Vastattu

5G yhteys pätkii

  • 3 elokuu 2020
  • 11 kommenttia
  • 2219 katselukerrat


Osaisiko joku auttaa tai kertoa mitä voisin vielä yrittää?

Vaihdoin keväällä  50M korttelikuidun 600M 5G  yhteyteen HTC:n 5G Hubilla. Yhteys on ollut aikamoinen painajainen ihmiselle jonka työt vaativat luotettavaa nettiyhteyttä. Elisa markkinoi 5G:tä valokuidun korvaavana, mutta omien kokemusteni perusteella 5G ei voi korvata edes 90-luvun modeemiyhteyttä. Juuri tänään yritin puhua whatsapp-videopuhelua yhteyden kautta ja nopeus tippui niin huonoksi, että puhelimeni vaihtoi automaattisesti wifistä mobiilidataan. Matkaa verkon tukariin on noin 80m ja 5G-modeemin näytöllä 5G-yhteyden voimakkuuspalkit on täysillä, eli parempaa yhteyttä ei modeemin mukaan ole mahdollista saada. 
 

Minulla on kotona 1000M sisäverkko jolla HTC on kiinnitetty työkoneeseeni ja Elisan Viihdeboksiin. Työkoneen kanssa katkesi useampi Teams-kokous ja viihteen kautta elokuvaa katsoessa joutuu välillä käymään ”buuttaamassa” 5G-modeemin, ennen kun elokuvaa pystyy jatkamaan. 

Oletus oli, että 5G modeemi oli viallinen. Se vaihdettiin ensin Huawein vastaavaan ja nyt toiseen HTC:n hubiin. Viimeisellä vaihdolla sain myös uuden SIM-kortin. Koska ongelmat jatkuvat, niin alan olla valmis uskomaan, ettei vika ole minun kotonani olevissa laitteissa, vaan joko 5G tukari on susi Tai Elisa on vaan myynyt verkon niin täyteen, ettei data enää liiku. 
 

Tämä on ikäänkuin viimeinen hätähuutoni, ennen kun irtisanon tuon ja vaadin vanhaa Korttelikuitua takaisin. Kun data liikkuu, niin silloin 5G on kyllä kiva. 200-300M tulee melkein aina. Ongelma vaan on se alle 1% ajasta kun ei tule yhtään mitään. Se alle 1%: kin on liikaa kun siitä on kiinni töiden tekeminen tai romanttisen elokuvan katselu puolison kanssa. 
 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 4 elokuu 2020, 13:14

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 


Hyvin todennäköisesti tässä on nyt kyseessä jokin ongelma verkon puolella. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin saadaan tuosta vikailmoitusta tehtyä?

Kiitos!

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

@Juutana onpa harmi kuulla että näin paljon on 5G:n kanssa ongelmia ollut, vaikka laitettakin on noin kovasti vaihdeltu. Mietin, että onkohan tätä vikailmoituksen kautta tutkittu verkon puolelta jo tarkemmin, vai onko vain laitevaihtoja tehty toimivuutta selvitellessä? Jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan vielä tästä meidän toimesta tutkailla asiaa ja katsoa mitä olisi tehtävissä. :slight_smile:

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 

Jos on mahdollisuus varsinkin ethernet/valokuidun käyttöön, kannattaa ehdottomasti siirtä kiinteän käyttäjäksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Melkeempä mikä vaan kiinteä hakkaa mobiilit ainakin luotettavuudessa ja linjan tasaisuudessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Näiden viimeisten laitevaihtojen jälkeen en ole ollut erikseen yhteydessä asiakaspalveluun. (Sain vaihdetun HTC:n torstaina) Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelusta kuulemma katsoivat, ettei vikoja ole, vaan vika olisi minun laitteissani. 
 

Asiakasnumero on lisätty.  Mielelläni tosiaan pitäisi nopeamman netin, koska satunnaisesti käyttäjiä on jopa neljä eri päätelaitteilla. Yhteyden luotettavuus on kuitenkin pääasia. 


Hyvin todennäköisesti tässä on nyt kyseessä jokin ongelma verkon puolella. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin saadaan tuosta vikailmoitusta tehtyä?

Kiitos!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Nykyinen 5G on vielä riippuvainen 4G:stä. Ettei vain voisi olla niin, että laite vaihtaisi koko ajan eri 4G-tukiasemien välillä ja toinen 4G-saitti ei ole konffattu 5G-ankkuriksi? Tuo voisi olla mahdollisuus.

 

Ja jos laitteessa (tuo vissiin Android-pohjainen) voi vaikuttaa, niin mahd. VoLTE sekä “älykäs 5G” yms. asetukset verkkoasetuksista pois päältä, ne aiheuttavat yleensä ongelmia.

 

Millä paikkakunnalla käyttöpaikka on? Jotkut ovat raportoineet Huawein tukariraudan aiheuttavan katkoksia.

Auttaako 5G:ssä kanavan vaihto. Sain aikaisemmin 4 G:n toimimaan paremmin kun poistin automaattisen kanavanvaihdon ja asetin kanavaksi 6. Mikä olisi 5 G:n hyvä kanava?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Auttaako 5G:ssä kanavan vaihto. Sain aikaisemmin 4 G:n toimimaan paremmin kun poistin automaattisen kanavanvaihdon ja asetin kanavaksi 6. Mikä olisi 5 G:n hyvä kanava?

Tarkoitatko wifi-kanavaa? Sen vaihtaminen ei vaikuta itse 5G:hen mitenkään koska wifikanava vaikuttaa vain sinun lähiverkossa, päätelaitteesi ja modeemin viestintään, jos wifiä käytät. Toki välillisesti voi langattoman verkon toimintaan vaikuttaa, jos on niin tukossa langattoman verkon kanavat kotonasi että ei toimi.

vaihdoin huippuluuriin note 20 ultraan 5G kun hyvä tarjous otin 5G liittymän koska mainoksissa sitä hehkutettu. meillä wifi dna:lla siinä ei ongelmia ja rwititinkin tuli päivitettyä dual malliin eli vaikka on ethernet niin toimii samalla langattomana. No päivitin liittymäni 300M 5G aijemmin oli 150M 5G. en saanut edes 5G normaali sim korttia toimimaan luurissa. Jouduin ottamaan esim kortin ja jumalauta mulla ole koskaan näin pätkiny kännykän netti. luuri on huippu mut 5g liittymä ei. ja kaikenlisäksi joku muukin päässyt tilaileileen meidän tiedoilla kaikenlaista oma elisan kautta. olemme tästä sinne ilmoittaneet. kaikki( vastuu on meillä. emme saa edes uutta oma elisaa ja sulkea nykyistä. 3v sitten tehtiin samaa paitsi että meille tehtiin pahimmillaan 1000euron lasku vaikka rajaton liittymä. soitimme asista ja sitä ei edes tutkittu vaan kerrottiin että minä olen satojen eurojen edestä soitellut joka kuukauai ties minne. Kerran tässä kuukaus sitten  mun sim kortti lakkas toimimasta soitin oma elisaan joku oli tehnyt e-simin siitä. minulle sanottiin että esim o aivan muualla missä itse olin ja sim kortti kytkettiin uudelleen. kerrottiin että kannattaisi olla huolissaan ja ottaa poliisiin yhteys. Se on pahinta kun luulimne 3v sitten sulkeneemme oma elisan ja liittymät niin joku oli ottanut tiedoillamme turvapaketteja omaelisassa nimiimme sekä elisaviihdecsovelluksia turvapaketteihin oltiin kytketty meidän laitteita. jouduin todella monta kertaa pyytämään ja erikseen kysymään onko turvapaketeissa laitteita että 3v sitten tehtiin identiteetti rikos mikä jatkuu edelleen. poliisit tahtovat epäiltyjen nimiä ja todisteita. elisa taas ei voi luovuttaa mitä tarvitsemme. Asiakaspalvelussa elisassa nostellaan käsiä. viimepuhelinlaskussa oli liittymälläni sattunut monta sim kortin sulkemista ja uudelleen päällekytkentää. mieheni omistaa liittymän. he eivät ole näistä olleet ikinä itse yhteydessä ja kun soitan he eivät voi mennä tietoihin ilman miestäni mieheni käy töissä. MIKSI EIVÄT SOITA HÄNELLE?? MÄ SANON ETTÄ ON SE PERSEESTÄ JOS JOUTUU TIETOMURRON UHRIKSI NIIN SIITÄ ANNETAAN KUVA ETTÄ SE MEIDÄN VIKA.HE EIVÄT VIITSI EDES MIEHEENI OTTAA YHTEYTTÄ LASKUJA KYLLÄ TULEE ASIOISTA JOPA MITÄ EMME OLE TILANNEET. MYYMÄLÄSSÄ MINULLE SUUTUTTIIN KUN KEHTASIN VÄITTÄÄ ETTÄ OMA ELISAAMME ON MURTAUDUTTU. SE EI KUULLEMMA OLE MAHDOLLUSTA AIKOINAAN MAKSOIMME JOPA Elisan OmaGURULLA KÄYNNIN JONKA PITI ASETuKSET OIKEIN LAITTAA PUHELIMISSA. HUKKAREISSU. SITTEN IHMETTELIN MITEN RIKOLLISET PYSYVÄT PERÄSSÄMME NIIN TIETYSTI TURVAPAKETILLA NIIHIN LIITETYIN LAITTEIN... JA ELISAA EI KIINNOSTA. VAROTAN ETTÄ PITÄKÄÄ HUOLI TIETOTURVSTANNE KOSKA JOS OLET TAVALLINEN  PULLIAINEN NIIN SUN HUOLET ON SUN ONGELMA JA ASIA IKÄÄNKUIN SINUN VIKASI ETTÄ JOUDUIT UHRIKSI.

 

TÄÄ ON KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. JOULUKUUSSA KUN ASIAN TIIMOITA TULLUT MERKINTÄ LUOTTOTIETOIHIN NIIN PUHELIMEN TILAUS MAHDOTONTA Osamaksulla netistä. OSTIN JOULUKUUSSA sitten käteisellä ELISA KAUPASTA 2 PUHELINTA. NE ETÄLUKITTIIN MINULTA kummatkin peräjälkeen EN TIEDÄ KUKA. MUN OLIS PITÄNY MAKSAA PUHELIMIEN AVAUS LIIKKEESSÄ. PUHELIMET OLIVAT 1 VIIKON VANHAOJA. EIKÖ ASIAKKAAN PITÄISI OLLA TÄRKEIN?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

vaihdoin huippuluuriin note 20 ultraan 5G kun hyvä tarjous otin 5G liittymän koska mainoksissa sitä hehkutettu. meillä wifi dna:lla siinä ei ongelmia ja rwititinkin tuli päivitettyä dual malliin eli vaikka on ethernet niin toimii samalla langattomana. No päivitin liittymäni 300M 5G aijemmin oli 150M 5G. en saanut edes 5G normaali sim korttia toimimaan luurissa. Jouduin ottamaan esim kortin ja jumalauta mulla ole koskaan näin pätkiny kännykän netti. luuri on huippu mut 5g liittymä ei. ja kaikenlisäksi joku muukin päässyt tilaileileen meidän tiedoilla kaikenlaista oma elisan kautta. olemme tästä sinne ilmoittaneet. kaikki( vastuu on meillä. emme saa edes uutta oma elisaa ja sulkea nykyistä. 3v sitten tehtiin samaa paitsi että meille tehtiin pahimmillaan 1000euron lasku vaikka rajaton liittymä. soitimme asista ja sitä ei edes tutkittu vaan kerrottiin että minä olen satojen eurojen edestä soitellut joka kuukauai ties minne. Kerran tässä kuukaus sitten  mun sim kortti lakkas toimimasta soitin oma elisaan joku oli tehnyt e-simin siitä. minulle sanottiin että esim o aivan muualla missä itse olin ja sim kortti kytkettiin uudelleen. kerrottiin että kannattaisi olla huolissaan ja ottaa poliisiin yhteys. Se on pahinta kun luulimne 3v sitten sulkeneemme oma elisan ja liittymät niin joku oli ottanut tiedoillamme turvapaketteja omaelisassa nimiimme sekä elisaviihdecsovelluksia turvapaketteihin oltiin kytketty meidän laitteita. jouduin todella monta kertaa pyytämään ja erikseen kysymään onko turvapaketeissa laitteita että 3v sitten tehtiin identiteetti rikos mikä jatkuu edelleen. poliisit tahtovat epäiltyjen nimiä ja todisteita. elisa taas ei voi luovuttaa mitä tarvitsemme. Asiakaspalvelussa elisassa nostellaan käsiä. viimepuhelinlaskussa oli liittymälläni sattunut monta sim kortin sulkemista ja uudelleen päällekytkentää. mieheni omistaa liittymän. he eivät ole näistä olleet ikinä itse yhteydessä ja kun soitan he eivät voi mennä tietoihin ilman miestäni mieheni käy töissä. MIKSI EIVÄT SOITA HÄNELLE?? MÄ SANON ETTÄ ON SE PERSEESTÄ JOS JOUTUU TIETOMURRON UHRIKSI NIIN SIITÄ ANNETAAN KUVA ETTÄ SE MEIDÄN VIKA.HE EIVÄT VIITSI EDES MIEHEENI OTTAA YHTEYTTÄ LASKUJA KYLLÄ TULEE ASIOISTA JOPA MITÄ EMME OLE TILANNEET. MYYMÄLÄSSÄ MINULLE SUUTUTTIIN KUN KEHTASIN VÄITTÄÄ ETTÄ OMA ELISAAMME ON MURTAUDUTTU. SE EI KUULLEMMA OLE MAHDOLLUSTA AIKOINAAN MAKSOIMME JOPA Elisan OmaGURULLA KÄYNNIN JONKA PITI ASETuKSET OIKEIN LAITTAA PUHELIMISSA. HUKKAREISSU. SITTEN IHMETTELIN MITEN RIKOLLISET PYSYVÄT PERÄSSÄMME NIIN TIETYSTI TURVAPAKETILLA NIIHIN LIITETYIN LAITTEIN... JA ELISAA EI KIINNOSTA. VAROTAN ETTÄ PITÄKÄÄ HUOLI TIETOTURVSTANNE KOSKA JOS OLET TAVALLINEN  PULLIAINEN NIIN SUN HUOLET ON SUN ONGELMA JA ASIA IKÄÄNKUIN SINUN VIKASI ETTÄ JOUDUIT UHRIKSI.

 

TÄÄ ON KÄSITTÄMÄTÖNTÄ. JOULUKUUSSA KUN ASIAN TIIMOITA TULLUT MERKINTÄ LUOTTOTIETOIHIN NIIN PUHELIMEN TILAUS MAHDOTONTA Osamaksulla netistä. OSTIN JOULUKUUSSA sitten käteisellä ELISA KAUPASTA 2 PUHELINTA. NE ETÄLUKITTIIN MINULTA kummatkin peräjälkeen EN TIEDÄ KUKA. MUN OLIS PITÄNY MAKSAA PUHELIMIEN AVAUS LIIKKEESSÄ. PUHELIMET OLIVAT 1 VIIKON VANHAOJA. EIKÖ ASIAKKAAN PITÄISI OLLA TÄRKEIN?

Ikävä kuulla, että tietomurto ja henkilötietojen varkaus on päässyt tapahtumaan. 
Mutta on aivan totta, että jos liittymät ja sopimukset on jonkun toisne henkilön nimissä niin silloin emme voi sinun kanssasi niitä käydä läpi. Miehellesi toki voi varata soittopyynnön sivun https://elisa.fi/asiakaspalvelu/soittakaa-minulle/ kautta. 

Ja jos on tapahtunut rikos niin silloin suosittelemme tekemään rikosilmoituksen poliisille ja sen jälkeen poliisin pyytäessä tietoja heille niitä voidaan antaa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

Voi olla mahdollista että hakkeri/tietomurtaja on saattanut saada käyttäjätunnuksesi ja salasanasi eri palveluihin. Ja voi olla mahdollista että laitteillasi saattaa olla viruksia/haittaohjelmia joten on suositeltavaa että tarkistat kaikki laitteesi ettei niissä ole viruksia/haittaohjelmia. Lisäksi kannattaa vaihtaa kaikkiin käyttämiisi palveluihin salasana ja ottaa käyttöön kaksivaiheinen kirjautuminen ja kaikissa palveluissa eri salasana. Ja salasanan vaihdot kannattaa tehdä puhtaalta laitteelta tai esimerkiksi käynnistämällä tietokone Linux/Ubuntu live-dvd:ltä jolloin mikään haittaohjelma ei pysty toimimaan siinä ja vaihtaa sillä kaikkiin palveluihin vahva salasana. Tietysti tämä ei estä hakkeria tilaamasta uusi palveluja/tuotteita jos hakkerilla on teidän henkilötunnus ja tarpeelliset tiedot. Kuten edellä on sanottu poliisille kannattaa tehdä rikosilmoitus jokaisesta kerrasta.

Osallistu keskusteluun