Kysymys

ADSL-liittymän tilaus, asennuspäivä ja asiakaspalvelun laatu

  • 2 elokuu 2009
  • 8 kommenttia
  • 936 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 1 kommentti
Tilasin torstai-iltana Saunalahdelta nettisivujen kautta ADSL-liittymän. Koska käytössä on nyt taloliittymä, en voinut tehdä vaihtotilausta, vaan tilasin uuden liittymän. Tilauksen yhteydessä tilauslomakkeeseen sai kirjattua toivotun asennuspäivän, joksi määrittelin syyskuun alun. Sillä ajatuksella, että näin ainakin pystyisi välttämään katkokset ja irtisanomaan vanhan yhteyden suunnilleen oikeana ajankohtana.

Minuutti tilauksen jälkeen sähköpostiin tuli automaattinen viesti "tilaamanne Saunalahden ADSL -liittymän arvioitu toimitusaika on 04.08.2009". Ja tästä minuuttia myöhemmin puolestaan viesti "Saunalahden ADSL -liittymä on asennettu tilaamaanne kohteeseen, ja se on käyttövalmis välittömästi". Nämä ilmoitukset tulivat sähköpostin lisäksi myös tekstiviesteinä.

Hämmentävä viesti. Ei kai nyt noin nopeasti ja vanhakin yhteys on vielä toiminnassa... Pistin asiaan liittyen kyselyä asiakaspalveluun sähköpostitse, mutta koska automaattinen vastaus ilmoitti käsittelyajaksi kuusi arkipäivää, päätin soittaa seuraavana päivänä asiakaspalveluun. Tällöin seuraavana päivänä olin saanut jo suljettua taloliittymäyhteydenkin.

Soittaessani Saunalahden asiakaspalveluun ystävällinen asiakaspalvelija sanoi että yhdistää tekniseen tukeen, jos minulla vaan on aikaa odottaa 4 minuuttia, joka on arvioitu jonotusaika. Odotin puoli tuntia, sen jälkeen en enää jaksanut. Toinen soittoyritys oli yhtä tulokseton, olkoonkin että tällä kertaa ei edes luvattu mitään jonotusaikojen suhteen. Kolmannella soittokerralla yritin jättää soittopyyntöäkin, koska tekniseen tukeen ei kerta kaikkiaan pääse läpi, mutta tätä pyyntöä ei suostuttu vastaanottamaan. Jonotusajaksi ilmoitettiin nyt 2 minuuttia. No tällä kertaa sitkeys palkittiin, joskin jonotusaika oli taas sen puoli tuntia.

Teknisen tuen asiakaspalvelija kertoi että hän kyllä näkee että ilmoitus yhteyden kytkemisestä on lähetetty, mutta ei osaa sanoa miksi viesti on lähetetty, yhteyttä ei ole vielä kytketty eikä sitä ollut tarkoituskaan olla vielä kytketty. No tämä ei ole mikään ongelma, en olettanutkaan valonnopeaa toimintaa. Sen sijaan olisin halunnut tietää kytkentäpäivän, koska tarvitsen jo työnkin takia nettiyhteyttä päivittäin. Tähän ei kuitenkaan osattu antaa mitään vastausta. Onneksi taloliittymän sai taas päälle helposti.

Lauantaina sain sähköpostivastauksen myös torstai-iltana lähettämääni yhteyden kytkemiskyselyyn. Sävy vaikutti lievästi ilmaistuna töykeältä: "Mitään erilaista, "oikeaa" asennuspäivää ei tilauksella ole, vaan sopimusteknisesti liittymä on siis kytketty jo nyt. Tämän jälkeen asennusaikatiedusteluun on turha tästä asiakaspalvelusta olla yhteydessä, sillä asennus on kuitattu tehdyksi. Jos yhteys ei toimi, asia kuuluu jo vikapalvelumme piiriin".

Ok, asiakaspalveluun on siis turha olla yhteydessä. Eikä se kyllä puhelimitse tunnu onnistuvankaan ellei ole kunnolla luppoaikaa.

En odota tai oleta että yhteyden kytkemiset tapahtuisivat tässä ja nyt tai jollain tarkalla kellonlyömällä, mutta kylläkin sitä, että asiakaspalvelu osaisi ilmoittaa yhteyden kytkentäpäivän luotettavasti. Näinhän luvataan jo tilausvaiheessa. Ei kai voida olettaa että asiakas vaan katkaisee edellisen nettiyhteyden, kun tiedetään että toisinaan nämä nettiyhteyden kytkennät venyvät yli kuukauteenkin. Vai voidaanko?

8 kommenttia

Joku asia sentään toimii. Nettiyhteyttä ei ole kytketty ja kun asiakaspalvelu ei osannut vastata mitään asennuspäivän suhteen, peruutin koko tilauksen. Niin mikäkö toimii? No laskutus, sillä Saunalahti lähestyi jo laskulla ADSL-liittymästä, joka ei ole ollut yhtäkään sekuntia toiminnassa. Reklamaatiohan tuosta tuli lähetettyä, mutta raivostuttavaa toimintaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Näissä on valitettavaa se, että Saunalahti ei itse suorita asennuksia. Ne suoritetaan verkon omistajan toimesta, joka ainakin täällä Oulussa näyttäisi ulkoistavan ne.

Näistä asennuksistahan oli muuten muutama vuosi sitten jupakkaa valtakunnallisesti, kun jotkut verkon omistajat ns priorisoivat omien liittymiensä asennukset muiden edelle. Muiden toimijoiden liittymät kytkettiin sitten kun joudettiin.  :P
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

. Alkaako mulla nyt laskutus pyöriä tästä päivästä, vaikka en sitä ole tälle päivälle halunnut, eikä mulla ole edes laitteistoa yhteyden käyttöön?
Kyllä alkaa ja saattaapa olla ja onkin niin että sinua laskutetaan 1.10.2009 alkaen ja hyvässä lykyssä saatat saada liittymän auki ennen joulua tai voi mennä jopa ensivuodelle.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3


. Alkaako mulla nyt laskutus pyöriä tästä päivästä, vaikka en sitä ole tälle päivälle halunnut, eikä mulla ole edes laitteistoa yhteyden käyttöön?
Kyllä alkaa ja saattaapa olla ja onkin niin että sinua laskutetaan 1.10.2009 alkaen ja hyvässä lykyssä saatat saada liittymän auki ennen joulua tai voi mennä jopa ensivuodelle.


Eikä ala. Tuo viesti tulee sen takia, että kun asentaja tulee tekemään kytkentää talojakamoon, hän näkee suoraan nouseeko linja ylös mikäli modeemi on kytketty kiinni. Liittymän kytkennästä/avauksesta tulee vielä erillinen teksti/sähköpostiviesti.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Jotain tän kaltaista pelkäänkin. Toivon, että sun skenaario ei toteudu.
Toivotaan ettei toteutuisi, täällä vastaavantapaisia viestejä ollut joissa kerrottu että laskutettu olisi.
Näyttää olevan Saunalahdella tapana "unohtaa" pyydetty asennusajankohta. Tilasin liittymän ja pyysin asennuksen 27.11. Hyvin nopeasti tilauksesta tuli kuittaus että asennus tehdään viikon sisään. Nyt tuli tekstiviesti jossa pyydettiin kytkemään modemi linjaa, vaikka se on vielä postissa (edes ilmoitusta ei ole vielä tullut).

Tilatkaa liittymä vasta kun sitä todella tarvitsette...
Kannattanee olla asiakaspalveluun tuosta yhteydessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Näyttää olevan Saunalahdella tapana "unohtaa" pyydetty asennusajankohta.


Kuulostaa tutulta. Pari vuotta sitten kun muuton yhteydessä tilattiin Saunalahden ADSL, Saunalahdelta tuli ainakin kaksi tilausvahvistusta eri päivämäärillä. Ensimmäinen oli yli pari viikkoa etuajassa pyydettyyn. Liekö edellinen asukas heittänyt asentajan pihalle tjms. kun kytkentä siirtyi ihan "automaatisesti" eteenpäin?


Tilatkaa liittymä vasta kun sitä todella tarvitsette...


Tuossa on vain se ongelma että ADSL toimitusaika voi olla pitkä ja sitten voit olla kolme-neljäkin viikkoa ilman yhteyttä.

Osallistu keskusteluun