Mobiililaajakaista 3G- / 4G- / 4G Super -liittymistä pois mahdollisuus lisäpalvelulle


Idea on viestin lopussa ja yksinkertainen, mutta kannattaa lukea koko viesti ymmärtääkseen perusteluni idealle.



Vaihdoin tuossa pari kuukautta sitten Asiakaspalveluun soittaessani Ykkkönen 3G -liittymän määräaikaiseksi Mobiililaajakaista 3G -liittymäksi. Ykkösessä minulla oli  MegaData-lisäpalvelu, jossa on nykyään maksiminopeutena 21 Mbps. Käytännössä mainittu lisäpalvelu on ominaisuuksiltaan sama kuin Mobiililaajakaista Nopsa -lisäpalvelu, mutta hinnaltaan edullisempi. Määräaikaisuuden otin tuohon siksi, että Ykköseen olisi tullut se 1,99 e kuukaudessa ja lisäksi tarjottiin 6 kuukautta 50 prosentin alennuksella eli 6,45 kuukaudessa.



Aiemmin ns puheliittymiä (esim juuri Ykkönen, Norppa tai Satakieli) ei voinut muuttaa MobiililaajakaistaPaketti-liittymiksi eikä päinvastoin. Mutta itse asiaan ja ideaan. Tehdessämme asiakaspalveluhenkilön kanssa liittymätyypin ylämainittua vaihtoa, en tietenkään tajunnut irtisanoa MegaData-lisäpalvelua. Jouduin maksamaan kahdelta kuukaudelta Mobiililaajakaista 3G -iittymästä (nopeus 24 Mbps, ei puhelumahdollisuutta) myös lisäpalvelun MegaData. Toisin sanoen maksoin mobiililaajakaistakäyttöön tarkoitetusta liittymästä kaksi kuukausimaksua eli 2 * 21 Mbps. Liittymällä ei kuitenkaan ollut käytännössä mahdollisuutta kuin käyttää yhtä päätelaitetta (=yksi SIM-kortti) ja nopeus on koko ajan sama. Kuukausimaksu oli kuitenkin 12,90 e + 10,11 e = 24,01 e. ( Lasku ei käsittääkseni sisällä aiemmin mainittua kampanja-alennusta 6 kk -50 %.)



(MobiililaajaistaPaketti (=ex-DataPaketti) oli sama kuin nykyinen Mobiililaajakaista -liittymä lukuunottamatta seuraavia eroavaisuuksia, mutta siinä oli 24 kuukauden määräaikaisuus, hinta 13,90 e kuukaudessa, tekstiviestit kalliimpia ja Nettitikku tuli mukaan. Lisäksi siitä oli mahdollisuus puheluihin.)



Jos en olisi tajunnut tänään vihdoin soittaa laskusta tiedustellakseni Asiakaspalveluun ja asiakaspalveljan neuvosta irtisanoa MegaData-lisäpalvelua, maksaisin edelleen samalla liittymällä kahdesta mobiililaajakaistasta. Mikäli uusi liittymätyyppi olisi ollut Reilu 3G ilman puhe- ja tekstiviestipaketteja, MegaData olisi poistunut itsestään, koska sitä ei voi siirtää Reiluihin. Tosin kuukausimaksu olisi ollut korkeampi kuin Mobiililaajakaista 3G -liittymässä.



Kuten kaikki lukijat varmasti ymmärtävät, mitään sopimuksia ei voi irtisanoa taannehtivasti, ellei sopimusehdoissa toisin ole mainittu. Tämä koskee vaikka teippirullan ostoa kaupasta. Jos olisin vaihtanut liittymätyyppiä vasta nyt huhtikuulla, mainitulla perusteella mobiilidata-lisäpalveluista maksaisin nyt sen 1,99 euroa kuukaudessa lisää ja minulla olisi liittymällä AlleEuronPäivät, vaikkei liittymällä  voisi soittaa. Tosin tuo 1,99 e kuukaudessa taitaa tulla joka tapauksessa maksettavaksi määräaikaisuuden päätyttyä maaliskuussa 2015.



Ideani on, että missään Mobiililaajakaista-liittymätyypissä ei saa olla mahdollisuutta mobiililaajakaista-lispalvelulle ja ne pitää poistua automaattisesti tai viimeistään liittymätyypin vaihdon yhteydessä. Toivottavampaa olisi mahdollisuus olla  vain MobiililaajakaistaPlus- ja MultiSIM-lisäpalveluille. Perusteena on liittymätyyppien ominaisuuksien selventäminen ja yksinkertaistaminen.
Jos teit kuten sanoit liittymätyypin vaihdon asiakaspalveluhenkilön kanssa, hänen olisi kuulunut neuvoa asiassa. Sitä varten se asiakaspalvelu on, ettei ihan kaikkea edes tarvitse itse hoksata. Jos taas liittymän vaihtaa itsepalveluna, ideasi estäisi tälläisen vahingon.
Mobiililaajakaista 3G- / 4G- / 4G Super -liittymistä pois mahdollisuus lisäpalvelulle
Tuosta kannattaisi ihan reklamoida. Siihen on kaksi perustetta: asiakaspalvelijan virhe kun ei huomauttanut sekä yleinen sopimusoikeudellinen periaate, että asiakkaan tulee voida hyötyä sopimuksesta. Se, että liittymässä on erillinen lisäpalvelu, joka ei tuo mitään hyötyä ei ole mielestäni pätevä sopimus.



Jotenkin jäi hämäräksi tuo, mitä tässä tehtiin. Oliko kyse jostain kikkailusta. Niitä tehdessä on aina riskinsä.
Selvittelyjen jälkeen ilmeni että Mobiililaajakaista 3G, 4G ja 4G Super -liittymille ei ole lisäpalveluja saanut tilattua pitkään aikaan, mutta nyt tässä tapauksessa oli tapahtunut virhe järjestelmässä, joka on jo korjattu. Tämä siksi Ratkaistu muuten. Jos sulla Hyvis on tähän vielä jotain palattavaa, niin avaa siitä oma ketju Palstalle, tai laita vaikka yksityisviestiä 🙂
Kuinka uuden SIMKORTIN voi aktivoida?
Kuinka uuden SIMKORTIN voi aktivoida?



https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/uuden-sim-kortin-aktivointi/



Palstan hakua käyttämällä tähänkin olisi varmasti löytynyt vastaus.
Miguelsan78, viestisi on väärällä alueella:D



Vastaan nyt kumminki.

Oma Elisassa klikkaat sen liittymän numeroa jolle haluat SIM-kortin aktivoida, klikkaa ylhäälä -> ASETUKSET Uusi SIM-kortti Käytön estot Soitonsiirrot -> Tilaa ja aktivoi kortti, klikkaa sinistä linkkiä: aktivoida se -> täytä laatikoihin uuden SIM-kortin numero, klik AKTIVOI ja VAHVISTA MAKSU 5€



E, Dj_God ehtikin jo vastaamaan🆒