Kysymys

ADSL-liittymän hinnoittelu - Vanhojen asiakkaiden kunnioitus

  • 4 helmikuu 2013
  • 16 kommenttia
  • 2217 katselukerrat

Huomasin laskuja selatessani, että maksoin ADSL-liittymästäni aiemmin 29,90,- per kk. ALV-muutoksen myötä hinta nousi 30,14,- per kk. Saunalahden sivujen hinnastossa hinta on kuitenkin 28,90,-. per kk. Otin yhteyttä asiakaspalveluun, josta kerrottiin, että ADSL-liittymässäni on käytössä vanha sopimushinta ja sopimuksen uusimalla saan uudeksi hinnaksi tuon 28,90,- per kk. Ettekö voisi sen verran kunnioittaa vanhoja asiakkaita, että tällaiset hinnan alennukset astuisivat voimaan automaattisesti? Uusia asiakkaita kyllä haalitaan kaikin tavoin, mutta tuntuu, että vanhat asiakkaat unohdetaan tyystin.

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
No Saunalahti on erikoistunut näihin eli vanhat asiakkaat aina on pakkasella eli Saunalahdelle täysinmerkityksettömiä ja kk-maksua nostellaan ilman että asiakas antaa lupaa. Ehdoissa tosin lukee, että hinta voi nousta ja Saunalahti palvelua uudistaa... Se tosin avaa oven irtisanomiseen onneksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Laajakaistan kuukusimaksu määrittyy aina sen hinnaston mukaisesti, joka on voimassa sopimusta tehtäessä. Jos hinnasto muuttuu sopimuksen tekemisen jälkeen, uutta hintaa ei automaattisesti sovelleta vanhoissa sopimuksissa.

Kuten ensimmäisessä viestissä oli mainittu, viimeisin hinnan muutos johtui arvonlisäveron korotuksesta 23 % > 24 %, joka tuli voimaan 1.1.2013. Veronkorotus nosti hintoja osassa vanhoja sopimuksia ja se vaikutti joiltain osin myös uusien liittymien hinnastoon. Lisätietoja muutoksesta löydät täältä.

Joidenkin uusien liittymien hinnoittelumalli haluttiin kuitenkin ALV-muutoksesta huolimatta pitää selkeänä, ja veronkorotusta ei siis siirretty kaikissa tuotteissa uusien liittymien hinnastoon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Norris kirjoitti:
Joidenkin uusien liittymien hinnoittelumalli haluttiin kuitenkin ALV-muutoksesta huolimatta pitää selkeänä, ja veronkorotusta ei siis siirretty kaikissa tuotteissa uusien liittymien hinnastoon.

Mutta silti vanhoja asiakkaita tämä koski, joka oli vähintäänkin vanhoille asiakkaille ala-arvoinen juttu. Uusien asiakkaiden hinnat pidetään houkuttelevina, samalla kun vanhojen ei. Itse jouduin tuon takia irtisanomaan tuplalaajakaistan, koska vanhoille asiakkaille hinta nousi samalla kun uusien jopa laski!

Melkoisen ikävä asia tuo oli itse asiassa, vanhat asiakkaat maksavat tuplakaistasta 29,13 €, samalla kun uudet saavat saman hintaan 26,90 €, kunhan päätelaitteet ostaa erikseen kertamaksulla tai jos omistaa jo sellaiset.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä se Sydeemi ikävä kyllä niin menee, että automaattisesti et saa uutta sopimusta... Eli Saunalahti laskuttaa sinua niin kauan nykyisellä hinnalla kuin sopimusta pidät. Käytännössä sinun kannattaa irtisanoa sopimus ja halutessasi tilaat halvemman sopimuksen tai siirryt LTE-verkkoon/mokkulaan.

Odota kuitenkin aspan vastausta.

Yksi tällainen esimerkki on MLKP Nopsa 13,90 €, vanhat asiakkaat maksavat tuota hintaa, samalla kun uusille tarjotaan sama palvelu 12,90 €. Asiakas maksaa siis 13,90 € MLKP:stä vaikka sopimus olisi jo päättynyt eli jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Mitään ei Elisa omatoimisesti kerro vaan asiakkaalta otetaan se euro ilomielin vaikka olisi eläkeläinen tai työtön tai muuten vähävarainen.

Valitettavasti pitää olla itse aktiivinen 😞
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Kyllä se Sydeemi ikävä kyllä niin menee, että automaattisesti et saa uutta sopimusta...

Käsittääkseni tässä ei olla tekemässä uutta sopimusta vaan tilaus jatkuu ilman irtisanomista päättymisajan lälkeenkin > ja hinnaltaan kuten kuten kirjoittajakin on esittänyt:

"Muussa tapauksessa palvelusopimus jatkuu vähimmäissopimusajan päätyttyä toistaiseksi voimassa olevana, päättymishetkellä voimassa olevan Saunalahden yleisen hinnaston mukaisin
maksuin."

Suomennettuna tuo tarkoittaa sitä että tässä tulee noudattaa päättymishetkellä voimassa olevaa Saunalahden yleisen hintatason mukaista hintaa joka nyt vaan sattuu olemaan halvempi kuin sopijan sopimushetkellä tekemä hinta.

SaunaElisassa ei ole koskaan osattu laatia sopimustekstiä oikein ja siksi näitä riitatapauksia tulee väistämättä aina vaan eteen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Optio kirjoitti:
"Muussa tapauksessa palvelusopimus jatkuu vähimmäissopimusajan päätyttyä toistaiseksi voimassa olevana, päättymishetkellä voimassa olevan Saunalahden yleisen hinnaston mukaisin maksuin."
Norris tai joku muu yhtiön edustaja voisi vielä selventää, miksi hinta ei määräydykkään sopimustekstin mukaan määräaikaisuuden päättymishetken hinnaston mukaiseksi vaan jatkuu määräaikaisen sopimuksen tekohetken mukaisella hinnalla ? Sopimusteksti on tietenkin mietitty nouseviin hintoihin, mutta pitäisihän sen tietenkin olla voimassa myös toisinpäin.  
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Uusi ADSL-liittymä ja vanha ADSL-liittymä ovat sopimuksellisesti eri palveluita ja niillä voi olla myös eri hinnat ja hinnastot. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen ADSL-liittymä jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena sitä sopimusta koskevan voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.  Vanhan ADSL-liittymän hinta on noussut ALV-korotuksen verran vuoden vaihteessa, mutta muilta osin vanhan ADSL-liittymän voimassa olevaan hintaan tai hinnastoon ei ole tullut muutoksia.  Uuden ADSL-liittymän hinnaston mukainen hinta on ADSL-liittymän uusmyynnissä näkyvä hinta.

Koska sopimuksellisesti kyseessä on eri palvelut (ja hinnastot), ei uuden liittymän hinnaston mukaista hintaa sovelleta vanhoihin sopimuksiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Scarpia kirjoitti:
Uusi ADSL-liittymä ja vanha ADSL-liittymä ovat sopimuksellisesti eri palveluita ja niillä voi olla myös eri hinnat ja hinnastot. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen ADSL-liittymä jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena sitä sopimusta koskevan voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.  Vanhan ADSL-liittymän hinta on noussut ALV-korotuksen verran vuoden vaihteessa, mutta muilta osin vanhan ADSL-liittymän voimassa olevaan hintaan tai hinnastoon ei ole tullut muutoksia.  Uuden ADSL-liittymän hinnaston mukainen hinta on ADSL-liittymän uusmyynnissä näkyvä hinta.

Koska sopimuksellisesti kyseessä on eri palvelut (ja hinnastot), ei uuden liittymän hinnaston mukaista hintaa sovelleta vanhoihin sopimuksiin.

Och samma lyhyesti: vanhat asiakkaat maksavat uusien hinnan!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kun 2 vuotta sitten tilaamani TuplaLaajakaista oli nimeltää TuplaLaajakaista eikä esim. Wanha TuplaLaajakaista ja nyt myytävä on nimeltää TuplaLaajakaista eikä esim. Uusi TuplaLaajakaista, niin ehkä olisi ollut selvempää uusia myös liittymien nimet eikä pelkkiä sopimustekstejä.
PasiS kirjoitti:
Kun 2 vuotta sitten tilaamani TuplaLaajakaista oli nimeltää TuplaLaajakaista eikä esim. Wanha TuplaLaajakaista ja nyt myytävä on nimeltää TuplaLaajakaista eikä esim. Uusi TuplaLaajakaista, niin ehkä olisi ollut selvempää uusia myös liittymien nimet eikä pelkkiä sopimustekstejä.

Juuri näinhän Saunalahti on toiminut kännykkäliittymien osalta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:
Scarpia kirjoitti:
Uusi ADSL-liittymä ja vanha ADSL-liittymä ovat sopimuksellisesti eri palveluita ja niillä voi olla myös eri hinnat ja hinnastot. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen ADSL-liittymä jatkuu toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena sitä sopimusta koskevan voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.  Vanhan ADSL-liittymän hinta on noussut ALV-korotuksen verran vuoden vaihteessa, mutta muilta osin vanhan ADSL-liittymän voimassa olevaan hintaan tai hinnastoon ei ole tullut muutoksia.  Uuden ADSL-liittymän hinnaston mukainen hinta on ADSL-liittymän uusmyynnissä näkyvä hinta.

Koska sopimuksellisesti kyseessä on eri palvelut (ja hinnastot), ei uuden liittymän hinnaston mukaista hintaa sovelleta vanhoihin sopimuksiin.

Och samma lyhyesti: vanhat asiakkaat maksavat uusien hinnan!

Ei.

Asiakkuuden pituudella (vanha vs uusi asiakas) ei ole merkitystä tässä asiassa.

 "Vanhojen" liittymäsopimusten tekijät maksavat "vanhan" sopimuksen mukaisen hinnan, edelleen. He eivät siis maksa "uusien" sopimusten mukaista hintaa. "Vanhojen" sopimusten hintaan sisältyy ALV:n muutoksen seurauksena toimitusehtojen mukainen muutos.

 "Uusissa" sopimuksissa taas arvonlisäveroton hinta on "vanhoja" sopimuksia pienempi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Ulkoisilla sivuillamme ei vanhojen sopimusten hinnastoa ole, joten linkkiä en voi niihin laittaa.
Jokainen asiakkaamme voi tarkistaa liittymänsä kuukausihinnan OmaSaunalahdesta, kohdasta:
Yleiset -> Sopimukset
sekä tilausvahvistukselta, kohdasta:
Yleiset -> Tilausvahvistukset ja asiakaskirjeet

Tilausvahvistuksella näkyy hinta joka oli voimassa ennen arvonlisäveron korotusta, Sopimukset-kohdasta näkyy tällä hetkellä kyseisen sopimuksen voimassa olevan hinnaston mukainen hinta.

Muistutuksena vielä laitan tähän hinnaston josta näkyy "vanhat" hinnat. Nämä eivät sisällä 1.1.2013 voimaan tullutta ALV-korotusta. Uusmyyntihinnat normaalisti Saunalahden nettisivuilla.

Saunalahti ADSL 11.12.2012 saakka:

Pääkaupunkiseutu (Helsinki, Espoo, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Nummi-Pusula, Nurmijärvi, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Jokela, Vantaa, Vihti)
1/1 Mbit/s     23.90 euroa/kk
4/1 Mbit/s     23.90 euroa/kk
10/1 Mbit/s     23.90 euroa/kk
20/1 Mbit/s     29.90 euroa/kk

Hämeenlinna, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Lahti, Lappeenranta, Pori, Rauma, Riihimäki, Tampere, Turku
1/1 Mbit/s     23.90 euroa/kk
4/1 Mbit/s     29.90 euroa/kk
10/1 Mbit/s     37.90 euroa/kk
20/1 Mbit/s     47.90 euroa/kk

Heinola, Hyvinkää, Kuopio, Lohja, Oulu, Porvoo, Vaasa
1/1 Mbit/s     26.90 euroa/kk
4/1 Mbit/s     38.90 euroa/kk
10/1 Mbit/s     42.90 euroa/kk
20/1 Mbit/s     48.90 euroa/kk
Kyllä se on outoa, että hinnastot ovat 'salaisia'.:(

Eihän se tilausvahvistuksen hinta ole välttämättä sama kuin voimassaoleva hinta, jos on pitkä määräaikainen sopimus.

Vähintäänkin tuota uusien samanlaisten yhteyksien alempia hintoja voi kyllä pitää harhauttamisena.

Kyllä voimassaolevat hinnat tulee näkyä netissä, vaikka  koskisivat vain vanhoja liittymiä.

Tuo olemattomiin hinnastoihin viittaaminen on Elisan valitettava tapa myös Viihteessäkin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Koitinpa katsoa tuota omilta sivuilta. Ensinnäkin ko linkki ei aukea sivuilta, vaan se piti erikseen tallentaa(tallensin työpöydälle) ja valita ohjelma millä haluan sen avata.

Tilausvahvistukset ja asiakaskirjeet. No liitteenä olevassa kirjeessä olikin sitten ainoastaan maininta :GSM-LIITTYMÄSI TILAUSVAHVISTUS 03.01.2011

Saunalahti Tikka+

Kampanja: Tikka+ Kuukausimaksukampanja.

Tikkaahan meillä ei ole ollut aikoihin. Hintoja en kyllä löytänyt mistään, en puhelinliittymien,adsl:n tai mitää muutakaan.:smileyhuh:

AihePäivämäärä
  
https:///settings/EplBrowser/17597675.pdf?action=showELetter&eLetterId=17597675&fileName=Tilausvahvistus/asiakaskirje03.01.2011
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Sydeemi kirjoitti:
Jos kuitenkin on tyytyväinen nykyiseen liittymäänsä, niin vähemmällä pääsee tekemällä uuden määräaikaisen sopimuksen halvempaan hintaan. Tällä myös varmistaa liittymän ominaisuuksien ja hinnan pysyvän samana 2 vuotta, jos Saunalahti vaikka päättää nostaa hintoja.

Tai laskea. 😞

Osallistu keskusteluun