Saunalahden tyytyväisyystakuu takaisin

Tuote: Muut palvelut

Vaadimme Saunalahden tyytyväisyystakuun takaisin. Viime vuonna nettitikkujen virallinen kokeilumahdollisuus on poistunut. Ennenhän sai tikkua kokeilla rauhassa liittymän kanssa 14 päivää. Nyt sama ei onnistu ainakaan sopimatta asian myyjän kanssa. Nyt lisäksi nettitikulla ei ole palautusoikeutta, koska se on otettu mahdollisessa myyjän sallimassa kokeilussa käyttöön.



Saunalahden tuleekin siis palauttaa tämä tyytyväisyystakuu. Perusteluna on, että mobiiliverkko toimii vaihtelevasti paikasta toiseen ja joskus kohdalle saattaa tulla katvekin. Ei ole siis mukavaa maksaa laitteesta, vaikka liittymän voikin irtisanoa. Ainakin LTE-dataliittymissä testausaika on välttämätön, kun kattavuus 4G-verkoilla on vielä hyvin rajallinen ja katveita on paljon jopa itse kuuluvuusalueella. Myös ns. 4G-mokkulat ovat hyvin kalliita esim. opiskelija tai työtön ei voi kokeilla noin vain LTE-liittymää, jos pitää suostua lunastamaan mokkulan verkon toimiessa huonosti. Liittymän irtisanominen sinällään on helppoa nykyään, kun ei ole määräaikaisuutta.



Muut operaattorit tarjoavat edelleen tätä tyytyväisyystakuuta, miksei Saunalahti? Saunalahden tulee viipymättä korjata tämä epäkohta ja arvostaa asiakkaita. Asiakkaalle on tärkeää, että ostaa liittymän, johon on sataprosenttisesti tyytyväinen. Tämä myös nostaa Saunalahden asiakkaiden tyytyväisyyttä, koska ne asiakkaat, joilla ei mobiiliverkko satu toimimaan asiakkaan haluamalla tavalla palauttavat laitteen ja liittymän ja jatkavat normaalia elämäänsä jonkun muun operaattorin datakortin kanssa. Tyytyväinen asiakas on yritykselle tärkeä, siispä tyytyväisyystakuu takaisin!
Ehdottomasti tämä! Vaikka 4G-tikkua ottaessani olisikin ollut saatavalilla tälle alueelle myös Elisan LTE-verkkoa, niin tyytyväisyystakuun puuttuessa olisin todennäköisesti ensimmäisenä ottanut yhteyden Soneralta, koska heillä on tyytyväisyystakuu. Jos yhteys ei olisi Soneralta toiminut niin siitä huolimatta en olisi mielellään hankkinut yhteyttä puljusta jossa tilanne on "Ota ja maksa, vaikka ei kunnolla toimisikaan".
Mitenkäs tässä tapauksessa esimerkiksi normaalit puheliittymät, haluttaisiinko niillekin samanlainen tyytyväisyystakuu vai pelkästään nettitikuille? 🙂 -Vortex
Kiitos kommentista.



Tosiaan dataliittymiin lähinnä tuota kaipaillaan. Kysehän on 14 vuorokauden kokeilusta eli jos on tyytyväinen nettitikkuun ja dataliittymän toimivuuteen, ei tee mitään niin laskutus alkaa siitä. Kerran vuodessa tosiaan kokeilumahdollisuus taloutta/asiakasta kohti, jottei sitä käytettäisi väärin.



Puheliittymiin mielestäni tuo olisi aika turha, koska yleensä asiakkaalla on jo valmiina puhelin jolla voi dataa testata. Mutta lähinnä siis jos saisi rauhassa testata vaikkapa LTE-verkkoa tai 3G-verkon maksiminopeuksia ja jos ei ole tyytyväinen (esim. alueen kuormittunut verkko, palauttaisi kamppeet Saunalahdelle ilman kuluja).



Eli vähän samanlainen tyytyväisyystakuu kuin teillä oli ennenkin, tähän ei tarvitse lisätä mitään eikä poistaa mitään. Puheliittymissä olisi muuten yksi toinen idea hyvä, mutta sille pitää tehdä kokonaan oma juttu, kunhan mietin sen yksityiskohtia.



Tyytyväisyystakuu voisi siis koskea heitä, jotka ostavat nettitikun Saunalahdelta. Jos tikku on jo olemassa, testaushan käy helposti eli testaa viikon, toimii, jättää näin. Ei toimi, irtisanoo liittymän. Mikäli kyseessä on määräaikainen sopimus, voisi tyytyväisyystakuu olla vaikka 14 päivää siinäkin tapauksessa, että asiakkaalla on oma nettitikku jo olemassa.
Vortex tuossa yllä kyselee, pitäisikö tyytyväisyystakuu saada myös normaaliin puheliittymätyyppiin. Periaatteessa kuuluvuutta voi testata prepaidkortin avulla, eikä sellaisen hankinta ole mielestäni kohtuuttoman kallis. 



Dataliittymätyypeissä näkisin asian siten, että suurin kustannuserä on LTE-nettitikku, mikä jää täysin turhaksi, jos verkkoa ei ole saatavilla asiakkaan käyttöpaikoilla. Vanhalla laitteella tätä voi harvoin testata. Tikku pitäisi voida palauttaa, mutta avatusta datayhteydestä maksaisin normihinnan käyttöpäiviltä, kunnes pyytäisin sen sulkemaan/sulkisin itse oma.saunalahdessa ts. veloitus ko. päiviltä. 



Onko estettä lainalaitteen saamiseksi Elisan toimipisteiltä?
Mitäs jos Shopiteissa olisi lainatikkuja, jolla verkkoa voisi kokeilla? Mobiililaajakaista 4G -liittymällä yhden viikon kokeilu ja Nettitikun lainaus viikoksi vaikkapa kymppi. Mikäli sitten ottaa liittymän ja tikun, se kymppi hyvitetään ennakkomaksuna.



Viikossa kyllä ehtii kaksikin käyttäjää kokeilla, jos intoa riittää. Mielestäni hinta on ihan perusteltu, koska sillä saadaan karsittua huvikseen kokeilijat.
En oikein tykkää ideasta, että pitäisi maksaa siitä, että saa kokeilla miten mobla toimii kotiosoitteessa tai vaikka mökillä.



Huvikseen kokeilua rajoittaa se, että tyytyväisyystakuun saa kerran vuodessa. Ja jos pakko on jotain veloittaa, niin myymälästä hakemalla ja siihen palauttamalla kokeilu voisi olla ilmainen. Netistä tilaamalla avausmaksu 3,90 €. Tämä taas olisi huono niille ihmisille, joilla lähimpään Shopitiin voi olla tuntuva matka.



Eli kääntyisin ihan maksuttoman kokeilun puolelle kuten ennenkin. Kerran vuodessa.
Mitenkäs tässä tapauksessa esimerkiksi normaalit puheliittymät, haluttaisiinko niillekin samanlainen tyytyväisyystakuu vai pelkästään nettitikuille?

Ainakin nettitikuille, toki sitä parempi mitä vapaammin/turvallisemmin liittymiä saa kokeilla. Pääasia kuitenkin nuo tikut.



Väärinkäytösten estämiseksi tuo kerran vuodessa kuulostaa hyvälle, tosin tässäkin tulisi huomioida jos asiakas on vuoden sisään kokeillut ja muuttanut sitten vuoden sisällä toiseen osoitteeseen niin silloin mielestäni kokeiluoikeus tulisi palautua, jotta yhteyttä voi mahdollisesti testata uudella asuinalueella.



Myös verkkojen laajentuminen kannattaa huomioida. Jos asiakas on testannut tikkua alueella jossa on aikaisemmin ollut parhaillaan DC-verkkoa ja myöhemmin vuoden sisään alueelle saadaan rakennettua LTE-verkko niin mielestäni silloin kokeilumahdollisuus tulisi palautua. )(e: tässähän olisi mahdollisuus markkinointiin. Kun LTE-verkko on avattu aikaisemman testaajan alueelle, voitaisiin hänelle lähettää asiasta postia ja kehottaa kokeilemaan uudelleen, jos vielä LTE-yhteydelle tarvetta.)



Mikäli asiakkaalta estetään uuden verkkotyypin kokeilu tai uudella asuinalueella kokeilu vedoten siihen, että edellisestä kokeilusta on kulunut alle vuosi se ainakin mielestäni huutaa epäluottamusta asiakasta kohtaan ja silloin asiakas yleensä ohjautuu toiselle operaattorille jolla kokeiluoikeus on.
:smileyshocked: Poistettu ehkä siksi, kun Saunis heikentää tarjouksiaan, palveluita ja päinvastoin lisää ei tyytyväisiä ja myös pois siirtyviä...
Kannatetaan ehdottomasti aloittajan ideaa.. voiko mitään muuta tapaa ollakaan. Kuuluvuudet vaan on erilaisia, kartat saa näyttää mitä tahansa.
Sinä taidat elää ruusunpunaisissa unelmissa...



Saunaelisa ei tuo takaisin sitä tyytyväisyystakuuta koska käytännössä se on sula mahdottumuus sillä rapakunnossa olevasta verkosta ei voi saada sitä mitä asiakkaalle yritetään kaikin mainostettavissa olevin keinoin  luvata. Jos palautus % hipoo 100 niin  onhan se tyhmää jatkaa tyytyväisyystakuuta.



Lupaukset toteutuu vain miniatyyrisillä alueilla kun otetaan tarkkailuun koko Suomen alue.
Hienoa, että tämä on kerännyt näin kovasti kannatusta. Tyytyväisyystakuu on selkeästi kaivattu juttu, onhan se näppärää, että pääsee testamaan palvelua ennen lopullista päätöstä. Tällä hetkellä tyytyväisyystakuu ei sellaisenaan ole ajankohtainen juttu, mutta katsotaan, mitä tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan.
:smileycry:
käyttäjä Suvi päiväyksellä ?11-04-2013 12:37 Tilaksi vaihdettu: https:///t5/Saunalahti-Ideapaja/idb-p/Saunalahti/status-key/Pidet%C3%A4%C3%A4nmieless%C3%A4



Hienoa, että tämä on kerännyt näin kovasti kannatusta. Tyytyväisyystakuu on selkeästi kaivattu juttu, onhan se näppärää, että pääsee testamaan palvelua ennen lopullista päätöstä. Tällä hetkellä tyytyväisyystakuu ei sellaisenaan ole ajankohtainen juttu, mutta katsotaan, mitä tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan.



Hä ja samalla kummallista "sekunda mobiilikaista päätepönttöö" kukkuu.:smileyshocked: Takuu tärähtelee ja asiakkaat karttaa herkästi.
Hmmm. Oikeastaan en ymmärrä sitä, että 4G-nettitikkun ja -reitittimeen vaaditaan kokeilumahdollisuutta, mutta 4G-puhelimelle ei. On siinä puhelimenkin kohdalla suuri hintaero. 
Tästähän kyllä oli joku oikein kuluttajaviranomaisen päätös että vaikka myydään erillisellä sopimuksella laite liittymän yhteydessä voidaan ne katsoa kuuluvan samaan pakettiin ja siis laillisesti on oikeus se tikkukin palauttaa jollei liittymä toimi!



http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/arkisto/2013/?announcementId=24767c23-c091-4e0f-b653-2225bab01daa&groupId=8d651499-3dc9-4247-a946-f2f9cace7472
DNA Kaupasta sai 14 vrk testiin LTE. Sieltä ei tietenkään saanut Elisan LTE-verkkoa testiin 🙂 Mutta ei se Elisakaan ruuhka-aikaan sen paremmin toimi alueen asukkaiden mielestä...



Kyllä, oikein hyvä tyytyväisyystakuu DNA:lla. Tosin yksikin päivä riitti toteamaan, että LTE nyt ei toimi niin kuten mainoksessa luvataan. Ostat 150 Mbps -kaistan joka onkin teoreettinen eli käytännön nopeus ainakin täällä 50 Mbps. Okei, hyvä nopeus. Odotat iltaa ja iskee se kuuluisa "ruuhka-aika". Jonkun on aivan pakko käyttää yhteyksiä tähän aikaan ja mietit, että hei, en taidakaan olla ihan ainoa... :smileycheesy: Nopeustestissä LTE onkin yllättäen 25 Mbps tai alle. Ilman tätä tyytyväisyystakuuta olisin pakotettu ostamaan päätelaitteen (liittymästä en tehnyt määräaikaista). Tosin DNA siitä hyvä, että ne antaa takuun määräaikaisissakin sopimuksissa 14 vuorokauden ajalta. Päivän testi riittää toteamaan, että moni on langennut mainoksien ilosanomaan. Jes, 150 megaa kotiini! Totuus onkin sitten muuta etenkin ruuhka-aikaan. Eikä se juuri 50 Mbps paremmalla puolella käy edes aamusta.



Elisa - herätkää nykyaikaan ja tarjotkaa taas tyytyväisyystakuuta. Ja kyllä kiinteällä jatketaan...