Miksi Elisa ei tiedota häiriöistä? Lienee niin paljon että joidenkin bonukset putoaisivat. Psrin tunnin yrittelyn jälkeen kuulin puhelimitse, mitähän tieto maksaa, että alueellani on ollut jo pidempään häiriöitä. Kartassa ei ole mitään. Vain laskutus tuntuu toimivan sujuvasti. Tämä käy yrityksen omaan nilkkaan eli me äänestämme jaloillamme
EDIT 6.7.2023 // muokattu otsikkoa selkeämmäksi -draakki
Häiriökartoissa on oman kokemukseni pohjalta merkattuna vain osa vioista. Jos esimerkiksi mobiilipuolella on tiheän tukiasemapeittoalueen sisällä jotain vikaa tai muutostyötä, kuitenkin vain niin, ettei koko alue ole kokonaan jonkin sukupolven verkon osalta alhaalla, ei niitä aina tuonne karttaa merkitä. Täten koko vikakarttaa voi pitää enemmänkin vain osviitteellisenä tai kuriositeettina. Ei olla kovin innokkaita tarkkaan tiedottamiseen edes talon sisällä, jolloin usein törmää tilanteisiin, joissa myynti ei ole tietoinen teknisistä asioista kovin syvällisesti. Tiedon kulkemattomuus tuntuu olevan ihan tietoinen valinta.
Elisan laiva ei muuta suuntaa, jos ei anna palautetta.
Siksi joka asiasta pitää pitää ääntä, että Elisa muuttaisi toimintatapojaan. Asiakkailta ei saa salata vika-alueita, mutta tätä samaa myös esim. DNA harrastaa, sielläkään kartassa ei kaikkia vikoja ole. Lisäksi kun vika puuttuu kartasta, aiheuttaa se turhia soittoja vikapalveluun, joka Elisan tapauksessa vieläpä on kallis pinkkiin verrattuna jossa se on täysin veloitukseton kaikista liittymistä. Miksei Elisalla, vikailmoitus ei saa maksaa. Vaatikaa sitä.
Soitin kerran Elisalle vikapalveluun ja vaadin koko hintaa hyvitettäväksi. Vikapalvelu ei Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan saisi maksaa ekstraa silloin, kun ilmoitetaan viasta.
Elisan laiva kyllä kääntyy, kun sitä käännetään. Pistin ääneni.
Nyt soi Jay Reeve - Can't Breathe (Radio Edit).
Komppaan tässä myös Nanonanoa, että jos vika koskee esimerkiksi tiettyä 4G taajuutta ja alueella on muitakin palvelevia taajuuksia, ei vikakarttaan voi tämmöisiä ilmoittaa, ei kartta pysyisi enää selkeänä. Usein on myös tilanteita, jotka on priorisoitu meille jo niin pikaiseen korjaukseen, että niistä ei kannata ilmoitusta tehdä, vika ehditään korjaamaan ennen julkaisua.
Kun kohtaa vian palvelussa, suosittelen toimimaan kuten asiakastukisivuillamme neuvotaan: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/vikatilanteet/ohje/hairiotilanteet/ Vikakartan lisäksi kannattaa käydä läpi häiriötiedotteet ja Twitteriä päivitämme myös tiuhaan. Pienempiä, esimerkiksi tiettyjä kanavakirjastoja tai ohjelmia liittyviä häiriöitä koskien päivitämme someen tiedotteita aktiivisesti kellon ympäri.
Eihän omista virheistä ja vioista kukaan muutenkaan puhu vika on aina jossain muualla, mutta sitä muualla olevaa kukaan ei vaan ole ikinä ilmeisesti nähnyt tai löytänyt, joten mysteeriksi jäänee.