Vastattu

1000M laajakaista kaapeliverkossa

  • 12 August 2020
  • 88 kommenttia
  • 4733 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

88 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Pienellä präntätty mininopeus ei ole mikään syy jonka taakse mennä piiloon. 

 

Maksiminopeus pitää ilmoittaa siltikin aina oikein. Ja Traficomin mukaan maksiminopeus on oltava asiakkaan saavutettavissa ainakin osan ajasta.

 

Aivan selvästi Elisa tuota rikkoo.


Kiinteiden laajakaistaliittymien palvelukuvaus on dokumentti , joka määrittää mihin asiakas sopimusta tehdessään sitoutuu.

1000M kaapeliliittymän DL-nopeuksien minimi on 500 Mbit/s , normaali 900 Mbit/s ja maksimi 1000 Mbit/s.

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

PS. Miten noita sitten tulkitaan? No Elisa varmaan tulkitsee , että jos minimi toteutuu , niin se riittää.

Nuo tekstit pitää kyllä muuttaa seuraavaan muotoon:

1000M kaapeliliittymän DL-nopeuksien minimi on 500 Mbit/s , normaali 600 Mbit/s ja maksimi 650 Mbit/s.

 

Kaapelimodeemiliittymäähän myydään jo tällä hetkellä kotikuituna, vaikka kuitua liittymässä ei ole kuin keskuksen päässä. Samalla logiigallahan voidaan ajatella, että 1000M on vain liittymän nimi eikä kerro liittymän nopeudesta mitään. Oikeastaan voitaisiin julkaista 2000M liittymä, joka varmasti myisi vielä paremmin vaikka nopeus pysyisi silti samana.

Käyttäjätaso 7

Pienellä präntätty mininopeus ei ole mikään syy jonka taakse mennä piiloon. 

 

Maksiminopeus pitää ilmoittaa siltikin aina oikein. Ja Traficomin mukaan maksiminopeus on oltava asiakkaan saavutettavissa ainakin osan ajasta.

 

Aivan selvästi Elisa tuota rikkoo.


Kiinteiden laajakaistaliittymien palvelukuvaus on dokumentti , joka määrittää mihin asiakas sopimusta tehdessään sitoutuu.

1000M kaapeliliittymän DL-nopeuksien minimi on 500 Mbit/s , normaali 900 Mbit/s ja maksimi 1000 Mbit/s.

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

PS. Miten noita sitten tulkitaan? No Elisa varmaan tulkitsee , että jos minimi toteutuu , niin se riittää.

Nuo tekstit pitää kyllä muuttaa seuraavaan muotoon:

1000M kaapeliliittymän DL-nopeuksien minimi on 500 Mbit/s , normaali 600 Mbit/s ja maksimi 650 Mbit/s.

 

Kaapelimodeemiliittymäähän myydään jo tällä hetkellä kotikuituna, vaikka kuitua liittymässä ei ole kuin keskuksen päässä. Samalla logiigallahan voidaan ajatella, että 1000M on vain liittymän nimi eikä kerro liittymän nopeudesta mitään. Oikeastaan voitaisiin julkaista 2000M liittymä, joka varmasti myisi vielä paremmin vaikka nopeus pysyisi silti samana.


Sanos muuta.

Itse asiassa palvelukuvaus sitoo myös operaattoria eikä operaattori voi yksipuolisesti voimassaolevia sopimuksia muuttaa ilmoittamatta siitä kuukautta aikaisemmin asiakkaalle.

Minusta tässä on tapahtunut ilmiselvä sopimusrikkomus operaattorin taholta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Traficom yksiselitteisesti kertoo että maksiminopeuden pitää olla saavutettavissa edes joskus. 

 

Nyt se ei ole teoriassakaan mahdollista. Tuolta @Porkkana linkittämästä Traficomin linkistä nämä löytyy. 

 

Ja jos Elisan työntekijä ne linkittää niin eikö niiden silloin pidä olla Elisan virallinen kanta asiaan.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Sen verran tiedon rippeitä eilisestä selvittelyoperaatiosta sain, että Elisa olisi uusimassa laitteistojaan lähetyspäässä. En saanut muuta tietoa kun että valmistaja on vaihtumassa (Huaweista Nokiaan). En saanut aikatauluja, en tietoa siitä tuleeko tämä joskus korjaamaan tilanteen, tai tuomaan jotain parannusta asiakkaalle (esim. DOCSIS 3.1?).

 

Mielestäni oikea tapa korjata tämä ongelma on päivittää ongelmallisten laitteiden firmware, eikä laittaa kaikkia kärsimään. Tietenkään tämäkään ei aina valitettavasti ole mahdollista… Laitekannat uusiksi vaan sitten jos aiheuttavat ongelmia muille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Joo, Elisan sopimuksestahan löytyy seuraavaa:

 

"5.2 Viestintäpalvelun virhe, sen oikaisu, hinnanalennus ja 
vakiohyvitys 
Virhe
Viestintäpalvelussa on virhe, jos sen laatu tai toimitustapa ei 
vastaa sovittua. Virhetilanteessa asiakkaalla on ensisijaisesti 
oikeus vaatia oikaisua, toissijaisesti hinnanalennusta tai palvelun 
keskeytystilanteessa vakiohyvitystä ja näiden lisäksi 
vahingonkorvausta."

 

Ainakin itse tilasin 1000M liittymän enkä sellaista saanut. Jos oikaisu ei ole mahdollinen niin sitten tyydyn kyllä hinnanalennukseen. Liittymä on 11 prosenttia hitaampi kuin luvattu, sama prosentti pois kk-laskusta niin kaikki hyvin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Sen verran tiedon rippeitä eilisestä selvittelyoperaatiosta sain, että Elisa olisi uusimassa laitteistojaan lähetyspäässä. En saanut muuta tietoa kun että valmistaja on vaihtumassa (Huaweista Nokiaan). En saanut aikatauluja, en tietoa siitä tuleeko tämä joskus korjaamaan tilanteen, tai tuomaan jotain parannusta asiakkaalle (esim. DOCSIS 3.1?).

 

Mielestäni oikea tapa korjata tämä ongelma on päivittää ongelmallisten laitteiden firmware, eikä laittaa kaikkia kärsimään. Tietenkään tämäkään ei aina valitettavasti ole mahdollista… Laitekannat uusiksi vaan sitten jos aiheuttavat ongelmia muille.

Viime keväänä juuri vaihtui Ciscon keskuksesta huaweihin ja nytkö jo muuttuu nokiaan? Tuo huawein keskus toimii kyllä fritz!Boxin kanssa kuin unelma ja 24kanavaa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Tuskinpa ne arriksen purkit sen paremmin toimivat nokiankaan kanssa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Mä sain vastauksen Traficomilta kun sieltä asiaa kysyin. 

 

Hei

 

Kiitos viestistä.

 

Liittymän toiminta ja ominaisuudet, kuten esimerkiksi liittymän nopeus, määritellään liittymäsopimuksessa. Liittymän nopeuden pitää vastata sovittua ja markkinoinnissa annettuja tietoja. Sopimuksesta tulee ilmetä liittymän nopeudesta vähintään mobiililaajakaistan osalta arvioitu maksiminopeus.

 

Traficom on ottanut kantaa, miten operaattoreiden tulee ilmoittaa internetyhteyspalvelun (nettiliittymän) tiedonsiirtonopeuden liittymäsopimuksissa. Ilmoittamistavan tulee olla EU:n asetuksen mukainen ja kuluttajan kannalta kohtuullinen:   https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Kannanotto-internetyhteyspalvelun-nopeuden-kohtuullisesta-ilmoittamistavasta-605-923-2016.pdf

 

https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/nettiyhteyden-nopeuteen-ja-laatuun-vaikuttavat-tekijat

 

Viestintäpalvelujen laadusta sovitaan operaattorin ja asiakkaan välisellä sopimuksella. Jos laatu ei vastaa sovittua, on viestintäpalvelun toimituksessa virhe.

 

Virheen johdosta käyttäjällä on oikeus vaatia virheen oikaisua.  Mikäli oikaisu ei tule kysymykseen, voitte olla oikeutettu virhettä vastaavaan hinnanalennukseen ja mahdollisesti korvaukseen virheestä aiheutuneista vahingoista. Olennaisen virheen kohdalla sopimuksen purku voi tulla kyseeseen.

 

Liikenne- ja viestintäviraston ratkaisuvaltaan eivät kuulu yksittäistä sopimussuhdetta koskevat erimielisyydet tai vahingonkorvausasiat. Mahdolliseen reklamaation tekemiseen ja vaatimusten esittämiseen saa apua kuluttajaneuvonnasta. Viime kädessä kuluttaja voi viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan. www.kkv.fi


 

Ystävällisin terveisin,

  

Tiina Hinkka

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

 

 

 

Mun liittymä ei vastaa sovittua eikä sitä jota markkinoinnissa käytettiin.

 

Odotan edelleen Elisan vastausta tähän. 

 

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Viime keväänä juuri vaihtui Ciscon keskuksesta huaweihin ja nytkö jo muuttuu nokiaan? Tuo huawein keskus toimii kyllä fritz!Boxin kanssa kuin unelma ja 24kanavaa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Tuskinpa ne arriksen purkit sen paremmin toimivat nokiankaan kanssa.

 

Jos on juuri vaihtunut, niin sitten kuvastaa sitä kuinka laadukkaat laitteet ne Huawein laitteet oli :thinking:

Mulla on Arris, hommasin sen Ciscon (EPC3928AD) tilalle kun vaihdoin 250M → 1000M, ei ole sen kanssa ikinä ollut yhden yhtä ongelmaa, joten en usko että Arriksen modeemit on tässä se ongelma, vaan mahdollisesti vielä vanhempi laitekanta. Arrista ajan sillattuna ilman langattomia verkkoja ja muita lisäpalveluita, jolla voi olla tekemistä vakauden kanssa. Fritz!Boxia harkitsin silloin myös, mutta niitä ei tuntunut ilman suurempia tappeluita saada siltaavaan tilaan, joten jätin kaupan hyllylle.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Viime keväänä juuri vaihtui Ciscon keskuksesta huaweihin ja nytkö jo muuttuu nokiaan? Tuo huawein keskus toimii kyllä fritz!Boxin kanssa kuin unelma ja 24kanavaa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Tuskinpa ne arriksen purkit sen paremmin toimivat nokiankaan kanssa.

 

Jos on juuri vaihtunut, niin sitten kuvastaa sitä kuinka laadukkaat laitteet ne Huawein laitteet oli :thinking:

Mulla on Arris, hommasin sen Ciscon (EPC3928AD) tilalle kun vaihdoin 250M → 1000M, ei ole sen kanssa ikinä ollut yhden yhtä ongelmaa, joten en usko että Arriksen modeemit on tässä se ongelma, vaan mahdollisesti vielä vanhempi laitekanta. Arrista ajan sillattuna ilman langattomia verkkoja ja muita lisäpalveluita, jolla voi olla tekemistä vakauden kanssa. Fritz!Boxia harkitsin silloin myös, mutta niitä ei tuntunut ilman suurempia tappeluita saada siltaavaan tilaan, joten jätin kaupan hyllylle.

Saa sen fritzboxinkin siltaavaksi, mutta tosiaan joutuu muutaman minuutin googlettamaan miten se tapahtuu. Itsellä on fritzboxissa yksi portti siltaavana, jonka takana linux kone ja muut portit reitittävässä tilassa. Arriksessa jos laittaa sillan päälle, niin koskee kaikkia portteja joten siinä mielessä fritzbox on parempi.

Ei se arriksen pätkimenen mitenkään erityisen häiritsevää ollut. Itsellä noin pari kertaa vuorokaudessa pätkäisi ja yleensä sen huomasi jälkikäteen logista. Usein pätkäisy saattoi olla esim. yö-aikaan tai sellaiseen aikaan ettei nettiä muutenkaan käyttänyt.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

No ni.

 

 

Nyt mulle soitettiin Elisasta ja heidän mielipide oli että mun sisäverkko on huono ja siksi on downstreamkanavia pudotettu. Eli sama selitys kuin @mökörölli tapauksessa. Huonojen sisäverkkojen takia näin on kuulemma tehty muuallakin. Kysyin sitten että miksi osalla ne puuttuvat kanavat on ollut, kaikki on toiminut hienosti ja sitten ne on vaan poistettu. Vastausta ei osattu antaa.

 

Mun kämpässä ei vaan olla käyty edes mittailemassa. Telepaattisesti varmaan sisäverkon laatu on todettu omassa tapauksessa.

 

Positiivinen pitäisi kuulemma olla että saan vauhtia sen mitä saan. 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

No ni.

 

 

Nyt mulle soitettiin Elisasta ja heidän mielipide oli että mun sisäverkko on huono ja siksi on downstreamkanavia pudotettu. Eli sama selitys kuin @mökörölli tapauksessa. Huonojen sisäverkkojen takia näin on kuulemma tehty muuallakin. Kysyin sitten että miksi osalla ne puuttuvat kanavat on ollut, kaikki on toiminut hienosti ja sitten ne on vaan poistettu. Vastausta ei osattu antaa.

 

Mun kämpässä ei vaan olla käyty edes mittailemassa. Telepaattisesti varmaan sisäverkon laatu on todettu omassa tapauksessa.

 

Positiivinen pitäisi kuulemma olla että saan vauhtia sen mitä saan. 

 

Ai se olikin sinun sisäverkon takia, eikä sittenkään minun modeemin liian suurten signaalitasojen takia. Pyydän lähetämään mahdollisen minulle tulevan laskun sitten sinulle. :wink:

 

Minulle ehdoteltiin, että lasketaan nopeusluokkaa 250M mikäli en ole tyytyväinen 1000M tuotteeseen, tai sitten tyytyä nykytilanteeseen. No, kuten sanoin aiemmin, niin 1000M yhteys on tällä hetkellä hyvään hintaan, niin se ja sama, täyttä hintaa en maksaisi nykytilanteessa. Samaan hintaan voin sopparia jatkaa tulevaisuudessakin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

En tiiä, nuori naisihminen Elisan päästä lupasi selvitellä asiaa ja palata uusien tietojen kanssa.

 

Elisa tekee kuulemma töitä korjatakseen asian ja ollaan iloisia että asia etenee. 

Jotenkin alkaa itellä jo myötähäpeämittari sykkiä tässä vaiheessa sinne päin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ihan höpö höpöä, että huonojen sisäverkkojen takia olisi ainakaan minulla ollut tarvetta pudottaa nopeutta. Olin todella tyytyväinen koko kesän, kun vihdoin saivat keväällä tuon Fritz!Boxin toimimaan. Yhtään pätkäisyä tai ongelmaa ei ollut, kunnes viikko sitten huomasin kanavien hävinneen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ja ottaen vähän kantaa tuohon Elisan (tai tarkemmin Datasillan höpöhöpö-asentajan) antamaan tuomioon minun signaalitasoistani. Signaalini ovat olleet kaapelimodeemin mukaan siinä 0 dBmV tienoolla, SNR:n ollessa 37-38 dB. Arriksen speksit sanoo toiminta-alueen -15 - +15 dBmV, eli kultaista keskitietä on sen osalta kuljettu. Samat signaalitasot oli siis kaikkien 24 kanavan kohdalla aiemmin.

 

EuroDOCSIS speksi (hyvä taulukko löytyy sivulta 13, kappale 5.4 taulukko 9) QAM256:lle -13 - +17 dBmV. Typical level 0 dBmV, joten missähän kohtaa ollaan oltu liian vahvoilla signaaleilla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Nopeusluokan pudottamiseen tai tilanteeseen tyytymiseen ei tarvitse suostua. 

 

Olin jo yhteydessä kuluttajansuojaankin ja siellä oltiin sitä mieltä että sopimuksen purkaminen on aina viimeinen vaihtoehto. Kyllä Elisa pystyy pudottamaan hintaa sen vuoksi että palvelu ei ole luvatunlainen, miksi ei pystyisi?

 

Periaatteen vuoksi mä tässä selvittelen, mua ärsyttää suuresti että iso firma tekee mitä lystää asiakkaan kustannuksella. Ei siihen pidä eikä saa tyytyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

… sanattomaksi vetää

Jep, sama ongelma keravalla. Aikasemmin ollu vuosia 24 kaistaa ja toiminut noin 900mb. Kuun alussa tippu 16 kanavaan ja nopeus max 600-700. Nyt elisa pliis

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Elisa Vaasa kaapelimodeemi FritzBox 6591 250/20M.  Kanavat 24/4

 

Moi!

Asun Kotkan keskustassa ja minulla on kotona 1000 M kaapelitekniikan kautta, mutta nopeus vaihtelee 480-580mb välillä! Modeemi on Technicolor CGA2121 Telialta. Modeemi näyttää 16 kanavia (Downstream) ja Elisan asiakaspalvelu vahvisti se on maksimi tässä osoittessa.

Nyt mietin, mikä on ongelma? Haluaisin ilmoittaa häiriötä elisalle mutta jos ongelma on kodissa, minun pitäisi maksaa "sakkoa" yli 90 euroa!

Modeemi on 3 kuukauttaa vanha ja power level/SNR ovat kunnossa, mitä minun pitäisi tehdä?

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Aspa ilmoitti että se on maksimi mullakin. Jos se oli Elisalla tiedossa niin miksi mulle myytiin 1000M liittymä, jos sellaista ei kerran ole mun osoitteeseen saatavilla?

 

Raha kelpaa näemmä. 

 

Ja toki täällä on suurin osa niitä ihmisiä joilla toimi kaikki mainiosti 24 kanavalla ja ne pudotettiin ilmoittamatta pois. 

 

 

Käyttäjätaso 7

Aspa ilmoitti että se on maksimi mullakin. Jos se oli Elisalla tiedossa niin miksi mulle myytiin 1000M liittymä, jos sellaista ei kerran ole mun osoitteeseen saatavilla?

 

Raha kelpaa näemmä. 

 

Ja toki täällä on suurin osa niitä ihmisiä joilla toimi kaikki mainiosti 24 kanavalla ja ne pudotettiin ilmoittamatta pois. 

 

 


Palvelukuvauksen mukaan 1000M kaapeliliittymän minimi DL-suunnassa on 500 Mbit/s. Jos se ei täyty , niin silloin kyseessä on sopimusrikkomus ja asiakas on oikeutettu joko purkamaan kaupan tai saamaan hinnanalennusta.

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

Ei tuollaiseen yksipuoliseen nopeuden pudotukseen tarvitse tyytyä. Kyllä se sopimus sitoo myös operaattoria.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Traficomin mukaan maksimin pitää olla myös sellainen että se on edes ajoittain mahdollista asiakkaan tavoittaa. 

 

Nythän ei ole edes teoriassa.

Käyttäjätaso 7

Traficomin mukaan maksimin pitää olla myös sellainen että se on edes ajoittain mahdollista asiakkaan tavoittaa. 

 

Nythän ei ole edes teoriassa.


Kyllä vaan.

Sekä em. maksimi edes joskus että minimi 4h keskiarvona pitää toteutua. Sitä varten ne vaihteluvälit on ja sitovat operaattoria.

Toki asiakkaalla on velvollisuus reklamoida puutteesta ja sitähän olet tehnyt urakalla. :wink:

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Oon tehny ja tuun tekeen hamaan tappiin asti. 

 

Tosin reklamaatiolla ei oo ollu vielä mitään vaikutusta.

 

Elisa ilmoitti että mun sisäverkko on huono, samaan syssyyn sanoi että hintaa ei voi pudottaa koska on vikatilanne mitä Elisa korjaa koko ajan. Aikataulua ei kuulemma ole 😂

Käyttäjätaso 7

Elisa ilmoitti että mun sisäverkko on huono, samaan syssyyn sanoi että hintaa ei voi pudottaa koska on vikatilanne mitä Elisa korjaa koko ajan. Aikataulua ei kuulemma ole 😂

Sisäverkko ei kuulu Elisalle pennin vertaa ja nopeuden voi ja olisi suotavaa mitata suoraan modeemin LAN-liitännästä.

Se toki on totta , että operaattorille pitää varata kohtuullinen aika laittaa vermeensä kuntoon ja vasta sitten , jos se ei onnistu , voi ryhtyä kaupanpurkuun tai hinnanalennuksiin jne.