Ratkaistu muuten

Totuus esiin

  • 26 syyskuu 2019
  • 4 kommenttia
  • 367 katselukerrat

Miksi Elisa ei tiedota häiriöistä? Lienee niin paljon että joidenkin bonukset putoaisivat. Psrin tunnin yrittelyn jälkeen kuulin puhelimitse, mitähän tieto maksaa, että alueellani on ollut jo pidempään häiriöitä. Kartassa ei ole mitään. Vain laskutus tuntuu toimivan sujuvasti. Tämä käy yrityksen omaan nilkkaan eli me äänestämme jaloillamme

4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Mitä häiriösi tarkemmin koskee?

Häiriökartoissa on oman kokemukseni pohjalta merkattuna vain osa vioista. Jos esimerkiksi mobiilipuolella on tiheän tukiasemapeittoalueen sisällä jotain vikaa tai muutostyötä, kuitenkin vain niin, ettei koko alue ole kokonaan jonkin sukupolven verkon osalta alhaalla, ei niitä aina tuonne karttaa merkitä. Täten koko vikakarttaa voi pitää enemmänkin vain osviitteellisenä tai kuriositeettina. Ei olla kovin innokkaita tarkkaan tiedottamiseen edes talon sisällä, jolloin usein törmää tilanteisiin, joissa myynti ei ole tietoinen teknisistä asioista kovin syvällisesti. Tiedon kulkemattomuus tuntuu olevan ihan tietoinen valinta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Vikakartalla ei ole merkitystä silloin, jos ei sinne mitään merkata. Antaa väärän kuvan koko yrityksestä. "Meillä on niin hyvä verkko, kun nytkin kartalla vain viitisen vikaa". Todellisuudessa vikoja voi olla kymmeniä enemmän. Jos asikas kärsii viikkoja tukiasema viasta, eikä sitä ole enää, tai lainkaan kartalla - se ärsyttää ja oikein kunnolla. Jos vikakarttaan ei laiteta kaikkia vikoja, ei kyseessä ole enää mikään vikakartta, vaan pieni otanta joistakin vioista. Olisihan se myös Elisalle huonoa mainosta, jos kartalla olisi pitkät viat kuukauden tai pari, kun ei vain saada korjuttua. Mutta kartalla kun ihmiset katselisi sitä, ehkä olisi vähän eri kuva, "paremmasta verkosta".

Elisan laiva ei muuta suuntaa, jos ei anna palautetta.

Siksi joka asiasta pitää pitää ääntä, että Elisa muuttaisi toimintatapojaan. Asiakkailta ei saa salata vika-alueita, mutta tätä samaa myös esim. DNA harrastaa, sielläkään kartassa ei kaikkia vikoja ole. Lisäksi kun vika puuttuu kartasta, aiheuttaa se turhia soittoja vikapalveluun, joka Elisan tapauksessa vieläpä on kallis pinkkiin verrattuna jossa se on täysin veloitukseton kaikista liittymistä. Miksei Elisalla, vikailmoitus ei saa maksaa. Vaatikaa sitä.

Soitin kerran Elisalle vikapalveluun ja vaadin koko hintaa hyvitettäväksi. Vikapalvelu ei Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan saisi maksaa ekstraa silloin, kun ilmoitetaan viasta.

Elisan laiva kyllä kääntyy, kun sitä käännetään. Pistin ääneni.

Nyt soi Jay Reeve - Can't Breathe (Radio Edit).
Käyttäjätaso 2
Koko vikakarttaahan ei olisi olemassa jos sinne ei mitään merkattaisi. Sanomattakin on selvää, että jos vikaa on pitkään ja isolla alueella, eikä mitään inffoa löydy, ottaa se pattiin. Elisa kyllä pyrkii tämmöiset viat saamaan vikakartalle ja kehittämään vikakarttaa. Alueellisissa vioissa olemme kehittäneet myös tiedotustamme ilmoittamalla esimerkiksi tekstiviestinä alueen asiakkaille viasta. Saatamme myös ennakoida ja ilmoittaa tulevista muutostöistä viestinä. Tässä on huomattu ongelmalliseksi se, että jos vikaa ei sitten asiakkaalla ilmene, hän saattaa soittaa meille että "koska se vika alkaa!?". Siinäpä sitten kerrot, että ei hätää, vika ei koskekkaan ilmeisesti teidän talouttanne😁 Myöskin jos asiakas on estänyt Elisan viestinnän, ei hän näitä ilmoituksia välttämättä saa.
Komppaan tässä myös Nanonanoa, että jos vika koskee esimerkiksi tiettyä 4G taajuutta ja alueella on muitakin palvelevia taajuuksia, ei vikakarttaan voi tämmöisiä ilmoittaa, ei kartta pysyisi enää selkeänä. Usein on myös tilanteita, jotka on priorisoitu meille jo niin pikaiseen korjaukseen, että niistä ei kannata ilmoitusta tehdä, vika ehditään korjaamaan ennen julkaisua.
Kun kohtaa vian palvelussa, suosittelen toimimaan kuten asiakastukisivuillamme neuvotaan: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/vikatilanteet/ohje/hairiotilanteet/ Vikakartan lisäksi kannattaa käydä läpi häiriötiedotteet ja Twitteriä päivitämme myös tiuhaan. Pienempiä, esimerkiksi tiettyjä kanavakirjastoja tai ohjelmia liittyviä häiriöitä koskien päivitämme someen tiedotteita aktiivisesti kellon ympäri.
Käyttäjätaso 2
Kartat sinällään turhia, kun teksti muodossa olevat häiriö tiedotteet yleensä itse katson. Tosin yleensä vikaa ei ole missään ja silti mikään ei toimi, mut elämä on jne..... Mystisesti ne ainakin on vielä jossain kohtaa lähteneet toimimaan.

Eihän omista virheistä ja vioista kukaan muutenkaan puhu vika on aina jossain muualla, mutta sitä muualla olevaa kukaan ei vaan ole ikinä ilmeisesti nähnyt tai löytänyt, joten mysteeriksi jäänee.

Osallistu keskusteluun