Saunalahti Dashboard ja VoIPLite takaisin


Saunalahdella oli taannoin selaimella käytettävä palvelu, mistä sai käyttöönsä normaalin suomalaisen lankapuhelinnumeron ja sovelluksen kautta pystyi soittamaan puheluita netin kautta Saunalahden liittymiin maksutta. Tuo palvelu loppui Nettipuhelimen poistumisen myötä. Ymmärtääkseni Nettipuhelimessa oli jotakin teknisiä haasteita, mitkä mahdollistivat palvelun väärinkäytön. Dashboardin VoIPLitellä onnistui vain käyttäjälle maksuttomien puheluiden soittaminen ja oli sikäli käyttäjälle turvallinen.



Voisiko tuollaisen palvelun saada uudestaan käyttöön? Palvelun edellytyksenä voisi olla Saunalahden asiakkuus, eli vain Saunalahden muista palveluista maksavat asiakkaat saisivat palvelun käyttöönsä. Lisäksi käytölle pitäisi laittaa jokin kohtuullisen käytön rajoitus, jotta palvelua ei käytettäisi väärin. Samaan systeemiin voisi siirtää vaikka nykyisin oma.saunalahdessa olevat nettiviestit, jolloinka palvelusta tulisi varsinainen Saunalahden asiakkaiden viestintäkeskus verkossa. Tällaista palvelua ei muut operaattorit tarjoa, joten tällä olisi mahdollisuus erottua. Käytöstä poistetusta Dashboardista olisi varmasti koodauksessa apua, joten pyörää ei tarvitsisi kokonaan keksiä uudelleen, joten kustannukset pitäisi pysyä kohtuullisina.



Mitä mieltä olette? Olisiko tässä ideaa?
Kannatan ideaa. Suomessa on ollut ja on yhä sellainen langaton "mania", että kaikki ratkaisut jotka eivät ole 3-4G tekniikkaa heitetään helposti pois tarjoomasta. Historiaa miksi Elisa/Saunalahti poisti VOIP- palvelun oli muistaakseni hakkerointi episodi vähän yli vuoden takaa, jossa jokin hakkeri porukka korkkasi Elisan/Saunalahden VOIP- järjestelmä siten, että VOIP- puheluita soitettiin usean yrityksen tiliin suurilla summilla. Sitävastoin, että Elisa / Saunalahti olisi korjannut ongelman päätettiin koko palvelu ajaan alas (en tiedä onko ajettu, mutta uusmyynti on ainakin lopetettu). Tekniikka Elisan / Saunalahden VOIP- järjestelmän takana oli muistaakseni (jostain luin) Nokia Siemens Networkin tekemää ja suhteellisen vanhaan sellaista. Uusiminen olisi maksanut varmasti satoja tuhansia euroja. Ilmeisesti laskettiin, että 1+2= -10. Siis VOIP ei volyymiin nähden ole kannattavaa. Varsinkin kun suurin osa myynti ja kehityspaukuista on laittettu langattomalle puolelle.



Summa Summarum. Minun mielestä asiakaspalvelun "nimissä" olisi ollut hyvä pitää VOIP- elossa. Varmasti olisi voitu rakentaa edullisemminkin kun NSN:n tekniikalla (vaikka Asterisk:n päälle) tai palvelu olisi voitu ostaa joltain muulta (pikku operaattorilta). Itselläni on yhä VOIP- käytössä. On ollut lähes 10- vuotta. Taloon tulee sama "langallinen" numero nyt VOIP- muodossa, joka on tänne tullut jo vuodesta 1954 :smileyazn:



Kun saimme kadulle Saunalati Talokuitu- liittymän tarjouksessa oli, että VOIP on mahdollsta saada. Tarkoitukseni olikin liittaa numero tulemaan Saunalahdelta talokuidun lisäpalveluna, mutta näinhän ei sitten edällä mainituista syistä käynyt. Tilalle tarjottiin Kotipuhelin- liittymään, joka on riisuttu GSM- liittymä. Ei kuitenkaan mulle kelvannut. Eli VOIP:n kautta tulee yhdestä pikku narikasta. Pitää katsoa mitä tekee, jos tuo lopettaa kokonaan :smileyhuh:



Tuokki
Saunalahti Dashboard ja VoIPLite takaisin
Saunalahden nettipuhelin on (valitettavasti) lakkautettu kaikilta, vaikka kyseiseen palveluun kuuluvat liittymät näkyvätkin edelleen aktiivisena Omassa Saunalahdessa. Itse toivon, että Saunalahden nettipuhelin tekee paluun entistä ehompana.
Mukava kuulla, että näilläkin palveluillamme on ollut oma uskollinen käyttäjäkuntansa. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että kyseisten lisäpalveluiden takaisintuonti valikoimiimme ei ole ajankohtaista.
"Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että kyseisten lisäpalveluiden takaisintuonti valikoimiimme ei ole ajankohtaista."



Miksei ole? VOIP-palvelut ovat nykyaikaa.