Vastattu

Häiriöilmoitus puhelimitse maksaa !!! :(

  • 4 heinäkuu 2018
  • 35 kommenttia
  • 2485 katselukerrat

En käsitä Elisan tapaa käsitellä asiakkaitaan vikatilanteissa, jotka johtuvat Elisasta. Laitetaan kuuntelemaan jonotusmusiikkia maksullisen puhelinlinjan 010 190 240 numerossa, joka mainostaa olevansa hinnaltaan pvm/mpm mutta kuitenkaan tähän soittaessa ei puhepaketti ole käytössä vaan kännykästä lienee veloitus ainakin 10 snt/minuutti ! Aika tökeröä kyllä mielestäni...

Laittakaa nyt edes joku 09-alkuinen normalihintainen häiriöilmoitusnumero toimintaan !
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 5 heinäkuu 2018, 11:39

Kuinka saada jätettyä häiriöilmoitus veloituksetta? > netissä TAI pyydä hyvitys puhelusta.

Ja ennen kun joku kysyy, että miten netissä, niin vaikka Facebookin kautta. Tai Twitterin. Jopa Palstan, mutta tätä nyt ei voi suositella, kun vastausajat ovat pidemmät.
Ja keksinpäs myös kolmannen, mene chattiin > jätä soittopyyntö sitä kautta. Mahdollisuuksia kyllä löytyy. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
DNA:lla vikailmoitusnumero on ILMAINEN, 0800-alkuinen, siinä on palvelu kohdillaan!

Asiakaspalveluunkin normaali GSM-numero eli menee puhepaketista tai käytön mukaan.

Elisa haluaa, että sinä palvelet Elisaa, eli jätät soittamatta.

Kaukana ovat ajat, kun Elisankin sai kiinni normaaliin hintaan.
Käyttäjätaso 7
Teillä oli aikanaan 050- alkuinen vikailmoitusnumero, mikähän ihme sen ajoi lopettamaan?

Rahanahneus. 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Elisalla siis pidetään hyväksyttävänä ja kohtuullisena sitä, että esim. haja-asutusalueella asuvien pitää nettiyhteyden katkettua lähteä metsästämään kyliltä toimivaa nettiyhteyttä, jotta voi jättää vikailmoituksen. Sillä oletuksella, että puhelimella ei voi muuta kuin soittaa maksulliseen palvelunumeroon.

Aina voi soittaa siihen 010-numeroon ja myöhemmin hakea hyvitystä puhelinkuluista jos jälkikäteen todetaan, että vian aiheuttaja olikin operaattorista johtuva.
Aina voi hakea ja saakin hyvityksen jos tietää oikeutensa mutta harva viittii nähdä muutaman euron takia sen vaivan että lähtee reklamoimaan asiasta
siihen operaattorit laskeekin
tiedän monta ihmistä jotka on sanonu että ei viitti muutamasta eurosta valittaa .
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Eikö olekin hienoa, kun palveluntuottaja viestittää veloittamistaan maksuista vähän tyyliin "eihän se nyt paljoa ole" 9 senttiä tietyllä liittymällä. Mutta auta armias, jos se sama summa puuttuu palveluntuottajan veloittamasta laskusta, niin tuntuu että taivas repeää kun jää rahaa saamatta, ja seurauksena perintäkulua sekä pahimmillaan palvelun katkaisu, perintätoimiston yhteydenotto ja luottotietojen menetys... Siis siitä samasta rahasummasta, joka kaikkien täytyy maksaa saattaakseen palveluntuottajan tietoon, että heidän tuottamassaan palvelussa on vikaa...

Edelleen on voimassa kuluttajaviranomaisen ohjeistus "...Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta...". Miksiköhän kaikkien ei ole sitä noudatettava? :@:@

Lisäksi "...Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan

Yrityksen on korvattava yritys- tai palvelunumeroon soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen
..."


Mitä jos kaikki palvelun virheestä ilmoittavat esittäisivät vaatimuksen ilmoituskulujen korvaamisesta? Se on kuluttajan oikeus, ja palveluntuottajalla on velvollisuus ne kulut korvata. Virheilmoituksen kulukorvaus maksaa palveluntuottajalle niin paljon, että jos niitä alkaa tulemaan useita, niin taitaa ääni muuttua kellossa.

No, palveluahan se on tietenkin myös huonokin palvelu...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Edelleen on voimassa kuluttajaviranomaisen ohjeistus "...Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta...". Miksiköhän kaikkien ei ole sitä noudatettava? :@:@

Puhelinsoitto 010-numeroon ei ole ainoa tapa jättää Elisalle häiriöilmoitusta, eli on niitä maksuttomiakin keinoja olemassa ja ohjeistusta mielestäni silloin noudatamme. Jos asialla on kiire, kannattaa soittaa.


Silloin kun ongelma on nettiyhteydessä ja asiakkaalla on käytössään peruspuhelin ilman nettiyhteyksiä, voi asiakaspalveluun soittaminen olla ainoa vaihtoehto tehdä vikailmoitus.

En usko, että Elisa tällaisissa tapauksissa hyvittää 010 -numeroon soitetun puhelun automaattisesti vaan asiakkaan pitää itse vaatia hyvitys soitostaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Jos häiriöilmoitus koskee toimimatonta nettiliittymään, niin voisiko arvon palveluntuottajan edustaja kertoa, kuinka se häiriöilmoitus sitten kannattaa, tai sen edes voi tehdä?

Kyllä hätä keinot keksii.

Tänä päivänä ei ole kuin omasta tahdosta kiinni, että saa laitteensa johonkin toimivaan internet-yhteyteen liitettyä ja häiriöilmoituksen tehtyä. Ennen mobiiliyhteyksien aikakautta tilanne oli ihan toinen.


Elisalla siis pidetään hyväksyttävänä ja kohtuullisena sitä, että esim. haja-asutusalueella asuvien pitää nettiyhteyden katkettua lähteä metsästämään kyliltä toimivaa nettiyhteyttä, jotta voi jättää vikailmoituksen. Sillä oletuksella, että puhelimella ei voi muuta kuin soittaa maksulliseen palvelunumeroon.

Mikähän mahtaa olla viranomaisten mielipide asiasta?
Käyttäjätaso 7
Aina voi soittaa siihen 010-numeroon ja myöhemmin hakea hyvitystä puhelinkuluista jos jälkikäteen todetaan, että vian aiheuttaja olikin operaattorista johtuva.

Kai sitä niinkin voi tehdä , mutta silloin sen hyvityksen saaminen on operaattorin hyväntahtoisuudesta kiinni ja rahat makaa Elisalla ties kuinka kauan.

Asian pitäisi olla jo lähtökohtaisesti päinvastoin , että puhelu on ilmainen ja asiakkaalle tulee kuluja vain , jos vika on hänen omissa laitteissa tms.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Elisalla siis pidetään hyväksyttävänä ja kohtuullisena sitä, että esim. haja-asutusalueella asuvien pitää nettiyhteyden katkettua lähteä metsästämään kyliltä toimivaa nettiyhteyttä, jotta voi jättää vikailmoituksen. Sillä oletuksella, että puhelimella ei voi muuta kuin soittaa maksulliseen palvelunumeroon.

Aina voi soittaa siihen 010-numeroon ja myöhemmin hakea hyvitystä puhelinkuluista jos jälkikäteen todetaan, että vian aiheuttaja olikin operaattorista johtuva.


Juuri näin!

Kun kaikki ongelmista reklamoineet vaativat korvauksia, niin korvausten selvittely ja maksaminen tulee niin kalliiksi, että palveluntuottaja alkaa aika äkkiä pohtia muita vaihtoehtoja.

Muistakaa nyt oikeutenne ja palveluntuottajan velvollisuus. Asiakkaalla on oikeuksia häiriötilanteessa ja palveluntuottajalla on velvollisuuksia. Ihan kuten laskua maksettaessa, palveluntuottaja tuottaa sovitun palvelun ja asiakas maksaa sovitun korvauksen. Jos palvelun tuottaja ei toimita sovittua palvelua, niin miksi siitä pitää maksaa sama hinta kuin toimivasta palvelusta ja vielä maksaa siitä, että ilmoittaa palveluntuottajalle siitä heidän virheestään?

Mitähän jos aloitetaan siitä, että normivaatimus palveluntuottajan toiminnassa olevasta virheestä on sama kuin palveluntuottajan vaatimus asiakkaan maksumuistutuksesta? Lienee tällä hetkellä 5€/kpl...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kuinka saada jätettyä häiriöilmoitus veloituksetta? > netissä TAI pyydä hyvitys puhelusta.

Ja ennen kun joku kysyy, että miten netissä, niin vaikka Facebookin kautta. Tai Twitterin. Jopa Palstan, mutta tätä nyt ei voi suositella, kun vastausajat ovat pidemmät.
Ja keksinpäs myös kolmannen, mene chattiin > jätä soittopyyntö sitä kautta. Mahdollisuuksia kyllä löytyy. :)


Kerro nyt vielä, että miten noihin nettipalveluihin pääsee, jos kyseessä on häiriöilmoitus netin toimimattomuudesta.


Kaverin luurilla? Wifillä jos kyse on kännykän netistä? Kännykän netillä jos kyse on kiinteästä netistä(/muusta kun kännykän netistä)?


Et(te) siis ymmärrä määritelmää veloituksetta. Jos palveluntuottaja olettaa, että kaikkien "kavereiden" luuri on tuosta vaan aina saatavissa, niin miksi ihmeessä minun täytyy maksaa kiinteästä nettiliiittymästä, kun sehän menee jo "kaverille" joka on sen maksanut? Vai onko nyt niin, että ELISAn verkkoa saa jakaa edelleen "kavereille". Tämä tuo nimittäin erinomaisia mahdollisuuksia naapurustoon...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eikös tää keskustelu ole jo vähän turhaa? 😃 Tämä ystävä voi kyllä sitten saada hyvityksen puhelusta. Noin minä toimisin. 🙂

Lopputulema: maksuttomia vaihtoehtoja on saatavilla. Kerrataan vielä:
-soitto (> pyydä hyvitys)
-soittopyyntö (täytä lomake tai pyydä chatista, jälkimmäisellä voi saada nopeamman soiton)
-chat (ei virallista vikapalvelua, mutta autetaan kyllä ja tarvittaessa soitellaan tai puhelimen ollessa toimimaton hoitunee chatissakin, ainakin itse olen konsultoinut teknistä tukea tällaisessa tilanteessa)
-Somekanavat (ja Palsta jos ei ole kiire)
-Yhteydenottolomake (paras jos asia ei niin kiireinen)
-myymälä > apua hankitaan sitten sitäkin kautta

Jos netti ei toimi> soita tai hankkiudu wifin pariin ja mene chattiin(/myös se kaveri voi sen nettinsä jakaa, ei siitä kukaan tule tukistamaan)
Jos puhelut ei toimi> mene chattiin/myymälään/jätä soittopyyntö toiseen numeroon/soita toisesta numerosta aspaan ja pyydä hyvitys.


Varmaan loppuikämme voidaan tässä vääntää aiheesta, että entä jos ei ole puhelinta/ystäviä/tietokonetta/nettiä/savumerkkejä jos tahdotaan, mutta itse en siihen ainakaan ryhdy. 😃
Käyttäjätaso 7
Eikös tää keskustelu ole jo vähän turhaa? 😃 Tämä ystävä voi kyllä sitten saada hyvityksen puhelusta. Noin minä toimisin. 🙂

Lopputulema: maksuttomia vaihtoehtoja on saatavilla. Kerrataan vielä:
-soitto (> pyydä hyvitys)
-soittopyyntö (täytä lomake tai pyydä chatista, jälkimmäisellä voi saada nopeamman soiton)
-chat (ei virallista vikapalvelua, mutta autetaan kyllä ja tarvittaessa soitellaan tai puhelimen ollessa toimimaton hoitunee chatissakin, ainakin itse olen konsultoinut teknistä tukea tällaisessa tilanteessa)
-Somekanavat (ja Palsta jos ei ole kiire)
-Yhteydenottolomake (paras jos asia ei niin kiireinen)
-myymälä > apua hankitaan sitten sitäkin kautta

Jos netti ei toimi> soita tai hankkiudu wifin pariin ja mene chattiin(/myös se kaveri voi sen nettinsä jakaa, ei siitä kukaan tule tukistamaan)
Jos puhelut ei toimi> mene chattiin/myymälään/jätä soittopyyntö toiseen numeroon/soita toisesta numerosta aspaan ja pyydä hyvitys.


Varmaan loppuikämme voidaan tässä vääntää aiheesta, että entä jos ei ole puhelinta/ystäviä/tietokonetta/nettiä/savumerkkejä jos tahdotaan, mutta itse en siihen ainakaan ryhdy. :D


Listalta jäi uupumaan kohta "siirrä liittymäsi toiselle operaattorille , joka ei veloita vikailmoituksista".

Suosittelen. Elisa on muutenkin sikakallis. 😃
Sillä lailla sitten !

Kävikin ilmi tänään, että ELISA oli katkaissut koko talosta kaapelitv yhteyden !

Kas kun he olivat jo vuodessa 2019 jolloin sopimus päättyy 🆒

Seurauksena se, että täällä kymmenet asunnot ovat olleet ilman tv-yhteyttä monta päivää ! Onneksi joku propellipää oli käynyt tänään kytkemässä viimein takaisin.


Ihan sama siis, vaikka olisin alunperinpieraissut ja puhaltanut tinapilliin aspaan soiton sijasta, tämä tuskin olisi sitten lopulta yhtään sen paremmin korjaantunut.

Nyt tekis mieli kysyä, että mitenkä meni niinku omasta mielestä, Elisa 😛
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Eikös tää keskustelu ole jo vähän turhaa? 😃 Tämä ystävä voi kyllä sitten saada hyvityksen puhelusta. Noin minä toimisin. 🙂

Lopputulema: maksuttomia vaihtoehtoja on saatavilla. Kerrataan vielä:
-soitto (> pyydä hyvitys)
-soittopyyntö (täytä lomake tai pyydä chatista, jälkimmäisellä voi saada nopeamman soiton)
-chat (ei virallista vikapalvelua, mutta autetaan kyllä ja tarvittaessa soitellaan tai puhelimen ollessa toimimaton hoitunee chatissakin, ainakin itse olen konsultoinut teknistä tukea tällaisessa tilanteessa)
-Somekanavat (ja Palsta jos ei ole kiire)
-Yhteydenottolomake (paras jos asia ei niin kiireinen)
-myymälä > apua hankitaan sitten sitäkin kautta

Jos netti ei toimi> soita tai hankkiudu wifin pariin ja mene chattiin(/myös se kaveri voi sen nettinsä jakaa, ei siitä kukaan tule tukistamaan)
Jos puhelut ei toimi> mene chattiin/myymälään/jätä soittopyyntö toiseen numeroon/soita toisesta numerosta aspaan ja pyydä hyvitys.


Varmaan loppuikämme voidaan tässä vääntää aiheesta, että entä jos ei ole puhelinta/ystäviä/tietokonetta/nettiä/savumerkkejä jos tahdotaan, mutta itse en siihen ainakaan ryhdy. :D


Eihän tässä ole mistään muuista ollutkaan kysymys, kuin siitä että kuluttajalla on oikeus maksuttomaan reklamaatioon kun vika on palveluntuottajan toiminnassa. Jos kuluja syntyy, niin ne voi periä palveluntuottajalta.

Jos soitatte maksulliseen palvelunumeroon vikatilanteessa, ja vika on operaattorissa, niin muistakaa vaatia korvauksia syntyneistä kuluista. se on ihan sama, vaikka se summa olisi vain 5 senttiä. Kun operaattori käsittelee ja paluttaa näitä 5 senttisiä tarpeekis, niin kyllä siellä alkaa talousosastolla rkasuttamaan. Lisäksi, kun juuri saimme palstalta lukea, että ELISA laskutti 4 senttiä viivästyskorkoa laskusta, jonka eräpäivä oli juhannusaatto ja se maksettiin seuraavana arkipäivänä, niin ihan oikeutettuahan tuolliset pienetkin vaatimukset ovat.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ovat tietenkin oikeutettuja. Summasta huolimatta 🙂
Tuossakin kyseisessä tapauksessa, johon viittasit on taustalla ilmeisesti ihan häiriötilanne. Se on nyt selvityksessä.
Ovat tietenkin oikeutettuja. Summasta huolimatta 🙂
Tuossakin kyseisessä tapauksessa, johon viittasit on taustalla ilmeisesti ihan häiriötilanne. Se on nyt selvityksessä.


Paljonkos arvoisa Mits arvelet, että Elisa korvaa meidän tapauksessamme? Saati pahoittelee edes?

Veikkaan että menee osastolle: "Oho"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ovat tietenkin oikeutettuja. Summasta huolimatta 🙂
Tuossakin kyseisessä tapauksessa, johon viittasit on taustalla ilmeisesti ihan häiriötilanne. Se on nyt selvityksessä.


Paljonkos arvoisa Mits arvelet, että Elisa korvaa meidän tapauksessamme? Saati pahoittelee edes?

Veikkaan että menee osastolle: "Oho"


Se on vikapalvelun käsissä se. Pyysitkö korvauksia vikapalvelusta?
En valitettavasti ole asiaasi hoitanut, enkä tätä myöten voi ottaa kantaa korvauksiin.


Se on vikapalvelun käsissä se. Pyysitkö korvauksia vikapalvelusta?


En pyytänyt. Enkä pyydä. Mutta jos oltaisi Jenkeissä, palkattaisi Saul Goodman vaatimaan Elisalta 600M $ korvausta :P

Mut vuoden päästähän tämä loppuu 😃
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki


Se on vikapalvelun käsissä se. Pyysitkö korvauksia vikapalvelusta?


En pyytänyt. Enkä pyydä. Mutta jos oltaisi Jenkeissä, palkattaisi Saul Goodman vaatimaan Elisalta 600M $ korvausta :P

Mut vuoden päästähän tämä loppuu :D
Turha vinkua täällä palstalla
viankorjauksen maksullisuudesta jos et edes halua pyytää korvauksia .
Turha vinkua täällä palstalla
viankorjauksen maksullisuudesta jos et edes halua pyytää korvauksia .


Juu, kiitos vaan häivynkin tästä sitten "vinkumasta". Pitäkää hauskaa =)

Heimoi!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Moi Vihuri! Tervetuloa Palstalle. Vaihtoehtoisia yhteydenottokanavia löytyy sivulta https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ Voit esimerkiksi varata soittoajan, jolloin sinulle soitetaan eikä tämä sinulle luonnollisesti maksa mitään.

Matkapuhelinmaksun (mpm) suuruus riippuu liittymätyypistä. Esimerkiksi Saunalahden nykyisillä liittymillä se on 9 senttiä per minuutti.
Moi, kiitos vastauksesta.

Mutta. Akuutissa vikatilanteissa (esim. kun eilen pimeni Elisan kaapeli-tv koko kerrostalosta) ei paljoa lohduta jos te soitatte vasta 4 päivän kuluttua.. kun nä'kyy olevan ensinmmäinen vapaa soittoaika. Varsinkin kun jalkapallon MM-kisat meneillään...

Teillä oli aikanaan 050- alkuinen vikailmoitusnumero, mikähän ihme sen ajoi lopettamaan?
Edelleen on voimassa kuluttajaviranomaisen ohjeistus "...Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta...". Miksiköhän kaikkien ei ole sitä noudatettava? :@:@

Puhelinsoitto 010-numeroon ei ole ainoa tapa jättää Elisalle häiriöilmoitusta, eli on niitä maksuttomiakin keinoja olemassa ja ohjeistusta mielestäni silloin noudatamme. Jos asialla on kiire, kannattaa soittaa.

Ei ole ikävä niitä 2000-luvun alkuvuosien aikoja kun 0800-numeroon soiteltiin ja kyseltiin treffiseuraa tai lettureseptejä ja varsinaiset vikailmoitusta jättävät asiakkaat joutuivat odottamaan vuoroaan "tuntitolkulla".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Edelleen on voimassa kuluttajaviranomaisen ohjeistus "...Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta...". Miksiköhän kaikkien ei ole sitä noudatettava? :@:@

Puhelinsoitto 010-numeroon ei ole ainoa tapa jättää Elisalle häiriöilmoitusta, eli on niitä maksuttomiakin keinoja olemassa ja ohjeistusta mielestäni silloin noudatamme. Jos asialla on kiire, kannattaa soittaa.

Ei ole ikävä niitä 2000-luvun alkuvuosien aikoja kun 0800-numeroon soiteltiin ja kyseltiin treffiseuraa tai lettureseptejä ja varsinaiset vikailmoitusta jättävät asiakkaat joutuivat odottamaan vuoroaan "tuntitolkulla".


Jos häiriöilmoitus koskee toimimatonta nettiliittymään, niin voisiko arvon palveluntuottajan edustaja kertoa, kuinka se häiriöilmoitus sitten kannattaa, tai sen edes voi tehdä? Savumerkeilläkö? Kukas puut maksaa? Entä jos on metsäpalovaroitus samaan aikaan voimassa?

Järki käteen niissä neuvoissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Edelleen on voimassa kuluttajaviranomaisen ohjeistus "...Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta...". Miksiköhän kaikkien ei ole sitä noudatettava? :@:@

Puhelinsoitto 010-numeroon ei ole ainoa tapa jättää Elisalle häiriöilmoitusta, eli on niitä maksuttomiakin keinoja olemassa ja ohjeistusta mielestäni silloin noudatamme. Jos asialla on kiire, kannattaa soittaa.

Ei ole ikävä niitä 2000-luvun alkuvuosien aikoja kun 0800-numeroon soiteltiin ja kyseltiin treffiseuraa tai lettureseptejä ja varsinaiset vikailmoitusta jättävät asiakkaat joutuivat odottamaan vuoroaan "tuntitolkulla".


Tuleeko näitä soittoja miten usein DNA:lle kun vieläkin tarjoavat ILMAISTA vikanumeroa ja normaalia GSM-numeroa asiakaspalveluun.


Tuleeko näitä soittoja miten usein DNA:lle kun vieläkin tarjoavat ILMAISTA vikanumeroa ja normaalia GSM-numeroa asiakaspalveluun.


En minä mitään 0800- mumeroa kaipaa, ihan normaalihintainen matkapuhelinnumerokin kelpaisi.
Itse tällä hetkellä työttömänä en kymmenien vuosien jälkeen omaa firman työsuhdepuhelinta, sen takia nämä rahastukset sylettävätkin.

Osallistu keskusteluun