Vastattu

Haluan irtisanoa kanavapaketin mutta miten??

  • 17 marraskuu 2013
  • 20 kommenttia
  • 69727 katselukerrat

Mistäköhän ihmeestä tuon voi irtisanoa?? Oma elisan kautta linkki vie sivulle josta ei löydy yhtikäs mitään. Muutenkin Elisan sivuilta ei löydä koskaan mitään! Irtisanomisen jälkeen en kyllä aio ottaa uusiks jos irtisanominen on näin vaikeeta!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jtap 18 marraskuu 2013, 15:38

Kaapelitvpaketteja voi irtisanoa asiakaspalveluun soittamalla tai käyttämällä linkkiä ohessa. Itse olen kokenut nettailija ja yleensä löydän kaiken helposti, mutta Elisan sivut on jotenkin sokkeloiset. Asiakaspalvelu sen sijaan on toiminut moitteetta.

Ota yhteyttä — Elisa.fi

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Suishoo kirjoitti:
Mistäköhän ihmeestä tuon voi irtisanoa?? Oma elisan kautta linkki vie sivulle josta ei löydy yhtikäs mitään. Muutenkin Elisan sivuilta ei löydä koskaan mitään! Irtisanomisen jälkeen en kyllä aio ottaa uusiks jos irtisanominen on näin vaikeeta!

Onko kyseessä Elisa Viihde vai kaapelitv?

Viihteen kanavapaketit voi irtisanoa Elisaviihde.fi sivustolla. Kaapelitv:stä en tiedä , mutta soittamalla aspaan asia hoituu.
Kaapelitvpaketteja voi irtisanoa asiakaspalveluun soittamalla tai käyttämällä linkkiä ohessa. Itse olen kokenut nettailija ja yleensä löydän kaiken helposti, mutta Elisan sivut on jotenkin sokkeloiset. Asiakaspalvelu sen sijaan on toiminut moitteetta.

Ota yhteyttä — Elisa.fi
Käyttäjätaso 3
Samanlaisia kokemuksia kaapeli-tv:n kanavapaketeista, irtisanominen eli lopetus vaatii zen-munkin hermot.
Voisiko elisa tehdä asialle jotain konkreettista?
Käsittämätöntä tässä on se, että oma-elisasta voit kyllä tilata vaikka kaikki kanavat mutta peruuttamaan sieltä et kyllä pysty ainuttakaan.

Kysyin asiasta aikoinani asikaspalvelusta ja vastaus oli hiukan hämmentävä. Turvallisuustekijät kuulema estävät peruuttamiset oma-elisan kautta. Enempää asiakaspalvelija ei asiasta osannut silloin sanoa ja tästä on aikaa jo pari vuotta.
Käyttäjätaso 3
Miksei ne turvakysymykset ei estä elisa viihteen kanavapakettien sulkemista sivuilta käsin? Siellä ruksi ruutuun riittää.
Käsittämätöntä asiakkaan elämän vaikeuttamista, tuntuu rangaistusluontoiselta toiminnoltan kun haluat lopettaa jotain.
Sehän onnistuu Elisalla seuraavasti
-Tehdään toiminnosta niin vaikeaa että asiakas luopuu siitä (estää tulevaisuudessa 100-varmasti MINKÄÄN maksupalvelun tilaamisen)
-Tehdään siitä maksullinen ja annetaan asiakkaan odottaa puhelimessa 40-50min (katkaistaan puhelu ennen aspan vastausta jolloin odotussessio alkaa alusta)

Olisiko elisan ihan oikeasti syytä nykyaikaistaa kaapeliasiakkaiden oma-elisa palvelua?

Samalla voisitte korjata maksukanavien avauksen toimimattomuuden (rikki jo 2kk).

Maksut kyllä tulee ajallaan, mutta mistä maksetaan? Onko uusi tekniikka ohittanut elisan teknisen osaamistason?
Käyttäjätaso 2
KÄSITTÄMÄTÖNTÄ ettei Elisa ole tätäkään asiaa vielä korjannut.

Olen perumassa S-kanavapakettia = digiboksissa oleva erilliskortti. Perumisen syy ei ole mikään vika palvelussa; olipahan vaan lasten kanavia tarjolla. Nyt muksut on sen verran kasvaneet, että pilttikanavien tarjonta ei heitä enää kiinnosta.

Joka paikassa toitotetaan sitä samaa propagandaa, että asiakkuus hoituu Oma Elisa palvelussa ah niin näppärästi.

Mutta Elisalla ei keskitytä asiakaslähtöiseen palvelusuunnitteluun. Tämä on jo useaan kertaan todistettu. Muussa tapauksessa ihan karvalakkiset käytettävyyden perussäännöt eivät loistaisi poissaolollaan.

Tarkastellaanpas tätä keissiä:

1) Oma Elisa palvelussa TV välilehdellä on aivan lopussa linkki: "Kanavapakettien tilausten lopetukset hoidetaan asiakaspalvelustamme."  Linkki osoittaa sivulle: http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/

Linkin olisi parempi olla välilehden "menuosiossa" vasemmalla, onhan siellä tilauskin...

2) Seuraamme linkkiä ja huomaamme, että linkki ohjaa asiakaspalvelun aloitussivulle, jossa on kaikkea turhaa ja muuta tarjolla. MIKSI? Klikkasinhan linkkiä TV -vällehdellä perumistarkoituksessa. Missään ei näy selkeästi aihetta "Asiakkuuden peruminen" tjsp. Eikö linkki voisi osoittaa suoraan siihen palveluun/sivuun, jossa peruminen suoritaan?

3) No, yritämme jatkaa. Teen haun, tätä tarjotaan heti ensimmäisenä. Käytän arkikielisempää ilmaisua "peruminen". Saan hakutuloksiin Elisan ohjeen lompakon irtisanomisesta (noh, mun lompakko irtisanottiin heti kun elisan kelkkaan tuli lähdettyä... ;-)

4) Käytän toiseen hakuun sanaa "irtisanominen". Saan 35 hittiä, joista ensimmäinen on "Liittymän tai palvelun irtisanominen" Hakutulos linkittyy osoitteeseen: http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/480/

Hmmm... tämä vaikuttaa asialliselta, siispä sinne.

5) Linkki ohjaa sivulle, joka on pelkkää *****aa. Sivu ei tarjoa mitään toimintoa palvelun perumiseksi. Sivulla on vain yleistä liirumlaarumia siitä, että riippuen tästä ja tuosta pitäisi toimia niin tai näin. Sivulla toki on seuraava teksti linkkeineen: "Voit irtisanoa liittymäsi tai palvelusi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai asioimalla Elisa myymälässä." Okei selvä. Haluan asioida netissä, joten myymälävaihtoehto on pois suljettu. Ja sitten pitäisi siis ottaa yhteyttä asiakaspalveluun...? Mutta sitähän minä juuri yritin! Alkaen jo sieltä Oma Elisan linkistä!!!

Tässä kohtaa teen virheen. Oletan, että asiakaspalvelu-linkki on se sama linkki, johon viitattiin kohdassa 1. Peruutan sinne...

Mainittakoon että kyseessä ei ole ns. vanhan aikainen "käyttäjä virhe". Sellaista käsitettä ei ole enää nykyään olemassa - paitsi ehkä Elisalla, joka ei ole tod.näk. päivittänyt käytettävyyteen liittyviä käyttöliittymästandardejaan saati käsityksiään. Kyseessä on "käyttövirhe", joka mahdollistuu huonon käyttöliittymän vuoksi. Käyttövirhettä ei korjata opastamalla käyttäjää, vaan korjaamalla käyttöliittymä. Ihan vain vinkiksi.

6) Yritän etsiä jotain painiketta jossa selvästi lukisi jotain TV-paketin perumisesta. Lopulta ajaudun tekemään kohdat 1-5 uudelleen. Tällä kertaa painan kohdan 5 linkistä "asiakaspalvelu". HAA!!!! aukeaa pop-up ikkuna. OLEMME LÄHES MAALISSA!!!

Miksi tuossa asiakaspalvelu linkissä ei suoraan sanota, että "tee peruminen netissä tämän linkin kautta"?

7) Olen onnellinen. Klikkaan tämän pop-up liittymän kohdasta 1 valintaa "Laskutus ja sopimusasiat", jonka alla on myös osio "Irtisanominen". Olen niiiiin iloinen. Seuraavassa kohdassa 2 menee ihan vain muutama sekunti ylimääräistä, kun skannailen esiin tulleet lisätekstit todetakseni, ettei niissä ole mainintaa irtisanomisesta. Mutta ahaa, tuossahan on välilehtityyliset painikkeet ikään kuin submenussa, ja yksi niistä on "Irtisanominen". Olen lähes onneni kukkuloilla; netin kautta tapahtuva irtisanomienen ollee vain parin klikkauksen päässä! Klikkaan painiketta "Irtisanominen".

😎 Olen perillä. Eteeni avautuu seuraava teksti:

Onko asiasi jokin näistä?

  • Siirrämme Elisa Viihteesi uuteen osoitteeseesi veloituksetta esimerkiksi muuton yhteydessä. Muuton voit tilata verkosta tai asiakaspalvelustamme.
  • Voit päivittää liittymätyyppiäsi sekä irtisanoa ja päivittää useimpia lisäpalveluitasi OmaElisassa.
  • Jos haluat irtisanoa vanhan sopimuksesi tarpeettomana tai määräaikaisuuden päättymisen jälkeen, soita asiakaspalveluumme.
Siis mitä *****iä?1? Kaiken tämän jälkeen saan tiedon, että perumisen voi tehdä Oma Elisassa, jossa sitä ei voi tehdä (!) ja jossa olevan linkin vuoksi seilailen täällä. Lisäksi kerrotaan, että voinpa soitella myös asiakaspalveluun. TÄSSÄ EI EDES ANNETA ILMAISEN ASIAKASPALVELUN PUHELINNUMEROA, JONKA LÖYTÄMINEN ELISAN SIVUILTA ON KOKONAAN TOINEN TARINA!!! Kyllä. Isoja kirjaimia, koska näistä puhelinnumeroista on ollut aivan riittämiin mainintaa tälläkin palstalla. Pitääkös se perhana aina erikseen etsiä palstalta, joka kaiken lisäksi on mitä epävirallisin vertaistukipalvelu - palstan selaamisen ei tulisi olla pakollista palveluiden käyttämiseksi.

Kaikkien käsittämättömien venkoilujen, pop-up ikkunoiden yms. jälkeen käy lopulta ilmi, että ei ole sitä, mitä piti olla. Helvetinmoinen Odysseia turhaan. Eikö teillä sivustokoodaajatkaan ikinä kysy itseltään saati sitten muilta, ketä hyödyttää tehdä vinkeitä ikkunointeja asioihin, jotka eivät oikeasti johda mihinkään? Teemmekö tämän itsellemme, tekniikan vuoksi koska pystymme (vaikkemme osaa), vaiko asiakkaillemme?

Enkä edes tarkemmin ruodi sitä, että näitä vinkeitä ikkunoita on itseasiassa kahta erilaista, ja lisäksi on vielä kokonaan toisenlaiset sivunäkymät osoitteessa "https://elisa.fi/yhteydenotto/yksityisille.php" , jota kautta sieltäkään ei asia netissä hoidu, vaikka aluksi se siltä vaikuttaakin. (Edit: tätä em. sivuahan on tarjottu tämän threadin ratkaisuksi. En ymmärrä miksi, koska sivun alasvetovalikoista EI voi valita irtisanomisiin liittyvää yhteydenottokategoriaa, vaan jäljelle jää ohje "ota yhteys asiakspalveluun" --> noidankehä. Vai tulisiko minun valita jokin muu, selvästi asiaankuulumaton kategoria, jotta voisin ottaa netin kautta yhteyttä "väärän", mutta tarpeellisen asian merkeissä?)

JA SE TÄRKEIN KYSYMYS ON TÄSSÄ: miksi Oma Elisa palvelussa ei TV-välilehdellä ihan rehellisesti sanottaisi jo alun alkaen, että perumista ei voi tehdä netissä (= linkit hevon kuuseen) ja että perumisen voi suorittaa kun soittaa numeroon XXXXXXXXX (ja tässä VAIN JA AINOSTAAN se ilmainen palvelunumero!!!).

Kuinka vaikeaa koodaamista tämä muutos vaatisi? Ymmärtääkseni ei niin vaikeaa, verrattuna esim. siihen että ihan oikeasti perumiset voisi tehdä netissä!

Vastatkaa ja kommentoikaa, kiitos. Laittakaa tietoa eteenpäin. Potkikaa porukkaa pihalle ja ottakaa osaavia tilalle. Ihan oikeasti! Ei voi olla bisnekselle hyväksi että ihan samperin yksinkertaisten asioiden takia teillä pitää olla asiakaspalvelussa joko täysmiehitys 24/7 tai muuten ei sekään=mikään toimi JA osakkeenomistajien silmissä asiakassuhteet=maine jatkuvasti kärsivät.

Sillä aikaa kun mietitte kommenttejanne, etsin sen aspan numeron - ja jonottelen.

Ja modet, älkää pyytäkö privameiliä, vaan yrittäkää hoitaa palveluprosessi alun alkaen kuntoon, jotta privojen kautta näitä ei aina tartteis vääntää.

Yst. terv. ja teidän puolesta kaikesta huolimatta hyvää ajatellen

JS
Samanlaista seikkailua täällä. Kesti aikansa, ennenkuin tajusin lopettaa kanavapaketin elisaviihde.fi -palvelun kautta. Jotenkin sitä voisi käyttöliittymäsuunnittelijana ajatella, että KAIKKI asiat hoituisi yhden osoitteen kautta. Mutta ei, osoitteita, linkkejä, tyhjänpäiväistä tekstiä siellä täällä. Melkoista sirkusta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
yksi vaihtoehto on irtisanoa  elisa/saunalahden myymälässä  ainakin luulis  ja samalla  saa todistuksen mukaan  et on irtisanonut 
Käyttäjätaso 3
näkyy olevan edelleen rempallaan, milloin elisa ymmärtää että he elävät ostavien asiakkaiden rahoista ja alkavat palvella heitä. Uudet logot EI KIINNOSTA KETÄÄN toimimattomat omaelisa sivut RAIVOSTUTTAVAT KAIKKIA.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pahoittelut, että ei nyt reagoitu kovinkaan nopeasti! Jos tosiaan on vielä jotain jäänyt selvittämättä, laittakaapa jollekin meistä moderaattoreista yksityisviestiä, niin katsotaan tarkemmin 🙂 Sitä kautta päästään nyt nopeiten asioita selvittämään 🙂
Ei ole jäänyt epäselvää kaikki on nyt käytännössä testattu.

Kanavapaketin perumistapauksissa Elisa laittaa asiakkaan kiertämään kehää omaelisassa.
Jos asiakas onnistuu löytämään puhelinnumeron niin siellä kyllä vastataan ja mutta sitten ohjataan ikuiselle odotuslinjalle.

Käytännössä irtisanominen onnistuu vain Elisa myymälässä. Ehkä sinnekään ei enää kohta pääse jos kysymyksessä on kanavapaketin irtisanominen. Joku kuluttajaviranomainen pitäisi jo usuttaa teidän kimppuun.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Hessu1000 kirjoitti:
Ei ole jäänyt epäselvää kaikki on nyt käytännössä testattu.

Kanavapaketin perumistapauksissa Elisa laittaa asiakkaan kiertämään kehää omaelisassa.
Jos asiakas onnistuu löytämään puhelinnumeron niin siellä kyllä vastataan ja mutta sitten ohjataan ikuiselle odotuslinjalle.

Käytännössä irtisanominen onnistuu vain Elisa myymälässä. Ehkä sinnekään ei enää kohta pääse jos kysymyksessä on kanavapaketin irtisanominen. Joku kuluttajaviranomainen pitäisi jo usuttaa teidän kimppuun.

Ei tarvitse enää ottaa yhteyttä Kuluttajaviranomaiseen, se on jo tehty ja ratkaisukin on olemassa.

Kuluttaja-asiamies linjaa, että "...Yritys ei saa kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan vaatia, että kuluttajan on irtisanottava sopimuksensa tietyssä asiakaspalvelukanavassa (esim. vain puhelinpalvelussa)...". Koko teksti löytyy täältä, josta löytyy muutakin tietoa sähköisten lomakkeiden käytöstä verkkosivuilla.

Nyt vaan odottamaan mitä ELISA vastaa...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Verkkosivuja päivitetään kevään aikana ja nämä asiat tullaan huomioimaan uudistamisen yhteydessä 🙂
Käyttäjätaso 3
No niin, tuon OmaElisan oravanpyörän läpikäyneenä kysyn missä mennään?

Tarkoitus olisi irtisanoa kaapelista Nelonen sport pro tämän kuun loppuun kun sm-liiga on sileänä. Hankalalta näyttää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Kanetti kirjoitti:
No niin, tuon OmaElisan oravanpyörän läpikäyneenä kysyn missä mennään?

Tarkoitus olisi irtisanoa kaapelista Nelonen sport pro tämän kuun loppuun kun sm-liiga on sileänä. Hankalalta näyttää.
Vaikkapa tuolta: https://elisa.fi/yhteydenotto/

Onhan tuo toisaalta turhan hankalaksi tehty (varmaan tarkoituksella...).
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
en luottais siihen että kanavapaketin voi irtisanoa puhelimessa puhelimessa tehtyä  sopimusta siis myös irtisanomista  ei pysty  todistaan mitenkään jos asiakaspalvelijalta on jääny vahingossa tekemättä  irtisanominen loppuun 
Käyttäjätaso 3
jortsu67 kirjoitti:
Kanetti kirjoitti:
No niin, tuon OmaElisan oravanpyörän läpikäyneenä kysyn missä mennään?

Tarkoitus olisi irtisanoa kaapelista Nelonen sport pro tämän kuun loppuun kun sm-liiga on sileänä. Hankalalta näyttää.
Vaikkapa tuolta: https://elisa.fi/yhteydenotto/

Onhan tuo toisaalta turhan hankalaksi tehty (varmaan tarkoituksella...).

Niin, tuossa linkissä on juuri se oravanpyörä jolla pääsee aina lähtöpisteeseen eikä kirjoittamaan asiaansa ainakaan tätä kaapelitv:n kanavapaketin irtisanomista koskevassa asiassa. Testatkaa.

No kävin sitten ElisaShopissa hoitamassa asian. Mitään dokumenttia tuosta irtisanomisesta ei sielläkään tehdä mutta kun omaelisassa kävin tarkistamassa kanavapakettini, oli kyseisen paketin kohdalle tullut teksti, että paketin tilaus päättyy 30.4.2015. Tarkkana saa silti olla, aiemminkin on laskutettu edelleen myös seuraava kuukausi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Kanetti kirjoitti:
jortsu67 kirjoitti:
Kanetti kirjoitti:
No niin, tuon OmaElisan oravanpyörän läpikäyneenä kysyn missä mennään?

Tarkoitus olisi irtisanoa kaapelista Nelonen sport pro tämän kuun loppuun kun sm-liiga on sileänä. Hankalalta näyttää.
Vaikkapa tuolta: https://elisa.fi/yhteydenotto/

Onhan tuo toisaalta turhan hankalaksi tehty (varmaan tarkoituksella...).

Niin, tuossa linkissä on juuri se oravanpyörä jolla pääsee aina lähtöpisteeseen eikä kirjoittamaan asiaansa ainakaan tätä kaapelitv:n kanavapaketin irtisanomista koskevassa asiassa. Testatkaa.

No kävin sitten ElisaShopissa hoitamassa asian. Mitään dokumenttia tuosta irtisanomisesta ei sielläkään tehdä mutta kun omaelisassa kävin tarkistamassa kanavapakettini, oli kyseisen paketin kohdalle tullut teksti, että paketin tilaus päättyy 30.4.2015. Tarkkana saa silti olla, aiemminkin on laskutettu edelleen myös seuraava kuukausi.

Testasin. Valitsin "Elisan henkilöasiakas">"Kaapeli- ja maksu-tv">"Laskutus">"Ota yhteyttä".

Aukeaa seuraavanlainen sivu, jossa voi antaa tietonsa ja jättää viestin

Olisihan tietenkin selkeämpää, jos niissä vaihtoehdoissa olisi selkeästi esim. "Kanavapaketin irtisanominen" tms. (vrt. "Laskutus"), mutta ainakin minä olen saanut asiani hoidettua tuon kautta.

yhteydenotto.PNG
Käyttäjätaso 7
jortsu67 kirjoitti:
Kanetti kirjoitti:
jortsu67 kirjoitti:
Kanetti kirjoitti:
No niin, tuon OmaElisan oravanpyörän läpikäyneenä kysyn missä mennään?

Tarkoitus olisi irtisanoa kaapelista Nelonen sport pro tämän kuun loppuun kun sm-liiga on sileänä. Hankalalta näyttää.
Vaikkapa tuolta: https://elisa.fi/yhteydenotto/

Onhan tuo toisaalta turhan hankalaksi tehty (varmaan tarkoituksella...).

Niin, tuossa linkissä on juuri se oravanpyörä jolla pääsee aina lähtöpisteeseen eikä kirjoittamaan asiaansa ainakaan tätä kaapelitv:n kanavapaketin irtisanomista koskevassa asiassa. Testatkaa.

No kävin sitten ElisaShopissa hoitamassa asian. Mitään dokumenttia tuosta irtisanomisesta ei sielläkään tehdä mutta kun omaelisassa kävin tarkistamassa kanavapakettini, oli kyseisen paketin kohdalle tullut teksti, että paketin tilaus päättyy 30.4.2015. Tarkkana saa silti olla, aiemminkin on laskutettu edelleen myös seuraava kuukausi.

Testasin. Valitsin "Elisan henkilöasiakas">"Kaapeli- ja maksu-tv">"Laskutus">"Ota yhteyttä".

Aukeaa seuraavanlainen sivu, jossa voi antaa tietonsa ja jättää viestin

Olisihan tietenkin selkeämpää, jos niissä vaihtoehdoissa olisi selkeästi esim. "Kanavapaketin irtisanominen" tms. (vrt. "Laskutus"), mutta ainakin minä olen saanut asiani hoidettua tuon kautta.

Epäilen , että Kanetti kokeili valikon kohtaa Liittymämuutokset , joka ei näytä avaavan lomaketta. Aika sekavaahan tuo näyttää olevan ja Elisa tieten tahtoen on tehnyt irtisanomisen vaikeaksi.

Muistelen hiljattain nähneeni jossakin netissä uutisen , että viranomaiset valmistelevat säädöstä , jonka mukaan operaattorit velvoitettaisiin tarjoamaan itsepalveluna myös palveluiden irtisanominen. Nythän palveluita kyllä netissä voi tilata ja muuttaa , mutta irtisanominen on pääsääntöisesti hoidettava maksullisen puhelinpalvelun kautta. No nähtäväksi jää tapahtuuko asiassa mitään.
Käyttäjätaso 3
^ Epäilysi oli oikein. Liittymämuutoksesta siis kyse..

Osallistu keskusteluun