketaan nykyisen liittymän Etudiiliä jopa ILMAN numeronsiirtoa.
  3. Etudiili-asiakas saa DNA-kaupoista Etudiilin kelpoisuuden osoittamalla “Minun palveluni” -sivuston kautta näytetään Etudiili-maininta tai henkilökortti useita etuja. Uuden puhelimen asennuspalvelu, yhteystietojen siirto tai jopa kuvien siirto! Tai kaikki!
  4. Etudiili-asiakas saa aina lisätarvikkeista, kuten suojakuorista, latureista ja piuhoista rahanarvoista etua 10 prosentin alennuksella. Tunnistautumalla Etudiili-asiakkaaksi.

MIKSI Elisalla ei ole tällaisia etuja Elisan asiakkaille????

Olen itsekin kyseinen Etudiili-asiakas ja kyllä on eduista nautittu, ei vain liittymähinnassa.

ENNEN MUUTA 4G toimii kuin rasvattu ja olen sanonut kaikille DNA-myyjille että olen die hard DNA asiakas enkä tule liittymiä sieltä vaihtamaan vaikka he lopettaisivat kunkurssiin. Ei muita vaihtoehtoja kuin DNA!!! Rakastan sitä operaattoria ja niiden etuja, se on muutakin kuin alennus laskuun, vaan sieltä saa laadukkaita latureita ostettua alennuksella yms.

Kun Elisan CHURN nousee, niin pitäis tehdä jotain. Tässä 50 senttiä.

Antakaa kunnon etua puhelinlaskuun (oma liittymä 46,51 prosentin alennuksella vuodeksi Etudiilillä), puhelin käyttökuntoon, lisätarvikkeista 10 % pois, aina.

Itse olen yli 1400 päivää Etudiili-asiakas ja huhtikuun jälkeen alkaa 5. vuosi.

Asiakkaat sitoteutaan muualla ja ne asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Nyt soi Toneshifterz & Outbreak - Let Go (Album Edit).


Olemme tainneet kaikki ymmärtää täysin väärin tämän pinkin ylistyksen. Ei taida HPgurun asiakkuus ollakaan ihan niin pinkeillä ruusuilla tanssimista, kun haikailee Elisan leiriin noin kovasti. Mutta kun on pinkki pallo jalassa, niin ah vankina on. Omaa virhe valintaa joutuu kehumaan kaikessa yhteydessä, jotta se pahin kaipuun tunne Elisan leiriin olisi edes hetken aikaa pois mielestä.


Olemme tainneet kaikki ymmärtää täysin väärin tämän pinkin ylistyksen. Ei taida HPgurun asiakkuus ollakaan ihan niin pinkeillä ruusuilla tanssimista, kun haikailee Elisan leiriin noin kovasti. Mutta kun on pinkki pallo jalassa, niin ah vankina on. Omaa virhe valintaa joutuu kehumaan kaikessa yhteydessä, jotta se pahin kaipuun tunne Elisan leiriin olisi edes hetken aikaa pois mielestä.

Minä olen yrittänyt siirtyä Elisalle kolme kertaa ja minut häädettiin sieltä pois.

Elisan ständillä sanottiin että meidän perheessä on LIIAN HALPA liittymä neljä kertaa. Kerroimme siis hinnat yksi kerrallaan ja meille sanottiin neljä kertaa että myyvät kalliimmalla!

Etudiilit €4,90 3 kpl ja Etudiili €6,90 1 kpl :D

Normaalisti €6,90 ja €12,90. 0.5M, 2.5 Gt EU, käytön mukaan ja toisessa 1M, 5 Gt EU, käytön mukaan. ALLE EURON päivät. Niin heti me tultiin kilpailuttamaan ennen Etudiilin loppumista ja olisimme siirtäneet, mutta Elisan tiski sanoi että ei ole kuule noin halpaa.

KALLIIMMALLA voin myydä! :D

Ja ei, emme kaipaa Elisaa, jos kalliimmalla myyvät. Neljän hengen pouhelinlasku viimeksi alle €26 euroa kk, minulle tulee omana laskuna kuudesti vuodessa niin halpaa on.

Jää siis laskutusrajaan €7, niin miksi maksaisin enemmän.

Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Gigantti.

Etudiili EI estä vaihtamasta operaattoria vaan ennen sopimuksen loppua voi panna numeronsiirtoa minne haluaa - jos Elisalta ja Telialta ei tule muuta kuin kalliimpaa niin DNA jatkaa samalla Etudiilillä - niin mikä järki on maksaa liikaa. Neljä liittymää alle €26 kk.

Olemme paljon netissä luureilla, soitamme ja viestimme ihan normaalisti.

Ja kun on alle € päivät, sitä voi soittaa lauantaina koko Suomi läpi ja maksaa vain €.

EU:ssa aina paljon dataa kuukausimaksuun. Esimerkiksi Elisan nykytarjouksilla DNA-asiakkaille käyttömme olisi €22,90 kk x 4 vuoden ajan. Tai sitten tarjottaisiin netitöntä liittymää kalliimmalla €7,90, ei siinä ole pienintäkään järkeä siirtyä Elisalle. Olkoon viisi palloa jalassa, ei harmita. Ja tuo 22,90 hinta tietenkin nousis vuoden jälkeen 32,90 euro. Ihanan kallista.

Meille lisäksi sanottiin ettei Elisa lähde edes neuvottelemaan alle € päivistä saati noista hinnoista. Niin pakko siinä oli tehdä U-käännös Elisan tiskiltä ja sinne neljä liittymää lähti.

Nyt soi G4bby - Around This World (Radio Edit).