Kysymys

A2100 valkoisen modeemin vaihto toimivampaan

  • 20 huhtikuu 2016
  • 4 kommenttia
  • 152 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 10 kommenttia
Moi,

tuo kyseinen adsl-modeemi ei ole koskaan toiminut oikein vakaasti ja luotettavasti. Tänään viimeksi olen käynnistänyt sen kaksi kertaa uudestaan, kun nettiyhteys häviää välillä. Sen lisäksi tuo wlan-tukiasema on ihan onneton (edes Elisa Viihteen digiboksi ei tykkää toimia tuon modeemin kanssa wlanin yli), oikeastaan mikään meidän mobiililaitteistamme ei suostu tuon wlanin kanssa toimimaan. Onko kukaan saanut Elisalta toimivampaa laitetta tilalle?

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ennen kuin operaattori lähtee vaihtamaan modeemia uuteen pitäisi kokeilla muutamaa juttua. Eli ensimmäiseksi kokeilla resetoida modeemi painamalla esim. avoimella klemmarilla modeemin takana olevaa reset -painiketta niin kauan, että modeemin valot sammuvat / välähtävät. Auttaako?

Lisäksi voisit katsoa, mitä WLAN -kanavaa sinä ja naapurisi käyttävät. Päällekkäiset kanavat aiheuttavat ongelmia langattomassa verkossa. Eli avaa komentokehote ja kirjoita sinne neths wlan show all ja katso listan lopusta näkyvien langattomien verkkojen käyttämät kanavat. Voit vaihtaa oman modeemisi WLAN -kanavaa OmaElisan kautta. WLAN kanavaksi kannattaa valita sellainen kanava, jota muut eivät käytä. Auttaako?

Jos nämäkään toimenpiteet eivät auta langattoman verkon toiminnan suhteen vaan yhteys pätkii edelleen jatkuvasti ja laitteet eivät pysy verkossa, laita Palstatiimille yksityisviestiä asiasta. Elisa Viihde asiakkaille vaihdetaan vialliset modeemit uuteen.

Kannattaa myös varmistaa, että asiakasnumero löytyy omista henkilökohtaisista tiedoista täältä Palstalta. Asiakasnumero löytyy esim. laskusta ja laskut tuolta OmaElisasta. Ilman asiakasnumeroa, Palstatiimi ei pysty lähtemään modeemin vaihtoon.
Kanavien osalta ei ole ongelmia täällä periferiassa, eli ei ole muita verkkoja kuin oma. Tuo mobiililaitteiden ongelma tuolla modeemilla on ollut jatkuvasti. Mutta se ei ole ainut ongelma, vaan modeemi myös pätkii nettiyhteyttä säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä se on sammutettava useamman kerran päivässä, välillä kerran viikossa. Pitää yrittää vielä kokonaan resetoida se, eikä kokonaan sammuttaa.
Ja sitten vielä sellainen vaikeus, että minä en ole asiakas tuon adsl-yhteyden osalta; sopimus on työnantajan. Eli en tiedä tuota asiakasnumeroa... (Täytyy yrittää jostain selvittää).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voit hankkia (tai pyytää työnantajaa hankkimaan) myös oman modeemin. ADSL -yhteydessä modeemi voi olla mikä tahansa, sen ei tarvitse olla operaattorilta hankittu.

Itse hankituissa modeemeissa suurin etu on se, että saat juuri omiin tarpeisiisi sopivan laitteen ja voit panostaa mm. langattoman verkon suorituskykyyn aivan erilailla kuin operaattorin tarjoamilla laitteilla. Lisäksi asetusten muokkaus on täysin vapaata, operaattorin firmware on aina riisuttu malli.

Itselläni on Telewellin modeemi ja toimii kuin unelma. Myös esim. Asusin modeemeja kannattaa pitää silmällä, sillä sieltäkin löytyy todella hyviä laitteita.

Osallistu keskusteluun