Kysymys

ADSL-HÄIRIÖ 21.8.2016 JATKUU ...

  • 22 elokuu 2016
  • 34 kommenttia
  • 1590 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Kuinkahan kauan saamme odotella Keravalla laajakaistayhteyksiä?
Tein vikailmoituksen sunnuntaiaamuna ja vika sen kun jatkuu.

Aika monia tarpeellisia toimintoja on laajakaistan takana, joten tällä alkaa jo olla taloudellisia vaikutuksia (tuskin kuitenkaan palvelun kuukausimaksuun).

34 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Yleensä laajakaistaviat korjataan 24 tunnin sisällä, hyvitykset katsotaan siinä vaiheessa kun vika on korjattu ja tiedämme kuinka pitkään siinä meni. Voisit lisätä asiakasnumerosi palstaprofiiliisi tai laittaa meille häiriöilmoituksen numeron yksityisviestillä (http://palstatiimi.elisa.fi), niin voimme tarkistaa tapauksen.
Käyttäjätaso 1
Häiriöilmoituksen numero on 23205668.
Taitaa olla laajempi vika. Keravan Sopiossa on myös jo vuorokauden netti poikki. Olisiko Elisan aika uusi näitä vanhoja verkkoja? Vikailmoitukseen sain vastauksen että laajempi vika.
Olisiko Elisan aika uusi näitä vanhoja verkkoja? Vikailmoitukseen sain vastauksen että laajempi vika.

Tässä vian aiheuttaja ei ole verkon ikääntyminen, vaan kastunut kaapeli. Kyseessä on laajempi vika, niinkuin sinulle olikin jo osattu kertoa.

Häiriötiedotteelle on päivitetty korjausaika-arvioksi 26.8 klo 16 mennessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Waat? Koko työviikkoko menee yhden kastuneen kaapelin korjaukseen? Ja vaikka on laaja vika kyseessä? Huh huh.
Kyseessä on iso kaapeli (1600-parinen) ja vikapaikkakin on haasteellinen, niin ei se ihan hetkessä kuivu ja kyllä tuota korjausaika-arviotakin päivitetään sitä mukaa, kun tietoa korjauksen etenemisestä saadaan.
Eilen pelasi yhteys ja tänään taas poikki. Soitettu uusi vikailmoitus. Tämä vaan tiedoksi palstalle.
Käyttäjätaso 3
Kyseessä on iso kaapeli (1600-parinen) ja vikapaikkakin on haasteellinen, niin ei se ihan hetkessä kuivu ja kyllä tuota korjausaika-arviotakin päivitetään sitä mukaa, kun tietoa korjauksen etenemisestä saadaan.

Aikamoinen kaapeli, eikö tuommoinen olisi järkevä jo kuituun vaihtaa? ja samalla myös suurinosa kupariyhteyksistä kuidulla korvata?

Hieno olisi nähdä kaapelista kuva ja muutenkin ihan kiva olisi nähdä kuvina yleiskatsausta näistä Elisan erilaisista masto- ja DSLAM-mökeistä. Harvalla on mahdollisuutta päästä näkemään sellaisen sisälle ja monia ne kuitenkin kiinnostavat.
Keravalla on joitakin ensiöjakamoita kuidutettukin ihan äskettäin, mutta potentiaalisia kohteita on siellä vielä jäljelläkin. Tänä vuonna ei alueen ensiöjakamoita kuitenkaan ole tulossa lisää kuitusaatavuuden piiriin.
Harmi että jakamoiden uusiminen on laitettu tämän vuoden osalta jäihin. Olisiko syytä miettiä asiaa uudestaan koska ongelma uusiutui?
Harmi että jakamoiden uusiminen on laitettu tämän vuoden osalta jäihin. Olisiko syytä miettiä asiaa uudestaan koska ongelma uusiutui?

Laitoin parin ensiöjakamon tiedot suunnittelijoille tutkittavaksi. Varmasti voin kuitenkin sanoa, että tämän vuoden aikana ei muutosta tule.

Lisäksi, tuo ongelma oli nyt sääolosuhteista/luonnonilmiöstä (kastumisesta) johtuva, ei ikääntymisestä. Samallalailla lyhytkin kaapeli voi matkan varrelta kastua kuin pitkäkin, eli ei se kuidutus sitä riskiä poista.

Jos asut kerrostalossa, kannattaa taloyhtiössä ottaa puheeksi, että kiinteistöliittymä voisi olla yksi vaihtoehto, jos nopeampia yhteyksiä halajaa ja sisäverkon nousupareille, jotka tässä kohtaa jäisivät ainoiksi kuparikaapeleiksi, harvemmin sataa vettä, jos ei isompia vuotoja talossa ole.
Sää on perinteinen Suomen kesä sataa ja harvoin paistaa aurinko. Kiinteistöliittymä olisi hyvä idea muuten mutta yhtiömme on liian pieni. Eli kyseessä on paritalo ja erillistalo joten liittyminen ei ole kustannustehokasta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Waat? Koko työviikkoko menee yhden kastuneen kaapelin korjaukseen? Ja vaikka on laaja vika kyseessä? Huh huh.

Meillä oli pari vuotta sitten vastaava tilanne. Useampi sata ADSL ja lankapuhelin yhteyttä pimeni. YLI VIIKOKSI !! Vian aiheutta kaukolämpöputken hajoaminen. Vesi oli siis myös aika kuumaa !

Valokuitu kastui samassa hommassa, mutta kun siinä on muovi päällä ja lasia sisällä. Eikä se ole 1950- luvulta peräisin olevaa terva/juuttiknagas/rasva mössöä, niin ei imaissut vettä ja jatkoi toimintaansa. Naapurit olivat ihmeissään.

T: Tuokki
Ei toimi vieläkään laajakaista. Arvoitu korjausaika näyttää ylittyvän. Onko tietoa tuleeko viikonloppuna vai meneekö ensiviikkoon? Meinaan Valioliiga on käynnissä!
Elisalta tuli tekstari.
Hyvä asiakkaamme, ilmoittamasi häiriö 23206286 liittyy laajempaan häiriötilanteeseen. (Häirion arvioitu korjausaika on alkuviikosta ja täsmentyy maanantain 29.8. aikana.).

Kerromme sinulle viankorjauksen etenemisestä ja kun palvelu on jälleen käytössäsi.

Terveisin Elisa
www.elisa.fi/hairiotiedotteet

Eli yli viikko menee!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Elisalta tuli tekstari.
Hyvä asiakkaamme, ilmoittamasi häiriö 23206286 liittyy laajempaan häiriötilanteeseen. (Häirion arvioitu korjausaika on alkuviikosta ja täsmentyy maanantain 29.8. aikana.).

Eli yli viikko menee!


Naapurilta, jolta yhteys meni meidän episodissa silloin pari vuota sitten. Selvitteli aika paljon tilannetta. Hänellä kun sattui olemaan yritysliittymä (SLA:n kanssa) toiselta operaattorilta.

Eihän tuo SLA (=service level agreemet) sinänsä mitään suurta korvaus tuonu katkoksesta, mutta sai kuintekin hyvityksenä kolmen kk- maksut hyvityksenä.

Se mikä oli tuossa kiinnostaa oli se, että Elisa oli tehnyt tällaisten tilanteiden hoidosta sopimuksen yhden urakoitsijan kanssa (taisi olla Relacom).

Parhaimmillaan duunia teki kolme ryhmään, mutta enimäkseen vain yksi. Tämäkin ryhmä teki töitä 08:00-16:00 välillä. Ilmeisesti diiliin ei kuulunut ylitöiden tekeminen illalla ja viikonloppuna. Kun johtimessa oli varmasti satoja piuhoja niin homma oli hidasta.

Lisäksi kaapeli piti kaivaa esille, koska oli kastunut kahdesta kohtaa 20-30 metrin matkalta. Kastuminen johtui ainakin osin kaapelin iästä. Toisesta päästä kastuminen tapahtu liitoskaivossa, joka täyttyi kiuhuvalla vedellä (tämä olisi vanhingoittunut vaikka olisi ollut kyse uudesta kaapelista). Kuitenkin muulta matkan varrelta kaapeli kastui, koska se oli niin vanhaa, että pintakerroksessa ei ollut muovia vaan kaapelissa näkyi pinnasta metallista punosta, joiden välissä oli tervaa !

Kaapelia ei edes vaihdettu pidemmältä matkalta vaikka kaivanto oli auku. Vaan siihen tehtiin kaksi pätkää uudella kaapelilla ja paikalle tehtiin yksi uusi kaappi, jossa myös liitoksia.

Naapuri "kehui", että kun netti taas toimi sen nopeus oli pudonnut 16Mbit/s nopeudesta n. 11-12Mbit/s nopeuteen. Todenäköisesti juuri noiden 2-3 uuden liitoksen takia.

Jokainen voi vetää tästä tarinasta omat päätelmänsä.

T: Tuokki
Sen verran olen tämän asian kanssa paininut että mikäli nopeus laskee niin palveluntarjoaja vaihtuu. Tämä ei koske pelkästään laajakaistaa vaan mukana on myös useita puhelin ja mobiililiittymiä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Operaattorin vaihdosta kiinteän liittymän osalta ei ole mitään apua, koska samaa kaapelia pitkin (joka siis nyt on vaurioitunut) se signaali kuitenkin joudutaan kuljettamaan. Aikanaan kun asustelin Såneran verkkoalueella, niin ilmajohtona meille tullut adsl kärsi 12 vuoden aikana 3 vauriota johdossa. Joikaisen korjauksen jälkeen nopeus tippui 1 Mbit/s verran ja viimeisin vika aiheutti sitten sen, että silloisen KYMP Viihteen katsominen (iptv) päättyi siihen vikaan. Nopeus tippui juuri sopivasti jotta kuva olisi näkynyt pätkimättä. Kaapelivaurio muuten johtui siitä, että joku älykääpiö poltti ison kasan risuja, lautaa yms. puutavaraa tien vieressä kulkeneen puhelinkaapelin alapuolella, jolloin johto paloi "karrelle" ja Relacomin asentajat poistivat tuon palaneen pätkän. Tästä tuli siis kaksi ylimääräistä liitosta kaapeliin, ja se tiputti kerralla 2 Mbit/s nopeutta alas.
Olet oikeassa kiinteän yhteyden suhteen. Nyt on käytössä Elisa viihde ja todellinen nopeus on noin 12 Mbit. Mikäli nopeus laskee tästä vielä niin harkitsen siirtymistä 4G käyttöön. Hankin ulkoiset antennit/4G modeemin jonka jälkeen en ole riippuvainen palveluntarjoajista vaan voin vapaasti valita. Elisa viihteen käyttö ei kuitenkaan enää onnistu jos nopeus laskee nykyisestä.
Unohdin mainita että taloyhtiössä on paritalo ja erillistalo. Ainoa josta laajakaista on poikki on minä (toinen osa paritalosta). Olen keskustellut muiden kanssa (kaikilla Elisa viihde) ja he pääsevät jopa 15 - 16 Mbit nopeuteen. Ihmettelen vaan että miten meidän laajakaista on reititetty?
Elisa lähestyi tekstarilla. Korjaus arvoitu valmistuvan 2.9.16 klo 1600 mennessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Huhhuh.. Tässähän saattaa napsahtaa kahden viikon haamuraja rikki ennenkuin kaikki yhteydet on korjattu. Onko Elisan kyky (sopimukset kunnossa urakoitisjoiden kansa) korjata tällaista laajempaa vikaa riittävällä tasolla = Liian vähän porukkaa korjaamassa ?

T: Tuokki
Elisa tuli jälleen tekstari.

Hyvä asiakkaamme, ilmoittamasi häiriö 23233589 liittyy laajempaan häiriötilanteeseen. (Häiriön korjaus on edelleen käynnissä ja uusi arvioitu korjausaika on maanantaina 5.9. klo 16:00.).

Kerromme sinulle viankorjauksen etenemisestä ja kun palvelu on jälleen käytössäsi.

Terveisin Elisa
www.elisa.fi/hairiotiedotteet
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No, saat sentään jotain korvausta kun haet sitä. Viestintäviraston määräys kertoo "Mikäli kyse on palvelun käyttökatkoksesta, sinulla on oikeus vakiohyvitykseen. Vakiohyvitys on vähintään 20 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta. Korvaus voi olla kuitenkin enintään 160 euroa."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Nyt on päästy jo sanomalehteenkin. http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/430492-elisan-motissa-turvapuhelimia

Osallistu keskusteluun