Perustelut "ei toteuteta" leimattuihin ideoihin.


Moi. Ehdotan seuraavaa. Monia ideapajan ideoita leimataan "ei toteuteta" leimalla ja usein perustelut karrikoidusti ovat luokkaa "Tästä keskusteltiin, mutta ei käy".



Nämä aiheuttavat hämmennystä, ärsytystä ja monia muita asioita lukijoissa. Saisiko näihin mukaan selkeät perustelut, eli miksi ei?



Kun ehdottajat perustelevat ideansa loogisin perustein olisi myös mielekästä, että ne ketkä idean torppaavat toimisivat samoin. Ideapaja menettää vähän pointtinsa kun ajatukset tuodaan arvioitaviksi ja lopputulema on se, että ne leimataan huonoiksi/kelpaamattomiksi/vääriksi sen suuremmin avaamatta syitä.



Itseasiassa tätä voisi soveltaa myös näihin "pidetään mielessä" leimattuihin ideoihin, eli mukaan syyt miksi idea ei pääse toteutukseen ainakaan tällä erää.



Ps. Ironian määrä on valtaisa jos tämäkin saa "ei toteuteta" leiman 😃
Moi. Ehdotan seuraavaa. Monia ideapajan ideoita leimataan "ei toteuteta" leimalla ja usein perustelut karrikoidusti ovat luokkaa "Tästä keskusteltiin, mutta ei käy".



Nämä aiheuttavat hämmennystä, ärsytystä ja monia muita asioita lukijoissa. Saisiko näihin mukaan selkeät perustelut, eli miksi ei?


Ideapaja on vähän niin kuin työpaikan aloitelaatikko. Sellainen on hyvä olla olemassa, jotta alaiset/asiakkaat voivat kuvitella, että heillä olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa firman asioihin, koska tällä kuvitelmalla on (ainakin konsulttien mielestä) positiivinen vaikutus työ/asiakastyytyväisyyteen. Se, mitä aloitteille seuraavaksi tapahtuu, eli käsitelläänkö aloitteita jossain vai työnnetäänkö paperisilppuriin, on sitten toinen juttu...



Eikä niitä perusteluita välttämättä olekaan olemassa yhtään sen enempää kuin "pomo päätti" tai "huutoäänestyksessä enemmistö kehitystiimistä ei tykännyt".



(ironian sijasta vähän ison organisaation pelinappulana olleen arkirealismia; yksi ja sama asia voidaan perustella ihan eri tavoin a) oikeasti b) alaisille c) julkisuuteen)
Kyllä koko idealaatikosta menee uskottavuus, jos toteuttamatta jättämisille ei kerrota mitään syytä, vain lakooninen toteamus "ei toteuteta". Tällöin koko aloitelaatikko on näennäisvaikuttamisen väline, joka ei kauan kiinnosta. Tässä mielessä "kv36" on edellä aivan oikeassa.



Varmasti tulee ideoita, joita on mahdoton toteuttaa tai saatavaan hyötyyn nähden toteutuskustannukset olisivat liian korkeat. Mutta näissäkin tapauksissa tulee kehdata/uskaltaa antaa perustelu, miksi ei. Kyllä aloitteen tekijä (yleensä) järkeen käyvän perustelun ymmärtää ja hyväksyy.
Moi. Ehdotan seuraavaa. Monia ideapajan ideoita leimataan "ei toteuteta" leimalla ja usein perustelut karrikoidusti ovat luokkaa "Tästä keskusteltiin, mutta ei käy".



Nämä aiheuttavat hämmennystä, ärsytystä ja monia muita asioita lukijoissa. Saisiko näihin mukaan selkeät perustelut, eli miksi ei?


Tosi hyvä idea. Eiköhän toteuteta jooko ?





Ideapaja on vähän niin kuin työpaikan aloitelaatikko. Sellainen on hyvä olla olemassa, jotta alaiset/asiakkaat voivat kuvitella, että heillä olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa firman asioihin, koska tällä kuvitelmalla on (ainakin konsulttien mielestä) positiivinen vaikutus työ/asiakastyytyväisyyteen. Se, mitä aloitteille seuraavaksi tapahtuu, eli käsitelläänkö aloitteita jossain vai työnnetäänkö paperisilppuriin, on sitten toinen juttu...


Minä olen joskus aikaisemmassa työpaikassa oman toimen ohella hoitanut tätä palautelaatikkoa ja niiden aloitteiden/ palautteiden käsittelyä. Joissakin palautteissa luki että "lukeekohan näitä edes kukaan". Kyllä luki. Ainakin meillä. Tein parin viikon välein koosteen kysymysistä mihin vastasin (jos en tiennyt itse vastausta, kysyin viimeistään viikottaisessa työpaikkapalaverissa) ja laitoin sen vastauskoosteen sisääntuloaulaan. Vähän samaan tapaan kun on Tampereen pääkirjaston aulassa.

Olen monesti ajatellut samaa paikoissa joissa on aloitelaatikko. En tiedä onko joka paikassa joku tekemässä tätä palautelaatikon selvitystyötä kun siitä ei selviä jälkiä ja tulosta näy missään.



On todellakin enemmän kun aiheellista, että Elisa perustelisi näitä päätöksiään paljon paremmin, pelkkä "ei toteuteta" tms. leima ei riitä.
ot



Kun nipottaa toisille lainausten oikeellisuudesta, voisi tietysti itsekin asiaan vähän panostaa...

/ot
Lienevätkö perustelut tällaisia:

-mahdoton tai vaikea toteuttaa teknisesti (tai meillä ei osata)

-kysyntä todennäköisesti pieni suhteessa aiheutuviin kustannuksiin ja vaadittaviin resursseihin

-idea ei taloudellisesti kannattava tai se söisi toisten paremmin kannattavien tuotteiden/palvelujen myyntiä
Erittäin hyvää palautetta ja aiheellista 🙂 Tämä voisi olla hyvä paikka hieman avata enemmänkin sitä, miten Ideapaja meillä Elisalla käytännössä toimii. Vaikkakin yksi tärkeimmistä, niin Ideapajahan ei suinkaan meillä tietenkään ole ainoa kanava, josta erilaisia kehitysideoita ja toiveita asiakkailta saamme - näitä palautteita tulee meille myös runsaasti muista asiakaspalvelukanavista sekä ihan meiltä elisalaisilta itseltämmekin.



Palautteet eivät suinkaan meillä kaiu kuuroille korville, vaan koska asiakaspalautteiden merkitys koetaan meillä erittäin tärkeäksi, niin meillä on tarkkaan mietityt sisäiset toimintatavat, joilla viemme kaikista näistä eri kanavista joka viikko palautetta eteenpäin oikeille tiimeille pureskeltavaksi.



Ideoitahan täällä Ideapajallakin tulee ihan laidasta laitaan ja hyvä niin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että osa ideoista voi olla hyvinkin helposti totetuttavissa ja toiset taas työläämpiä. Osa ideoista voidaan viedä heti tuotantoon ja osa ideoista voi olla hyviä, mutta ei esimerkiksi sovi tämänhetkisiin suunnitelmiimme, eikä niitä tämän takia viedä eteenpäin. Eli tämän monimutkaisempia eivät perustelut aina suinkaan ole. Mutta tämän nyt varmasti kaikki tässäkin keskustelussa ymmärtävät :)



Palaten alkuperäiseen aiheeseen, otamme kuitenkin sometiimiläisten kanssa palautteet korvan taakse ja pyrimme petraamaan perusteluiden kanssa. 🙂
ot



Kun nipottaa toisille lainausten oikeellisuudesta, voisi tietysti itsekin asiaan vähän panostaa...

/ot




Nyt ainakin ehkä tiedät miltä minusta tuntui:D

Onko mielestäsi tuo "nipotus" oikea termi. Mielestäni huomautin ihan asiallisesti. Voisit pyrkiä samaan, jookos. Vaikka tietysti jokainen käyttää sitä sanavarastoa mikä itselle on kertynyt.
Ideoitahan täällä Ideapajallakin tulee ihan laidasta laitaan ja hyvä niin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että osa ideoista voi olla hyvinkin helposti totetuttavissa ja toiset taas työläämpiä. Osa ideoista voidaan viedä heti tuotantoon

Ai jaa :? Todella pieni osa, eikö ?



ja osa ideoista voi olla hyviä, mutta ei esimerkiksi sovi tämänhetkisiin suunnitelmiimme, eikä niitä tämän takia viedä eteenpäin. Eli tämän monimutkaisempia eivät perustelut aina suinkaan ole. Mutta tämän nyt varmasti kaikki tässäkin keskustelussa ymmärtävät :)



Ymmärretään toki, mutta ymmärtäkää myös te siellä, että me ei olla kai kukaan ajatusten lukijoita.

Ja ei myöskään sen osalta että osattaisiin lukea tähdistä jonkun kysymyksen vastauksen, mitä saa odottaa kuukausia. On aika paljon avoimeksi jääneitä tavallisia kysymyksiä Palsta väärällään, jotka on jääneet ilmaan minkäänlaista Palstalaisen kommenttia.





Palaten alkuperäiseen aiheeseen, otamme kuitenkin sometiimiläisten kanssa palautteet korvan taakse ja pyrimme petraamaan perusteluiden kanssa. :)


Hyvä, mutta älkää pitäkö siellä korvan takana varastoa, siellä on aika paljon asioita jo teillä korvan takana, ja sinne jää. ("pidetään mielessä"). Saa olla aika isot korvanlehdet teillä että siellä kaikki tavara pysyy.:8

Ja jos ei taas joku ymmärtänyt niin tämä viimeinen oli sitä huumoria.
Tämä ketju on mielestäni kultaa. On totta, että osa asiakkaista ei ole Elisa Oyj:n osakkeenomistajia, joiden suuntaan yrityksen tulee olla avoin, ainakin kerran vuodessa yhtiökokouksessa. Pidän silti tärkeänä, ettei kuluttaja-asiakkaita pidetä 'pimennossa'. Jos viestinvälittäjäyritys lähtee mukaan some-kanaviin odottaisin siltä muutakin kuin 'kissavideoita' ja mainontaa. Avoimen kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Se on keino hankkia luottamusta tai yhtä lailla menettää se. Todellisuus on joskus epämiellyttävää ja saattaa markkinointinäkökulmasta haitata yrityksen menestymistä, mutta silti kannatan sitä enemmän kuin kauppiksessa opittuja korulauseita.



Vaikka idean toteutuksen tyrmäisikin esimerkiksi liiketaloudellinen peruste, toisin sanoen 'ei sovi tämän hetkisiin suunnitelmiin'. Sen voisi täällä palstalla rehellisesti kertoa. Totuus varmaankin on se, ettei teille palstatiimiläisillekään aina kerrota todellista syytä, ja joskus teitäkin itseännekin saattaa harmittaa, kun tyhjästä on paha kirjoittaa. Esimerkiksi palstalla on palloteltu vuosia sitä, miksi todellisia mastojen ja lähettimien paikkoja pidetään salassa. Koskaan emme mielestäni ole saaneet rehellistä, todellista vastausta kysymykseen. Ainoastaan sen, että emme voi kertoa todellisia paikkoja. Rehellinen vastaus olisi jotakin muuta.
Erittäin hyvää palautetta ja aiheellista 🙂 Tämä voisi olla hyvä paikka hieman avata enemmänkin sitä, miten Ideapaja meillä Elisalla käytännössä toimii. Vaikkakin yksi tärkeimmistä, niin Ideapajahan ei suinkaan meillä tietenkään ole ainoa kanava, josta erilaisia kehitysideoita ja toiveita asiakkailta saamme - näitä palautteita tulee meille myös runsaasti muista asiakaspalvelukanavista sekä ihan meiltä elisalaisilta itseltämmekin.



Palautteet eivät suinkaan meillä kaiu kuuroille korville, vaan koska asiakaspalautteiden merkitys koetaan meillä erittäin tärkeäksi, niin meillä on tarkkaan mietityt sisäiset toimintatavat, joilla viemme kaikista näistä eri kanavista joka viikko palautetta eteenpäin oikeille tiimeille pureskeltavaksi.



Ideoitahan täällä Ideapajallakin tulee ihan laidasta laitaan ja hyvä niin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että osa ideoista voi olla hyvinkin helposti totetuttavissa ja toiset taas työläämpiä. Osa ideoista voidaan viedä heti tuotantoon ja osa ideoista voi olla hyviä, mutta ei esimerkiksi sovi tämänhetkisiin suunnitelmiimme, eikä niitä tämän takia viedä eteenpäin. Eli tämän monimutkaisempia eivät perustelut aina suinkaan ole. Mutta tämän nyt varmasti kaikki tässäkin keskustelussa ymmärtävät :)



Palaten alkuperäiseen aiheeseen, otamme kuitenkin sometiimiläisten kanssa palautteet korvan taakse ja pyrimme petraamaan perusteluiden kanssa. :)




Kiitos vastauksesta! Ymmärrettävää on jos perusteluja ei saada ideoihin jotka ovat luokkaa "VIIHDE KUNTOON TAI BOKSI LENTÄÄ JÄRVEEN", mutta se että sanotte palautteiden olevan erittäin tärkeitä kuulostaa hassulta ottaen huomioon sen että hylättyihin perusteluja ei useinkaan tipu.



Ymmärrän kuitenkin varovaisuutenne suunnitelmien avaamisesta, esimerkinnä klassinen ajansiirto N7700 -case jossa lupailtiin tulevaksi ja lopuksi sanat jouduttiin syömään ja kärsimään asiakkaiden vihat. Eikä siinäkään tullut syytä miksei onnistukaan tai jos tuli on se mennyt minulta ohi.



Pointtini on lähinnä siinä, että kun ideoita hylätään ja oikeita perusteluja ei tipu niin se yksinomaan herättää närkästystä etenkin jos on tiedossa että idea olisi mahdollista toteuttaa. Esimerkkinä multicast N7700 boksin kanssa. Mahdollinen, osilla jopa käytössäkin, mutta silti ei jostain syystä onnistu kaikille kiinteässä elisan verkossa oleville. Samaan aikaan vanhemmilla bokseilla toimii.



Toinen esimerkki on sellainen, että maksukanavia ei voi tallentaa edes omalle kiintolevylle koska "panostamme verkkopalveluun" ja samaan aikaan peruskanavia ei kuitenkaan saada verkkojakeluun vaan pakotetaan puljaamaan antennijohtojen kanssa. Se siitä verkkopanostamisesta.



Mielestäni palstalle voitaisiin hyvin tuoda esille hieman teknisempiäkin syitä eikä olettaa että asiakkaat menisivät jotenkin sekaisin jos kerrotaan kuinka asiat on, esim sakarialanne on kertonut monia mielenkiintoisia asioita tekniikkaan liittyen. Myös editysblogeja vaikka viihteen kehitykseen liittyen olisi hyvä pitää, vähän kuten OmaElisan uudistukseen kanssa on toimittu.



Loppuun mainittakoon että ymmärrän myös sen että kaikkea ei voikaan avata tarkemmin liikesalaisuuksista johtuen, mutta sekään ei olisi huono asia ilmoittaa. Tiedämme kaikki, että voittoa tavoitteleva yritys ei halua jakaa julkisuuteen kaikkea.



Toivottavastia tosiaan petraatte. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan. Perustelemisen iloa teille 😉
Silloin kun vastaamme ns. ympäripyöreästi asiakkaille näihin Ideapajan ideoihin, on usein kyseessä juuri se, että tieto saattaa olla hyvinkin sisäistä. Niin kuin sanoit nistop, joskus syitä ei vaan voi avata liikesalaisuuksista johtuen. Lisäksi tuskin ikinä syyt ovat niin yksiselitteisiä, kuin että joku nyt vaan päätti että tätä ei toteuteta. Toki oot siinä oikeassa, että voisimme mainita että nyt ei perusteluja tämän kummemmin tipu, koska se on sisäistä tietoa. Palautteesi siis on hyvä siinä mielessä, ja otan sen kyllä henkilökohtaisesti vastaan ainakin!



Ymmärrän hyvinkin, että ideapaja saattaa vaikuttaa asiakkaille sellaiselta, missä vaan kuunnellaan mutta ei olla valmiita toimimaan. Tehdään täällä kuitenkin palstatiimin kesken jokasen idean eteen töitä ja viedään jokainen eteenpäin. Tarkoitus ei ole mitään ideoita unohtaa tai työntää pois. Ja kyllä, tuossa aiemminkin oltiin sanottu että meitäkin varmasti harmittaa tulla antamaan tyhjiä vastauksia, niin voin kertoa että kyllä todellakin harmittaa! Varsinkin kun itsekin välillä ajattelee, että tämä olisi oikeasti hyvä kehitysidea.
Silloin kun vastaamme ns. ympäripyöreästi asiakkaille näihin Ideapajan ideoihin, on usein kyseessä juuri se, että tieto saattaa olla hyvinkin sisäistä. Niin kuin sanoit nistop, joskus syitä ei vaan voi avata liikesalaisuuksista johtuen.

Aina olisi parempi sitten sanoa että tieto on sisäinen asia tai jos on liikesalaisuus, kun se että vastaa ympäripyöreästi, joka aina herättää enemmän uusia kysymyksiä kun antaa vastauksia.



Varmaan kaikki ymmärtävät että liikesalaisuuksia on eikä kukaan niitä odota että rikotte, mutta en ymmärrä miksi sitä ei voi sitten rehdisti sanoa.

Kunhan sitten ei vedota jokaiseen idean torppausperusteluihin, että on liikesalaisuus miksi ei voi toteuttaa, kun ei muutakaan keksitä. Vaan ainoastaan todella sitten jos se on oikeasti niin.
Unohtui vielä edellisestä, että tarkoitus ei ole missään nimessä syyllistää aspaa tästä. Omasta kokemuksesta tiedän hyvinkin, että niitä perusteluja ei välttämättä mene asiakaspalvelijoille saakka ja syyt voi olla moninaisia. Toki usein silloin perästä kuuluu ja jo käsiteltyyn asiaan joudutaan palaamaan vain sen takia, että päätöksiä ei perusteltu. Aikaa menee hukkaan kun ei alusta alkaen oltu rehellisiä.



Kuten RiepuParka sanoi, myöskään liikesalaisuudet ei voi olla syy joka idean hyläämiseen. Pohdin aiemmin että toivottavasti tästä ei nyt tule uutta asetta arsenaaliin kun ideoita hylätään. Sen sijaan että idea ei käy niin kyseessä olisikin liikesalaisuus joka on perustelu ja helppo sellainen. No toivottavasti pelko ei toteudu.



Kiitos kuitenkin aspalle että osallistutte tähän keskusteluun! 🆒



Taidan väsäillä vielä uuden idean juurikin tuosta kehitysblogista viihteeseen liittyen.
Silloin kun vastaamme ns. ympäripyöreästi asiakkaille näihin Ideapajan ideoihin, on usein kyseessä juuri se, että tieto saattaa olla hyvinkin sisäistä. Niin kuin sanoit nistop, joskus syitä ei vaan voi avata liikesalaisuuksista johtuen.

Aina olisi parempi sitten sanoa että tieto on sisäinen asia tai jos on liikesalaisuus, kun se että vastaa ympäripyöreästi, joka aina herättää enemmän uusia kysymyksiä kun antaa vastauksia.



Varmaan kaikki ymmärtävät että liikesalaisuuksia on eikä kukaan niitä odota että rikotte, mutta en ymmärrä miksi sitä ei voi sitten rehdisti sanoa.

Kunhan sitten ei vedota jokaiseen idean torppausperusteluihin, että on liikesalaisuus miksi ei voi toteuttaa, kun ei muutakaan keksitä. Vaan ainoastaan todella sitten jos se on oikeasti niin.




Sitä tuossa juuri sanoinkin, että itse otin ainakin palautteen vastaan ja aion jatkossa sanoa rehellisesti, jos syy on sellainen mitä ei julkisesti voi kertoa.



Tietenkään ei olla täälä palstalla taikka ideapajassakaan missään kohtaa valehtelemiseen ruvettu, eikä se missään nimessä ole tarkoitus. En siis minä enkä usko että kukaan muukaan lähtee käyttämään tuota "liikesalaisuus" selitystä syynä jokaiseen toteuttamattomaan ideaan.



Tähänkään mennessä ei olla valehdeltu teille vaan kerrotaan se mitä tiedämme. 🙂 Ja jatkossa samalla tavalla, ollaan vaan avoimempia sen suhteen, jos joku päätös on sellainen mikä johtuu sisäisistä syistä. Lisäksi pyritään saamaan teille mahdollisimman hyvät perustelut kaikkiin päätöksiin yleisesti.



Itseltä iso kiitos keskustelun aloittejialle, hyvähän asioista on suoraa ja avoimesti puhua! 🙂
Olen tässä viikon sisällä peräänkuuluttanut useissa viesteissä juurikin vastauksia, (Palstan idea palstan lisäksi muilla Palstan keskusteryhmissä).

Eipä ole niihin vieläkään vastattu, mutta enpä ala enää tivaamaan ja toistamaan jos ette niitä mun kirjoituksia ja kyssäreitä ole nähneet tai sitten ei ole halua ottaa kantaa.

Sillä tämä "kerrotaan-se -mitä -tiedämme", tuntuukin vähän surullisen huvittavalta ja epäuskottavalta.



täytyy vaan odottaa ja katsoa, että joku sattumoisin kyselisi samoja asioita ja niihin vielä vastattaisiinkin, että saisin omaankin kyssäreihini näin vastauksen siinä siivellä.

Minä en jaksa näihin enää palata, koska jos on halua, niin löydätte ne kyllä.