Toteutettu

YouTube

  • 25 huhtikuu 2017
  • 25 kommenttia
  • 1514 katselukerrat

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
On ihme että kaikkea muuta toivotaan, mutta ei paljon käytettyä ja suosittua YouTubea.
Totta että on Chromecastit yms. härpäkkeet, mutta samalla härpäkkeellä voisi katsoa muitakin sovelluksia, mitä täällä on ehdotettu ja kannatettu.
Perustelut sille miksi tuota ei voi laittaa Elisa Viihteeseen.
Jos ainoa syy on, että YouTube on useimmissa uusimmissa telkoissa niin perustelu ontuu, koska uusimmissa ns. nettitelkoissa on lähes kaikki sisältö mitä nyt on jo Elisa Viihteen ohjelmakirjastoissa (esim. Netflix ja HBO jne...) ja enemmänkin. Kaikilla ei ole telkat kuitenkaan uusinta uutta.

25 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Youtubea on toivottu ennenkin kyllä: https://palsta.elisa.fi/ideapaja-57/youtube-viihteeseen-503234 🙂

Viimeisimmän tietoni mukaan Youtube on tällä hetkellä harkinnassa Netgemeille.
Youtubea on toivottu ennenkin kyllä: https://palsta.elisa.fi/ideapaja-57/youtube-viihteeseen-503234 🙂

Viimeisimmän tietoni mukaan Youtube on tällä hetkellä harkinnassa Netgemeille.

Pointsit Elisalle jos tämä toteutuu.🆒
Vaikka tuossa linkissä kyllä todetaan (itse Mits näin näköjään toteaa), että ei olisi harkinnassakaan (?) ja joku on laittanut vielä kaljakorillisen vetoa siitä asiasta että YouTube sovellusta ei tule.

Eli mistä Mits on saanut tiedon että tuo olisi tällä hetkellä harkinnassa Netgemeille.

Olisi kiva että Elisalla olisi haluja lisätä sellaisiakin sovelluksia, mitkä ei ole maksullisia.
Kun nuo HBO ja Aitio yms.
YleAreena ja Katsomo on kyllä niistä poikkeus.
Eli voisi katsoa asiakkaan kannalta välillä näitä asioita, eikä siltä kantilta että miten saisi enemmän maksullista sisältöä.

VAikka olen Chromecastin kautta peilannut YouTuben tietokoneelta tai kännykästä telkkaan, niin jostain syystä kuvanlaatu on tällain hirveen huono telkassa.
Kun peilaan muuta netin sisältöä, niin kuva on ok.
Mullahan tuo YouTube sovellus oli BluRay soittimessa (Panasonic), mutta se tuki poistui jo vuosia sitten. Ja helpompi on käyttää Elisa Viihteen kautta, kun sen kautta muitakin usein käyttää. Ei tarvi vexlailla moneen laitteen kanssa edes sun takaisin. Surffaus on nopeampaa ja helpompaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Ehdottomsati youtube pitäs saada viihteeseen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ehdottomsati youtube pitäs saada viihteeseen.

Samaa mieltä. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
On sellainen kutina, että olisikohan juutuubia tuloillaan... 🆒
Käyttäjätaso 2
jostain olin lukevinani että YouTube on testausvaiheessa, mutta ei Ideapajassa ollut ainakaan "tulossa" osiossa tästä mitään merkkiä.
Voisiko Elisalaiset nin sanoa miten asia nyt oikeasti on. kiitos.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
jostain olin lukevinani että YouTube on testausvaiheessa, mutta ei Ideapajassa ollut ainakaan "tulossa" osiossa tästä mitään merkkiä.
Voisiko Elisalaiset nin sanoa miten asia nyt oikeasti on.

En ole elisalainen, mutta ehkä uskallan sanoa, että kyllä se todellakin on testausvaiheessa. Mitään tietoa tai takeita varsinaisesta julkaisuajankohdasta ei ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jostain olin lukevinani että YouTube on testausvaiheessa, mutta ei Ideapajassa ollut ainakaan "tulossa" osiossa tästä mitään merkkiä.
Voisiko Elisalaiset nin sanoa miten asia nyt oikeasti on. kiitos.


On se ihan oikeasti testausvaiheessa. N7800 boksia käyttävälle rajatulle kohderyhmälle on YouTube tuotu testattavaksi 2017 joulukuun puolivälin jälkeen. Turha lähteä tässä kohtaa spekuloimaan, milloin tulee tarjolle kaikille, jos tulee.
Käyttäjätaso 2

On se ihan oikeasti testausvaiheessa. N7800 boksia käyttävälle rajatulle kohderyhmälle on YouTube tuotu testattavaksi 2017 joulukuun puolivälin jälkeen. Turha lähteä tässä kohtaa spekuloimaan, milloin tulee tarjolle kaikille, jos tulee.


Kiitos vastauksestanne. Ihan on hyväkin että ette spekuloi ettekä lupaa mitään. Kun pahoin pelkään, että sitä YouTubia ei kuitenkaan saada. Onhan se palvelu mitä esim. minä olen kaikista enemmän odottanut, näiden turhanpäiväisinä katsomani uusien palvelujen sijaan.
Käyttäjätaso 5
jostain olin lukevinani että YouTube on testausvaiheessa, mutta ei Ideapajassa ollut ainakaan "tulossa" osiossa tästä mitään merkkiä.
Voisiko Elisalaiset nin sanoa miten asia nyt oikeasti on. kiitos.


On se ihan oikeasti testausvaiheessa. N7800 boksia käyttävälle rajatulle kohderyhmälle on YouTube tuotu testattavaksi 2017 joulukuun puolivälin jälkeen. Turha lähteä tässä kohtaa spekuloimaan, milloin tulee tarjolle kaikille, jos tulee.


Kiviäkin varmaan kiinnostaa kuinka teidän sisäpiiriryhmänne testailee palveluita joita viihteeseen ei tule. Youtubessa muuttuu vuoden aikana niin moni asia, että teillä ei ole mitään taloudellisia mahdollisuuksia ylläpitää sitä toimivana mitenkään, jos rahahaukka Mattila ei siihen halua jättiosinkojaan sijoittaa. Eli voin sanoa hyvällä omallatunnolla, että jatkuvasti toimivaa Youtubea ei Elisa viihteeseen voi tulla ikinä. Jos joku niin väittää niin valehtelee.
Käyttäjätaso 2

Kiviäkin varmaan kiinnostaa kuinka teidän sisäpiiriryhmänne testailee palveluita joita viihteeseen ei tule. Youtubessa muuttuu vuoden aikana niin moni asia, että teillä ei ole mitään taloudellisia mahdollisuuksia ylläpitää sitä toimivana mitenkään, jos rahahaukka Mattila ei siihen halua jättiosinkojaan sijoittaa. Eli voin sanoa hyvällä omallatunnolla, että jatkuvasti toimivaa Youtubea ei Elisa viihteeseen voi tulla ikinä. Jos joku niin väittää niin valehtelee.


Älä maalaa piruja seinille heti alkuunsa.
Elisalla ei ole kohta mitään motivaatiota tarjota meille tätä palvelua (sen enempää kun ennenkään). Minulle ainakin olisi tervetullut. Sama kai se niille, joilla on uudet älytelkkarit ja niissähän noi sovellukset on.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Eli voin sanoa hyvällä omallatunnolla, että jatkuvasti toimivaa Youtubea ei Elisa viihteeseen voi tulla ikinä. Jos joku niin väittää niin valehtelee.
Olen nyt jo muutaman vuoden (ihan tavallisena maksavana asiakkaana) kuulunut tuohon betaryhmään, joka noita uusia ominaisuuksia pääsee testaamaan ennen niiden virallista julkaisua. En rehellisesti sanottuna muista yhtään sovellusta tai toimintoa, joka olisi vain käväissyt betalaisten testattavana, mutta joka olisi kuopattu keskosena, ts. ei olisi koskaan tuotu loppukäyttäjille asti.

Mutta koska se on nähty valitettavan monta kertaa, etteivät Elisan antamat aikataulut pidä paikkaansa, ei tälle YouTube-sovelluksellekaan ole annettu betaryhmän sisälläkään minkäännäköistä arvausta julkaisuajankohdasta.

Osa sovelluksista/ominaisuuksista on betassa kuukausikaupalla, osa laitetaan ovesta ulos hyvinkin vauhdikkaasti, jos betassa ei mitään hälyyttävää löydy.
Käyttäjätaso 2

Olen nyt jo muutaman vuoden (ihan tavallisena maksavana asiakkaana) kuulunut tuohon betaryhmään, joka noita uusia ominaisuuksia pääsee testaamaan ennen niiden virallista julkaisua.

Miten tuohon betan "eliittiryhmään" pääsee.


Osa sovelluksista/ominaisuuksista on betassa kuukausikaupalla, osa laitetaan ovesta ulos hyvinkin vauhdikkaasti, jos betassa ei mitään hälyyttävää löydy.

Eli odottelemme tätä betavaiheen päättymistä ja tämän kaivatun ja pitkään odotetun sovelluksen julkaisemista kaikkien maksavien asiakkaiden käytettäväksi.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Miten tuohon betan "eliittiryhmään" pääsee.

Aina välillä täällä Palstalla haetaan kiinnostuneita. Tällä hetkellä ei taida olla mitään hakua päällä, mutta ainahan voi koettaa onneaan olemalla yhteydessä Palstan ylläpitäjiin.

Ei se mikään ”eliittiryhmä” tai muukaan erityinen salaseura kuitenkaan ole. 😃 Eikä siitä mitään varsinaista palkkiotakaan saa, korkeintaan yhden tai pari ilmaista leffavuokrausta joskus.

Ja vaikka betalaisena pääseekin ensimmäisenä noita uusia juttuja kokeilemaan, ovat ne yleensä ensialkuun enemmän ja vähemmän bugisia. Ja sehän se koko homman pointti oikeastaan onkin: kerätä palautetta ja kokemuksia ihan aidoilta käyttäjiltä, koska Elisan ja/tai Netgemin omat varsinaiset testaajat eivät välttämättä näe aina metsää puilta.

Mutta jos tykkää käyttää keskeneräistä softaa ja osaa antaa siitä rakentavaa palautetta, niin betaryhmä lienee oikea paikka. 🙂
Käyttäjätaso 5
Eli voin sanoa hyvällä omallatunnolla, että jatkuvasti toimivaa Youtubea ei Elisa viihteeseen voi tulla ikinä. Jos joku niin väittää niin valehtelee.
Olen nyt jo muutaman vuoden (ihan tavallisena maksavana asiakkaana) kuulunut tuohon betaryhmään, joka noita uusia ominaisuuksia pääsee testaamaan ennen niiden virallista julkaisua. En rehellisesti sanottuna muista yhtään sovellusta tai toimintoa, joka olisi vain käväissyt betalaisten testattavana, mutta joka olisi kuopattu keskosena, ts. ei olisi koskaan tuotu loppukäyttäjille asti.

Mutta koska se on nähty valitettavan monta kertaa, etteivät Elisan antamat aikataulut pidä paikkaansa, ei tälle YouTube-sovelluksellekaan ole annettu betaryhmän sisälläkään minkäännäköistä arvausta julkaisuajankohdasta.

Osa sovelluksista/ominaisuuksista on betassa kuukausikaupalla, osa laitetaan ovesta ulos hyvinkin vauhdikkaasti, jos betassa ei mitään hälyyttävää löydy.


No huonostipa muistat. Beta nimen alla on ollut lukuisia viihteen ominaisuuksia vuosien varrella. Ilman mitään järkeviä syitä niitä on sitten poistettu tai lopetettu. Näitä siis aivan kaikkien maksavien asiakkaiden käytössä. Näillä ominaisuuksilla on vielä tietoisesti meuhkattu markkinoinnissa ja johdettu harhaan. Minulla oli näköjään jopa tallenteiden säilyvyys vuosia jonain hemmetin betana ja kunnes lähes kaikki tallenteet vietiin pois. Lisäksi asiasta ja sen syistä valehdellaan edelleen. Eli on ollut Yle Areenoita, 36h tallennuksia ja vaikka mitä vuokraamoita ja mitä lie matroskatukia ja tauhkaa betana joita ei enää ole. Vähän niinkuin tallenteitakaan ei enää ole. Ainakin tällä hetkellä koko Elisa Viihde on niin täydellinen Beta koko palvelu, että en ymmärrä miten sitä saa edes myydä. Voisiko siihen vaikka kehittää jotenkin vielä vähän hitaamman kanavanvaihdon tai huonomman EPG:n. Tai koska kukaanhan ei boxia pidä yli 8 tuntia yhtäjaksoisesti päällä niin voisiko boxin vaikka sammuttaa puolen tunnin välein (vaikka kaataa) ja näyttää sitten käynnistettäessä Elisan mainoksia. Ai niin ja Elisalla TV5 ei näy HD:nä Olympialaisten aikana koska Teosto tai joku laki on sen kuitenkin kieltänyt.
Käyttäjätaso 2

Aina välillä täällä Palstalla haetaan kiinnostuneita.

En nyt nähnyt enkä näe vieläkään missään, että esim YouTuben testaajaksi olisi missään kysytty ketään. Onko ne kyselyt siis tullut heille, jotka ovat jo tätä "vakiporukkaa". En nyt kutsu "eliittiporukaksi", että ei käsitettäisi väärin.


Eikä mitään varsinaista palkkiotakaan saa, korkeintaan yhden tai pari ilmaista leffavuokrausta joskus.

En sitä kuvitellutkaan että Elisa siitä mitään rahallista korvausta maksaisi tai antaisi etuutta. SEhän olisi vallan ennenkuulumatonta ja uskomatonta. Elisahan haluaa hyötyä asiakkaista kaikin mahdollisin tavoin mahdollisimman vähällä panostuksella. Bisnesmaailmassa kyllä tuttua, mutta en tiedä kuinka toimivaa pidemmän päälle pitää pitkäaikaiset asiakkaat tyytyväisenä.


Ja vaikka betalaisena pääseekin ensimmäisenä noita uusia juttuja kokeilemaan, ovat ne yleensä ensialkuun enemmän ja vähemmän bugisia. Ja sehän se koko homman pointti oikeastaan onkin: kerätä palautetta ja kokemuksia ihan aidoilta käyttäjiltä, koska Elisan ja/tai Netgemin omat varsinaiset testaajat eivät välttämättä näe aina metsää puilta.

Tuo juurikin on ollut perusajatuksena, olen ymmärtänyt Betan mielestäni aivan oikein.
Mutta luottaako Elisa sitten, jos sovelluksista antaa palautetta, sitä kriittistäkin.
Koska nyt Elisa on kokemuksen mukaan ikävä kyllä sovellusten tai boxin tökkiessä osoittanut sormella käyttäjän osaamattomuutta tai käyttäjän virheitä ?


Mutta jos tykkää käyttää keskeneräistä softaa ja osaa antaa siitä rakentavaa palautetta, niin betaryhmä lienee oikea paikka. :)

Ja osaako Elisa siis ottaa oikein vastaan tämän rakentavan palautteen ? (viittaan edelliseen).Tosin minun boxini nyt on ollut viimeisen vuoden rikki ja siksi kaikki vanhatkin sovellukset tökkineet, niin kaikki uudetkin sovellukset olisi saanut multa huutia.
Tosin olisin voinut kyllä siitä sanoakin, niinkun olen kertonutkin alusta lähtien, että sovelluksissa sinänsä ei ole ollut vikaa. Mutta tässäkään asiassa Elisa ymmärsi ja uskoi vasta vuoden takkuamiseni jälkeen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Beta nimen alla on ollut lukuisia viihteen ominaisuuksia vuosien varrella. Ilman mitään järkeviä syitä niitä on sitten poistettu tai lopetettu. Näitä siis aivan kaikkien maksavien asiakkaiden käytössä. Näillä ominaisuuksilla on vielä tietoisesti meuhkattu markkinoinnissa ja johdettu harhaan.
Tarkoitin nyt nimenomaan ominaisuuksia, jotka ovat olleet vain ja ainoastaan tuolla N7700/N7800-digiboksien betaryhmällä, ei koskaan kaikilla asiakkailla. Jos esim. Pacella, N7600:lla tai joillain vielä vanhemmilla Elisan digibokseilla on ollut omia betajuttujaan, niistä en ole tietoinen. Ts. olen ollut mukana vain tuossa N7700/N7800-betassa sekä TVilo-sovelluksen betassa.

Minulla oli näköjään jopa tallenteiden säilyvyys vuosia jonain hemmetin betana ja kunnes lähes kaikki tallenteet vietiin pois.
Jos tarkoitat nyt tuota, että tallenteiden maksimiaika on nykyään 2 vuotta, ei se vanha tapa ollut mikään beta. Se oli täysin normaali osa Elisa Viihde -palvelua. Se toimi kaikilla samalla tavalla, eikä N7700/N7800-betalaisilla ollut sen suhteen mitään erivapauksia. Se että laki muuttui ja sen myötä tekijänoikeussopimukset muuttuivat, ei mielestäni liity tuohon betaryhmään mitenkään.

Eli on ollut Yle Areenoita, 36h tallennuksia ja vaikka mitä vuokraamoita ja mitä lie matroskatukia ja tauhkaa betana joita ei enää ole.
YLE Areena ja Vuokraamohan ovat N7700/N7800:lla edelleen ja kaikkien käytettävissä. Jos ne ovat poistuneet vanhemmista digibokseista, se lienee vain luonnollista poistumaa. Ainakin Pacestahan Elisa tuntuu olevan kovaa vauhtia hankkiutumassa kokonaan eroon (ja hyvä niin, oli se sen verran surkea vehje).

Tuo 36 tunnin tallennus on jostain niin kaukaa menneisyydestä, etten tainnut olla Elisa Viihde -asiakaskaan siinä vaiheessa. Oletettavasti senkin poisto liittyi taas kerran "tekijänoikeusystäviimme". Matroska-tuesta en osaa sanoa, kun en ole tuota N7700/N7800:n omaa mediatoistoa käyttänyt juuri lainkaan. Haluaisitko täsmentää, mitä sen suhteen on tapahtunut?

Joka tapauksessa tässä on nyt tärkeää erottaa se, että jotain on lanseerattu kaikille asiakkaille betanimikkeellä vs. se mitä tuolla N7700/N7800-betassa on ollut. Jälkimmäisestä kaikki ominaisuudet ja palvelut ovat (oman muistini mukaan) ennemmin tai myöhemmin päätyneet kaikille Elisa Viihde -asiakkaille, joilla tuo samainen digiboksi on käytössään.

Ainakin tällä hetkellä koko Elisa Viihde on niin täydellinen Beta koko palvelu, että en ymmärrä miten sitä saa edes myydä.
Se on totta, että kaikelle kansalle laitetaan välillä jakoon versioita, joissa olevista ongelmista on betassa raportoitu, mutta siitä huolimatta ei ole korjattu. Kyllä se kieltämättä joskus turhauttaa, kun palaute tuntuu kaikuvan kuuroille korville.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

En nyt nähnyt enkä näe vieläkään missään, että esim YouTuben testaajaksi olisi missään kysytty ketään. Onko ne kyselyt siis tullut heille, jotka ovat jo tätä "vakiporukkaa". En nyt kutsu "eliittiporukaksi", että ei käsitettäisi väärin.

YouTube-sovellus tuli täysin yllättäen ja pyytämättä tuolle N7700/N7800-betaryhmälle. Siihen ei siis ketään erikseen haettu, eikä siitä edes missään vaiheessa ilmoitettu. Yhtenä kauniina joulukuisena päivänä se oli vaan boksin valikkoon ilmestynyt.


Mutta luottaako Elisa sitten, jos sovelluksista antaa palautetta, sitä kriittistäkin.
Koska nyt Elisa on kokemuksen mukaan ikävä kyllä sovellusten tai boxin tökkiessä osoittanut sormella käyttäjän osaamattomuutta tai käyttäjän virheitä ?

Kyllä tuolla on erittäinkin kriittistä palautetta annettu ja otettu vastaan. Aina se ei kuitenkaan johda toimenpiteisiin, koska mikä on omasta mielestä "vika" tai muuten vaan huonoa suunnittelua, on päättävien tahojen mielestä ominaisuus tai "riittävän hyvä toteutus". Ja se on ihan normaalia, että kun yrittävät raportoituja bugeja itse toistaa, pyytävät lisätietoja, jotta esim. inhimillisen virheen ja/tai väärinkäsityksen mahdollisuus saadaan eliminoitua.

Tosin minun boxini nyt on ollut viimeisen vuoden rikki ja siksi kaikki vanhatkin sovellukset tökkineet, niin kaikki uudetkin sovellukset olisi saanut multa huutia.
Jep, kyllä tuolla on betalaisiltakin digibokseja vaihdettu, ja sen jälkeen on ääni kellossa muuttunut. "Things break, you know", taisi joku joskus jossain sanoa.

Tosin olisin voinut kyllä siitä sanoakin, niinkun olen kertonutkin alusta lähtien, että sovelluksissa sinänsä ei ole ollut vikaa. Mutta tässäkään asiassa Elisa ymmärsi ja uskoi vasta vuoden takkuamiseni jälkeen.
Kommunikaatio on joskus niin kovin vaikeaa tässä ihmiselämässä. 😃 Ja siis mitenkään edes tapaukseesi liittymättä, voi se jatkuva samasta asiasta valittaminen muuttua vastaanottajan silmissä/korvissa pelkäksi ärsyttäväksi jankuttamiseksi, jolloin se vähäinenkin asiakaspalveluhalukkuus katoaa.
Käyttäjätaso 2


Tosin olisin voinut kyllä siitä sanoakin, niinkun olen kertonutkin alusta lähtien, että sovelluksissa sinänsä ei ole ollut vikaa. Mutta tässäkään asiassa Elisa ymmärsi ja uskoi vasta vuoden takkuamiseni jälkeen.
Kommunikaatio on joskus niin kovin vaikeaa tässä ihmiselämässä. 😃 Ja siis mitenkään edes tapaukseesi liittymättä, voi se jatkuva samasta asiasta valittaminen muuttua vastaanottajan silmissä/korvissa pelkäksi ärsyttäväksi jankuttamiseksi, jolloin se vähäinenkin asiakaspalveluhalukkuus katoaa.


Totta turiset. Vedinkin henkeä välillä ja pidin taukoa, mutta jos en olisi "jankuttanut" niin ei olisi otettu näin vuodenkaan päästä Elisan taholta "onkeen".
Vai oliskio sinun mielestäsi pitänyt vaan pysyä hiljaa ja maksaa toimimattomasta tuotteesta ja palvelusta ? Joillekin se voi olla vaihtoehto. Minulle ei koskaan.

Kyllä mielestäni, jos on laitevika, niin siihen ei pidä tyytyä. Maksetaan kuitenkin joka kuukausi.
Mielestäni jos palveluntarjoaja näistä heidän palvelujen kritsioimisesta ja varsinkin laiteongelmista kertomisen ja toistamisen kokee ärsyttävänä jankuttamisena, niin se ei ole hyvää asiakaspalvelua.
Yritys ei voi toimia siinä suhteessa yksipuolisesti. Jokainen yritys tarvitsee sen toisen osapuolen - asiakkaan. Ja siksi on oikeus vaatia ja odottaa jonkinlaista palveluhalukkuutta ja luottamusta asiakkaitakin kohtaan. Asiakas on oikeastaan yrityksen "työnantaja". Ilman asiakkaita mikään yritys ei voi toimia.

Varsinkaan sen jälkeen, kun on kaikki kommervenkit tehnyt, mitä he ovat pyytäneet testaamaan. Jos näidenkin jälkeen, he pyytävät uudestaan ja uudestaan tekemään samat vianetsinnän toimenpiteet, niin eikös tämän voisi kokea heidän puoleltaan ärsyttävänä jankuttamisena ? Samoilla perusteilla siinä voi asiakkaan maksuhalukkuus kadota.
Ainakin minä koin niin. yritys/asiakas -suhteessa sen vaakan punnukset pitää heilua molempiin suuntiin, ja mielellään niin että punnukset olisivat tasan (palvelu/tuote suhteessa suoritteeseen), jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Vai pitäisikö (ehkä joidenkin mielestä ?) asiakkaan maksuvelvollisuus jäädä senkin jälkeen kun sitä vastaava tuote tai palvelu ei toimikaan.
Niinkun meikäläisen koulutuksessa jo useita kymmeniä vuosia sitten sanottiin: "pitää pystyä asettua asiakkaan asemaan", niin se ei ole miksikään muuttunut.
Se on niin hyvin mielestäni sanottu, että kannattaa lihavoida ja alleviivata.

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. VAikka kesti turhan pitkään. Haluaisin että Elisakin voisi alkaa pikku hiljaa luottamaan asiakkaisiinsa. Kaikki ei ole asiakkaiden toimintavirheistä johtuvaa (niinkun tässä yhdessä välissä joku Elisalainen "nätisti" mainitsi), vaan ihan todella: Elisan palveluissa ja laitteissakin saattaa välillä olla virhe tai vikaa. Ja asiakkaan oikeus on silloin tulla kuulluksi ja palvelluksi.

Mutta osaltani tämän palopuheen jälkeen tältä erää kiitän, kumarran ja kuittaan:8
Käyttäjätaso 5
Beta nimen alla on ollut lukuisia viihteen ominaisuuksia vuosien varrella. Ilman mitään järkeviä syitä niitä on sitten poistettu tai lopetettu. Näitä siis aivan kaikkien maksavien asiakkaiden käytössä. Näillä ominaisuuksilla on vielä tietoisesti meuhkattu markkinoinnissa ja johdettu harhaan.
Tarkoitin nyt nimenomaan ominaisuuksia, jotka ovat olleet vain ja ainoastaan tuolla N7700/N7800-digiboksien betaryhmällä, ei koskaan kaikilla asiakkailla. Jos esim. Pacella, N7600:lla tai joillain vielä vanhemmilla Elisan digibokseilla on ollut omia betajuttujaan, niistä en ole tietoinen. Ts. olen ollut mukana vain tuossa N7700/N7800-betassa sekä TVilo-sovelluksen betassa.

Minulla oli näköjään jopa tallenteiden säilyvyys vuosia jonain hemmetin betana ja kunnes lähes kaikki tallenteet vietiin pois.
Jos tarkoitat nyt tuota, että tallenteiden maksimiaika on nykyään 2 vuotta, ei se vanha tapa ollut mikään beta. Se oli täysin normaali osa Elisa Viihde -palvelua. Se toimi kaikilla samalla tavalla, eikä N7700/N7800-betalaisilla ollut sen suhteen mitään erivapauksia. Se että laki muuttui ja sen myötä tekijänoikeussopimukset muuttuivat, ei mielestäni liity tuohon betaryhmään mitenkään.

Eli on ollut Yle Areenoita, 36h tallennuksia ja vaikka mitä vuokraamoita ja mitä lie matroskatukia ja tauhkaa betana joita ei enää ole.
YLE Areena ja Vuokraamohan ovat N7700/N7800:lla edelleen ja kaikkien käytettävissä. Jos ne ovat poistuneet vanhemmista digibokseista, se lienee vain luonnollista poistumaa. Ainakin Pacestahan Elisa tuntuu olevan kovaa vauhtia hankkiutumassa kokonaan eroon (ja hyvä niin, oli se sen verran surkea vehje).

Tuo 36 tunnin tallennus on jostain niin kaukaa menneisyydestä, etten tainnut olla Elisa Viihde -asiakaskaan siinä vaiheessa. Oletettavasti senkin poisto liittyi taas kerran "tekijänoikeusystäviimme". Matroska-tuesta en osaa sanoa, kun en ole tuota N7700/N7800:n omaa mediatoistoa käyttänyt juuri lainkaan. Haluaisitko täsmentää, mitä sen suhteen on tapahtunut?

Joka tapauksessa tässä on nyt tärkeää erottaa se, että jotain on lanseerattu kaikille asiakkaille betanimikkeellä vs. se mitä tuolla N7700/N7800-betassa on ollut. Jälkimmäisestä kaikki ominaisuudet ja palvelut ovat (oman muistini mukaan) ennemmin tai myöhemmin päätyneet kaikille Elisa Viihde -asiakkaille, joilla tuo samainen digiboksi on käytössään.

Ainakin tällä hetkellä koko Elisa Viihde on niin täydellinen Beta koko palvelu, että en ymmärrä miten sitä saa edes myydä.
Se on totta, että kaikelle kansalle laitetaan välillä jakoon versioita, joissa olevista ongelmista on betassa raportoitu, mutta siitä huolimatta ei ole korjattu. Kyllä se kieltämättä joskus turhauttaa, kun palaute tuntuu kaikuvan kuuroille korville.


Eli mielestäsi on oikein markkinoida palvelua poistuvilla ominaisuuksilla ja valehdella maksaville asiakkaille? Varmaan Mattilalla ollut kova pähkäileminen, että maksetaanko tallenteiden säilymisestä jotain tekijänoikeuksien haltijoille, vai vedetäänkö samat rahat härskisti kotiin ns. paperilaskuilla ihmisiltä tekemättä mitään. No se on hyvä jos sinä olet tyytyväinen Elisan toimintaan, mutta minä en ole. Elisan johdolla olisi oikeasti peiliin katsomisen paikka. Ai niin mutta kun sitä rahaa pitää tehdä mahdollisimman paljon niin moraalista viis. Ja tuo viihteen tallennusaikahan putoaa tänä vuonna kolmeen kuukauteen. Mitään todisteita sen pysymisestä kahdessa vuodessa ei ole esitetty eikä esitetä. Se on aivan sama mitä joku palstaselittelijä täällä heittää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Elisan ongelma on aina ollut, että lähtökohtaisesti kaikki on aina asiakkaan oma vika, asiakkaan laitteissa vika yms. jolloin vastaukset on noita geneerisiä "tee sadetanssi ja vaihda piuhat" tyyppisiä aivopieruja. Toki tähän on poikkeuksia henkilöstössä, jotkut ottaa asian hoitaakseen ja kerralla onnistuu. Vinkki!:Jos olet varma viasta, soita asiakaspalveluun aukioloaikojen jälkeen, pääset suoraan vikapuolen työntekijän juttusille. Tällä keinolla jää myös välistä se "ensivastaaja" joka vain ohjaa sinut uuteen jonoon vastausaikatilastojen kaunistamiseksi.

Monesti todistanut tilannetta jossa esim. palstalle/twitteriin yms. tulee muutamia kysymyksiä ongelmasta Viihteen kanssa ja kohta niitä on jo kymmeniä, vielä toistetaan että "ei ole vikaa tiedossa, resetoi". Joko aspa ei oikeasti tiedä vioista, tai heidät on opastettu kieltämään ongelmat niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Molemmat kertoo sisäisistä ongelmista ja palvelun laadusta.

Aiheeseen; Tuo boksin Youtube on ainakin omalla testillä ollut sen verran tökkivä, että käytän jatkossakin mielummin Chromecastia. Toivottavasti kuitenkin paranee, kun sille näköjään toivetta on.
Käyttäjätaso 2
Vinkki!:Jos olet varma viasta, soita asiakaspalveluun aukioloaikojen jälkeen, pääset suoraan vikapuolen työntekijän juttusille.

Kerran vielä kuittauksen päälle.
Minua on kehotettu joskus soittamaan omaguruun. Elisan vikapalvelu saattaa olla sama asia.
Tiedoksi että vuosia sitten kerran erehdyin soittamaan. Asiana oli tällöin kyllä Elisan netti, mutta yhtäkaikki. Käytti tarkoituksenhakuisesti paljon aikaa toistamalla asioita ja tekemällä vianrajauksia mistä tiesin ja myös he tiesivät että oli toisarvoisia.
Myös asioita mitä olin tehnyt jo useamman kerran. Vaihdoin johtojakin pariin kertaan puhelun aikana.
Asia ei tullut kuntoon. Sain sen omilla pikku kätösillä sitten korjattua, vaikka aikaa meni kun otin netin kautta tietoja eri "tietokoneguruilta".
Elisalta (Omagurulta) tuli sadan euron lasku.
Sen jälkeen en ole soittanut - enkä soita Omaguruun. Ikinä.

Mielestäni muutenkin on kyseenalaista laskuttaa mistään puhelusta Elisalle, mikäli puhelu koskee Elisan virhettä.

Mutta näinhän se muuallakin menee tässä riistoyhteiskunnassa.

Muuten tunnut olevan aika hyvin perillä.
Nyt ollaan eksytty niin pahoin aiheesta että se on moro.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Aiheeseen; Tuo boksin Youtube on ainakin omalla testillä ollut sen verran tökkivä, että käytän jatkossakin mielummin Chromecastia. Toivottavasti kuitenkin paranee, kun sille näköjään toivetta on.


Niin minäkin vaikka en alfa/beta -porukassa olekaan. Luulisin, että esim. haku on melkoisen tökkivää digiboksin kaukosäätimellä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Aiheeseen; Tuo boksin Youtube on ainakin omalla testillä ollut sen verran tökkivä, että käytän jatkossakin mielummin Chromecastia. Toivottavasti kuitenkin paranee, kun sille näköjään toivetta on.


Niin minäkin vaikka en alfa/beta -porukassa olekaan. Luulisin, että esim. haku on melkoisen tökkivää digiboksin kaukosäätimellä?

Siinä on se tyypillinen näyttönäppäimistö missä liikutaan noilla nuolipainikkeilla, eli helpompaa on tosiaan käyttää Castia.

Lähinnä se videoiden selailu on lagista verrattuna esim. Netflixiin joka on suhteellisen sulava.

Vinkki!:Jos olet varma viasta, soita asiakaspalveluun aukioloaikojen jälkeen, pääset suoraan vikapuolen työntekijän juttusille.

Kerran vielä kuittauksen päälle.
Minua on kehotettu joskus soittamaan omaguruun. Elisan vikapalvelu saattaa olla sama asia.

Ei ole 🙂 OmaGurut on erikseen. Vikapalvelu toimii ihan tuossa tavallisessa aspanumerossa 24h/vrk. Ainoastaan aspan aukioloaikoina siinä välissä on näitä muita vastaajia.

Toki tuo on akuutteihin ongelmiin tarkoitettu, eli sopimusasiaa yms. ei siellä hierota. Esim. viimeeksi jouduin soittamaan kun viihteen boksi kuoli mystisesti kun virtajohtoa tuuletin. Oli sunnuntai ja puhelun kesto yht 8min. Tiistaina uusi boksi käsissä.

Tavan aspan kanssa pitää aina varata tunti kaikkeen jumppaan ja jonoihin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
(Pahoitteluni tästä valtavasta offtopicista jo heti kättelyssä. Ylläpito voi halutessaan kyllä siirtää nämä jutustelut johonkin paremmin aiheeseeen...)


Eli mielestäsi on oikein markkinoida palvelua poistuvilla ominaisuuksilla ja valehdella maksaville asiakkaille?

Ei tuollainen tietenkään ole oikein. Virheellisestä ja varsinkin suoranaisen valheellisesta mainonnasta kannattaa aina valittaa.

Varmaan Mattilalla ollut kova pähkäileminen, että maksetaanko tallenteiden säilymisestä jotain tekijänoikeuksien haltijoille, vai vedetäänkö samat rahat härskisti kotiin ns. paperilaskuilla ihmisiltä tekemättä mitään.
Tuo tallenteiden säilyvyyden muuttaminen 2 vuoteen oli ehdottomasti huono muutos ja meiltäkin poistui toistatuhatta tallennetta sen myös. Mutta näen kokonaiskuvan silti hieman eri tavalla. Viihteen hinta (39,90 e/kk 100/10M-kaapelimodeemiyhteydellä tässä taloudessa) ei ole vuosien varrella muuttunut miksikään. Uusia ominaisuuksia, sovelluksia ja parannuksia on kuitenkin tullut viljalti. Vaikka siis takapakkiakin on tullut, on Elisa Viihde mielestäni nyt kokonaisuutena parempi palvelu kuin vaikka 5 vuotta sitten. Siitä huolimatta siitä ei ole tarvinnut maksaa yhtään sen enempää.

No se on hyvä jos sinä olet tyytyväinen Elisan toimintaan, mutta minä en ole.
En ole itsekään täysin tyytyväinen kaikkeen, enkä mielestäni ole niin väittänytkään.

Ja tuo viihteen tallennusaikahan putoaa tänä vuonna kolmeen kuukauteen. Mitään todisteita sen pysymisestä kahdessa vuodessa ei ole esitetty eikä esitetä.
Mitä todisteita tuon 3 kuukauden säilyvyydestä puolesta on? Jos noin todella tulee käymään, siinä vaiheessa täytyy tässäkin taloudessa harkita jo vahvasti Viihteestä luopumista.

Vedinkin henkeä välillä ja pidin taukoa, mutta jos en olisi "jankuttanut" niin ei olisi otettu näin vuodenkaan päästä Elisan taholta "onkeen".
Vai oliskio sinun mielestäsi pitänyt vaan pysyä hiljaa ja maksaa toimimattomasta tuotteesta ja palvelusta ? Joillekin se voi olla vaihtoehto. Minulle ei koskaan.

Ei missään nimessä olisi pitänyt olla hiljaa. Etenkin toimivaa laitetta kannattaa ja suorastaan pitääkin pyytää, kunnes viesti ns. menee perille.


Mielestäni jos palveluntarjoaja näistä heidän palvelujen kritsioimisesta ja varsinkin laiteongelmista kertomisen ja toistamisen kokee ärsyttävänä jankuttamisena, niin se ei ole hyvää asiakaspalvelua.

Ehdottomasti samaa mieltä.

Varsinkaan sen jälkeen, kun on kaikki kommervenkit tehnyt, mitä he ovat pyytäneet testaamaan. Jos näidenkin jälkeen, he pyytävät uudestaan ja uudestaan tekemään samat vianetsinnän toimenpiteet, niin eikös tämän voisi kokea heidän puoleltaan ärsyttävänä jankuttamisena ?
Kyllä. Tämä nyt on vain arvailua ja spekulaatiota sen perusteella, mitä yleisesti asiakaspalvelutoiminnasta tiedän, mutta yleensä syy noihin toistuviin kysymyksiin on, että pallo lennähtää aina välillä eri ihmiselle, ja hän puolestaan ei jaksa tai viitsi selvittää, mitä on aiemmin jo tehty tai kysytty. Eräässä omakohtaisessa tapauksessa Sonyn asiakaspalvelun kanssa vääntäessä tavallaan aika triviaalin asian selvittämiseen meni puoli vuotta, ja sinä aikana vastauksia tuli ties kuinka monelta eri aspatyypiltä. Ja vaikka kaikki tiedot kulkivat samassa sähköpostiketjussa, kysyttiin samoja asioita uudestaan. Kyllähän sellainen turhauttaa, etenkin kun olin monin eri tavoin todistanut ja rautalangasta vääntänyt, kuinka vika oli heidän palvelinpäässään, eikä suinkaan omissa laitteissani.

Vai pitäisikö (ehkä joidenkin mielestä ?) asiakkaan maksuvelvollisuus jäädä senkin jälkeen kun sitä vastaava tuote tai palvelu ei toimikaan.
Laskujen maksamatta jättämistä en suosittelisi kellekään. Ennemmin kannattaa tehdä asiallinen kirjallinen reklamaatio ja sitä kautta vaatia esim. hinnanalennusta tai hyvitystä jo maksetuista kk-maksuista.

Niinkun meikäläisen koulutuksessa jo useita kymmeniä vuosia sitten sanottiin: "pitää pystyä asettua asiakkaan asemaan", niin se ei ole miksikään muuttunut.
Se on niin hyvin mielestäni sanottu, että kannattaa lihavoida ja alleviivata.

Tästäkin olen samaa mieltä.

Tästä aiheesta olisi niin paljon sanottavaa ja keskusteltavaa, ja pääni suorastaan tulvii kaikenlaisia ajatuksia, mutta tämä nyt on väärä ketju. Jatketaan vaikka jossain muualla, jos tarve vaatii.

Osallistu keskusteluun