Testimokkuloita ja liittymiä Shopiteihin


Hei,



Tuli tuossa mieleen kun moderaattori Ilanan kanssa juteltiin siitä kun tyytyväisyystakuuta ei ole ja Shopiteista ei saisi antaa tuotteita testiin kuuluvuuden varmistamiseksi ja toisaalta on myös aiempi tyytyväisyystakuuidea laitettu korvan taakse, mutta ei toteutukseen.



Ajattelinkin, että näin asian on oltava. Mutta olisiko parempi idea hankkia joka Shopitiin vaikkapa viisi testimokkulaa jossa jokaisessa aina maksiminopeus 100 Mbps ja niitä saisi lainata henkilöllisyyttä vastaan kahdeksi vuorokaudeksi veloituksetta?



Näin Shopitista laite hakemalla saisi testata kaksi vuorokautta yhteyden toimivuutta/sopivuutta käyttötarkoitukseen ja jos on tyytyväinen, palauttaa ja solmii vastaavan sopimuksen tai palauttaa ja ei solmi mitään, jos ei yhteyden toimivuuteen ole tyytyväinen.



Laitteille voisi olla myös varauslista. Mikäli liittymän tarjoaminen "Elisan piikkiin" ei olisi mahdollista testin ajaksi, vaihtoehtona olisi saada pelkkä laite testiin ja liittymä sopimuksella (ilman määräaikaa). Näin jos on täysin tyytyväinen laitteeseen, voisi sen testilaitteen palauttamalla saada uusi Shopitissa luottokaupalla tai kertamaksulla. Jos liittymässä ei olisi määräaikaa, sen voisi irtisanoa ja laskutus pelaisi päivien mukaan mikäli ei jostain syystä olisi tyytyväinen mobiiliverkkoon. Testilaite luonnollisesti palautettaisiin testijakson jälkeen.



Ajatuksena on siis että Shopitissa olisi varattavana viisi testimokkulaa ja -liittymää. Elisalle ei syntyisi tästä kuluja, koska ehtona olisi hakemisen jälkeen myös tuoda kamppeet Shopitiin itse. Mikäli asiakas haluaisi laitteen palauttaa postitse, palautus menisi hänen piikkiin.



//Muokattu kategoriat uusia vastaaviksi. -Norris
Henkilökohtaisesti en halua ottaa vastuuta nettitikusta tai jopa reitittimestä. Milläs todistat, että se on rikkoontunut vaikka edellisella lainaajalla? Minä ainakin vaatisin ennen lainausta ja lainauksen jälkeen paperin, että päätelaite on kunnossa.



Jos tuohon testitarjontaan lähdettäisiin, voisin ennemmin ottaa lainaksi ajalle ma-pe tai pe-ma ja siitä perittäisiin sitten vaikka vitonen tai kymppi. Mobiililaite kun on kuitenkin tarkoitettu liikkuvaan käyttöön ja pitempänä aikana voisi testata vaikkapa useammassa työpisteessä tai kotona ja vapaa-ajan asunnolla. Tuossa ajassa saisi varmuuden paremmin, jos asia oikeasti kiinnostaa. Se maksu taas karsisi turhat ns renkaanpotkijat.
Testimokkuloita ja liittymiä Shopiteihin
Maksullinen testi voisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei saa maksaa liikaa. Mutta eikö laitetta voisi testata aina palautuksen jälkeen että siinä on kaikki mitä annettiinkin jne.
Jos halutaan olla ihan idioottivarmoja, laitteen piirilevylle voi tulla kolauksesta pieni vaurio, vaikka nettitikun liitospää voi hieman vääntyä ja sopivasti taivutettaessa tikku ei toimi. Välttämättä vaurio ei haittaa mitään, mutta.. Tai entäs jos vaikka nurkka halkeaa? Mikäli laite on ilmaiseksi lainattu, sen pitää mielestäni palautua myyntikuntoisena.
Se myyntikuntoisuus voisi olla yksi ehto. Toisaalta jos tuote on uusi paketista, käyttäjä olisi voinut sen myös ostaa itselleen verkon toimiessa. Mokkuloissa pitää kuitenkin saada tietää käytännössä miten palvelu toimii ennen kuin esim. ostaa 150 euron mokkulaa.
Ihan hyvä idea. Ei lainalaitteen tarvitse olla "myyntikuntoinen", kunhan toimii.
"Ajattelinkin, että näin asian on oltava. Mutta olisiko parempi idea hankkia joka Shopitiin vaikkapa viisi testimokkulaa jossa jokaisessa aina maksiminopeus 100 Mbps ja niitä saisi lainata henkilöllisyyttä vastaan kahdeksi vuorokaudeksi veloituksetta?"



Henkilöllisyyttä vastaan? Tarkoitat, että asiakas antaa henkilöllisyytensä lainaksi Saunalahdelle?
Ei vaan lainaa laitteen Elisalta (ei lainaa henkilötietoja Elisalle) ja lainaksi ei saa mitään millään opiskelijakortilla tai kertomalla henkilötietonsa. hpguru ehdottaa, että lainalaitteen saajan tulisi virallisesti todistaa henkilöllisyytensä. Asiakkaan eduksi olisi mielestäni, jos Elisan pitäisi tiedottaa (alueella tapahtuvista) 4G-tarjonnan muutoksista vaikkapa 12 kuukauden ajan. Asiakas voisi valita tiedotuskanavaksi joko sähköpostin, tekstiviestin, puhelun tai vaikka nämä kaikki.
"Asiakkaan eduksi olisi mielestäni, jos Elisan pitäisi tiedottaa (alueella tapahtuvista) 4G-tarjonnan muutoksista vaikkapa 12 kuukauden ajan. Asiakas voisi valita tiedotuskanavaksi joko sähköpostin, tekstiviestin, puhelun tai vaikka nämä kaikki." :smileyhuh:



Tarkoitatko, että Elisa perustaisi rekisterin testimokkulan käyttäjistä ja heidän ilmoittamistaan testipaikoista ja niiden  perusteella tiedottaisi muutoksista?



 
En tarkoita.



Markkinoinnissahan voidaan käyttää sijaintitietoja ja luulen, että Elisalla on markkinointirekistereissään profiilitietoja paikan mukaan. Esimerkiksi tänne Ouluun on markkinoitu tekstiviestillä puhelintarjouksia vain paikallisiin Shopiteihin ja Länsi-Suomen Shopitien mainontaa ei ole tullut minun liittymiin.



Esimerkiksi tiedot olisivat rajattu: Mobiililaajakaista, 4G, Pohjois-Pohjanmaa. Luulen, että tuommoinen profiilijako on käytettävissä jo nykyään. Testipaikan tiedot tarkalleen olisivat tarpeettomia, ainakin minun mielestäni.
Mietin vain sitä, miten tuo liittyy testimokkulaan, mistä tässä ehdotuksessa on kyse.
Kun kysyit, että pitäisikö Elisan tehdä tuommoinen jokin luettelo tiedottamista varten lainaajille, vastasin, että ei. Kerroin, millä tavalla tuon tiedottamisen voisi toteuttaa. Että sillä tavalla se liittyy tuohon sinun kysymykseesi Elisan tiedottamisesta/markkinoinnista, joka ei oikeastaan liittynyt näihin testilaitteisiin mitenkään. 😉
Katsopas aiempaan kirjoitukseesi, jonka liitymistä testimokkulaan olin miettinyt., mutta ei tästä toivottavasti enää sen enempää;)
Työllistää myymälöiden väkeä todennäköisesti turhan paljon jos tällainen toteutetaan. Täytyy ottaa myös huomioon, että myymälän henkilökunta on myyjiä/asiakaspalvelijoita, ei niinkään teknistä väkeä. Eli suotakoon heille tehtäväksi työnsä.



Moni teknisesti ei niin osaava varmasti haluaisi myös testata, että 4G toimii ja ongelmaa tulee laitteiden käytön kanssa ja niiden conffaamisessa jos mennään itse säätämään. Myymälöillä pitäisi siinä tapauksessa olla joku ns. oma firmware laitteisiin, että vaikka laitteen resetoisi niin myymälän tiedot jäisi laitteeseen. Näin käyttäjät (testaajat) eivät eivät voisi sotkea laitteiden asetuksia. Tuskin omaa firmwarea demolaitteita varten Elisa lähtee tuottamaan. Demolaitteet myös maksavat, niin myymälät joutuisivat varmasti välillä karhuamaan asiakkailta testistä näitä laitteita. Myöskään jos testaaja ei laitteita osaa käyttää oikein, niin tuskin päästän oikeisiin testituloksiinkaan.



Hyvä ja kaunis idea, mutta toteutus ei niin helppo, että palvelisi niin myyjiä kuin asiakkaita. 😕
Juttelin asiasta sekä laitteista että myymälöistä vastaavien henkilöiden kanssa: "hyvä idea, ei toistaiseksi toteuteta mutta pidetään mielessä!" Vannon, suora lainaus, vaikka Ideapajamaiset termit olivatkin 🙂 Kuuluvuus laajenee jatkuvasti ja myös nykyään valikoimassa olevat laitteet ovat toimivuudeltaan entisiä varmempia. Myös tässä keskustelussa esitetyt mietteet laitteiden testauksesta, hinnottelusta ja myymälöiden resursseista ovat valideja, vaikkakin toki ratkaistavissa. Ajatuksen siemenenne on kuitenkin nyt istutettu oikeiden ihmisten päähän, katsotaan siis mitä tulevaisuus tuo tullessaan 🙂