Ratkaistu muuten

Mobiilimaksusta lisätietoa Elisan sivustolle

  • 25 marraskuu 2015
  • 5 kommenttia
  • 979 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ehdotan, että operaattori lisäisi sivuilleen tietoa kohua herättäneestä mobiilimaksupalvelusta, joka näyttää jo olevan luonteva osa operaattorin laskutusta. Ei ole enää salaisuus, että HSL:n lippuvaihtoehtoja saa pian maksaa ko. palvelun avulla. 

Lainaan itseäni: " En ymmärrä, miksi operaattorit eivät ole kertoneet asiakkailleen mobiilimaksusta tiedotteissaan viimeisten vuosien aikana. Miksi he ovat edelleen hiljaa. Elisan nettisivuillakin haku sanalla mobiilimaksu tuo ainoastaan tietoa Elisa Lompakosta. Yksi ainoakaan linkki ei ohjaa mobiilimaksuinfo.fi -sivuille.

Koko tältä episodilta olisi ehkä vältytty, jos asiakkaat olisivat tienneet, että maksutiedot voivat välittyä laskuttajalle ilman, että itse syöttää puhelin- tai luottokortin numeronsa."

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Puheliittymät/Hämärät-verkko-ostot-laskulla/td-p/475417/page/8

5 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Tästä nyt ei kannata edes keskustella. Laitatte vaan infoa nettisivuile.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tässä ei todellakaan tarvita mitään keskustelua aiheesta, vaan reilua tiedotusta. Pidän Elisaa vastuuttomana toimijana mobiilimaksun tiedottamisen suhteen. Laitoin tän idea juuri sen vuoksi, ettei asia pääse unohtumaan tuonne keskusteluiden sekaan. Googlaamalla selvisi, että mobiilimaksua on kokeiltu jo vuonna 2013 ja asiakkaan piikki on tainnut olla auki siitä saakka. Silti Elisan sivuilta ei löydy minkäänlaista tietoa, kuinka esimerkiksi voisi rajoittaa kotimokkulan mobiilimaksuveloituksia. Kuinka moni normikuluttaja ymmärtää laittaa numerolleen palvelutekstiviestien estoja, koska eihän tässä mitään tekstareita lähetellä.

Ensimmäiset palvelua vilpillisesti (ilman standardinmukaista maksuikkunaa) käyttäneet aikuisviihdesivustot taisivat ilmaantua vasta kuluvan vuoden aikana. Oman näkemykseni mukaan Elisan tulisi hyvittää jokainen veloitus, joka on muodostunut edellä mainituilta sivustoilta, kunnes saavat oman tiedotuksensa asianmukaiseksi sekä standardinmukaiset maksuikkunat jokaiselle palveluntuottajalle, jonka veloituksia maksunvälityskumppaniltansa hyväksyvät.

http://yle.fi/ylex/uutiset/uusi_maksutapa_helpottaa_mobiiliostoksia__veloitus_puhelinlaskulla/3-7586545
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Olemme jo tehneet muutoksia asiakastukisivuille ja ohjeistuksiin estojen osalta. Löydät uudet ohjeet täältä ja täältä. Laskujen osalta tulossa tarkennuksia verkko-ostoihin vuoden 2016 aikana.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Mobiilimaksamiseen voisin laittaa täyden eston, mutta nykyiset tekstiviestien estoluokat joihin tämä mobiilimaksuesto kuuluu ovat liian tiukat.

Siis omana estonaan irrallaan tekstiviesti ja puheluestoista pitäisi olla. Tällöin voisin ottaa käyttöön.

Tämä ainakin siis toistaiseksi, en ole vielä tarvetta mihinkään mobiilimaksupalveluun nähnyt, mutta esim. joillekin tekstiviesti palveluille on ollut. Katotaan millaiseksi tulevaisuudessa palveluiden tarjonta ja haluttavuus muokkautuu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Onhan tätä itse kukin täällä toivonut jo vuosikausia. Tuntuu vaan, että kiinteän puolen kehitys on Elisalla jotenkin jäissä. Hyvin vähän tulee mitään siltä puolelta. Kiinteä bussines menee siinä "sivussa" sen markkinointiin ja tuotteen kilpailukyisenä pitämiseen ei tunnuta panostavan. Koska olet viimeksi nähnyt Elisanlta pelkän kiinteän puolen nettiyteyden mainosta vaika telkkarissa 1,-2,-3,-4,-5 vai kuusi vuotta sitten. Taitaa viimeisestä olla 10v, jos edes jaksan muistaa Ei siis mikään ihme, että myös tuotteet ovat vanhahtavia ja tuotteistus tuntuu kestävääään.. pitkäääääm... Kyllähän tämän asiakkaan huomaavat, mutta kovin usein ei ole mahdollista äänestää jaloillaa (= vaikka valita 2-3 vaihtoehdosta). Taloyhtiös kisassa Elisa pärjää ilmeisesti OK, koska yhtiödiilejä talonyhtiöiden hallituksissa nuijivista harva ymmättää / osaa arvioida eri operaattorien yhteyksien eroja. Se menee juuri ja juuri kaaliin, että 100M / 19€ kk (halpaa kuin saippua). Siinä ei tajuta katsoa vaikka paluukaista kokoa. Aloitustekstissä mainitut syyt ovat erittäin relevantteja. Jos sinulla on 100/10M yhteys, niin se on aivan erilainen "otus", jos verrokkina on 100/100M symmetrinen yhteys. Näin nimenomaan, kun käytetään laajasti pilvipalveluita (tallennetaan pilveen) tai halutaan käyttää yhteyttä etätöissä. Paluu yhteyden epäsymmetrisyys on ymmärrettävää tekniikoissa joissa siirtotie ei tue parempaa. Näin esimerkiksi ADSL:ssä. Jossa teoreettinen huippu on 24/1 (Elisalla) ja muilla 24/3. Tässäkin Elisa jäi kehityksen kelkasta. Kaapelimodeemilla on mahdollisuus papempaa paluukaisaan kuten myös VDSL:ssä. Kuparin lyhentämistä VDLS- toteutuksia Elisa on onneksi sentään tehnyt mutta... se symmetria. Tekniikoissa pitäisi aina käyttää mahdollisimman hyvää nopeutta (minkä tekniikka vain antaa myötä). Eikä paluukaistaa pitäisi keinotekoisesti rajoitaa. "Hyvä" esimerkki on kuitu kotiin (=FTTH), jossa Elisan maksiminopeus on 100/10. Tätä se on ollut viimeiset viisi vuotta. Eikä mitään indikaation tilanteen paranemisestä ole kuulunut. Useista tiedusteluista huolimatta. Saattaa olla myös kaupallista strateriaa, että kuitu ei näyttäisi liian ylivoimaiselta kupari- yhteyksien rinnalla. Rajoiteaan siis sitä, että kaapeli ja VDSL pysyisi edes tarkoomina kilpailukykyisinä. Eikä kovaa tarvetta panostaa kuituihin (koteihin asti tulisi). Ainakaan niin nopasti, kun tilanne voisi olla jos tulisi kuituhype. Oma valinta olikin sitten ottaa Elisan kuidun lisäksi (=joka tuotiin 2011) osuuskunnan kuitu. Nyt voin sitten valita Elisan ja Soneran väliltä. Eipä tarvii paljoa harkita, kun Soneralta saa symmetrinen 100/100M puoleen hintaa mitä Elisan 100/10 maksaa ja Soneran 1000/100M (tämä ei symmetrinen) maksaa vain vähän enemmän kuin Elisan 100/10M T: Tuokki

Osallistu keskusteluun