Täydellinen puheluerittely pyynnöstä oma.saunalahteen


Halusin selvittää, olivatko oma.saunalahden puheluerittelyssä näkyvät 173XXX palveluviestit aiheettomia. Soitin asiakaspalveluun kysyäkseni täydellistä puheluerittelyä.



Selvisi, että kesäkuun 2013 alusta alkaen voi pyynnöstä saada postitse täydellisen puheluerittelyn kuukausikohtaisesti veloituksetta. Viime aikoina on kovasti kohkattu paperilaskun maksullisuudesta.



Ehdotukseni on, että Elisa mahdollistaisi täydellisen puheluerittelyn näkymisen sähköisessä muodossa, vaikka sitten pankkitunnuksin ensin tunnistautumalla. 



Tuo tunnistautumisen vaatimus ehdotuksessani perustuu siihen, että puhelun aikana ihmettelin, miksei täydellistä erittelyä voisi saada omasta liittymästään sähköisessä muodossa oma.saunalahdessa. Palveluneuvoja kertoi, että oma.saunalahden tunnukset voivat olla muunkin kuin liittymän käyttäjän tiedossa. Sähköisellä tunnistautumisella Elisa voisi täyttää tietosuojan ehdot.



http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/Täydellinen-puheluerittely/td-p/70188/page/2



//Muokattu kategoriat uusia vastaaviksi. -Norris
Täydellinen puheluerittely pyynnöstä oma.saunalahteen
Tämä olisi tosi hyvä
Minusta tämä on ihan hjyvä idea. Ihmetyttää se, että kun joku soittaa johonkin 0700-numeroon, Saunalahtea ei kiinnosta kenen käsissä puhelin on, mutta kun haluaa varmistua laskutuksen oikeellisuudesta, alkaa jumitus. Tunnuket tietääknei ovat henkilökohtaisia. Jos joku päästää jonkun muun niillä sisään, se on hänen ongelmansa. Onhan monilla verkkopankkitunnuksetkin yhteisiä.
Hirmunen kalabaliikki muutamasta numerosta, ettei niitä voi tietosuojaan tai muuhun vedoten näyttää omilla sivuilla. Kaikkea muuta siellä kyllä tuntuu voivan tehdä. Näistä kukaan ei ole huolissaan. Sama on puhelimella soittaminen ja tilaaminen,muutokset ym. Niitä ei kukaan valvo mitenkään. Riittää kun sukupuoli vastaa kutakuinkin soittajan miehen/naisen nimeä. :smileyhuh: Vaikka puhelimessa luettelisit sotusi, niin mitenkään toinen ei voi olla varma siitä,että se olet juuri sinä.
käyttäjä osronk päiväyksellä ?06-06-2013 10:37

 Onhan monilla verkkopankkitunnuksetkin yhteisiä.



Henkilöasiakkaille pankkien ehdot sanovat esimerkiksi seuraavasti:



Nordea:



Asiakkaan tunnistaminen

Pankki tunnistaa henkilöasiakkaan henkilöllisyyden pankkitunnuksilla asiakkaan kirjautuessa pankin verkkopankkipalveluun. Henkilöasiakkaan on mahdollista tunnistautua pankkitunnuksilla myös muiden palveluntarjoajien Internet-palveluihin. Henkilöasiakkaan pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia. Pankkitunnuksia ei saa luovuttaa osittainkaan toisen, ei edes perheenjäsenen, käyttöön eikä pankkitunnuksilla avattua palveluyhteyttä saa luovuttaa muun tahon käytettäväksi. OP-ryhmä:



Kun asioi pankin ja viranomaisten kanssa verkossa, henkilöllisyys todistetaan verkkopankkitunnuksia käyttämällä. Siksi jokaisella täysi-ikäisellä asiakkaalla tulisi olla henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Verkkopankkitunnukset ovat ehdottoman henkilökohtaiset eikä niitä saa luovuttaa toiselle.



------



Pankki- ja vakuutusasioiden hoitamisen lisäksi pankin verkkotunnuksilla voi todistaa henkilöllisyytensä asioidessaan yritysten ja viranomaisten kanssa (esimerkiksi sähkölaitos, puhelinoperaattori, verottaja, Kela, poliisi).



Siksi henkilökohtaiset tunnukset ovat hyödylliset. Samasta syystä niitä ei saa luovuttaa toiselle.



-----------------



Jos olet luovuttanut tunnuksesi toiselle henkilölle, pyydä ne takaisin. Jos haluat hänen hoitavan pankkiasioita puolestasi, autamme sinua valtuuttamaan hänet siihen. Tule käymään konttorissa.
Tiedän toki, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaisia. Kommenttini vain ilmaisi käytännön tosiseikkaa ironisessa sävyssä. Moni pari käyttää samoja tunnuksia, vaikka ei saisi. Pointtini oli, että pankkitunnukset ovat aivan yhtä henkikohtaisia kuin oma.saunalahti-tunnukset, joten ei sinänsä ole mitään syytä edellyttää pankkitunnuksia tässä, koska ihmiset voivat jakaa niitä yhtä lailla kuin oma-saunalahdenkin tunnuksia, jos käyttäjä haluaa rikkoa sääntöjä.
Eivätkö alaikäisten lasten liittymät ole täysi-ikäisen liittymänhaltijan oma.saunalahden tunnuksen alla? Tässä kohtaa pelkkä oma.saunalahden tunnus ei takaa lain määritelmää tietosuojasta.
Tässäpä vasta mielenkiintoinen idea - ympäristöystävällinen ja asiakkaille helpompi tapa saada erittely käyttöönsä 🙂 Puheluerittelyt ovat teletunnistetietoja, joten niiden käyttöä ja "jakamista" on tarkoin säädelty lailla. Näin ollen tämän toteuttamiseksi pitääkin selvitellä tarkkaan, mikä on tietoturvallinen tapa hoitaa tämä. Asia on siis tukevasti mietintämyssyssä! -Suvi